Výrobce: 

Dnes, kdy dopracovat se k původním lampovým aparátům z 60. a začátku 70. let je ještě větší luxus než tomu bylo před nedávnem, je logické, že mnozí z renomovaných světových výrobců se uchylují k tzv. „reedicím" originálů. Učinil tak Fender, Vox, Orange, a činí tak s velkým úspěchem i jeden z nejznámějších a nejpopulárnějších výrobců v dějinách rockové hudby - Marshall. Názory na kvalitu replik se různí - někteří slepě přísahají na kouzlo vintage aparátů, jiní, méně zatížení kultovou nostalgií však zastávají názor, že některé podařené reedice opravdu snesou i nejpřísnější kritéria v hodnocení zvuku i vzhledu a jsou přinejmenším porovnatelné s originály. Dosavadní zkušenosti s ohlasy odborníků i uživatelů svědčí o tom, že Marshall 1974X bude jedním z „konkurence schopných" pokusů. Největším problémem při výrobě historických modelů je, paradoxně, neúprosný vývoj v technologií jednotlivých součástí - odporů, kondenzátorů, transformátorů, reproduktorů ale i elektronek (které prošly v celosvětovém měřítku obdobím renesance až po překonání eufórie z tranzistorových zesilovačů). Mnohé z těchto komponentů totiž už nejsou vyráběné původními postupy a ani z původních materiálů, a podle některých zasvěcených se i „zvukově" jinak chovají. Výroba věrné kopie malého 15 W komba si vyžaduje celou řadu subdodavatelů atypických „maličkostí". Proto si tento luxus mohou dovolit jen skutečně velké firmy nebo tzv. „boutique manufacturers", jako např. Kendrick, Victoria a další. Ale vraťme se k tématu. Ihned po debutu modelu 1974X se mezi sběrateli i milovníky kvalitního lampového zvuku začalo hovořit o mimořádně podařeném pokusu oživení historického 18 W Marshallu, vyráběného v období 1966 – 1968. Ten se dnes považuje za jednu z nejvyhledávanějších rarit z oblasti „vintage & rare". Jde o celolampové, manuálně osazované, na očka pájené (handwired) kombo, osazené na koncovém stupni párem elektronek EL84, v pre–amp sekci 3 x ECC83 a jedním, dnes již neobvyklým usměrňovačem, EZ 81. Užívatelům jsou k dispozici dva samostatné kanály: jeden bez tremola a druhý, s jednou ECC83-kou syceným tremolem. Každý z kanálů má dva vstupy (vrchní citlivý, spodní méně citlivý), ovladače korekce „volume" a „tone", přičemž u tremola si můžete nastavit ještě intenzitu a rychlost.

Jedním z klíčových článků starých (původních) aparátů byl charakteristický zvuk reproduktorů Celestion Greenback. Konkrétní středový tón, s bohatými spodními tóny a příjemnými, jemně srolovanými výškami. Odborníci firmy Marshall spolu s inženýry od Celestionu testovali vícero muzeálních kusů těchto reproduktorů, aby vybrali vhodné parametry a zvuk. K dosažení co nejvěrnějšího napodobení „vintage" zvuku se vyrobil speciální reproduktor, který se sice vizuálně velmi podobá standardním Greenbackům, liší se však od nich ve třech bodech - ve výkonu: má místo 30 W jen 20 W, v impedanci - místo 8/16 ohmů má atypických 15 ohmů a v zakázkové úpravě samotného magnetu - tady Celestion aplikoval tzv. „ageing" – proces - umělé „zestárnutí" magnetu (jde vlastně o snížení magnetického toku, výsledkem čehož je organický, hutný zvuk s jemnějšími, zaoblenými výškami). K dalším vymoženostem komba patří vstupy pro připojení nožního přepínače kanálů, externího reproboxu a otočný knoflík nastavení impedance (kromě předvolených 16 ohmů i 8 ohmů). Tyto jsou přístupné zezadu ve spodní části šasi zesilovače. Kromě toho jsou možné další zvukové experimenty v typicky „marshallovském" přepojování kanálů (jednoduše se kytarový jack zasune např. do citlivého kanálu bez tremola a malým přepojovacím vodičem se spojí méně citlivý vstup bez tremola s jedním z vstupů tremolového kanálu, čímž se dosáhne libovolného míchání dvou samostatných kanálů).