Frankfurtská ohlédnutí - novinky z veletrhu

Kytary, baskytary, aparatury - 3. část
Autor: 

Rozmanitostí a šířkou modelů byla naproti BLADE nesrovnatelná expozice fy ESP. Jak dosvědčují obrázky, některé z jejich modelů jsou designérsky hodně odvážné a barevně poutavé. Ale firma umí i klasické modely téměř ve vintage provedení. Novinkami pro letošek jsou přírůstky v každé řadě tj. Horizon, Eclipse, (se snímači SD nebo EMG), Viper, M-Series, a samozřejmě nechybí několik signature modelů: JH-600 Jeff Hanneman, GL-600 SS George Lynch nebo AL –600 Ahrue Luster a JP-600 Jardel Paisante. Na stánku byl k mání i zvláštní katalog pro USA, a tipněte si, kterémuže trhu firma věnuje větší pozornost?

Německá firma Tech-sound systems (www.tech-soundsystems.com) se specializuje na kompletní výbavu pro baskytaristy – hlavy, boxy, komba. Výrobní program zahrnuje prozatím tři řady zesilovačů: TVM, Performer a Black Cat.

Vyznačují se těmito společnými prvky: velkými toroidními transformátory, klasickými třípásmovými (případně parametrickými) korekcemi otočnými potenciometry, kvalitním optoelektronickým kompresorem, ventilátorem chlazenými tranzistorovými koncovými stupni atd... Společným znakem je nadčasový střízlivý design zesilovačů v moderním technicistním stylu s výjimkou retro prvků u hlavy Black Cat (proč ne raději Black Cut?), naproti tomu vzhled basových boxů je stylisticky velmi odvážný. Výkony jsou dostatečné – pohybují se v rozsahu 350 W RMS/4 Ohm až po 2 x 500 W RMS/4 Ohm. Všechny basové zesilovače údajně vynikají dynamikou bez ohledu na to, zda je předzesilovač plně tranzistorový nebo lampový. Retro stylingem i koncepcí vybočuje model Black Cat vyráběný ručně v malých sériích. Kombinuje totiž plně lampový předzesilovač s 1000 W digitálním koncovým stupněm, což má zajistit jedinečný lampový sound i při plném výkonu díky průzračnosti a neutrálnosti výkonového zesilovače. (Při váze 9,5 kg a ceně 2 990 EUR).

Zakladatel italské firmy Mark Bass původně vyráběl zesilovače a boxy pro Music Man (viz hlava HD-500 a boxy HD-212, HD-410, HD-210....). Nakonec založil vlastní značku MarkBass a sortiment podstatně rozšířil. Základní řada Traveler obsahuje basové boxy od 1 x 12" až po 6 x 10", zatímco Professional začíná na 2x10" a vrcholí také 6 x 10". K boxům jsou dodávány výhradně tranzistorové hlavy, případně lze volit kompaktní komba. Všechny aparáty bylo možné vyzkoušet na připravené baskytary, jako velká vzácnost byl poskytnut Fender z r. 1972 schovaný v „zákulisí". Bližší viz www.markbass.it. Potěšitelné, že i tato značka již má svého distributora u nás.

Milé překvapení připravila návštěvníků firma Mesa Boogie svými novými modely Stiletto Deuce a Stilleto Trident. Oba modely se vyznačují mnoha vymoženostmi a unikátními funkcemi, z nichž některé jsou chráněny patentem. Nové modely mají být americkou odpovědí, jak má vypadat správný zvuk kytarových britských rockových legend. Obě hlavy jsou pochopitelně celolampové a zvuku odpovídá i pro Mesinu ojedinělé osazení - v koncovém stupni se umístily dva páry EL-34 u Dvojčete a tři páry EL-34 u Trojzubce. Výkon lze samozřejmě přepínat mezi 50/100 W resp. 50/150 W. Společnými znaky jsou dva plně nezávislé kanály pracující ve 4 nastaveních ovládaným jedním čtyřpolohovým páčkovým přepínačem. Předzesilovač obsahuje celkem 7 lamp. Druhým žhavým želízkem byl aparát Lone Star. K vidění byla jak verze kombo, tak „půlvěž" s hlavou. Každý ze dvou kanálů má individuálně přiřaditelný výkonový stupeň s přepínáním 50/100 W, a plně vybavené korekce. Charakterem se první kanál pohybuje v oblasti vintage/boutique zvuku s nízkým až středním gainem a texaské blues by měla být přesně jeho parketa. Druhá lajna pak nabízí buď nepatrně nabuzenější klon jedničky, či díky dalším variacím a Drive módu může útočit i v oblasti moderního zpěvného hi-gainu. Variabilita celého aparátu je značná a přispívá k ní, kromě výše uvedeného, i volba usměrnění, reverbu nezávisle pro oba kanály, změna jeho charakteru, potažmo i biasing na lampy EL34 a 6L6. Na stánku byl k vidění i „běžné" modely v atraktivním provedení doplněné kytarami značky PRS... Dohromady hodně příjemný zážitek.

V upoutávce v jednom z minulých čísel MS byl uveden celolampový basový aparát Treynor z produkce kanadské společnosti Yorkville. Po značkou Treynor byla ve Frankdurtu k vidění řada kytarových komb a boxů „Treynor Custom Valve Series". Klasický vintage design ukrývá podstatně vylepšené elektronkové srdce s různými kombinacemi lamp Sovtek doplněné o repro Celestion. Ani další sortiment jako komba pro akustické nástroje, klávesy, baskytary nevypadá marně.

Legendární výrobce „krabiček" ELECTRO-HARMONIX vystavil paletu stompboxů v retrostylu z dob nedávno minulých, ale i pár novějších modelů ve starém hávu, které jsou variacemi osvědčených analogových konstrukcí. Jedním z nich je podlahový Double MUFF, vylepšený legendární „zkreslovač a prodlužovač tónu" 69‘ MUFF-FUZZ nebo Pulsar, presentovaný jako Vintage tremolo. Rozměrnějšími a sofistikovanějšími „studiovými" modely jsou „Bi-Filter" – analogový „dual envelope follower" - údajně zvukem unikátní a nesrovnatelný s čímkoliv na současném trhu....? - a „NY-2A", což je plně lampový stereo kompresor taktéž v rackovém provedení pro profesionální aplikace. Díky distributorovi v ČR nelze vyloučit, že s některými z těchto výrobků se čtenáři Music Store seznámí později v podrobnějším článku.

Pěkným stánkem, prospektem i parametry vystavených modelů stompboxů MAXON zaujal německý distributor (www.a-x-i-s.de). Ve čtyřech modelových řadách nazvaných 9 series, Vintage, Reissue a Tube byly vystaveny podlahové krabičky se známými a oblíbenými názvy evokujícími očekávaný zvuk. Na prospektu jako dnes spíše ojedinělý jev zaujala uváděná technická specifikace. Elektrotechnické parametry jsou zajímavé, bližší ohledání na místě a tedy osobní zkušenost se zvukem bohužel nebyly možné.

Když už jsme u kytar Paul Reed Smith, je skoro jedno, zda nějaké novinky na stánku byly nebo ne. Jestli si dobře vzpomínám, zástupce šéfredaktora Honza na PRSo a Mesinu vyfotil asi nejvíc snímků, no zkrátka strávili jsme tam příjemné chvíle. Jako novinky byly uvedeny modely 513 Rose, Modern Eagle a Custom 22/12. Všechny 3 modely mají shodný tvar těla, 22 pražců, spodní desku z mahagonu překrytou plátem javoru, palisandrový hmatník a palisandrový nebo mahagonový krk. Odlišností jsou ve snímačích, elektronice apod. Nechejme hovořit fotografie.

Anglický výrobce reproduktorů Celestion představil novou řadu „FTR Professional Loudspeakers" určenou pro P.A. systémy ve velikostech 12", 15" a 18". Samozřejmostí je koš z hliníkové slitiny, vysoká výkonová zatížitelnost (nejméně 400 W RMS) a vysoká charakteristická citlivost, typickými znaky pak díky použitým materiálům zvýšená tepelná odolnost cívky, keramický magnet s vylepšeným chlazením, což vše v souhrnu vede mj. k významnému snížení harmonického zkreslení.

Elektrické kytaristy ale bude spíše zajímat klasika tj. řady Century/Century Vintage, Celestion Blue/Vintage 30, Greenback a Classic Lead. Vedle nich jsou dostupné i reproduktory řady TRUVOX pro „akustická" komba, které se na rozdíl od výše uvedených vyznačují vyrovnanější kmitočtovou charakteristikou s rozsahem až do 6 kHz.

Očekávaným počinem je doplnění řady baskytarových reproduktorů novými modely, jak jinak než s neodymiovými (nebo neodymovými?) magnety označované BL XX-XXX Neo, které vynikají vyšší citlivostí, lepší impulsní odezvou, širokým frekvenčním rozsahem při zhruba poloviční hmotnosti proti klasickým feritům. Prozatím se dodává po jednom modelu 10", dvou 12" a jednom 15", tedy BL10-100 Neo, BL12-150 Neo, BL12-200 Neo a BL15-400 Neo. Thiele-Small parametry sice výrobce neuvádí, snad se zájemci dočkají. Konečně, rád bych věděl, zda se někomu z výrobců reproduktorů podaří přiblížit se legendárnímu EV 12 L.

Abychom skončili zase skoro doma, velmi pěknou kolekci elektrických kytar a baskytar vyráběných u našich severních sousedů předvedla fa MAYONES s.c. z Gdaňska. Díky ukázkám hry na vypracované baskytary byl stánek téměř stále v obležení návštěvníků. Při ruční výrobě jsou využívány vybrané dřeviny a značkové komponenty. Počet vyráběných modelů je samozřejmě limitován, ale úroveň zpracování a jedinečnost originálních modelů určitě stojí za pozornost těm, kteří hledají něco speciálního a odlišného od „sériové" produkce světových značek.

Téměř to samé je možné prohlásit o jiné polské firmě Jerzy Drozd. Fotografie jsou myslím výmluvné.