Saxofonista Courtney Pine

Distributor: 

Saxofonista Courtney Pine vypráví o hudbě a mikrofonech sE

„Porovnal jsem své mikrofony sE Electronics s mikrofonními „klasikami", které jsou třikrát až čtyřikrát dražší, a zjistil jsem, že se mikrofony sE velice snadno vyrovnají slavným mikrofonním značkám „ze staré školy" a dokonce je i překonají. Tyhle mkrofony sE představují skutečnou novodobou klasiku... jsou určeny lidem, kterým na hudbě opravdu záleží." - Courtney Pine

Courtney Pine je profesionálním hudebníkem, kterýn patří mezi britské jazzové legendy naší doby. Za svou kariéru, trvající již téměř 25 let, hrál s mnoha jazzovými velikány, získal prestižní hudební ocenění Mercury Prize, britskou cenu MOBO (Music Of Black Origin) a za služby černošské komunitě a jazzové hudbě také dva Řády britského impéria, v roce 2000 titul důstojníka (tzv. OBE) a v roce 2009 titul komandéra (tzv. CBE).

Nikdo nedokáže lépe ztělesnit dramatickou transformaci britské jazzové scény v průběhu posledních dvaceti let, než právě Courtney Pine. Tento saxofonista vévodí nové generaci vzrušujících a inovativních hudebníků, kteří se rozhodli své hudební nadání využít při prozkoumávání náročných zákoutí jazzové hudby, a to ve všech jejích podobách a formách. Jeho debutové album Journey to the Urge Within, které vyšlo v roce 1987, bylo prvním vážným jazzovým albem vůbec, které se dostalo do britské hitparády Top 40. Díky vysokému počtu prodaných kusů album navíc získalo nárok na stříbrnou desku. To byl v historii britského jazzu pozoruhodný úspěch, který Courtney Pineovi pomohl stát se vůdčí osobností britské jazzové scény a inspirací pro mnoho mladých černošských hudebníků.

V období mezi hraním na koncertě v rámci oslav 70. narozenin Nelsona Mandely, který se uskutečnil v roce 1988 na stadionu ve Wembley, a udělením Řádu britského impéria s titulem komandér (CBE) v roce 2009 zaznamenal Courtney Pine mezinárodní věhlas. Nejprve v roce 1992 dosáhl 14. místa v americkém hudebním žebříčku US Billboard s remixem jeho alba Closer to Home z roku 1990 a o rok později se proslavil vydáním alba Within the Realms of our Dreams, které bylo nahráno v New Yorku a na němž se podílely takové americké hudební talenty jako Charnett Moffett, Jeff Watts nebo Kenny Kirkland. Vydání tohoto alba v kombinaci s koncerty ve Velké Británii a USA, na nichž Courtney vystupoval s kapelou s hvězdným obsazením, pak potvrdilo jeho mezinárodní věhlas.V roce 1995 Courtney podepsal smlouvu s vydavatelstvím PolyGram, poměrně nedávno pak s vydavatelstvím Destin-e Records.

Během své kariéry zaznamenával jeden úspěch za druhým a spolupracoval s mnoha z největších jmen v hudebním průmyslu, a to včetně Cassandry Wilsonové, Carleen Andersonové, Roniho Size a mnoha, mnoha dalších. Album Modern Day Jazz Stories z roku 1995 také získalo prestižní hudební ocenění Mercury Prize udělované za nejlepší hudební alba roku 1996 a Courtney byl také dva roky v řadě za sebou (1996 a 1997) poctěn britskou cenou MOBO (Music Of Black Origin) za nejlepší jazzový výkon.

Co se živých koncertů týče, má Courtney za sebou více než 25 let strávených na cestách. Odjel mnoho hudebních turné po celém světě, vystupoval jak na hlavním pódiu na slavném britském festivalu v Glastonbury, tak i na intimním jazzovém festivalu Blue Note Tokio v Japonsku a s jeho cenami ověnčenou kapelou nyní pokračuje v dalším mezinárodním turné.

Čemu taková žijící jazzová legenda, jako jste vy, vděčí za svůj úspěch?

„Je to díky dalším hudebníkům, díky talentu, který vkládají do svých hudebních nástrojů a díky jejich osobním zkušenostem!" říká Courtney, který je jako vždy velice skromný, když přijde řeč na jeho vlastní úspěchy. Pro zachycení tohoto hudebního talentu Courtney využívá řadu svých mikrofonů od společnosti sE Electronics.

„Můj nejoblíbenější je páskový mikrofon sE RNR1 s aktivní elektronikou vyvinutou Rupertem Nevem, protože je naprosto jedinečný. Začal jsem ho používat poměrně nedávno a zjistil jsem, že jde o opravdu pozoruhodný mikrofon... Skutečná klasika moderní doby... Pro nahrávky smyčců a dechových hudebních nástrojů neexistuje žádný jiný mikrofon, který by se mu vyrovnal." „Kondenzátorový mikrofon sE 4400a používám v současnosti při každé práci ve studiu. Je to neuvěřitelně flexibilní a odolný mikrofon s velice poctivým a otevřeným zvukem. Použil jsem ho skoro u všeho, při nahrávání mandolíny a kubánských kong, až po triangl nebo akustické piano, a mikrofon zaznamenal všechny ty tóny a frekvence naprosto bezvadně, bez jakýchkoliv zmatků a obtíží."

Proč jsou tedy právě mikrofony sE vaší preferovanou volbou?

„V současné době má moderní hudebník schopnost přesného nastavení jednotlivých složek své hudební kompozice, takže vlastnictví mikrofonu, na který se můžete naprosto spolehnout, je nezbytnou součástí tvůrčího procesu. Jednotlivé mikrofony sE z mojí mikrofonní sbírky mají specifické použití pro nahrávání odlišných hudebních nástrojů, což znamená nejen to, že jsem v průběhu mé kariéry vytvořil zcela osobité a originální zvukové kompozice, ale také jsem dosáhl velmi osobitého zvuku, který jsem byl schopen zformovat díky nízké ceně, vysoké kvalitě a flexibilitě mých mikrofonů... Místo použití jednoho či dvou extrémně drahých mikrofonů jedné z „velkých značek" jsem byl schopen velice snadno získat odpovídající výkon a kvalitu s použitím neméně kvalitních mikrofonů, dostupných za pouhý zlomek ceny. To také znamenalo, že jsem mohl svou sbírku mikrofonů rozšířit podstatně více než v minulosti, což mi zároveň umožnilo mnohem více experimentovat se zvukem a dále ho vylepšovat, a to u široké škály hudebních nástrojů a stylů."

Můžete uvést nějaké příklady nahrávek, při nichž jste použil tyto mikrofony?

„Tyhle mikrofony jsem použil při nahrávání všech mým alb z poslední doby, konkrétně jde o alba Resistance, Transition in Tradition a Europa, a dokonce jsem je využil i při nahrávkách filmové hudby, například u filmu It Was an Accident. Použil jsem je také při nahrávání alba From There to Here Omara Puenta, známého houslisty kubánského původu, dále u obou alb kytaristy Camerona Pierra – tedy již dříve vydané desky Pad Up a právě připravovaného alba Radio Jumbo, a také u řady dalších studiových nahrávek, u nichž jsem ve svém studiu pracoval na overdubbingu... Tyto mikrofony s sebou beru také na různá nahrávání mimo moje studio, používám je například v rozhlasovém pořadu BBC In Sessions." „Mohl bych vyjmenovat řady případů, kdy použití konkrétního mikrofonu mělo velký vliv na charakter zvukové nahrávky, ale nedávné zařazení páskového mikrofonu sE RNR1 do mé sbírky mikrofonů, který jsem získal v polovině nahrávání mého posledního alba Europa, mě doslova donutilo k opakovanému nahrání tří hotových skladeb, protože ve skladbách, které jsem již nahrával s mikrofonem RNR1, zněl můj basklarinet tak úžasně reálně!"

A jaké jsou vaše aktuální projekty?

„Nyní pracuji na nové desce Radio Jumbo Camerona Pierra, kytaristy původem z Dominikánské republiky. Album se nese v rytmu karibského zouku, je tam spousta perkusí, klavír, bicí a skutečné smyčcové kvarteto... Tedy žádné digitální stroje v dohledu! Podle mě by bylo skvělé, kdyby společnost sE realizovala nějaké reportáže o tom, jak jazzoví umělci používají své mikrofony v nahrávacím procesu, jak mikrofony vybírají, pro jaké aplikace a s jakými výsledky... Já například používám páskový mikrofon sE pro overheady u bicích, protože jsem zjistil, že tento mikrofon vytváří opravdu hřejivý zvuk, když se smíchá s více směrovými mikrofony, a že činelům zároveň dodává příjemný lesk."

Pokud byste tedy měl v několika slovech shrnout váš názor na mikrofony od společnosti sE Electronics, co byste řekl?

„Porovnal jsem své mikrofony sE Electronics s mikrofonními „klasikami", které jsou třikrát až čtyřikrát dražší, a zjistil jsem, že se mikrofony sE velice snadno vyrovnají slavným mikrofonním značkám „ze staré školy" a dokonce je v některých věcech i překonají... Mikrofony sE představují skutečnou novodobou klasiku... jsou určeny lidem, kterým na hudbě opravdu záleží."

Společnost sE Electronics se v současné době chystá zahájit nový vzdělávací program pro umělce, který bude realizován ve spolupráci s některými z nejlepších jmen z hudebního průmyslu, jehož cílem budou i právě takové reportáže. Myšlenkou tohoto programu je umožnit uživatelům nahlédnout do problematiky a také vim dát šikovné tipy týkající se nahrávacího procesu. Věříme, že není užitečné, když lidem řeknete „udělejte tohle, tohle a tohle a budete mít pokaždé skvělý kytarový zvuk", protože hudba by měla být především o tvořivosti, a to jak při hře na nástroje, tak při nahrávání a následné produkci. Proto si myslíme, že informace o tom, jak profesionální producenti, zvukaři a umělci používali a používají mikrofony k dosažení určitého zvuku, budou, jak doufáme, inspirovat ostatní k vyzkoušení nových a odlišných přístupů na jejich vlastních nahrávkách.