Rik Simpson použil sE mikrofony při nahrávání nejnovějšího alba hudební skupiny Coldplay - Milostný poměr s mikrofony od sE Electronic

Distributor: 

Producent Rik Simpson o nahrávání posledního alba skupiny Coldplay s využitím mikrofonů sE4400a a sE RNR1 a o jeho novém milostném poměru s mikrofony od společnosti sE Electronic Rik Simpson (Grammy oceněný zvukař, producent, hudebník a skladatel) vyměnil své vintage mikrofony AKG 414 za stereofonní pár univerzálních kondenzátorových mikrofonů sE4400a a objevil tak těžce zachytitelný zvukový charakter, který hledal pro poslední album slavné britské hudební skupiny Coldplay. V tomto rozhovoru Rik mluví o tom, jak se rozhodl používat ručně vyráběné mikrofony a přenosné mini-paravánky sE Reflexion Filter od společnosti sE Electronics a jak tato zařízení změnila jeho přístup k nahrávání.

Mikrofony a další vybavení: stereofonní pár univerzálních kondenzátorových mikrofonů sE4400a, páskový mikrofon sE RNR1 s aktivní elektronikou, vyvinutou Rupertem Nevem, přenosný mini-paravánek sE Reflexion Filter Pro, mini-paravánek sE IRF2 (Instrument Reflexion Filter) určený pro práci s nástrojovými mikrofony, duralový studiový mikrofonní stojan sE Stand 1.

Klíčové citace:

„Poté, co jsem použil mikrofony sE4400a při nahrávání klavírních partů u posledního alba skupiny Coldplay, jsem si přál, kéž bych měl tyto mikrofony k dispozici již při nahrávání klavíru u předchozího alba; což je poměrně silné prohlášení, uvážíme-li, jak je skupina proslavená svými klavírními party a svým typickým zvukem..."

„Když jsem poprvé uslyšel mikrofony sE4400a, uvědomil jsem si, že ten osobitý charakter, na který jsem byl zvyklý u vintage mikrofonů AKG 414, je konečně zpátky a já už se nikdy nemusím ohlížet zpět." „Mikrofony RNR1 jsou úžasné... Jde o první mikrofon, s nímž jsem měl možnost pracovat, který zcela odstraňuje reproduktor z vašeho zážitku z poslechu hudby. Je to, jako by zdroj zvuku, který právě posloucháte, byl přímo před vámi. Veškeré technologické vymoženosti se v tu chvíli zdají nepodstatné a téměř neexistující... Žádný jiný mikrofon na mě neměl takový vliv... Je prostě neuvěřitelný!"

Rozhovor Jamese Ishmaeva-Younga ze společnosti sE Electronics s Rikem Simpsonem (říjen 2011)

Rik Simpson je mistrem svého oboru... Hudební ocenění Grammy z roku 2009, které získal za song „Viva la Vida" britské hudební skupiny Coldplay, je důkazem schopností muže, který se nachází na samém vrcholu svého oboru. Jeho hudební kořeny, stejně jako v případě většiny velkých hudebních producentů, jsou však skromné. Rik se vypracoval z pozice poskoka ve studiu až na světoznámého producenta a během své kariéry měl možnost se učit od těch nejlepších...

„Mladí kluci se zajímají jen o jednu ze dvou věcí, buď chtějí být fotbalistou anebo pop/rockovou hvězdou. Mně nikdy fotbal nešel a stát se hudební hvězdou (ačkoli jsem se docela snažil) bylo mimo moje možnosti, takže jsem se rozhodl, že budu raději hudební producent, což je hned po fotbalistech a popových hvězdách další nejlepší věc v pořadí!" Rik započal svou kariéru velice mladý, když se přestěhoval do Londýna, kde začal pracovat jako asistent ve Swanyard Studios, velkém nahrávacím studiu v Islingtonu, které již bohužel v současnosti neexistuje. Během následujících 20 let spolupracoval a učil se od mnoha slavných producentů a hudebních skupin své doby v těch nejlepších nahrávacích studiích v Londýně. Z Rika se nakonec stal producent ověnčený hudební cenou Grammy, což ho následně dovedlo až k návrhu a vybudování dvou nahrávacích studií pro Coldplay v severním Londýně a k produkování jejich posledních dvou hudebních alb. Rik také spolupracoval na albu „Kingdom Come", které má na svém kontě rapper Jay-Z, a předtím získal velký ohlas u hudebních kritiků za svou práci s kapelami Portishead, Kasabian, BlackRebel Motorcycle Club či zpěvačkou PJ Harvey (a to jmenujeme jen pár z nich). Kromě zajišťování technické stránky nahrávání a mixování alb se Rik často na těchto albech podílí i hudebně, kdy v rámci jím produkovaných nahrávek hraje a zpívá. Kromě toho je také polovinou produkčního dua Darktones, které tvoří společně s Guyem Bergmanem, baskytaristou skupiny Coldplay. Mezi Rikovo hlavní vybavení patří sada Pro Tools, dále spousta zajímavých mikrofonů a předzesilovačů, mixážní pult SSL Matrix a reproduktory Barefoot. I když se jedná o opravdu nedocenitelné pracovní nástroje, Rik je velmi upřímný, když přijde řeč na to, jak se vlastně vytváří skvělá nahrávka...

„Hlavní součástí hudebního procesu ve studiu musí být hudba. Skvělé album může být klidně nahráno pouze s pomocí notebooku nebo kazetového přehrávače, pokud písně a veškerý zvuk budou znít opravdově. Mým úkolem je přispět k hladkému průběhu tvůrčího procesu. Vím, že to zní trochu divně, ale je to naprostá pravda. Kapela se musí se mnou cítit pohodlně, aby úplně zapomněli, že tam jsem, mohli se uvolnit a prostě jenom hrát..." „To ovšem vyžaduje správné nastavení všech nástrojů a zařízení, takže je jasné, že to správné zvukové vybavení v tom všem hraje důležitou roli... Děláme spoustu nahrávek hudebních skupin, kde všichni hrají společně v jedné místnosti. Mini-paravánky sE Reflexion Filter tak byly neocenitelné pro zamezení toho, aby jednotlivé mikrofony odchytávaly zvuky okolních nástrojů. Vlastním jak mini-paravánky IRF (Instrument Reflexion Filter) pro práci s nástrojovými mikrofony, tak i velké přenosné mini-paravánky RF Pro (Reflexion Filter Pro), které používám u mikrofonů pro bicí, kytary a klavír a které masivně snižují prolínaní zvuku mezi různými zdroji." „Mikrofony sE 4400a pro mě byly naprostým zjevením. V nahrávacím studiu Mayfair Studios v severním Londýně jsem vždycky používal vintage mikrofony AKG 414, jakmile jsem potřeboval nahrávat klavírní party, a sE mikrofony zněly přesně tak, jak jsem si ve své hlavě představoval, že by měl klavír znít. Když toto studio skončilo, nadával jsem si za to, že jsem si tyto mikrofony nekoupil. Místo toho jsem pořídil nové mikrofony AKG 414 do studia kapely Coldplay. Bohužel však, i když jde o velice slušné mikrofony, nové mikrofony AKG 414 se zvukově naprosto nedají srovnat s původními vintage typy. Postrádají nádech a charakter, pro něž byly originální vintage mikrofony AKG 414 tak typické. Když jsem poprvé uslyšel mikrofony sE4400a, uvědomil jsem si, že ten osobitý charakter, na který jsem byl zvyklý u vintage mikrofonů AKG 414, je konečně zpátky a já už se nikdy neohlížel zpět. Musím si rozhodně pořídit nějaké další stereofonní páry, protože by byly opravdu skvělé u kytar a overheadů u bicích."

Rik se také zamiloval do mikro- fonů, na kterých společnost sE Electronics spolupracovala s Rupertem Nevem... „Mikrofony RNR1 jsou úžasné! Používám je u akustických nástrojů a také v případě nahrávání v místnosti pro získání zvuku okolí, které je potřeba pro oživení nahrávek a pro hladké spojení všech věcí dohromady. Jde o první mikrofon, s nímž jsem měl možnost pracovat, který zcela odstraňuje reproduktor z vašeho zážitku z poslechu hudby. Je to, jako by zdroj zvuku, který právě posloucháte, byl přímo před vámi. Veškeré technologické vymoženosti se v tu chvíli zdají nepodstatné a téměř neexistující. Vím, že to může vypadat přitažené za vlasy, ale opravdu si nevymýšlím. Žádný jiný mikrofon na mě neměl takový vliv... Je prostě neuvěřitelný!"

Mikrofony sE 4400a a sE RNR1, které Rik vlastní, byly použity při nahrávání všech skladeb z nového alba hudební skupiny Coldplay„Mylo Xyloto", stejně jako při nahrávání alba „You & I" newyorské kapely The Pierces, které Rik produkoval společně s Guyem Bergmanem, basistou z Coldplay, a které před nedávnem získalo zlatou desku na trhu ve Velké Británii. „Poté, co jsem použil mikrofony sE4400a při nahrávání klavírních partů u posledního alba skupiny Coldplay, jsem si přál, kéž bych měl tyto mikrofony k dispozici již při nahrávání klavíru u předchozího alba, což je poměrně silné prohlášení, uvážíme-li, jak je skupina proslavená svými klavírními party a svým typickým zvukem..."

Rik v současné době doprovází Coldplay na světovém turné, v jehož rámci se realizují první koncerty představující nejnovější album skupiny, a Rik je zodpovědný za to, aby všechna televizní a rozhlasová vysílání živých vystoupení zněla opravdu co nejpodobněji jako původní nahraný materiál z nového alba. Kromě toho má Rik v plánu více mixovat a v této oblasti má opravdu co nabídnout, takže pozorně sledujte tuto oblast! „Pokud jde o zařízení od společnosti sE Electronics, opravdu mě zajímá, jak se bude dále vyvíjet řada jejich páskových mikrofonů. Moc se těším na hledání jedinečného kytarového zvuku s pomocí sE mikrofonů... Na tomto místě musím také zmínit mikrofonní stojany. Jedná se o nejjednodušeji ovladatelný typ bytelných stojanů, který jsem měl kdy možnost používat... Jsou kvalitně vyrobené a zároveň vysoce praktické a bez problému zvládnou i váhu velkého kondenzátorového mikrofonu (velmi, velmi drahého) společně s mini-paravánkem sE Reflexion Filter Pro."

...a poslední postřeh Rika Simpsona: „sE mikrofony mi už několikrát zachránily zadek... Jednoduše je stačí postavit tam, kam potřebujete a mikrofony znějí naprosto úžasně!"