Noc v opeře s DPA Microphones

Výrobce: 
Distributor: 
DPA v opeře

Mikrofony DPA 4017 (typ směrová puška) se ukázaly jako ideální řešení, když byl zvukař Giacomo De Caterini požádán, aby zajistil, že během filmování dvou oper v Římě pro uvedení na DVD nebudou viditelné žádné mikrofony. Zvukařský tým římského auditoria Parco Della Musica zvolil puškové mikrofony 4017 z řady Reference Standard společnosti DPA Microphones při nahrávání dvou oper pro jejich uvedení na DVD. Představení těchto oper bylo součástí Santa Cecilia Opera Studio, hlavního programu věnovaného Bel Cantu.

Hlavním předpokladem byla vysoká zvuková kvalita nahrávky, přitom však režisér bezpodmínečně vyžadoval, aby na videozáznamu nikde nebyly viditelné mikrofony. Zvukař Giacomo De Caterini proto zpočátku nemohl přijít na to, jak vyhovět režisérovým požadavkům.

„Režisér se chtěl vyhnout použití jakýchkoliv mikrofonů, které by mohly být vidět v obraze, protože hodlal zaměřit pozornost přímo na vystupující,“ vysvětluje De Caterini. „Vzhledem ke špatným zkušenostem z minulosti, zejména z video produkcí, kde detailní záběry odhalovaly nedokonale skryté mikrofony v parukách zpěváků, měl v úmyslu vyhnout se použití jakýchkoliv mikrofonů na hlavách vystupujících. Tím pádem nebylo možné nasadit miniaturní mikrofony, jako jsou třeba DPA 4061, o kterých jsme zpočátku uvažovali.“ Situaci dále ztěžovala skutečnost, že některá pozadí se promítala na plátno, takže nešlo použít ani mikrofony zavěšené od stropu.

„Měl jsem z toho docela obavy, protože jediná možnost, která nám zůstala, bylo použít puškové mikrofony rozmístěné po stranách jeviště,“ pokračuje De Caterini. „Uvědomil jsem si, že by to mohlo fungovat jedině tehdy, pokud jich budeme mít dostatečné množství a strategicky je rozmístíme, aby dokázaly řádně snímat zvuk.“ Naštěstí se Giacomo De Caterini prostřednictvím italského distributora DPA dostal k několika puškových mikrofonům DPA 4017B z řady Reference Standard a navrhl, aby je na vystoupení vyzkoušeli jako jednu z možností. „I když jsem čekal vysokou kvalitu zvuku a spolehlivost, která je pro mikrofony DPA charakteristická, nečekal jsem, že by tyto mikrofony mohly mít úplně jiný zvuk než jakákoliv jiná puška, kterou jsem kdy vyzkoušel,“ vysvětluje De Caterini. „Byly mnohem podobnější dvojici tradičních kardioidních mikrofonů a měly úžasnou schopnost fungovat spíš jako 'široké kanóny' než úzké pušky. Jinými slovy, namísto typického fázově zkresleného zvuku, který je téměř nepoužitelný jakmile se snímání posune lehce mimo osu, tyto mikrofony dávaly skvělý zvuk, který vyžadoval jen minimální úpravy a byl snímatelný a čistý i při nahrávání zpěváků, kteří stáli na jevišti úplně vzadu. Jejich předzesilovače také vykazovaly mnohem nižší šum než jakákoliv jiná puška, s kterou jsem kdy pracoval. A konečně to, co je skutečně stavělo na zcela jinou úroveň bylo něco, co od filmařských pušek prostě nečekáte: naprostá muzikálnost.“

Pro tento DVD projekt se nahrávaly dvě opery: Ravelova „L'Heure Espagnole“ a Pucciniho „Gianni Schicchi“. Obě představení se hrála v sále Petrassi, který má pouze 700 míst a je nejmenším ze tří sálů, které tvoří komplex auditoria Parco Della Musica. Na produkci 2 DVD se podílely Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Infocamere, společnost pro informační technologie italské Obchodní komory. DVD je distribuováno jako zvláštní dárek pro hlavní klienty Obchodní komory. Po dokončení nahrávek pro DVD udělaly puškové mikrofony DPA 4017 na Giacoma De Cateriniho takový dojem, že je odmítl distributorské společnosti vrátit.

„Doslova nás zachránily,“ říká, „a od nynějška se staly i součástí výbavy auditoria. V minulosti jsem použil už celou řadu mikrofonů DPA a před nimi i B&K. Mám rád klasické modely jako jsou mikrofony 4006, 4015, 4011 atd., a pro živé nahrávání rovněž využívám miniaturní mikrofony DPA, zejména pak úžasné nástrojové mikrofony d:voteTM 4099 a kompaktní kardioidní mikrofony 4021, které považuji za nejcennější zařízení ve svém oboru.“ 

Nedávno měl De Caterini příležitost vyzkoušet si i dvojici mikrofonů DPA 4041 (verzi s polarizačním napětím 130V a s jednoúčelovými předzesilovači) a jejich zvukem byl zcela ohromen. „Když jsem je použil poprvé, zažil jsem vzácný moment osvícení. A to nemluvím o téměř neodolatelné touze sáhnout po peněžence!“

Po dokončení operního DVD projektu pracoval Giacomo De Caterini na několika dalších prestižních nahrávkách. Jednou z nich byla i zvukařská práce a postprodukce CD s Verdiho hudbou pro EMI Classics, na kterém se podílel orchestr Di Santa Cecilia se sirem Antoniem Pappanem.

DPA v opeře
DPA v opeře