Carvin

Kufříky, které potěší
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Carvin pro kytaristy, baskytaristy, ale i většinu lidí od zvuku nebude neznámým pojmem. Dnes máme na programu novinku v nabídce této firmy, a protože se vám opět hlásí pan Lejčko, který je už z té předlouhé řady poněkud „tumpachový", nemůže jít o nic jiného, než o studiové mikrofony.

V zájmu spravedlnosti k oběma mikrofonům musím uznat, že zkoumání nebylo vůbec nudné. Jelikož jsem tentokrát znal ceny zboží již předem, bylo pro mne opravdu velkým překvapením to, co jsem uzřel po příchodu zakázky.

Ono to totiž i z internetových stránek nevypadá nijak neobvykle a navíc, bude o tom dále řeč, firma má dokumentaci obou mikrofonů tak trochu „pionýrskou". Nicméně, přejdeme-li k realitě tak, jak mi přišla domů doručovací službou, nemohu zastírat své překvapení a budu vám ho servírovat po dávkách a ještě od malých po větší.

CM87S: Obalení, vyvedení,…

CM87S je chráněn vnějším, tedy přepravním obalem, v podobě papírové krabice. Alespoň kufřík nedostanete nijak poškozen. Tedy kufřík… Je to velmi pěkný, bytelný, hliníkový kufr se zámky a vnitřním měkkým vyložením s „chlívečky" pro jednotlivé příslušenství. A že se toho muselo (?) (…nemuselo) vejít celkem dost, není ani kufr žádný „prťous". Tedy za hlavní obsah bych považoval mikrofon, který je ještě uložen do igelitového sáčku se silikagelem, a pak ještě do koženého sáčku. Dále zajímavost pro tuto konstrukční kategorii a zjevná ojedinělost pro tuto cenovou kategorii je samostatný „phantomový" napájecí zdroj v podobě malé boxu velikosti menší jak čtyři krabičky od cigaret. Na něm lze vystopovat dva konektory XLR-3 pro vstup z mikrofonu a výstup do mixu, síťový vypínač a euro síťovou zástrčku. K němu jako další příslušenství je rovnou dodáván standardní 1,7 m dlouhý síťový kabel. Vím, že v tomto případě ještě něco chtít, by mělo být považováno za neomalenost, ale stejně si neodpustím poznámku o úplně malém vypínači odzemnění (ground), který by se jistě vešel a možná by se někdy hodil. Dále jsme obšťastněni objímkou typu „soft", tedy pružným uchycením na stojan včetně závitových redukcí. Jedná se o typ, který dnes vyrábí téměř kde kdo, nebo možná jenom někdo, a ostatní ho kompletují se svými výrobky. Tedy systém tvoří tzv. rychloupínání. I když mě připomíná spíše činnost: vlož/vyndej, a tím bych naléhavě doporučoval mikrofon vkládat pouze hlavou vzhůru protože „vyndej" by mohlo být provedeno bez vaší asistence - ale zase děkujme za „pavouka" při téhle ceně. Ještě jedna malá, ale dojemná drobnost. Firma dodala do kufru dokonce i dvě náhradní gumičky a až se nám stávající „vytlemí", můžeme si je vyměnit i bez toho, abychom běhali po takových obchodech, jakými je např. Bižuterie, Švadlenka…nebo co já vím. Neposlední užasnutí se konalo nad přítomností sice standardního, ale kvalitně působícího „gumového" kabelu, zakončeného normálně dvěma XLR-3 konektory – opět tedy neběžná součást vybavení mikrofonu v této cenové kategorii. Žasnutí mírně utlumila brožurka, která nechť si je stručná, ale neobsahuje některé důležité údaje, tedy především alespoň průměrový frekvenční a směrový graf. Navíc některé údaje jsou velmi zmatené, protože na jedné stránce hovoří o nějaké hodnotě a na druhé stránce o jiné. Samozřejmě, že hodnota max. akustického tlaku 132 nebo 135 dB je v praxi totálně bezvýznamná, zvláště pokud se nemluví, o jakou frekvenci jde, ale jářku, že podobné věci se několikrát opakují a není to jen problém brožury, ale i údajů na www.carvin.com. Člověk mírně bádavý pak začíná mít jisté podezření na serióznost čehokoli. I optal jsem se na to, zda-li nejsou mikrofony vyráběny OEM, ale prý ne, že pochází z USA. Trochu mi sice připomínají mikrofony od Joemeek, nebo Joemeek připomínají Carviny? Jeden už neví, ale jsou udělány fakt dobře. A tak jsme se dostali k tomu nejdůležitějšímu komponentu v kufru, tedy k mikrofonu. Sami asi vyskenujete, že tvarově, tak jako mnoho jiných, není ničím bizardní. A proč vlastně by měl být? Jednou se tato konstrukce stala natolik osvědčenou, že není třeba vymýšlet nic neobvyklého. Tedy, pokud se někomu líbí některé patvary značek, které těžko jmenovat, tak co by ne. Na druhou stranu se mezi těmi patvary najdou velmi pěkné, praktické a neotřelé konstrukce, ale to je asi daň hledání. CM87S samozřejmě v určitých finesách má originální řešení, ale abychom nechodili dlouho kolem horké kaše, samozřejmě, že základní myšlenka je postavena na konstrukcích mikrofonů Neumann i s tím, že je možné odšroubovat spodní část, vysunout kryt a mrknout jak že je to udělané uvnitř. Tedy elektronika, protože ke kapsli se dostává mnohem hůře. Elektronika je vcelku jednoduchá, ale velmi precizně provedená na oboustranném tištěném spoji. Někde jsem se dozvěděl, že výstup má být trafosymetrizovaný. Odpovídala by tomu komora nad konektorem, ale bližší šťourání mi přišlo stejné jako zkoušet pevnost ušního bubínku hřebíkem. Kapsle i přes velmi hustou dvojitou mřížku vypadá velmi podobně jako K87, resp. K870 z Neumanna U87 až na větší počet mikrošroubků po obvodu. Zvenku je mikrofon v pololesklé niklové úpravě, což kontrastuje s černým pavoukem. Směrem ke zdroji zvuku, tedy v aktivním směru kardiody se nachází po obvodu a těsně pod hlavou dva posuvné přepínače, které jsou nad povrchem. Jedním je možné aktivovat útlum –10 dB (PAD) a druhým vyrovnání proximity efektu apod. Jedná se Low Cut Filter -6 dB / 80 Hz. Třetí přepínač, který u mikrofonů mění polarizační napětí na kapslích chybí, a proto máme k dispozici jednu směrovou charakteristiku, a tou je zmíněná ledvina.

CM87S: neznalecký posudek

Jak jsem naznačil na začátku, čím více mikrofonů, tím větší zmatek v hlavě, a tak se nedivím vám, kteří koketujete s myšlenkou „něco" koupit. Aby se to nepletlo, přinášíme další a další typy. Nemyslím si ale, že podobné články nemohou usnadnit určité hledání, nebo alespoň zúžit výběr. Pokud bych měl ale komukoli poradit definitivní typ, tak jedinou, a tou nejlépe míněnou radou je: zapůjčte si onen zúžený výběr a rozhodněte se ve vašich podmínkách! Solidní firmy toto samozřejmě za splnění určitých podmínek nabízejí a pokud ne, máte opět užší výběr. Jak jsem řekl, mikrofon vychází tvarově z řady „U" a velikostí se nejvíce blíží U89i, je tedy o něco menší než U87, ale je malinko oblejší, zdá se i pevnější mřížka, má jinak řešené přepínače,…. A myslím, že není první ani poslední. Celá konstrukce mikrofonu je velmi bytelná, možná až na posuvné přepínače, které působí o něco lacinějším dojmem, ale fungují spolehlivě. Dokonce se mi zdá, že vyrábí ještě menší hluk při manipulaci, než zmíněný vzor. Dělají to, co dělat mají a tak vám mohou pomoci při širším uplatnění CM87S. Výstupní signál z mikrofonu je jen o málo slabší než z U87Ai, a to považuji za výborné. Vlastní šum mikrofonu je dle poslechu velmi dobrý a rozhodně nedosahuje podprůměru dnešního standardu. V materiálech firmy se sice uvádí: max. SPL = 135 dB(resp. 145 dB PAD) a dynamický rozsah = 133 dB! To tedy odpovídá nejtiššímu mikrofonu, který znám a vlastní hodnota šumu by tedy měla být kolem 2 dB s vyvažovacím filtrem. Ach! Jen pro úplnost, jeden z nejtišších mikrofonů Neumann TLM103 disponuje řekl bych, seriózní hodnotou 7 dB A-weigh. Dovolil bych si v souvislosti s tím parafrázovat klasika: „Za vším hledej ženu" na „ Za tím hledej marketingového pseudospecialistu". Nu, nepodezírejme, třeba se jen nějaká babka uťukla (vícekrát….) na stroji. K hodnotě SPL nemohu říci příliš, protože jsem mikrofony nezatížil tím, co by představovalo reálné studiové vrcholy v tomto ohledu. Mohu jen konstatovat, že na běžné zdroje zvuku jakým je zpěv a dechové nástroje, nejeví mikrofon žádný problém a na ostatní máte v nejhorším přeci přepínač PAD. Teď to mohlo zaznít jako nezájem o danou věc, ale zkuste přesvědčit jen jediného obchodního zástupce, aby k serióznímu posouzení zapůjčil zboží déle, než na dva, tři týdny, když mezi tím děláte mix, mastering a třeba zpěv s kytarou a pak zase mix atd. Musím zmínit ještě jednu věc, která má pro provoz mikrofonu životně důležitou funkci. Tím je externí fantomův napáječ a napájení vůbec. I když mě přítomnost zdroje ve standardní dodávce velmi potěšila, trochu mi ale zavrtala brouka do hlavy. Jak je to tedy s tím napájením? Z údajů výrobce je možné vyčíst, že mikrofon „dlabe" vyváženou potravu 48 V. Nedočtete se ale další důležitý údaj, totiž, kolik toho „spapá“. Říkal jsem si, že to může být důvod samostatného zdroje. Popravdě řečeno ze zkušeností z firemní dokumentace jsem ani zcela nevěřil údaji o 48 voltech a tak jsem provedl celkem nebezpečný test, a zapojil mikrofon přímo na napájení svého mixážního stolu, čímž jsem vyprodukoval několik kapek vlastního potu a dozvěděl se skutečnost, že externí napájecí zdroj je nadstandardní dodávkou, která může pomoci tam, kde Phantom z nějakých důvodů chybí, ale jinak pokud máte solidní napájení v předzesilovači, můžete ho s klidem použít. Navzdory tomu, že zvukové zkoušky neproběhly nijak superpestře, dovolím si z postu jakýchsi zkušeností vyvodit rámcové závěry. Basy naprosto v pořádku, velmi rozumný a předvídatelný proximity. Nižší středy proti U87 umírněné, ale průhledné (asi žádný z podobných mikrofonů nemá tak plný zvuk jako U87). Vyšší středy jsou trochu špičaté a z toho důvodu by mohly tropit jistou útočnost na výše laděných nástrojích (pikolové flétny, ženský soprán, apod.). Jinde by CM87S s touto vlastností mohl pomoci málo průrazným zvukům. Výšky mírně ostřejší a tvrdší, ale zdaleka nejde o fatální problém. Celkový dojem ze zvuku je dobrý. Lze ho používat vcelku univerzálně, ale nejlépe by mu slušela úloha „průrazného" specialisty např. na amplifikované nástroje nebo perkuse.

Celkový dojem z mikrofonu je výborný vzhledem k perfektnímu provedení, balení a příslušenství, které obsahuje vše, snad kromě popfiltru, který lze dokoupit. To vše při opravdu nízké ceně, protože zkuste si odečíst kufr, pavouka, zdroj, kabely a pak se rozhodně nedostanete nad 7.500,- včetně DPH. Vše trochu kazí pouze totálně zmatená a neúplná dokumentace.

CM98ST: Obalení, vyvedení,...

Pokud mě CM87 překvapila, tak u tohoto druhého modelu se dostavil pocit opravdu luxusního zboží. Cena je sice zhruba dvojnásobná CM87, ale pořád vzrostla jen nepatrně ve vztahu k provedení CM98ST. Jinak řečeno, dalo by se aplikovat vše, co bylo popsáno o CM87S s tím, že vše dovedeno mnohem dál. Hliníkový kufr, který je opět chráněn papírovým obalem, je ještě větší a těžší. Celý stříbrný, oblé hrany, prostě paráda. Uvnitř se také vše ubírá tímto směrem velmi vkusného skvěle provedeného designu. Otřesuvzdorná mikrofonní objímka – pavouk, je již typem konstrukce alá „nový Neumann". Tedy mikrofon vkládáme konektorovou částí na měkce vystlané lůžko, kde ho zespodu utáhneme integrovanou matkou. Když je třeba pootočit mikrofonem, stačí lehce povolit matku i bez vysunutí konektoru. Mezi námi, na U87Ai pěkný černý koš nepasuje pouze malým rozdílem velikosti závitů matky. Na mikrofon je možné použít přibalený „pěnový" popfiltr v černé barvě. Když jsem shora mluvil o tom, že phantomový zdroj je velmi dobrým doplňkem CM87S, tak zde je poněkud větší zdroj nutností pro uživení mikrofonu. Protože CM98ST je lampový velkomembránový kapacitní mikrofon. Zdroj tedy kromě výstupního XLR-3 a vstupního XLR-7 konektoru, síťové euro zástrčky (kabel opět přibalen), červeně prosvíceného vypínače obsahuje zepředu devíti krokový volič směrových charakteristik od koule po osmičku. Chválím také velmi malou hlučnost při přepínání charakteristik. Ke zdroji je možné zmínit to, co již bylo napsáno u CM87S. Jestliže u kolegyně je dodáván velmi slušný „gumový" kabel mezi zdroj a mikrofon, tak zde jsou kabely dva, a to velmi poctivé, stříbřitě-černým hedvábím omotávané. Jeden přes deset metrů dlouhý zakončený konektory XLR-7 mezi mikrofon a zdroj, a druhý o něco kratší s konektory XLR-3 a redukcí XLR-3/stereo Jack 6,3 mezi zdroj a mix. Když jsme u té drobotiny v kufru, je zde ještě klíček od kufru, také náhradní gumičky do „pavouka", závitová redukce na stativ a nešťastná brožura, přesně v duchu své kolegyně. Mezi drobotinu už bych raději nepočítal černý koženkový sáček, v něm igelitový sáček a v něm mikrofon. Jednoduše se o něm dá říci, že je perfektní. Matně niklové tělo pod (již) malými chromovanými páčkovými přepínači zdobí po obvodu proužek ve zlaté úpravě a dodává mu excelentní vzhled. Mikrofon je symetricky válcovitého tvaru až na oblou hlavu, kde pod dvojitou mřížkou se skrývá dvojitá jednopalcová kapsle, hodně podobná té z CM87S. Mikrofon působí velmi neotřele, důstojně a provedení je taktéž na nejvyšší úrovni. Nerad to často používám, ale je nádherný. Jeho zapůsobení na zrakové smysly malinko pokazí jen zasazení do černého koše, kde rozdílností barev je narušena jeho celistvost. Techničtěji vzato, přepínače mají velmi přesný a tuhý chod a tak jako obvykle, jeden slouží pro aktivaci útlumu PAD, druhý pro odfiltrování nízkého pásma. Jedna věc je ale, tedy možná jen pro mě neobvyklá. Přední strana mikrofonu, či-li směr aktivní kardiody, je ze strany přepínačů a ne loga, nebo-li nápisu na mikrofonu. Dolní část těla je opět odšroubovatelná a tak je možné sejmout kryt a …. Popravdě, byl jsem velmi zvědav, co že to tam je za lampu. Protože materiály pro změnu (?) nic neuvádějí a i tady jsem trochu narazil, protože místo, kde by se mohla ukrývat, tedy v komoře pod tištěnými spoji, se zdá být nedobytné (pozn. redakce – dobytné jsou, typ a výrobce lampy však zjištěn nebyl, neboť elektronka je prosta jakéhokoli potisku). Materiály i zde hovoří o trafosymetrickém výstupu. U CM98ST je již u konektoru malé trafo ke spatření. Celý odstavec se nechá shrnout tak, že jsem opravdu mile překvapen tím, že za tuto cenu se dá vyrobit velmi poctivý mikrofon s neotřelým krásným designem. K tomu je možné neméně pěkný kufr doslova nadupat příslušenstvím, které je opět velmi kvalitní. Za velmi nešťastné jen považuji informace, které mohou být mnohdy důležité a které zde nejsou ani na úrovni průměru. Já osobně chci věřit tomu, že když už někdo umí něco takového vyrobit, tak by snad už neměl být takový problém doplnit výrobek o zbylé náležitosti.

CM98ST: neznalecký posudek

CM98 jsem zkoušel paralelně s její jmenovkyní. Tedy tak, jako v technické části bylo řečeno, že lampový model udělal velký krok dopředu, je možné totéž prohlásit u provozních zkoušek. Signálovou úrovní je vyrovnaný s U87Ai i při zachování stále malého šumu! Málokterý mikrofon dává takové grády. Další věc, která mě opět příjemně překvapila: změnou směrových paternů se téměř nemění výstupní signál a dále nemění se ani nijak razantně „naklopení" barevného spektra. Přepínače PAD, Low Cut i Polar Pat. pracují dostatečně tiše. Mikrofon také velmi slušně snáší „kročejový hluk". Barevné podání zvuku se nechá odvodit od méně dospělé sestřičky s tím, že celé zvukové pásmo je mnohem vyrovnanější. Rozhodně je znát absence špičatějších vrchních středů – spíše by se mohlo v určitém smyslu mluvit o čitelnosti v oblasti prezence tak, jak ji uměly staré K47/49. Možná zůstal lehký závan po tvrdších středovýškách. Je to trochu paradox v porovnání s FETovou U87, ale pokud zmíněnému Neumannovi zapojíme do cesty některý z běžných VCA kompresorů, tak se obdobným způsobem začnou objevovat tvrdší „S" , „R" ,…také. Faktem zůstává, že v prostoru je jiskrnější než „ůčko", což může být spíše výhodou, ale malomebránové mikrofony jsou (obecně) „průsvitnější". Globálně vzato, jedná se o velmi univerzální mikrofon, což velkou měrou podporuje jak mechanická, tak elektrická výbava i zvuk. Netvrdím, že nemohou být situace, kdy některé mikrofony (RODE ClassicII, Neumann TLM a U, nebo občas i AKG C414) budou znít příjemněji, ale může být mnoho situací, kdy rozdíl bude velmi diskutabilní, nebo naopak CM98ST bude jednoznačně nejlepší pro danou situaci a to vše při velmi rozdílné ceně. Různorodostí snímání může být tolik, že nemohu jinak, než doporučit osobní seznámení a myslím, že budete překvapeni tak jako já.

Technical Specifications CM98ST

  • Freq Range: 20 Hz - 20 kHz 
  • Dynamic Range: 133 dB 
  • Output Impedance: 300 Ohms
  • Pad Switch: 10dB
  • Low Cut Switch: -6dB @ 120 Hz 
  • Power Supply: 48 V phantom power supply with polar pattern switch

Zavření?

Nerad, nerad, ale musím se s jednou věcí svěřit. Doma nesmím s manželkou začít konverzaci tím, že tohle ale opravdu není špatné, protože v ten okamžik si jde sednout na kasičku a mluví nesrozumitelně. Není to sice často, i když pravidelně, asi tak jednou do měsíce se mi stává, že nechci něco vracet, ale co se dá dělat – peníze nerostou na stromech. A kdyby rostly? Chodili bychom za holkama a nepsali testy.