ProLight+Sound 2013

Ohlédnutí za novinkami mezinárodního veletrhu zvukové a osvětlovací techniky ve Frankfurtu
Solid State Logic - Live

Už jsme si tak nějak zvykli na to, že každý rok na jaře ve frankfurtském výstavišti své stany „rozbíjejí“ všichni významní výrobci produktů, které mají co do činění s živou hudební produkcí, se záznamem zvuku, s technologiemi pro broadcasting a s osvětlovací, ale i bezpečnostní technikou. I přes zjevné dopady celosvětových ekonomických obtíží a nepříliš optimistické vyhlídky v dubnu proběhnuvší veletrh Prolight+Sound 2013 dokázal přivábit velmi slušný počet vystavovatelů i návštěvníků. Ačkoliv z naší pozice můžeme nyní jen těžko posoudit, zda byla tato událost pro vystavující výrobce efektivní marketingovou platformou, pro návštěvníky (a zároveň obdivovatele prezentovaného vybavení) zůstává podle našeho názoru tato koncentrace audio technologií těžko překonatelnou a stále významnou událostí v jejich kalendáři.

Přestože Prolight+Sound i Musikmesse nemají zcela jasně vymezené vzájemné hranice, při zpětném pohledu a srovnání „využití“ výstavních hal obou souběžně probíhajících veletrhů bychom si možná mohli dovolit označit první jmenovaný za „vydatnější“ (i různorodější). Zatímco některé prostory, jindy zaplněné kytarami a řvoucími zesilovači, nově obsadily například dechové nástroje, haly věnované zvukové technice, světlům a vybavení zábavných center zůstaly ve srovnání s uplynulými ročníky bezezbytku naplněny. Tradičně využita byla i venkovní výstavní plocha – obsazená předváděčkami menších i větších PA systémů, pódiové techniky a velkoplošných obrazovek. I když bývá dobré brát oficiální statistiky poněkud s rezervou, podle jejich výsledků byl tento ročník Prolight+Sound nejúspěšnější jak co do počtu vystavovatelů (901 ze 41 zemí), tak i návštěvníků (v počtu 42713 a 114 národností). Veletržní veteráni s námi budou jistě souhlasit v tom, že čím méně návštěv Prolight +Sound a Musikmesse máte za sebou, tím větší a úchvatnější vám tato událost připadá. Otázkou ovšem zůstává, do jaké míry platí tato (ne)úměra i o citlivosti našich vnitřních „radarů“ na nové produkty. I když, upřímně řečeno, pro nás novináře rozhodně stále zůstávají tím nejsladším bonbónkem, na který se jako vosy slétáme vždy nejdříve. 

Pokud pomineme početné novinky mezi nejrůznějšími softwarovými nástroji, pak bychom za trend letošního veletrhu mohli označit bohaté přírůstky v kategorii mixážních pultů pro koncertní ozvučování (především pak těch digitálních), jejichž nové modely zde představily jak jejich tradiční výrobci (Allen&Heath, Soundcraft, Yamaha), tak i výrobci, jejichž zaměření bylo dosud výhradně studiové (SSL). Podobnou expanzi do „live“ segmentu jsme zaznamenali například i mezi novinkami z poměrně plodné oblasti PA systémů, reproboxů a monitorů, kde se svým novým „inteligentním PA“ představily například firmy Presonus a Sennheiser. K vystavení svých nových „beden“ využily veletrh například také firmy Behringer (přenosný PA systém Europort iP40Pro), Cerwin-Wega (aktivní repro řady P-Series), JBL (s pasivním reproboxy JRX200), Electro-Voice (ZLX), a také d&b audiotechnik či Adamson. V mikrofonní branži letos jasně dominovaly zcela nové bezdrátové systémy (Beyerdynamic, Shure, Sennheiser), nebo alespoň nové komponenty stávajících systémů (Sony, Audio-Technica). „Spravit oko“ pohledem na nové studiové či zpěvové mikrofony jste si ovšem mohli také (Telefunken M28, DPA d:facto II, Audio-Technica AT5040, či Lewitt MTP 940 CM). V oblasti softwarové se urodilo zejména mezi nejrůznějšími řídícími softwary. Nejvíce skloňovanou novinkou bude ovšem bezpochyby nejnovější verze ProTools 11 od Avid. Všem uvedeným kategoriím je společná ještě jedna důležitá tendence, a to snaha učinit svá zařízení (dálkově) ovladatelná přes aplikace tabletů. Ostatně, vy kteří jste Prolight+Sound letos navštívili, zkuste si vzpomenout, kolikrát jste během svého pobytu slyšeli slovo „iPad“? Pojďme se ale raději pozorněji podívat do vybraných expozic veletrhu. 

Sennheiser

Již několik ročníků po sobě začínáme naše zastávky v expozicích vystavovatelů návštěvou stánku německé firmy Sennheiser. Ta se letos neusídlila v hale číslo pět, ale ve zvukovými systémy napěchované a paradoxně i klidnější „osmičce“. S nálepkou „new“ se na otáčejícím se stojanu před pátravě žhavými zraky návštěvníků expozice Sennheiser negriloval překvapivě žádný mikrofon, ale bezdrátový PA systém LSP 500 Pro. Slovo „bezdrátový“ má v souvislosti s touto novinkou nejedno opodstatnění. Bezdrátové je tu totiž opravdu téměř vše, počínaje napájením, přítomností modulů pro přijímače bezdrátových mikrofonních systémů, až po dálkové ovládání prostřednictvím vlastní iOS aplikace. Sennheiser LSP 500 Pro je dvoupásmový reprobox se dvěma bateriemi, kdy jedna slouží jako záložní, což znamená, že baterie lze vlastně měnit přímo během provozu. Označení reprobox zde možná není tak docela namístě, spíše bychom se vrátili k termínu audio-systém. LSP 500 totiž na svém zadním panelu disponuje třemi sloty pro přijímače bezdrátových systému Sennheiser. S jedním LSP 500 tak mohou pracovat hned tři bezdrátové mikrofony. Součástí systému je také například integrovaný audio přehrávač, díky kterému lze pomocí systému přehrávat hudbu přímo z paměťového USB flash disku, nebo pomocí bluetooth komunikace. Kromě toho LSP nabízí řadu vstupních formátů, včetně například RCA konektorů. „Vychytávkou“ nového systému je vlastní iOS aplikace pro dálkové ovládání. Jejím prostřednictvím lze řídit najednou až dvacet jednotek LSP 500 Pro. Rozhraní aplikace umožňuje nasimulovat si reálné rozmístění monitorů po místnosti, poklepáním přejít k nastavení různých parametrů (přepínat mikrofony, nastavit citlivost, změnit nastavení zpoždění), a nebo mít pod kontrolou celkový mix sestavy. Na připojený USB flash disk lze ostatně i pořídit záznam hudební produkce či konference. Přestože se nejedná o žhavou novinku, v prostorách expozice nám neunikl ani letos představený mikroportový systém Sennheiser Digital 9000, zejména pak „těžký kalibr“ – skříň EM 9046, kterou je možné osadit až osmi přijímacími moduly. Z ostatních komponentů nového systému nás zaujalo „vnitřní“ provedení kondenzátorových mikrofonních hlav ME 9002/04/05 – zejména pak řešení systému gumového odpružení ve tvaru „sněhové vločky“ (umístěného nad a pod kapslí, viz obrázek) propůjčující těmto mikrofonům extrémně nízkou úroveň manipulačního hluku. 

Solid State Logic

Zřejmě největší, a také v mnohém nejpřekvapivější produktovou premiérou, ke které došlo na letošním Prolight&Sound, bylo uvedení digitální mixážní konzole pro živé ozvučování, krátce a trefně nazvané „Live“. Tu má na svědomí oxfordská společnost Solid Stale Logic, pro kterou je tento pult po pětatřiceti letech studiové a broadcastingové specializace prvním mixem určeným ke „zpracování“ živé koncertní produkce. V SSL zdůvodňují jeho uvedení na trh tím, že právě živá vystoupení se v současnosti v hudebním průmyslu stávají tou nejvýnosnější aktivitou. Jistě je na místě domnívat se, že se tu hovoří o live show nemalých rozměrů, pro které je pult svými dispozicemi také určen, i když – dle slov ve Frankfurtu přítomných zástupcův výrobce –  ne nutně jen pro ně. SSL Live je prezentován také jako pult, který je možné přizpůsobit potřebám a velikosti ozvučované akce, což znamená, že jej lze použít pro menší akce v základní konfiguraci, stejně jako výrazně rozšířený pro daleko větší show. Ze zásadnějších konstrukčních prvků nás na první pohled zaujal obrovský (19“) display s vícedotykovou koncepcí ovládání ne nepodobnou iPadu, díky které lze (např.) křivku ekvalizéru nastavit jak pohodlně, tak přesně. Pult je ovšem vybaven ještě jednou vícedotykovou obrazovkou – i když o něco menší – určenou pro další (separátní) ovládání a monitoring parametrů mixu, který poskytuje 192 signálových cest, z toho 144 s možnostmi plnohodnotné úpravy zvuku, tzn. včetně filtrů, parametrického EQ, nasazení brány, kompresorů, dvou inzertních bodů, tzv. All Pass filtru a delay efektu. Routing - pořadí uvedených procesů – lze pak měnit podle vlastních potřeb prostřednictvím dotykové obrazovky jen přesunem (drag-and-drop) příslušných ikonek takříkajíc „za ostrého provozu“. V základní konfiguraci má SSL Live 16 analogových vstupů a výstupů, v rámci konzole rozšířitelných až na 32. Kromě toho ovšem disponuje též čtyřmi AES vstupy/výstupy a osmi MADI porty (s možností rozšíření na 12 MADI portů), dávajících 64 kanálů pro externí routing, umožňující záznam do multitracku a použití externích hardwarových insertů. Celý systém má být rozšiřitelný až pro celkem 976 fyzických vstupů. Mix je rovněž vybaven 30 interními efekty a analytickými nástroji, mezi nimiž najdeme jak standardní efekty, jako jsou gate, kompresor, 4pásmový parametrický ekvalizér či delay, tak speciality od SSL, jako například stereo bus kompresor či tzv. „Listen Mic“ kompresor. Podle informací, které jsme od vystavovatelů obdrželi, by se pulty SSL Live měly na světových trzích začít objevovat od září tohoto roku. V závislosti na konfiguraci lze očekávat jejich cenu v rozmezí od 84 po 130 tisíc dolarů. Možná tak trochu ve stínu nového mixážního pultu Live zůstala další – tentokrát studiová – novinka SSL: plně analogový 16kanálový summing mix engine Sigma. 

Beyerdynamic

Premiéru před domácím publikem si ve Frankfurtu odbyl také nový bezdrátový mikrofonní systém TG 1000 firmy Beyerdynamic. Podobně, jako například systémy německého Sennheiseru, i tento výrobce reaguje na blížící se redistribuci radiových frekvencí, kterou má na svědomí narůstající počet digitálních televizních programů a telekomunikačních mobilních bezdrátových technologií. Obava z toho, že mohou být v blízké době pro bezdrátové mikrofony v současnosti dostupné frekvence „umlčeny“ vedla Beyerdynamic k uvedení systému s 319MHz šíří frekvenčního pásma (470 – 789 MHz), která by měla v dlouhodobějším horizontu jeho uživatelům zaručit bezproblémový provoz bez ohledu na to, jak se bude problematika „digitálních dividendů“ dále vyvíjet. Uvedený rozsah slibuje teoreticky neomezené využití ve dvou oblastech: ponechává dostatečný prostor pro to, abyste se při provozu v rámci přiděleného frekvenčního rozsahu vyhnuli rušení s jinými uživateli; kromě toho pak udaná šířka pásma slibuje funkčnost po celém světě – tedy v rámci různých „frekvenčních politik“. Větší uživatelské svobodě nahrává i dosah až 300 metrů. Nový systém také pracuje s firemním kodekem TriplePlay, který dle slov zástupců firmy pomáhá k dosažení extrémně nízké latence (2,1 ms). Za zmínku rozhodně stojí také ten fakt, že ruční vysílač systému TG 1000 umí pracovat hned s pěti různými mikrofonními vložkami, včetně firemního unikátu – páskového zpěvového mikrofonu TG V90r (přesněji s vyměnitelnou mikrofonní hlavou TG V90w), čímž se, alespoň pokud víme, stává „tégévédevadesátka“ i prvním bezdrátovým páskovým mikrofonem na světě.

Lewitt 

Rakousko-asijský Lewitt se během posledních tří let stal neodmyslitelným mikrofonním vystavovatelem veletrhu ProLight+Sound, kam vždy přiváží poměrně zásadní novinky svého portfolia. Je sice pravdou, že do Frankfurtu letos přivezl mikrofon představený již počátkem roku na zimním NAMM Show, nešlo však o nic méně významného, než o novou vlajkovou loď firemní řady zpěvových mikrofonů MTP. Přestože nový kondenzátorový MTP 940 CM je mikrofonem určeným pro koncertní pódia, nechybí mu prvky, které obvykle najdeme spíše u mikrofonů studiových – tj. přepínače útlumu (0, -6, -12 dB), frekvenční filtr (flat, low roll off, bass cut), a zejména pak volitelná směrová charakteristika (karidioida, širší kardioida a superkardioida). Tedy vlastnosti, které můžeme vidět snad jen na zpěvových mikrofonech Sennheiser e965, či Shure KSM9. S těmito prvky se nový model jeví jako poměrně flexibilní mikrofon pro použití s různými vokálními zdroji (lead vokál, sbor, zpěvák s akustickým nástrojem), s možností ovlivnit chování proximity efektu a přizpůsobení se různým úrovním akustického tlaku. Protože jsou všechny přepínače volitelných parametrů ukryty pod ochrannou „bambulí“ mikrofonu, MTP 940 CM má na svém těle soustavu diod indikujících jejich nastavení. Mikrofon má poměrně překvapivě nízkou úroveň vlastního šumu – 9 dBA, což je v porovnání s například již zmíněnými mikrofony Shure a Sennheiser (21-22 dBA) o více než o polovinu nižší hodnota. S ohledem na zamýšlené koncertní využití je tělo mikrofonu vyrobeno z odolného kovového odlitku. Plánovanou cenu MTP 940 CM se nám prozatím bohužel zjistit nepodařilo. 

Genelec

Finský Genelec využil veletrh k uvedení dvou nových poslechových monitorů M Series, zacílených do řad home recordingových nadšenců, studentů, skladatelů a nahrávajících muzikantů s profesionálními ambicemi. Bylo by však chybou domnívat se, že Genelec uvedl na trh nějaký „low cost“ výrobek – stále se jedná o produkty navržené a vyrobené ve Finsku. Oba nové modely – M030 a M040 – by měly být dostupné přibližně za 450 a 670 Euro. To, co na těchto nových modelech zaujme příznivce firmy Genelec jako první, je nepatrný, ale přesto zřetelný odklon od tradičního designu těchto monitorů: M Series totiž opouští zavedený gumový podstavec Iso-Pod, nožky monitoru jsou nyní součástí odlitku ozvučnice. Na rozdíl od řad G, 8000, 8100 a 8200 je také středobasový měnič monitoru ponechán bez obvyklé krycí mřížky. Kromě zjevných inovací studiem specifikací brzy shledáte zejména změnu v materiálu pro výrobu ozvučnice. Genelec je znám především svými hliníkovými konstrukcemi, v případě M Series ji ovšem nahrazuje ekologickým „recyklovatelným kompozitním materiálem“, o kterém se na stránkách výrobce dozvíte třeba to, že je z poloviny tvořen dřevitým základem, ale třeba také i to, že jeho ozvučnice jsou vyráběny za použití metody injekčního vstřikování. Za „zelenou“ inovaci lze rovněž označit funkcionalitu nazvanou „Intelligent Signal Sensing“ (ISS) – redukci spotřeby prostřednictvím automatického přepínání monitoru do standby režimu. ISS pracuje na sympaticky jednoduchém principu – pokud monitor delší dobu nezaznamená audio signál, přepne se do úsporného režimu a naopak. Novým prvkem v konstrukci monitorů Genelec je také řešení bassreflexového portu ústícího v nohách M030 a M040. Oba kanály každého z monitorů (50W/30W a 80W/50W) pohání zesilovače třídy D. Při slavnostním uvedení v expozici výrobce jsme se také dozvěděli, že za podobou M Series stojí opět přední finský designer Harri Koskinen. Kromě černého provedení obou nových modelů poutala pozornost návštěvníků především povrchová úprava „Pattern“, mírně připomínající kamenitou texturu. 

Slate Pro Audio

Rychlý pokrok v technologii dotykových obrazovek telefonů a tabletů v poslední letech způsobil, že se pro nás ovládání virtuálního uživatelského rozhraní ťukáním a smekáním prstů po obrazovce stalo něčím samozřejmým, intuitivním, a oproti použití počítačové myši snad i tak nějak příjemnějším. Protože řekněte: kdo z vás často nepocítil před monitorem nutkání vytáhnout fader mixu vašeho DAW dotykem prstu po obrazovce, zvětšit si průběh stopy roztažením palce a ukazováku, nebo si pohodlně pohybem prstu po obrazovce „zascrollovat“ po časové ose skladby? Při návštěvě frankfurtské expozice společnosti Slate Pro Audio zaujaly proto návštěvníka hned dvě věci: jednak nápis „budoucnost nahrávacího studia“ a druhak jakýsi přerostlý 46palcový iPad, na jehož skloněné vícedotykové obrazovce se proháněly prsty obsluhy, splňující všechny výše popsané představy. Popisované zařízení nese název Raven MTX a jedná se o kontroler, či (chcete-li) vícedotykový audioprodukční systém. Technologie použitá pro výrobu obří obrazovky je vlastním patentem společnosti Slate Pro Audio. Jedná se o ultra tenké 2mm sklo potažené patentovaným povrchem, které má na svědomí nejen dobré zobrazovací schopnosti (ostrý a jasný obraz, zřetelný z jakéhokoliv úhlu), ale především hladký povrch, zaručující plynulý pohyb prstu po obrazovce, a použitelnou paralaxu. Raven je vybaven kontrolním softwarem, díky kterému můžete snadno ovládat fadery, panoramu, funkce mute a solo, sendy, automatizaci, a dokonce i aktivovat inserty se zásuvnými moduly. Okno otevřeného plug-inu na obrazovce zabírá plochu cca 19 palců, takže i jeho parametry lze jednoduše ovládat dotykově. Součástí uživatelského rozhraní Raven je i virtuální navigační pad, na jehož ploše je možné pomocí známých vícedotykových gest provádět běžné úkony – například již zmiňovaný zoom vlnového průběhu konkrétní zvukové stopy. Díky „virtualitě“ rozhraní lze také polohy nástrojových lišt kontrolního softwaru libovolně měnit. Při základně obrazovky výrobce umístil také fyzickou klávesnici, transportní tlačítka, či selektor zobrazení editačního okna nebo okna mixu. Raven pracuje s digitálně řízenými analogovými obvody. Jeho monitorovací sekce disponuje čtyřmi reproduktorovými výstupy, vstupy pro připojení různých zvukových zdrojů, vestavěnými referenčními reproduktory, 8kanálovými cue výstupy, USB rozhraním, iDock(em) a řešením pro talkback. Protože se nám tento DAW kontroler s největší pravděpodobností na redakční stůl asi nikdy nedostane, doporučujeme našim čtenářům alespoň následující video:

Introducing The Slate Pro Audio RAVEN MTX Multi-Touch Production System


Audio-Technica

Ačkoliv byl mikrofon AT5040 představen již během loňského AES, nemůžeme si v rámci našich veletržních toulek zmínku o něm odpustit. Na Prolight+Sound patřil tento konstrukčně zajímavý studiový vokální kondenzátor k tzv. terarijním exponátům, na které se mohl návštěvník dívat pouze za sklem výstavní vitríny. V tomto případě je to hned dvakrát škoda, neboť to nejzajímavější na tomto mikrofonu se skrývalo nikoliv pouze za sklem, ale také za ochranou mřížkou nového modelu. Firma Audio-Technica totiž pro tento mikrofon navrhla a zkonstruovala speciální snímací element, který je tvořen čtyřmi oddělenými obdélníkovými membránami o tloušťce 2 mikrony, které mají dohromady poskytnout – dle slov výrobce – oproti běžným měřítkům dvakrát větší snímací plochu kapsle, aniž by ovšem došlo k úbytku přechodové odezvy, nebo aniž by zde byly přítomny jiné nedostatky obvykle spojené s použitím konstrukce jednoho velkého a celistvého kruhového snímacího elementu. Elegantně vyhlížející mikrofon se pyšní velice nízkou mírou vlastního šumu – výrobce udává 5 dBA, a dynamickým rozsahem (137 dB) ideálním pro studiový záznam zpěvu. 

Allen & Heath

Produkty britských Allen&Heath bývají ve Frankfurtu zpravidla doslova obsypány desítkami návštěvníků, kteří horlivě potahují fadery, proklikávají se editačními možnostmi kanálů a zkoumají možnosti propojení firemních pultů. Letos v této expozici zanechali hosté veletrhu nejvíce otisků na zbrusu nových modelech 16kanálových digitálních pultů Qu-16, které si svou premiéru odbyly právě zde na Prolight+Sound 2013. První, co zpravidla přítomní u těchto kompaktních mixů (19“ rackové velikosti) testovali, byly motorizované fadery a intuitivnost dotykové obrazovky, která uživateli nabízí grafické rozhraní pro kontrolu nad parametry jednotlivých kanálů (EQ, kompresor a další). Qu-16 byl zkonstruován s digitálně řízenými preampy, čtyřmi onboard efekty a vestavěným USB audio rekordérem, který umožňuje pořízení  až 16stopého (a také stereo) záznamu, playback přímo z USB disku či USB audio streaming. Lze proto jistě říci, že svými předpoklady tento pult splňuje oblíbenou reklamní vizitku „everything-in-the-box“ – tj. nabízí mix, efektový processing, nahrávání i playback. Qu-16 je rovněž vybaven konektorem dSNAKE, díky kterému je možné přes Cat5 kabel připojit k pultu při nízké latenci externí AudioRacky či osobní mixážní systém A&H ME-1. Vzhledem k tomu, že dnes už se snad žádný digitální pult bez své vlastní aplikace pro iPad neobejde, také Qu-16 má vlastní iOS aplikaci ke svému dálkovému bezdrátovému ovládání.  

Behringer

Když už hovoříme o iPadech, takový Behringer se rozhodl nemít svá zařízení s tímto tabletem jen a pouze kompatibilní, a jal se hned vyrábět produkty, které jsou k integraci s Apple iPad přímo určeny – příkladem nechť jsou nová hardwarová rozhraní iX16 a iStudio iS202. První jmenovaný symbiont – iX16 – je prezentován jako digitální iPad mix. Jde tedy o kombinaci aplikace a docku s 16 programovatelnými mikrofonními předzesilovači od Midas, šesti TRX aux sendy, MIDI a s USB rozhraním. iStudio je postaveno na podobném principu, je však prezentováno jako produkční nástroj, který je v kombinaci s audio aplikacemi (například Garageband) či VST nástroji na iPadu vhodný k nahrávání v domácím studiu i naživo. Signál do iPadu lze totiž přivést prostřednictvím RCA a dvou mikrofonních/linkových vstupů, do kterých lze zapojit studiové kondenzátorové mikrofony, elektrickou kytaru, basu nebo klávesy. K docku lze připojit také analogový footswith či expression pedál, kterým pak můžete „s tím správným drivem“ ovládat aplikace s různými virtuálními kytarovými efekty. Opět nechybí MIDI a USB pro propojení s počítačem. Přímo na hardwarovém docku jsme našli ovladače pro aktivaci fantomového napájení, dále pro nastavení úrovně obou vstupů či poměru mezi jejich signály a signálem z iPadu. 

RCF

Nejvíce line array „hroznů“ jako obvykle ovšem viselo v hájemství expozice italské firmy RCF. Ta zde vystavovala především nové aktivní line array moduly HDL 20-A, určené pro touring i pro pevné instalace. Tuto novinku spoluutváří především bi-amp zesilovač s celkovým výkonem 700 wattů RMS a vlastním DSP procesingem (nastavení aktivní výhybky, ekvalizace a soft limiter) vstupní sekce s nastavitelnými presety. Modul je osazen měniči řady Precision, a sice dvěma 10“ woofery a jedním 3“ kompresním měničem s titanovou membránou. Od posledního veletrhu RCF rozšířili také řadu TT, a to třemi dvoupásmovými reproduktory se zesilovači třídy D a 32bit/96 kHz procesingem. 

Adamson Systems

Mezi ozvučovacími systémy nás svými novinkami zaujal například kanadský Adamson, který letos slaví 30. výročí svého vzniku. Při příležitosti takto významného jubilea přivezl Adamson do Frankfurtu hned tři absolutní novinky – line array modul Energia e12 a subwoofery e218 a A218. Energia e12 je v rámci firemního sortimentu zamýšlena jako menší alternativa systému e15, použitelná nejen jako středně velký line array systém, ale také pro downfill či sidefill při nasazení „hroznů“ e15. Uvnitř modulu e12 se schovává nový firemní 12“ reproduktor ND12S, jehož membrána i vrchlík jsou vyrobeny z kevlaru, který má reproduktoru zaručit vysokou odolnost proti přírodním živlům. Umírněnější váha činí z e12 vhodný systém pro menší ozvučovací situace s omezeným zatížením závěsného bodu. Výrobce ovšem při uvádění charakteristiky produktu nikdy neopomene dodat, že výkonově za rozměrově mohutnějším systémem e15 novinka nijak nezaostává. Jako subwoofer k oběma systémům (e12 i e15) uvedl Adamson model e218, jehož vlastní rigging dovoluje zakřivené i vodorovné stackování.  Druhý představený subwoofer – A218 – byl uveden jako víceúčelový subwooferový „mezek“, vybavený dvěma novými reproduktory ND18S – vyrobenými opět za použití kevlaru a s integrovanými zkratovacími kroužky, které mají redukovat intermodulační zkreslení. 

Soundcraft

Podobně jako na stánku Allen&Heath, bylo i v expozici Soundcraft téměř nemožné mít některý z vystavených pultů alespoň na chvíli jen pro sebe. To se týkalo především nové řady digitálních mixů Soundcraft Si Expression, které se tu představily ve třech různých formátech – s 16, 24 a 32 fadery a mikrofonními vstupy. Všechny tři modely jsou díky možnosti připojení stageboxů (MADI nebo AES/EBU) s to pojmout až 66 vstupů. Pulty mají vestavěný processing (od BSS, dbx či Lexicon), vlastní barevnou dotykovou obrazovkou, jsou dálkově ovladatelné přes iPad, a od firemních top pultů Vi Series dědí navigační různobarevné podsvětlení faderů (FaderGlow).

Avid

Provedení expozice společnosti Avid ve Frankfurtu sledovalo jasný cíl: předvést se návštěvníkům s nejnovější – už jedenáctou – verzí zřejmě nejpopulárnější softwarové platformy pro nahrávání, editaci a mix – Pro Tools. Od „jedenáctky“ neočekávejte žádné nové plug-iny nebo kvanta virtuálních nástrojů, aktualizace se zaměřila především na vylepšení toho, co najdeme takříkajíc „pod kapotou“ (tedy přesněji: v jádru celého systému). Nová verze by měla přinést především zásadní zlepšení výkonu a s tím související nové možnosti, po kterých uživatelé Pro Tools volají již delší dobu. Nejdůležitější změnou je ale to, že Pro Tools byl kompletně přepsán pro 64bitovou architekturu. Díky novému audio enginu by velké projekty s nasazením mnoha virtuálních nástrojů a plug-inů měly nyní představovat mnohem menší zátěž pro procesor hostitelského počítače. S tím souvisí například právě nový způsob práce se zásuvnými moduly – tzv. Dynamic Plug-in Procesor, který zpracovává vždy jen to, co je aktuálně přehráváno. Jestliže jsme o něco výše naznačili, že Avid také vyslyšel některé dlouhodobější požadavky uživatelů ProTools, pak můžeme uvést především „offline bounce“. Ačkoliv se již na některých fórech živě spekuluje o praktických výhodách/nevýhodách této možnosti, Avid si od této funkce slibuje daleko rychlejší bouncing stop (až 150x) než při dosavadním realtimovém řešení. V nové verzi Pro Tools je také nasazen nový nízkolatenční vstupní buffer, který by měl během nahrávání zaručit při nízké latenci plnohodnotný výkon plug-inů. Kromě výše řečených úprav byl v početných prezentacích nového systému často uváděn přepracovaný design měřících prvků (režimy a efektivita), včetně přepracování monitorování redukce zisku plug-inů na každém kanálu. Ti, kteří tzv. „skládají pro obraz“ (stejně jako postprodukční profesionálové) zřejmě uvítají nový video engine, díky kterému Pro Tools 11 budou schopny bez nutnosti dekódování přehrávat a editovat nové HD video formáty. Doufejme, že si efektivitu 64bitové architektury Pro Tools budeme brzy moci vyzkoušet i v redakčním testu.

Fohn

Pravděpodobně nejvíce vertikálně orientovanou expozicí haly číslo osm byl stánek společnosti Fohn, jejíž zvukové a proklatě vysoko zavěšené sloupcové systémy vyvracely krky všem procházejícím návštěvníkům. Kromě zcela nového 2,2 metry vysokého sloupcového Linea LX-220 jsme si všimli zejména působivého Focus Sub Array systému, který dovoluje stackovat subwoofery na způsob line array a pomocí softwarového řešení v reálném čase kontrolovat a optimalizovat jejich směrovost. K tomu, aby člověk pochopil, jaké množství času může zvukařům toto řešení ušetřit, a to zejména při živých aplikacích, tím, že se nemusí vypořádávat s časově náročnými „offline“ simulacemi a složitými výpočty, jistě není nutné být technickým guru.

Adam

„Přerostlý iPad“ společnosti Slate Pro Audio nebyl v hale 5.1 jediným gigantem, který lákal přítomné návštěvníky veletrhu. Na velikost XXL vsadil také letitý výrobce profesionálních studiových monitorů – firma Adam, která do Frankfurtu přivezla dvojici obřích monitorů S7A Mk2, určených pro velké režie a filmová studia. Monitor, kterému dominují dva 15“ nízkofrekvenční měniče, je ze sebe schopen vydat působivých 1500 wattů RMS a operuje s maximálním akustickým tlakem až 128 dB ve vzdálenosti jednoho metru. Kromě nastavení vstupního gainu lze na tomto Herkulovi nastavit také úrovně každého ze čtyř reproduktorů, shelving filtry na obou koncích frekvenčního spektra a tři parametrické ekvalizéry (20 – 200 Hz) použitelné při snaze potlačit stojatá vlnění. Stejně jako ostatním monitorům, i tomuto 261kilovému monstru nechyběly typické tweetery X-ART – s do „harmoniky“ složenými membránami z jakéhosi „sendviče“ kaptonu a hliníku. Kromě S7A Mk2 dovezl Adam k Mohanu také novou a úspěšnou řadu F-Series, zastoupenou modelem F7, kterému se tu dostalo ocenění MIPA 2013. V případě monitoru F7 od Adama nečekejte žádný designový výstřelek. Tento 100wattový (RMS) model bychom spíše mohli charakterizovat širokým frekvenčním rozsahem (44 Hz až 50 kHz) a slušnou výbavou nastavitelných parametrů od ekvalizace, přes nastavení hlasitosti, až po možnost zařazení high-pass filtru.  

Rupert Neve Designs

Pokud nějaký produkt nese ve svém názvu jméno audio guru Ruperta Neveho, zpravidla patří ve své kategorii svou kvalitou ke špičce. Společnost Rupert Neve Design se ve Frankfurtu nikdy nehonosila nijak okázalým stánkem, většinu své expozice pojala střídmě, k celkovému součtu exponátů by vám bezpečně postačilo pět prstů (ne nutně na jedné ruce). Letos v dubnu se výstavní koutek Neve soustředil kolem nového analogového 24x2 desktopového mixu 5060 Centerpiece, který dle slov zástupců firmy představuje jakýsi „extrakt“ z centrální sekce proslulé obří modulární konzole 5088. Novinka se nevyznačuje jen analogovým mixem s insertními body, ale velice prakticky v sobě integruje také kontrolní monitorovou sekci a sekci transportních tlačítek pro ovládání DAW. 

Sony

V konkurenci mikrofonních bezdrátových systémů, obvykle zastupovaných značkami jako AKG, Beyerdynamic, Shure, Sennheiser či Electro-Voice, se letos na veletrhu poměrně výrazně prezentovaly také přinejmenším sympaticky vyhlížející bezdrátové pokusy profesionální audio divize společnosti Sony. Ta zde představila především nové přírůstky do řady DWZ, a sice komponenty určené pro hráče na dechové nástroje a pro kytaristy. V dechovém setu, s označením DWZ-B50I, se objeví na polohovatelném husím krku umístěný kardioidní kondenzátorový mikrofon, určený zejména pro náběr trumpety a saxofonu. Baskytarově/kytarový set se skládá z vysílače a přijímače, na kterém najdeme ne nezajímavou funkci Cable Tone Generator, simulující zvuk procházející skrze kabel, s možností nastavení jeho délky od jednoho do pětadvaceti metrů. Oba systémy využívají digitálního 24bitového (48 kHz) lineárního PCM přenosu. 

Shure

Pokud jsme se rozhodli rozepsat se o novinkách z oblasti bezdrátových mikrofonních systémů, pak nesmíme opomenout nový digitální bezdrátový systém GLX-D, který do Frankfurtu přivezla (po premiérovém uvedení na NAMM Show 2013) společnost Shure. GLX-D přinese hned několik zajímavých vlastností, přičemž na prvním místě můžeme zmínit tu skutečnost, že bude operovat na frekvenci 2,4 GHz – tedy mimo frekvence televizních stanic. Více než sympatickým příslibem se jeví být „autopilotní vysílací režim“ – tedy přesněji řečeno: schopnost vysílat na několika frekvencích současně, což znamená, že pokud dojde na nosné frekvenci k nějakým problémům, systém se automaticky přepne na frekvenci záložní. Upoutávkou na nový sys-tém mohou být také tzv. chytré lithiové bateriové články s vlastním čipem sledujícím stav baterie. Výrobce slibuje při plném nabití až šestnáctihodinový provoz, ale i možnost tzv. rychlonabití, což znamená, že pokud zapomenete před vystoupením baterie nabít, krátké, cca patnáctiminutové nabíjení, by vám mělo stačit na hodinu a půl provozu. Docela dobrou „vychytávkou“ je možnost nabíjet články vysílače přes USB, tedy stejným způsobem, jakým se tak děje u některých telefonů nebo fotoaparátů. Další možností je také vyjmutí článku z vysílače a jeho zapojení do přijímače GLX-D systému, ve kterém se nabije. Specialitou nového systému, kterou jsme si nechali na konec tohoto příspěvku, je nový přijímač pro kytaristy, který je vyveden v podobě podlahového pedálu s footswitchem, s vestavěnou ladičkou a s výrazným displayem – navíc také v kovovém provedení a s možností napájet přijímač prostřednictvím pedalboardu.

Presonus

Bohatou porcí novinek a nejrůznějších vylepšení se ve Frankfurtu blýskla společnost Presonus. V naší reportáži jsme se rozhodli uvést dvě novinky, z nichž první zcela odpovídá tradičnímu – spíše studiovému – zaměření tohoto výrobce, zatímco druhá je dalším dokladem toho, že Presonus své poměrně nedávné vykročení do sféry živého ozvučování skutečně myslí vážně. Mikrofonní předzesilovače jsou v nabídce firmy snad již od jejího vzniku. V loňském roce Presonus představil high-endový studiový dvoukanálový preamp ADL 600, který přivedl na svět ve spolupráci se světoznámým konstruktérem lampových obvodů Anthony DeMariou. Tento kvalitní preamp si našel místo v mnoha profi studiích, přesto prý Presonus zaznamenal poptávku studiových zvukařů po podobně kvalitním jednokanálovém procesoru. Výsledkem vyslyšení těchto požadavků se stal nový channel strip ADL 700, který kromě lampového předzesilovače disponuje ještě sekcí FET kompresoru a čtyřpásmového ekvalizéru. Zástupci firmy Presonus slibují, že v kombinaci s kvalitním mikrofonem přinese tento preamp „výsledky na velmi vysoké úrovni.“ Ale aby také ne – za high-endovou lze totiž označit i předpokládanou cenu, která by se měla pohybvat okolo 2 000 Euro. Z hlediska zaměření portfolia Presonus možná lze za poněkud překvapivější označit novinku s názvem Studiolive AI-Series. Vypadá to totiž tak, že nasazení digitálních pultů Studiolive také při živém ozvučení znamenalo pro Presonus opravdu úspěšný krok, který dodal tomuto výrobci kuráž se v tomto segmentu audio vybavení realizovat i nadále. Díky tomu jsme se ve Frankfurtu stali svědky uvedení řady PA systémů, které kolegové z Presonusu ve své expozici často prezentovali slůvkem „revoluční“. V čem jsou tyto reproboxy a subwoofery jiné, než běžné „bedny“? Sami zástupci firmy Presonus řadu AI představovali návštěvníkům jako „inteligentní PA“ s vlastním vestavěným počítačem, který se stará například o řešení problému frekvenčních interferencí (jež by mohlo působit použití koaxiálních horn) a o ekvalizaci v reálném čase. Tyto výpočetní jednotky jsou vybaveny rovněž WiFi, díky čemuž se do tohoto PA systému lze „připojit“ přes iPad a jeho prostřednictvím jej poté „vyladit“. Inteligence těchto reproboxů by měla být dokonce natolik vysoká, že jsou prý jednotlivé boxy při použití jejich počet

Sennheiser - systém odpružení
„Vnitřní“ provedení kondenzátorových mikrofonních hlav Sennheiser ME 9002/04/05 – řešení systému gumového odpružení ve tvaru „sněhové vločky“.
Sennheiser LSP 500
Sennheiser D 9000 (EM 9046)
Sennheiser D 9000 (EM 9046)
Lewitt MTP 940 CM
Pohled na přepínače mikrofonu Lewitt MTP 940 CM - prvky, které obvykle najdeme spíše u mikrofonů studiových – tj. přepínače útlumu (0, -6, -12 dB), frekvenční filtr (flat, low roll off, bass cut), a volitelná směrová charakteristika (karidioida, širší kardioida a superkardioida).
Genelec M030 & M040
Genelec M Series nahrazuje obvyklou hliníkovou ozvučnici ekologickým „recyklovatelným kompozitním materiálem“.
Genelec M030 & M040
Kromě černého provedení nových modelů Genelec poutala pozornost návštěvníků především povrchová úprava „Pattern“, mírně připomínající kamenitou texturu.
Allen&Heath Qu-16
Allen&Heath Qu-16
Pulty Allen&Heath Qu-16
Adamson Energia e12
Adamson Energia e12
Fohn Sub Array System
Fohn Sub Array System
Fohn Linea LX-220
Fohn Linea LX-220
Shure - expozice
A ještě jedna momentka s expozice firmy Shure
Presonus ADL 700
Nový channel strip ADL 700 od firmy Presonus
Prolight+Sound 2013 - concert sound
K prezentaci velkých ozvučovacích systémů opět posloužily venkovní stage.
DPA - expozice
Tyto slečny to na DPAčka dokázaly pořádně rozjet.
Electro-Voice RE-20 custom
Veletrh je dobrou příležitostí ukázat se také s nejrůznějšími výstřelky a custom verzemi (Electro-Voice RE-20).
Electro-Voice ZLX
Electro-Voice ZLX
Genelec - expozice
Slavnostní uvedení řady M na stánku firmy Genelec
Prolight - světla
I když nás z Prolight+Sound zajímal hlavně "ten sound", podstatnou součástí veletrhu je také osvětlovací technika.
Prolight - světla
Expozice v halách s osvětlovací technikou byly pastvou pro objektivy fotografů.
Prolight - světla
Další působivý stánek.
Prolight+Sound 2013 - concert sound
Na závěr ještě jeden venkovní snímek zachycující "soupeření" ozvučovacích systémů.