Framus Cobra fullstack

Kytarová elektronková aparatura Framus Cobra fullstack
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

COBRA je celolampová tříkanálová 100 wattová vlajková loď německé firmy Framus, specializující se na kytary a kytarové zesilovače vyšší třídy, v jejím, co do počtu nepříliš rozmanitém, avšak co do využitelnosti a kvality o to vytříbenějším a všestrannějším katalogu výkonných kytarových zesilovačů, podávaná nejlépe s nažhavenými lampami a stackem ze dvou 4x12" boxů od téhož výrobce.

Hlava kobry

Ze zesilovače dýchá poctivost, robustnost a pečlivé německé handmade zpracování každým coulem, tedy to, co se jinak dá shrnout jedním slovem do výrazu ,,boutique". Koncepce designu vyzařuje určitou specifickou konzervativní ,,industriální eleganci” (na show takových Rammstein nebo Laibach se dominantním vizuálním dojmem hodí dokonale), střídmost a ocelový šmrnc.

Hlava je poměrně robustní, a to i na poměry jiných lampových zesilovačů, což je dáno jednak určitou velkorysostí, co se týká řešení prostoru a vzdáleností komponent, jednak masivním rámem hlavy a také poměrně objemným trafem. Co se barev týká, kobře ve všech ohledech dominuje světle ocelově šedá – ať už mám na mysli barvu kovové mřížky, tlačítek, přepínač a de facto veškerých kovových komponent hlavy. Ani popisky nevybočují z popsaného stylu a jsou laděny do tmavé šedi. Nad ovládacím panelem je potom šedá kovová mřížka, identická jako na reproboxech COBRA 412, za kterou se skrývají všechny lampy.

Výbava

Framus COBRA ve svých útrobách skrývá 5 výběrových preampových lamp ECC 83, z toho jedna pro vstup a čistý kanál, druhá pro první zkreslenou cestu, tj. pro kanál Crunch, třetí pro kanál Lead, čtvrtá pro buffer efektové smyčky a pátá pro cestu s reverzní fází. Na konci řetězce ve výkonovém zesilovači obsahuje COBRA čtveřici klasických časem prověřených EL 34, jejichž příjemně vřelá záře přes nepříliš hustou přední mřížku hlavy za chodu velmi příjemně lahodí zhýčkanému oku kytaristy.

Framus COBRA má tři naprosto nezávislé kanály: Clean, Crunch a Lead. Každý kanál má kromě vlastního gainu také své vlastní korekce na basy, středy i výšky, vlastní presence a vlastní volume. Přepínač Notch (u čistého kanále se jmenuje Bright, přestože jeho role je tatáž), který ovládá parametr středových pásem, resp. určitá z nich ořezává. K tomu bych dodal, že další jinak velmi podobná celolampová hlava od Framusu, jež se zove Dragon (kdybyste nevěděli, kterou koupit), ovladači Notch a Bright nedisponuje, přesto že jsou to právě ony, které po zapnutí velmi významně ovlivňují barvu zvuku, k čemuž se dostaneme níže. Jednotlivé kanály je možno mezi sebou přepínat pomocí přepínačů na předním panelu, pedálem nebo pomocí MIDI zařízení.

Pro koncový stupeň má COBRA dva ovladače master volume, které jsou na jednotlivých vyjmenovaných kanálech zcela nezávislé, tzn. pro kytaristu není problém přidávat hlasitost na sóla v rámci identicky nastaveného zvuku např. na kanálu crunch, namísto nutnosti pro totéž přepínat kanály (což nutně vede k určité nehomogennosti zvuku v rámci skladby), jak tomu u leckterých tradičnějších aparátů bývá zvykem.

Nad master volume ovladači je umístěn ovladač Deep, který do jakéhokoliv zvuku, který je právě nastaven přidává hutné spodní frekvence a ovladač EFFECT MIX sloužící k ovládání množství signálu v paralelní efektové smyčce, což je velice praktické – pokud jsou v ní nastaveny delay a hally je příjemnou možností dolaďovat jejich množství dle charakteru sálu a pódia přímo během hry „za pochodu".

Zadní strana hlavy

Na zadní straně zesilovače jsou dva tři a půlkové jacky na připojení jednoho nebo dvou boxů (tedy paralelně propojené zdířky) a přepínač výstupního odporu na 4, 8 či 16 ohmů. Není tedy problém s připojením prakticky jakéhokoliv jednoho nebo dvou standardních kytarových boxů. Dále tu najdete výstup na linku, který sice má jakousi výstupní transformaci, rozhodně však neobsahuje plnohodnotnou simulaci boxu a snímání mikrofonem, tedy jeho využití nebude zřejmě až tak častým. Nemohu zapomenout na paralelní efektovou smyčku, dvě zdířky pro připojení pedálu k přepínání kanálů a master volume a především zdířky pro MIDI IN a MIDI THRU, o kterých bude dále řeč níže.

Hadí jáma - reprobox

Vizí firmy Framus je připojit syčící monstrum COBRA do stacku se dvěma 4x12" boxy, pochopitelně rovněž od firmy Framus, které se velmi nečekaně jmenují COBRA 412 AN (rovný) a COBRA 412 ST (zkosený) a jsou osazeny reproduktory Celestion Greenback Vintage 25. Boxy jsou, jak již bylo naznačeno, jeden rovný a jeden zkosený a jsou svou koncepcí podobně robustní jako hlava. Použitým dřevem, na jehož množství se viditelně nešetřilo, je topol. Zepředu jsou reproduktory opět kryty již zmíněnou relativně silnou ocelovou mřížkou, která plně koresponduje s designem hlavy COBRA. Je zřejmé, že takováto mřížka nutně musí nějakým způsobem ovlivňovat zvuk, v tomto případě však evidentně v jeho prospěch, směrem k určité jeho ,,kovové” jasnosti. Každý box je koncipován jako osmiohmový s povoleným příkonem 100 W nebo jako sterobox dvakrát šestnáct ohmů s povoleným příkonem 50 W pro každý kanál.

Jed kobry – tedy jakpak nám to COBRA syčí (pardon hraje)

Zvuk aparátu je obecně je možno obecně charakterizovat jako velmi vřelý, vyrovnaný a univerzální, který je svým charakterem obecně o něco méně ,,brown” než např. Marshall a o něco razantnější než např. Engly z vyšších řad, ke kterým má jinak zřejmě sytostí a zpěvností relativně nejblíže. S jistou básnickou licencí bychom o Framusu mohli říci, že na zkreslených kanálech je fúzí Englu Powerball a Rectifieru od Mesa – Boogie.

Přesto, že je zřejmé, že COBRA je především highgain kytarová hlava, čistý kanál překvapí tím, že tu rozhodně není do počtu. Z koncepce je jasné, že po zesilovači COBRA asi konzervativní jazzman nesáhne, což je ovšem škoda, neboť by byl velmi příjemně překvapen. Zato progresivní muzikant, který kromě výživných riffů využívá i harmonicky bohaté čisté plochy bude nepochybně nadšen. Zvuk na kanálu Clean je na nižší úrovni gainu jasný, brilantní, i ve složitějších akordech čitelný a na vyšších úrovních gainu potom příjemně medový a kulatý, vhodný na humbuckerové jazzové vyhrávky s krkovým snímačem.

Kanálu Crunch vévodí (možná až příliš) přepínač Notch a dramatická změna po jeho zapnutí či vypnutí. Zatímco s vypnutým přepínačem Notch z hlavy leze zvuk připomínající klasický hodně středový Marshall Plexi, po jeho přepnutí srdce novodobého rockera zaplesá, či spíše velmi radostně se rozbuší. To, co totiž následně aparát produkuje, je velice šťavnatý a delikátně našlápnutý sound vhodný pro hraní prakticky jakéhokoliv, nejlépe však velmi hutného hardrocku. Zkreslení je tu rozhodně více, než by si člověk představil pod slovem Crunch a i takový Zakk Wylde by musel být velice spokojen. Prostě se postavíte . . jeden dva power akordy . . a je to tam, resp. vy jste tam – běsnící aréna a řvoucí monstrum, jehož síla vás unáší do říše hudební extáze, za vámi. Velmi příjemně ostré, pevné, úchvatné. Byl jsem pozitivně překvapen, ale i pro shredding rychlých, konkrétních pravou rukou tlumených metalových riffů je možno zcela bez obav z nedostatku zkreslení použít tento kanál. Subjektivně tak kanál Crunch s odříznutými středy považuji za svého osobního favorita na kobří lebeni.

Kanál Lead už je na sypavé čitelné rychlejší riffy sice možná lehounce zkalený, na zpívající sóla však dělá čest svému jménu, neboť dokáže produkovat velmi konzistentní uhrančivý zvuk, plný vyšších harmonických. Je možné ho přirovnat ke zvuku, který produkuje (jiná) kytarová hlava poté, co je signál z kytary již dopředu řádně nakomprimován a nakreslen dnes něčím v duchu již kultovního Screameru. Pakliže máte rádi doom, black nebo jiný z extrémních metalových stylů, případně Deftones a spol., kde alfou a omegou je těžkost a drtivost, můžete být bez obav. COBRA vám jich věnuje na tomto kanálu plnou náruč. Nádherný dlouhý sustain, krásně lampově doznívající spodní struny, košaté infernální zvukové stěny, v nich je síla této nejexponovanější tváře kobry.

Pokud by vám to nestačilo a máte rádi tlak zvuku, který doslova odfoukne vše, co mu stojí v cestě, můžete výsledný zvuk jakéhokoliv kanálu, nejspíše však právě kanálu Lead přihutnit ovladačem Deep. Osobně však nemám potřebu to nějak přehánět, neboť zvuk z aparátu, mi připadá tak jako tak velice,,hustý” a další basy navíc už podle mě jsou zbytečné a na úkor čitelnosti zvuku, Leč je to jen můj osobní pocit a specifický hudební vkus.

Pro všechno, co bylo ohledně zvuku již řečeno, však platí, že hlava musí být relativně nahlas, na slabší hlasitosti se ve zvuku aparátu objevuje určitý specifický pískový ,,hiss” (že by konečně reminiscence na opravdové kobry?)) a nepatrná tenkost. Nejedná se však o nic fatálního – ostatně člověk si nekupuje stowattovou lampovou hlavu se dvěma boxy, aby na ni v salónku hrál prababičce serenády při nedělním čaji o páté. Každému, kdo ví, jak funguje v zesilovači lampa, je jasné, že potřebuje ,,to své". V každém případě je tato výtka ve srovnání s jakýmkoliv dodnes hojně používaným jednokanálem zanedbatelná. Přesto však bych možnost vypnout dvě koncové lampy (což není nijak neobvyklá ani konstrukčně náročná funkce) uvítal – v menší zkušebně ,,osolit” hlavu na plný výkon prostě nelze. Podotýkám rovněž, že na hlavě je možno nastavit dle chuti kytaristy a jeho nástroje bias na vstupu (defaultně od výrobce 25 mA), což rovněž celkovou tonální charakteristiku ovlivní (při nastavení na takových řekněme 30 mA prospěchu věci).

Co mě lehce zarazilo, je fakt, že tak královský zesilovač, jako je COBRA, nemá šumovou bránu. Ne, že by šum byl nějaký nadstandardní, ale přeci jen jisté úrovně (i bez zapojené kytary) na vyšších zkresleních dosahuje. Jakýkoliv externí gate zapnutý mezi kytaru a zesilovač jej tak nemůže odstranit a vzhledem k tomu, že efektová smyčka je paralelní, ani tudy cesta nevede. V tomto ohledu by se mohla firma Framus poučit od svých německých kolegů (či konkurentů) Engl a šumovou bránu do svých highgain zesilovačů integrovat.

Boxy COBRA 412 si se zvukovou kvalitou hlavy nijak nezadají, což je dáno jednak použitými reproduktory, jednak konstrukcí boxu jako takovou. Nejsem sám, komu Greenbacks 25 Vintage připadají jako historicky zvukově nejpovedenější reproduktory od Celestion, jež můžete slyšet na obrovském množství nahrávek píšících rockovou historii. Tyto reproduktory používá mnoho výrobců kytarových boxů pro jejich pěkný čistý živý zvuk s dostatkem středů a příjemným dřevěným charakterem. V případě rodinky Framus COBRA ve spojení s hlavou podávají ukázku zvuku velmi jasného, konkrétního a pevného, který se v celkovém soundu kapely prosazuje, kde má, a především se nijak nezahlcuje, a to ani s plným gainem na kanálu Lead s ovladačem Deep otočeným zcela doprava.

MIDI

Za co musí být výrobce zvlášť pochválen je integrace podpory MIDI, resp. MIDI IN a MIDI THRU a dále funkce MIDI learn. MIDI interface umožňuje ovládat všechny funkce přepínačů pomocí MIDI zařízení a ukládat konkrétní nastavení pod určitým MIDI kódem. MIDI povely je možno také posílat z COBRY do dalších zařízení a pomocí MIDI THRU je sdílet. Nejsem sám, kdo velmi často lamentuje nad tím, že ten či onen zesilovač nemá MIDI. V době, kdy prakticky všechny rackové efektové libůstky MIDI podporují, je naprosto demoralizující nutnost (například mezi nosným zkresleným riffem skladby v posledním refrénu a čistou, nachorusovanou a naprostorovanou acapela hranou codou) šlapat na několik pedálů, kdy místo plynulého dramatického outra publikum slyší zejména pro něj nepochopitelné zvukové zlomy. Budiž tedy Framus za plnou integraci MIDI pochválen. Popis všech parametrů a možností (jak už to u dobře udělané podpory MIDI bývá) je poměrně obsáhlý a přesahuje rámec této recenze, lze však provést stručné shrnutí v tom smyslu, že přepínat lze opravdu vše, co je v live situaci potřeba.

Návod k aparátu je velmi, velmi stručný. Dobré zboží se sice chválí samo, avšak manuálu není propagační leták a mám lehký dojem, ze střídmost designu se plně projektuje i v návodu, který pak působí poněkud stroze. Je však nutno pochválit výrobce, za poměrně velkorysý počet obrázků různě nakroucených ovladačů hlavy pro jednotlivé klíčové hudební styly, které jsou plně využitelné k popsanému účelu.

Sečteno a podtrženo

Framus COBRA je velmi všestranně použitelný zesilovač, který přinejmenším stojí za zbystření, nejlépe však za vyzkoušení, pokud možno v kombinaci i s boxy Framus COBRA 412, jejichž provedení i zvukový projev je excelentní. Užití najde COBRA prakticky u jakéhokoliv rockového či metalového kytaristy. Doménou, kde nekompromisně kraluje, jsou nicméně podladěné či sedmistrunné kytary. Ve spojení např. s některými kytarami Framus s velmi (opakuji velmi) tvrdými krky a dřevem, nemá COBRA prakticky v říši hutných, proklatě nízko položených riffů konkurenci.

O čem doposud zmínka nebyla, jsou ceny a zde je nutno konstatovat, že nejsou lidové, ale objektivně zhodnoceno nevybočují z rámce obvyklého pro špičkové lampové aparatury. Kobří hlava přijde cirka na 62 000,- Kč. Implantované MIDI jako by bylo rozpoznávacím znakem pro německé výrobce a jen přispívá jak k pohodlí, tak jakémusi modernímu technologickému standardu, který se zdá u tradičních výrobců typu Marshall, Mesa Boogie či Fender mírně zaostává. Kabinety pak se svou cenou v okolí 25 000,- zcela zapadají do běžného cenového průměru značkových boxů.