Framus Panthera Studio

Elektrická kytara
Kategorie: 
Autor: 
Cena: 
85 509,00 Kč
Framus Panthera Studio

Nástroje z dílen německé společnosti Framus sleduji už poměrně drahnou řádku let a musím se hned v úvodu přiznat, že jak léta běžela, stále více a více jsem se ujišťoval ve faktu, že Němci opravdu umí.  I proto jsem byl moc rád, že mi byla redakcí časopisu Music Store svěřena další krásná kytara výše jmenovaného výrobce. Dnes se tedy zaměřme na opravdu skvostnou kytaru, kterážto pojmenována byla Panthera Studio.  

Vzhled a konstrukce

Pokud jste pozornými a pravidelnými čtenáři tohoto specializovaného měsíčníku, jistě vám neuniklo, že toto není úplně první Panthera, která se zde objevila. V minulosti jich tu již pár bylo. Firma Framus ale rozhodně ve svém vývoji nepolevuje a přináší další a další modifikace svých žádaných nástrojů. Tento kousek bych dle jeho outfitu zařadil mezi vkusné nástroje kategorie třídy deluxe. Příjemný „hodný“ design korpusu je skvěle doplněn nablýskaným lakem a zlatým hardwarem. Ostatně, svůj vlastní optický úsudek si můžete vytvořit na základě přiložených fotografií sami.

Co se týče materiálového složení celé kytary, věřte mi (nebo tomu), že se nejedná o žádné experimenty, výrobce vsadil na ověřenou klasiku. Pro výrobu korpusu tak posloužil naprosto tradiční mahagon ve spojení s ovangkolovým krkem, jež byl dovybaven hmatníkem z palisandru. Tělo je na své vrchní ploše ergonomicky profilováno, nejinak je tomu i v případě vybrání pro břicho kytaristovo. Velmi příjemným je také přechod spoje krku s korpusem. Nikde nic nevyčnívá, nenajdete zde žádnou nepříjemnou hranu a bez obtíží se dostanete i k těm nejvyšším herním polohám. Technologické provedení vlastního spoje v provedení Bolt In již bylo několikrát popsáno, takže bych se jím více nechtěl zabývat. Precizně vypracovaný krk má ve svém hmatníku vsazeno 22 pražců o šířce 2,6mm a výšce 1mm. Menzura činí 648 mm a šířka krku v místě nultého sedla je 43 mm. Pro lepší herní orientaci je hmatník dovybaven kruhovými orientačními značkami, a to jak na své ploše tak i na boční hraně. 

Na přední plochu hlavy byl dolepen černý firemní materiál, na kterém se excelentně vyjímá firemní logo. Finální povrchová úprava krku je provedena olejováním, na omak je to velmi příjemná povrchovka. Korpus je naproti tomu nalakován transparentním do hněda natónovaným vysoce lesklým lakem. Velmi efektní je i provedení dřevěných krytů elektroniky a přepínače ve stejném „vizuálním duchu“, jako vlastní korpus. Celková čistota zpracování je naprosto bezchybná. K základní konstrukci a materiálu již není takřka co dodat, a proto se vrhněme na neméně podstatnou hardwarovou výbavu a ostatní elektronické prvky, bez kterých by elektrická kytara jen stěží mohla být nazývána kytarou elektrickou.

Hardware a elektronická výbava

Protože jsme předchozí oddíl zakončili u kytarového krku, zmíním se nejprve o osazené ladící mechanice. Uspořádání mechaniky je tradičně 3 + 3, přičemž o kvalitní naladění a zejména o dokonalou stálost ladění se zde stará šestice zlatých zamykatelných mechanik americké firmy Sperzel. Vzhledem k tomu, že asi ne každý kytarista se s „vychytávkou“ této firmy setkal, dovolím si v tomto bodě trochu osvěty ohledně funkce tzv. zamykatelné mechaniky. Celý princip spočívá v tom, že struna, kterou prostrčíte otvorem v navíjecí hřídelce mechaniky, je následně sevřena jako ve svěráku pomocí utahovacího mechanizmu (viz foto zadní strany hlavy). Nedojde tedy k uzamčení otáčivosti rondele ladící mechaniky, nýbrž k zamezení prokluzu struny v otvoru hřídelky mechaniky. V praxi to znamená, že není nutné a dokonce vůbec možné (ba je dokonce nepřípustné) navíjet na mechanice víc, jak cca jednu otáčku struny kolem hřídelky. V opačném případě by totiž byla poněkud potlačena primární funkce zamykatelné mechaniky...

Právě popsané kvalitní mechanice skvěle sekunduje osazený kompozitní nultý sedlový pražec Graphtech se sníženým třením. Na opačném konci strun je osazena taktéž vysoce kvalitní kobylka typu tune-o-matic TonePros a klasický kotvený struník. Dle mých zkušeností jsou tyto komponenty opravdu skvělou volbou a jakousi jistotou pro bezchybné naladění, ale především také pro trvanlivé (na)ladění nástroje. Již do obvyklé výbavy nástrojů Framus patří též tzv. Warwick security locks – tedy zámky popruhu. Naleznete je kromě jiného příslušenství přibalené v silně polstrovaném firemním bagu Premium Line.

Kytaru máme tedy pěkně naladěnou, sladěnou, uzamčenou, bezpečně zavěšenou na popruhu a jsme takřka připravení hrát. Ale nepředbíhejme. Ještě jsme si blíže nepředstavili snímače a přidružené ovládací prvky, které nám zajišťují kvalitní přenos zahraných tónů. Je pochopitelné, že i v tomto bodě sáhl výrobce po kvalitních komponentech a navrhl vše s ohledem na co největší funkčnost a pohodlí. Snímače pocházejí z produkce renomovaného výrobce Seymour Duncan a osazeny jsou zde modely APH-1N Alnico II Pro (krk), APS-1 RW/RP Alnico Pro II single coil (uprostřed) SH-5 Custom (kobylka). Dalo by se tak možná říci: „Dost slušná sestavička!“ 

Při pohledu na kytaru si nelze nevšimnout dvou přepínačů spolu s dvojicí potenciometrů, obsluhujících veškeré opravdu velmi variabilní zvukové možnosti nástroje. Nožový 5polohový přepínač má obvyklou funkci a zapojuje tak jednotlivé snímače v logickém standardním řazení, jak je známe z mnoha kytar. Jeden z potenciometrů se stará o celkové nastavení výstupní hlasitosti, druhý pak má funkci tónové clony. Tento tónový potenciometr je navíc v provedení push/pull a jeho pouhým povytažením se tak z kytary stane 3singlový nástroj. Dochází tak k rozepnutí obou humbuckerů najednou. Díky těmto možnostem pak máte k dispozici 9 zcela odlišných tónových zabarvení! A ten poslední přepínač v horní části kytary? Věřte mi, že se jedná o velmi efektivní „vychytávku“. Pouhým jedním přepnutím tohoto prvku dojde k přesměrování plného signálu kobylkového humbuckeru přímo na výstupní konektor kytary, přičemž jsou vyřazeny veškeré ostatní elektronické prvky. Logicky dochází k hlasitostnímu skoku, a vy tak můžete zve- sela prohnat prsty po hmatníku v ekvilibristickém sólovém výkonu. Velmi praktická záležitost jak pro živé hraní, tak i ve studiu. Nyní již bylo zevrubnému popisu všech podstatných části nástroje učiněno za dost. Přejděme k praktické části testu. Konec konců: to, jak kytara hraje, je přece nejpodstatnější!

Zvukové vlastnosti a pocit ze hry

Když si na tuto kytaru zahrajete „na sucho“, tedy bez jejího zapojení do aparátu, uslyšíte velmi brilantní a poměrně hlasitý zvuk. V různých akordických polohách po celém krku zůstává zvuk stále brilantní a vyvážený. Je to prostě radost hrát! Osobně mám rád právě takovéto nástroje – ty, které hrají hlasitěji sami o sobě, a kytara tak nemá tendence spolykat veškeré zahrané tóny. Nicméně tento fakt nemusí být vždy měřítkem pro kvalitu tónu v elektrifikované podobě. Ale pojďme honem zapojit kabel a pořádně nažhavit aparát. Nastavuji přepínač do polohy vzad a hodlám nejprve pořádně „prohnat“ signál zadním humbuckerem SH-5 Custom, který je svou konstrukcí z rodu nabroušených keramických snímačů i frekvenčním spektrem předurčen k „vytlačení“ dostatečného množství středů. V této poloze je kytara obstojně průrazná a určitě se mezi ostatními nástroji neschová. Jak v čistém, tak i zkresleném zvuku, poskytuje nástroj příjemnou barvu a dostatek brilance. A právě v tomto momentě nemohu jinak, než „prubnout“ vrchní „jump“ přepínač a vyzkoušet, jak to v praxi funguje. Hlasitostní skok je opravdu znatelný a signál je vskutku řádně nakrmen - velmi použitelné pro sólovou hru, popřípadě kdykoli, kdy je třeba okamžitě nástroj zvukově zvýraznit. Opravdu chválím! Další poloha přepínače přiřadí k SH-5 prostřední single coil APS-1 RW/RP Alnico Pro II, který je opravdovým vintage single coilem. Barevně je to velmi příjemná mezi-poloha především pro čisté zvuky. Při zapojeném samotném středním single coilu dochází k zajímavému zvukovému posunu a zde se také projeví ta pravá přirozenost a „dřevní“ tónová charakteristika původních snímačů. Tento model snímače je proto také velmi oblíbenou náhradou pro straty. Další poloha přepínače prolne singl spolu s krkovým APH-1N Alnico II Pro. Tato dvojice se velmi dobře páruje, protože je takřka ze stejné rodiny. Opravdovou lahůdkou je samotný APH humbucker, který ocení zejména milovníci teple a měkce znějících snímačů s mírnějším výstupem. Je možné docílit přirozeného dobře čitelného crunche, a stejně tak i příjemně kulatého zabarvení. Povytažením potenciometru Tone dojde k rozpojení obou humbuckerů a celý nástroj se přenese do zcela jiného zvukového nádechu. Single coil polohy a jejich vzájemné variace umožní získat ještě větší zvukovou průraznost a brilanci. Nástroj jako celek nabízí mnoho variability a vedle velkých a především použitelných zvukových možností je také velice dobře hratelný. Má velmi sympatickou hmotnost, vypracovanou ergonomii a již z továrny je velmi dobře nastaven. Firma k finální úpravě pražců a celkovému nastavení využívá technologie Plek. Zde musím jen potvrdit, že to kytarám, které projdou touto procedurou, jednoznačně prospívá. Za sebe bych na nástroji uvítal silnější struny, než které osadil výrobce (.009/.046“); ale to je bezpochyby vždy věcí každého daného hráče.

Nezbývá než říci, že tato kytara je opravdu kvalitním výrobkem, který mohu doporučit každému zájemci pátrajícímu po profesionálním a především dosti variabilním nástroji. Pokud tak zatoužíte vyzkoušet si nástroje se štítkem Made in Germany, které svou cenou spadají do odpovídající kategorie, jsem přesvědčen o tom, že tato „panterka“ vám bude skvělou partnerkou – nejen ve studiu, ale jistě i na „štaci“.