Rocktron Piranha (USA)

PIRANHA (tm)
Distributor: 
Cena: 
25 800,00 Kč

ROCKTRON je americká společnost specializující se na GUITAR RACK TECHNOLOGY, tedy především na kytarové efekty, předzesilovače, koncové zesilovače v rackové verzi a v poslední době též reproboxy a kytarové krabičky. Po úspěšné spolupráci s Alanem Holdswordem, která vyústila Juice Extractorem, což je zařízení umožňující nahrávání z aparátu rovnou do mixu, přišel špičkový BRADSHAW SWITCHING SYSTEMS (model RSB-18 a RSB-12) Boba Bradshawa. Toto zařízení dovolovalo systémem efektových smyček + MIDI nožním ovladačem používání jakýchkoliv zařízení (předzesilovačů, efektů, ev. krabiček), které pracují bez obtíží s přepínáním nebo s propojením. Dodnes poskytuje maximální luxus při živém hraní i ve studiu. Tímto, ve své době nepřekonaným systémem, si firma ROCKTRON otevřela dveře do světa uznávaných výrobců. Ostatně o tomto svědčí i to, že produkty ROCKTRON dnes používají např. Edward Van Halen, Steave Vai, David Gilmour, Larry Coryell, Steve Lukather, Steve Stevens, Vivian Campbell a mnozí další kytaristé. ROCKTRON přichází na trh s novou řadou 24 bitových efektových procesorů a lampových předzesilovačů, jejichž testováním se v průběhu času budu zabývat.

Základními komponenty procesoru Piranha jsou dvě elektronky 12AX7, vysokonapěťový toroidní transformátor a zdokonalený napěťový zdroj pro žhavící elektronky. Mezi důležité doplňky můžeme zařadit i aktivní ekvalizér s nízkošumovým systémem HUSH (patent fy Rocktron) a nastavení středových frekvencí v rozsahu 250 Hz - 7 kHz.

OVLÁDÁNÍ

Je naprosto banální. Představme si ovládání klasického aparátu či komba, s tím rozdílem , že je možné každé nastavení uložit do jedné z devadesátidevíti pamětí pouhým stisknutím tlačítka STORE a následně se v nich dle libosti pohybovat. Ukládací režim vyvoláme stisknutím tlačítka STORE, zvolíme číslo předvolby, do které si přejeme nastavený zvuk uložit a dvojím stiskem proběhne finální uložení. Další velkou výhodou jsou klasické, aretované otočné potenciometry (scrol buttons), což celé ovládání zjednodušuje a zpříjemňuje. Veškeré funkce ovládání jsou lehce pochopitelné.

HUSH

Noise reduction, noise gate, zvuková brána, jak se komu líbí. Podle mého soudu se jedná o nejlepší eliminátor šumu, jaký jsem pro kytaru měl možnost vyzkoušet. Celý proces zavření a otevření je naprosto přirozený a při správné manipulaci nikterak neomezuje hru, nepřekáží zpětné vazbě ani jinak nemění charakter tónu, což považuji za dosti podstatné.

MIDI

Standardní IN, OUT a THRU, BULK DUMP (možnost obousměrného přenosu dat/nastavení z/do sequenceru atp.), ovládání jednotlivých parametrů přes EXPRESSION PEDAL v reálném čase. Tato funkce znamená, že je možné přímo při hraní - tedy v reálném čase - měnit intenzitu zkreslení nebo korekčně upravovat charakter tónu. Mimo to je možné při připojení dalšího MIDI zařízení (efektový procesor) k předzesilovači PIRANHA ovládat jeho otočnými potenciometry jednotlivé parametry předzesilovače.

CHARAKTERISTIKA

Vzhledem k funkcím Clasic Tube a Modern Tube se jedná v podstatě o tříkanálový předzesilovač a díky MID FREQ je Piranha zvukově hodně variabilní. V případě, že se rozhodnete MID FREQ ovládat přes MIDI v reálném čase (viz výše) dosáhnete WAH-WAH efektu, aniž bude docházet k nežádoucímu šustění, škrtání a jiných podobných nežádoucích zvuků. Zkreslení je velmi dobré, hutné, brilantní - tedy neslévá se do koule a dobře se chytá do zpětné vazby. Je využitelné pro jakýkoliv způsob hraní či styl /trsátko, prsty, tapping/. Vysokonapěťový toroidní transformátor zaručuje stejné vlastnosti tvorby tónu jako je tomu u klasických lampových předzesilovačů, komb a hlav. Čistý zvuk neovlivňuje charakter nástroje, což je dobře, ale na druhou stranu ho ani nikterak nepodporuje. Při použití silnějších snímačů (humbuckingů) nebo aktivní elektriky je pro nastavení úplně čistého zvuku nutno poněkud stáhnout INPUT GAIN, v opačném případě se u zvuku projevuje velmi mírné nakřápnutí, připomínající zvuk klasických aparátů. Je to jev slyšitelný i u jiných zařízení, někdy i podstatně vyšší cenové skupiny. Nastavením korekcí na nulu se dá dosáhnout bypassu (tedy čistého průchodu signálu).

ZÁVĚR

Zkreslení je díky lampám a možností využití parametrického equalizeru velice variabilní. Nenahraditelná pohodlnost ovládání aretovanými potenciometry je u tohoto MIDI zařízení velkou devizou - naprosto jednoduché a přehledné. K dalším nesporným výhodám rozhodně patří funkce GLOBAL, stereofonní programovatelná sendreturnová smyčka LOOP RETURNS a nastavení poměru mezi efektem i čistým zvukem - LOOP MIX. Rovněž i výstupy XLR pro přímé propojení s mixpultem i přesto, že se mi tvrzení v manuálu o možnosti dosažení takřka stejného zvuku jako přes reproduktor zdá mírně přehnané. Co mi u jiných předzesilovačů zásadně chybí, je možnost nastavení korekcí na nulu a tím dosáhnout BYPASS, což PIRANHA poskytuje.

Vzhledem k tomu, že se jedná o zařízení, které je uzemněno, zásadně chybí možnost odzemněmí. /LIFTED/ přímo na předzesilovači a dále absence PRESENCE.

Cena je však, dle mého, adekvátní výbavě, pohodlému způsobu ovládání a kvalitě.

  • DISPLAY PRESET - zobrazuje číslo předvolby
  • DISPLAY VALUE - zobrazuje hodnotu parametru dané předvolby
  • UP/DOWN - tlačítka pro obousměrné listování v jednotlivých předvolbách.
  • STORE - tlačítko pro uložení do paměti
  • HUSH - programovatelný Noise Reduction (šumová brána).
  • LOOP RETURNS - Standardní 1/4 jack.
  • přijímá výstupní signál z posledního efektu zařazeného v efektové smyčce
  • GLOBAL - Aktivací této funkce umožníme jakoukoliv změnu/nastavení parametru aplikovat na všechny předvolby. To znamená, že se nemusí určitý parametr nastavovat pro každou předvolbu zvlášť. Změny provedené v režimu GLOBAL platí do doby vypnutí tlačítka (nesvítí) tzn., že po vypnutí režimu mají předvolby původní nastavení.
  • DISTORT - nabízí dvě možnosti zkreslení: Modern a Classic, přičemž prosvětlovací tlačítko indikuje, které zkreslení je právě aktivní
  • CLEAN - přepínání čistého zvuku
  • Potenciometry:
    • BASS - nastavení úrovně nízkých frekvencí basů
    • MID - úroveň středového pásma
    • MID FREQ - nastavení středového pásma
    • TREBLE - nastavení výšek
    • GAIN - nastavení hladiny vstupního signálu
    • LEVEL - nastavení úrovně výstupního signálu.
    • OUTPUT LEVEL - nastavení celkové výstupní úrovně, nezávislá na nastavení potenciometru LEVEL.
    • INPUT DRIVE - tímto potenciometrem se nastavuje úroveň vstupního signálu ještě před lampovým zesílením.Umožňuje nastavení vstupní úrovně při používání kytar s různými výstupními úrovněmi signálu (např. nástroje s pasivními/aktivními snímači).
  • 1/4 jack INPUT - vstup 1/4" jackem
  • INPUT - vstup 1/4" jackem LOOP SEND - standardní 1/4’’ jack. Posílá zkreslený signál do prvního efektu zařazeného v efektové smyčce.
  • LOOP MIX - určuje poměr signálu z efektu s čistým zvukem (dry), např. může se nastavit 100% čistý zvuk (bez signálu z efektu) nebo 100% signálu z efektu (wet).
  • LOOP RETURNS - standardní 1/4" jack. Přijímá výst. signál z posledního efektu zařazeného v efektové smyčce.
  • LEFT, RIGHT - standardní levý a pravý výstup. Jeli procesor používán v mono zapojení, může se použít kterýkoliv z výstupů.
  • L & R DIRECT OUTPUT - XLR konektory umožňují přímý symetrický výstup pro připojení do mixážního pultu s pevně nastaveným speaker simulátorem.
  • MIDI CHANEL - přepínači 1-4 se volí potřebný MIDI kanál nastavením jednotlivých přepínačů.
  • MIDI IN/REMOTE - sedmipinový DIN konektor pro připojení MIDI ovladače nebo jako standardní MIDI vstup.
  • MIDI OUT/THRU - klasický 5 pinový DIN konektor.