Way Huge Swollen Pickle Mk. II, Fat Sandwich & Pork Loin

Kytarové pedály
Cena: 
Ceny v textu

Jméno Way Huge možná není širším řadám českých kytaristů příliš povědomé, jeho premiéra u nás, reprezentovaná trojicí zajímavých krabiček produkujících zkreslené zvuky v široké škále barev a odstínů, však svědčí o tom, že tento výrobce není žádným nováčkem. Navíc jeho novinky nabízejí i malé překvapení uvnitř.

Značka Way Huge, i když o ní možná slyšíte prvně, má za sebou již poměrně úspěšnou historii. Pravda, patřila spíše k malovýrobcům analogových kytarových krabiček, označených termínem „boutique“, kteří se soustředí na návrh kvalitních obvodů a použití prvotřídních součástek, aby nabídli lepší alternativy k masově dostupným laciným pedálům, které zničily zvuk nejednoho solidního aparátu. Takových výrobců dnes existuje celá řada, lze dokonce mluvit o trendu, který začíná trh analogové techniky čím dál výrazněji poznamenávat, nicméně jejich sláva se šíří spíše v užších kruzích náročných zákazníků a jejich produkty nebývají dostupné na každém rohu.

Doba však v roce 1992, kdy první krabičky Way Huge spatřily světlo světa, podobným produktům ještě moc nepřála a výrobce tak zavřel vrátka své „garáže“ v roce 1999, aby si jeho zakladatel vydělával na živobytí u bohatších komerčních výrobců kytarových efektů. Postupem času se však (možná i díky internetu, který je obecně úspěšným nástrojem pro propagaci čehokoliv kvalitního, co se ale po komerční stránce nachází pod radarem masového trhu – ať jde o boutique krabičky či hudbu samotnou) zájem o podobné produkty začal zvedat. O tom, že by mezi nimi nezapadl ani donedávna neexistující Way Huge, svědčily například internetové aukce, kde byli někteří kytaristé ochotni krabičky této zaniknuvší značky i několikanásobně přeplatit. To vše tak patrně vedlo k reinkarnaci značky, spolu s níž zatím přišly na trh tři zcela nové produkty, jež za její pověstí nikterak nepokulhávají.

To vše by pro českého čtenáře nemuselo být tak zajímavé – poněvadž takových firmiček, jež produkují vysoce kvalitní krabičky, o kterých v našich luzích ani hájích v životě neuslyšíte, je bezpočet, kdyby v jejím vzkříšení neměl prsty Jim Dunlop, pod jehož křídly nyní tato značka nově figuruje. Dunlop dnes poskytuje zázemí několika dalším značkám krabiček a pedálů – jak asi většina těch, kdo se zajímají o kytarovou techniku, ví, vyrábí kupříkladu skvělé pedály MXR a kvákadla Cry Baby. V případě Way Huge přitom nejenže resuscitoval do zapomnění upadající jméno a nabídnul spolupráci fundovanému tvůrci Jeorge Trippsovi, který se v mezidobí „zahazoval“ při navrhování nových produktů pro Line6 nebo právě MXR, ale zároveň jej díky šíři svého distribučního kanálu rozšířil do zbytku světa, tedy i na náš trh. Zanechejme ale okolků a vrhněme se do díla. Před námi na zemi leží trojice už od pohledu zajímavých zkreslujících krabiček, jejichž veselé a nekonformní názvy – Swollen Pickle, Fat Sandwich a Pork Loin, i pěkné provedení naznačují, že se můžeme těšit na příjemný testovací zážitek. Jmenované pedály pokrývají celou škálu žádaných zvuků počínaje fuzzem přes overdrive až po distortion, využitelných pro celou škálu stylů a žánrů.

Konstrukce a možnosti

Než se vrhneme na popis jednotlivých produktů, podívejme se podobně na jejich základní konstrukci a jisté společné znaky. Designově jde o, dá se říci, spíše o určitý retro styl ozvláštněný živými barvami a písmem á la 60. léta a nutno říci, že výsledek je povedený. Proti některým odvážnějším grafickým „úpravám“, jimiž se pyšnily některé starší krabičky (můžete se na ně podívat třeba přímo na webu výrobce, www.wayhuge.com), jsou sice novinky docela umírněné, ale výsledek vypadá na pohled originálně a příjemně, takže hned první pohled dělá dobrý dojem.

Základem krabiček jsou dva kusy ohnutého plechu, klasický nožní přepínač s jasně svítící diodou signalizující aktivitu, vstupní a výstupní jack, konektor na adaptér a na přední straně umístěná plastová krytka ukrývající baterii. Tento kus umělé hmoty je umístěn na viditelném místě tak, že je velmi snadno přístupný, tudíž k výměně baterie nepotřebujete podnikat žádné komplikované akce, nicméně trochu kazí vizuální dojem.

Základní ovládací prvky jsou na všech zkreslovačích rozmístěny ve stejné konfiguraci a slibují zajímavé možnosti, neboť v každém případě je tvoří hned pětice potenciometrů. Jedná se vždy o tři s většími ovládacími knoflíky doplněné dvěma malými, což už trochu reflektuje, čím budete asi kroutit nejčastěji – toto rozvržení je velmi praktické a všechny ovladače se vyznačují příjemně tuhým během. Jejich funkce, byť základ je asi jasný, je specifická pro každý z pedálů.

Není to ale všechno. Specialitou těchto krabiček je malé kouzlo – otočíte-li je vzhůru nohama, záhy zjistíte, že šroubky usazené v gumě proti klouzání na podlaze, lze pouhou rukou snadno odejmout, a jste tak schopni se ihned bez šroubováku dostat dovnitř. Proč? Každý zkreslovač totiž na desce plošňáků zespodu nabízí ještě dvojici až trojici dalších ovladačů pro doplňkové parametry ovlivňující zvuk. Něco takového každý výrobce hned tak nenabízí, jde jednoznačně o naprosto unikátní vlastnost.

Leckdo se možná pozastaví nad praktičností takového řešení. Je ale třeba mít na paměti, že záměrem výrobce zjevně je nabídnout klasické krabičky a s osmi ovladači by se už tohoto formátu držet asi nemohl, navíc by tím popřel základní požadavek na jednoduchost nastavení. Na druhé straně pan Tripps, coby sám technický nadšenec, chtěl patrně jiným nadšencům nabídnout možnost šahat do nastavení některých dodatečných parametrů, aby mohli experimentovat, a tak zvolil tento přístup. Jedná se většinou o parametry, jejichž hodnoty nebudete chtít měnit každý den, a pravda je, že osm ovládacích prvků pro úpravu jediného zvuku znamená hodně proměnných, takže nastavit si požadovaný zvuk při hýbání všemi najednou nemusí být práce na dvě minuty. I proto je na vnitřní straně krytu u popisu funkcí těchto interních ovladačů zakreslena také původně nastavená poloha z továrny pro možnost návratu zpět. Z krabiček to každopádně činí velmi flexibilní zařízení, s nimiž se dá experimentovat až do pověstného bezvědomí. Navíc je tak možné „legálně“ nahlédnout dovnitř, takže se můžete přesvědčit, že zpracování elektroniky je naprosto čisté a konstrukce je jednoduchá, ale prakticky dokonalá.

Swollen Pickle Mk. II (5 000,- Kč)

Hned první z představených pedálů odkazuje na ještě živou slávu předešlé inkarnace tohoto výrobce, neboť označení Mk. II napovídá, že jde o resuscitaci dřívějšího produktu z roku 1997 – šlo o fuzz, který měl údajně „více chlupů než plesnivá broskev“. Nyní ovšem s vylepšením o dodatečné ovladače, které jeho možnosti dále umocňují. Swollen Pickle, neboli „nabubřelý dareba“ (samozřejmě jde o velmi volný překlad) s dodatkem Jumbo Fuzz, je fuzz s vysokým gainem, který zaujme vyznavače rocku 60. let, ale okruh zájemců může být díky jeho zvuku i možnostem mnohem širší, prakticky neomezený. Základními ovládacími prvky jsou Sustain, Filter a Loudness. První z nich podle výrobce přidává množství chlupů, což lze interpretovat jako zvyšování zkreslení zhruba od úrovně crunch až po high-gain s neuvěřitelným sustainem. Druhý potenciometr ovládá filtr typu pásmová propust, který dokáže velmi výrazně proměnit zvuk od ostrých žiletek po temně špinavý hnus. Celkovou úroveň signálu, který pošlete dál, nastavíte pomocí Loudness.

Uhlazenost zde cílem rozhodně není a zvuky produkované tímto zeleným neposedou nám připomněly, že svět přece jen nepatří pouze Velkému Muffovi. Tím nejlepším jsou zde ale možnosti ohýbání zvuku, které, troufnu si tvrdit, žádný jiný fuzz nenabídne. Pod uvedenou trojicí knoflíků najdete ještě dva miniaturní ovladače. Název prvního, Scoop, naznačuje, že půjde o práci na středních frekvencích, kdy můžete postupovat od „vykradených“ středů až k plochému průběhu (tedy plným středům). Crunch potom nastavuje intenzitu komprese fuzzu, díky níž se dá dosáhnout takřka nekonečného sustainu. To vše doplňuje dvojka ovladačů uvnitř – Voice dovoluje nastavit intenzitu zmíněného potenciometru Scoop tak, že má spíše mírný dopad na zvuk (s možností detailnějšího nastavení) až po situaci, kdy umožňuje radikální zásah do středů. Zajímavý je poslední Clip, s nímž lze přecházet mezi dvěma různými sadami „zkreslujících“ diod a tím měnit styl fuzzu od příjemnějšího, uhlazenějšího po otevřený, dá se říci nekompromisní typ. Za zmínku stojí určitá hutnost či agresivita a zejména velmi dobrá reakce na basových frekvencích.

Pomocí sady potenciometrů lze dosáhnout velmi široké škály zvuků využitelných v širokém rozsahu žánrů včetně těch, kde byste to předtím možná ani nečekali, s prakticky jakýmkoliv nástrojem a aparátem. Lze samozřejmě dosáhnout i mnoha extrémních nastavení, ale nutno říci, že tady nemusí jít nutně o učesaný zvuk, který nikoho neurazí, právě naopak. Čistě subjektivně jde díky zvuku a i díky neskutečné škále možných nastavení o snad nejlepší fuzz, s jakým jsem se setkal. Swollen Pickle stojí za to vyzkoušet i pokud nejste právě vyznavači tohoto typu zkreslovačů, neboť tento brčálově zelený žabožrout je schopen srovnat se zemí vše, co vám bude stát v cestě.

Fat Sandwich (5 250,- Kč)

Označení „Tučný sendvič“ s podtitulkem Harmonic Saturator zní v případě distortionu v nazlátlém šasi velmi slibně, nemluvě o opět velmi univerzálním pojetí s celkově osmi ovládacími prvky. Funkce základních potenciometrů Distortion a Volume je asi jasná s tím, že zkreslení lze nastavit od mírného až po úplnou saturaci. Tone se chová jako pasivní clona, s níž můžete najít správný „sweet spot“ pro použitou kytaru a zesilovač. Velmi užitečný je malý ovladač Presence, s nímž lze doladit průraznost nebo čitelnost zvuku, respektive reakci tónu ve vyšších středních frekvencích, zatímco Resonance opracovává nízké frekvence.

Zkreslovač používá dvoustupňový zkreslovací obvod, takže dokáže vygenerovat opravdu vysokou úroveň distortionu. Po odejmutí spodního krytu pak získáte přístup k dalším třem mini potenciometrům. Curve slouží k doladění zlomové frekvence prvního stupně zkreslení, Highs upravuje vyšší frekvenční spektrum mezi dvěma zkreslujícími stupni a Drive nastavuje gain druhého stupně distortionu. Všechny tyto prvky díky svému umístění v signálové cestě pracují a upravují zvuk trochu specificky a samozřejmě mají zároveň vliv na chování vnějších ovladačů.

Fat Sandwich byl navržen pro použití se zesilovačem nastaveným na čistý zvuk a výrobce nepřehání, když tvrdí, že jeho vícestupňový zkreslovací obvod nabízí kvanta chřupavého distortionu bohatého na harmonické. To můžeme potvrdit, co se nám však líbilo, je fakt, že velmi dobře posiluje a zahušťuje střední frekvence, což je často slabina zkreslených zvuků projevující se ve špatném prosazení kytary ve výsledném mixu (mnohdy zaviněná samotnými kytaristy a jejich zavádějící představou, že středy do zkresleného zvuku nepatří, protože jej nesmyslně nastavují podle oblíbených nahrávek, kde je kytara smíchána s ostatními nástroji, a nikoliv podle toho, „jak to leze ven“ v kapele, nebo z PA). Výtečné bylo také podání basových frekvencí.

Díky rozpětí možností může tento pedál opět najít uplatnění pro širokou škálu zvuků a stylů. I při vysoké míře zkreslení zůstává zvuk čitelný se skvělou dynamikou a pěkně reaguje na práci pravé ruky. Ačkoliv v mnoha případech jsou pro zkreslené zvuky využívány humbuckery, nutno dodat, že Fat Sandwich dobře pracoval také se singly, kdy navzdory jejich nižšímu výstupu opět poskytnul sytý zvuk s možností zkreslení do libovolných výšin. Velmi dobře jsou navržené ekvalizační prvky, které upravují celkový tvar tónu, a kombinací vnitřního Drivu a vnějšího Distortionu lze dosáhnout široké škály zvuků v rozsahu od umírněnějšího, tradičně znějícího overdrivu po řízný distortion s plným a hutným moderním zvukem. Doporučujeme vyzkoušet i těm, kdo jsou přesvědčeni, že ke svému zesilovači už nic nepotřebují.

Pork Loin (4 690,- Kč)

Na konec přichází na řadu „vepřová ledvina“, k jejímuž názvu výrobce doplňuje označení Soft Clip Injection, což je příslibem příjemného měkkého zkreslení a pěkně teplého, ale stále pořádně razantního zvuku. Jedná se o kombinaci overdrivu poskytujícího spíše mírné a příjemné zkreslení a preampu v britském stylu s čistým zvukem, což jej odlišuje od šedého průměru už samotným pojetím. Pork Loin pracuje se dvěma různými signálovými cestami, které jsou poté smíchány dohromady. Tou první je zmíněný overdrive v moderním pojetí, který podle nastavení stejnojmenného potenciometru jemně ořezává signál pomocí zesilovacího BiFET stupně kombinovaného pro doladění barvy zvuku s filtrem typu dolní propust ovládaným potenciometrem Tone, jenž snižuje množství vysokých frekvencí ve zvuku. Tyto prvky doplňuje ovladač Curve, který ovlivňuje frekvenční charakter signálu (nastavuje zlomovou frekvenci) a umožňuje dále „modelovat“ zabarvení tónu. Potenciometrem Volume nastavíte celkovou úroveň výstupu signálu a ke zvuku zpracovanému overdrivem přimícháte ovladačem Clean křišťálově čistý zvuk zpracovaný preampem.

Uvnitř je vám k dispozici další trojka potenciometrů, kde Filter ovlivňuje tonální spektrum čistého zvuku a Presence zase vyšší frekvence overdrivu. Poslední Drive Mix nastavuje úroveň overdrivu ve výsledném mixu, tzn. jeho otočením na nejnižší úroveň získáte pouze čistý zvuk a celá krabička pracuje jako booster s čistým zvukem.

V produktu Pork Loin můžete najít kombinaci úderného a teplého overdrivu s kvalitním a čistě znějícím preampem. Ideální je pro milovníky klasičtějších, ale i modernějších zvuků s nižším až středním zkreslením. Je citlivý na práci rukou a je s to obstarat pořádné nakopnutí a dobarvení lampového zesilovače. Zaujme plným, živým zvukem i širokým spektrem možností nastavení a využití. Overdrive má příjemný charakter použitelný pro sóla i doprovody, kdy Tone dovoluje nastavit podle potřeby a uplatnění jiskřivý až temný zvuk, zatímco preamp pro zesílení čistého zvuku se vyznačuje zejména výbornou dynamikou, která nadchne majitele lampových aparátů, kteří nechtějí degradovat kvalitní tón své sestavy. Samozřejmostí je dokonalá reakce na hru prstů či trsátka.

Zásadní devizou krabičky je ale nikoliv kvalita obou jednotlivých součástí, nýbrž výsledek vzniklý kombinací čistého a nakresleného zvuku, který připomíná třeba tón některých klasických bluesových či rockových nahrávek, jichž bylo dosaženo použitím dvou zesilovačů se stejným nastavením. Výsledek je opravdu působivý a originální, neboť zvuk jakoby získal nový rozměr.

Závěrečné zúčtování

Vysoká flexibilita a zajímavé možnosti jsou atributy, s nimiž se mohou testované zkreslovače mezi záplavou na trhu dostupných krabiček velmi dobře prosadit. Dobrou zprávou je ale zejména to, že v centru zájmu je především kvalitní zvuk a každý z popsaných pedálů je schopen jich zplodit celou škálu. Pokud tedy stále pátráte po tom pravém ořechovém, je na čase zastavit se právě u Way Huge a dát mu šanci.