DigiTech RP500

Multiefektový procesor pro kytaru
Distributor: 
Cena: 
8 990,00 Kč

Podlahové multiefekty řady Digitech RP nejsou v našich luzích a hájích ničím neznámým – naopak, díky velmi slušné kvalitě a možnostem za velmi dobrou cenu si získaly, alespoň pokud je mi známo, dost velkou oblibu. A po zkušenostech s novým, větším modelem RP500, který v této chvíli představuje vlajkovou loď celé řady RP s nejširší škálou možností, jsme rozhodně nebyli zklamáni.

Jedná se o plnokrevný podlahový multiefekt s velmi pestrou nabídkou modelingu aparátů a kytarových efektů od těch základních a obvyklých, až po různé zajímavosti a specialitky. Celkově obsahuje 125 efektů, chromatickou ladičku, celkem deset prvků pro ovládání nohou, nový styl nastavování zvuků, softwarové vybavení pro domácí záznam do PC a širokou nabídku konektorů pro množství způsobů použití. Nejde přitom jen o jiné balení téhož. Ačkoliv základ nabídky efektů bude pro příznivce Digitechu více méně známý, najdete zde i pár modelů či efektů, které jiné verze nenabízely. Pochopitelnou výhodou je také pohodlnější ovládání dané větším počtem čudlíků, umožňujících přímý přístup k více parametrům zároveň, což je určitě přehlednější. Celkově je důraz na jednoduchost ovládání dosti patrný. Hned zkraje je také dobré říci, že k přednostem pedálu, který nabídne vše, co budete běžně potřebovat na pódiu, ve zkušebně, ve studiu i při domácím nahrávání, patří cena, která je vzhledem k jeho kvalitám velmi příznivá (berte v potaz, že u prodejců jej zpravidla seženete ještě o pár procent levněji, než jsou ceníkové ceny uváděné u testů).

Provedení

Vše přichází v provedení podlahového pedálu, který nabízí nejširší možnosti ovládání nohou z celé řady RP, neboť obsahuje více nožních přepínačů než ostatní modely rodiny RP (srovnatelné možnosti pak nabízejí produkty DigiTech GNX, což jsou o něco dražší alternativy nabízející zároveň malý rekordér pro běžné cvičení či záznam nápadů). Multiefekt tak obsahuje řadu pěti základních spínačů, které slouží, jak je dnes už docela běžné, buďto k přepínání presetů v aktuální bance (režim Preset), nebo k (de)aktivaci jednotlivých efektových bloků (režim Pedalboard), jimiž jsou komprese, zkreslení, modulace, delay a reverb – v tomto módu tedy simuluje pedalboard, tedy sestavu několika samostatných krabiček propojených za sebou.

Dominantou je pak pohodlný expression pedál v pravé části šasi, který slouží také jako pedál pro kvákadlo, plynulou kontrolu hlasitosti či některých parametrů efektů – typicky populárního vynálezu DigiTechu jménem Whammy. Po levé straně uvidíte nad sebou další dva spínače – Bypass pro vyřazení celého efektu (nejde však o true bypass) a Tap pro nastavení zpoždění delaye v reálném čase podle aktuálního tempa. Na druhé straně jsou pak ještě Up a Down, které slouží k přepínání presetů nebo celých bank dle toho, zda je základní pětice přepínačů nastavena do režimu Preset či Pedalboard. Nový model se pyšní novým designem, který má tvarově některé styčné body s předešlými levnějšími modely, ale na první pohled došlo k několika vylepšením. Tak předně výrobce tentokrát vsadil na běžné kovové spínače standardního střihu, které v nás přece jen budí větší důvěru, neboť jde o osvědčené, léty prověřené a spolehlivé řešení. Kromě toho přestože podstatnou část horního krytu tvoří tenký plech, je kolem každého spínače umístěna hliníková destička s jeho označením, což má zřejmě zvýšit odolnost šasi v místě častého kontaktu s podrážkou při méně ohleduplné manipulaci – ale také to působí docela efektně. Kovová destička zdobí také Volume/Wah pedál, na němž je kromě toho nalepena i protiskluzová guma. Na rozdíl od některých jiných (nižších) modelů DigiTechu této řady nepůsobí RP500 jako hračka pro děti a konstrukce se jeví jako rozumný kompromis mezi odolností pro časté hraní a snadnou přenosností, díky přijatelné váze.

Pokud jde o digitální část, ta je založená na osvědčeném procesoru DNA2 a pracuje při rozlišení dnes už standardních 24 bitů a samplovací frekvenci 44,1 kHz. RP500 přitom nabízí 100 továrních a stejně tolik i uživatelských presetů v bankách po pěti, což by mělo uspokojit i náročnější lovce zvuků.

Možnosti spojení s okolním světem pochopitelně začínají standardním vstupním jackem pro kytaru. Nepřekvapí ani dva konektory pro stereo výstup (levý/mono a pravý), vedle nichž je umístěno tlačítko pro snadnou optimalizaci tohoto výstupu pro přímé zapojení mixážního pultu nebo do kytarového aparátu. Zejména při cvičení najdou uplatnění výstup na sluchátka a vstup pro CD/MP3 přehrávač. Naopak zejména pro nahrávání využijete dvojici konektorů XLR pro přímé připojení do mixu či záznamovému systému, takže je celkem logické, že je vždy aktivována simulace/kompenzace reproduktoru (vedle se nacházející přepínač Ground Lift slouží k řešení problémů s uzemněním a brumem). USB pro přímé připojení k PC (po instalaci dodávaných ovladačů a softwaru) vyhovuje novějšímu standardu USB 2.0 s větší přenosovou rychlostí a hlavní výhodou DigiTechu je, že přenáší dva kanály (stereo) do počítače i zpět, tj. jde o obousměrné propojení (!) umožňující i playback (například POD a jiní konkurenti dovolují jen přenos signálu do počítače pro jeho záznam, k playbacku však potřebujete dodatečnou zvukovou kartu). To vše najdete pěkně seřazeno na zadním panelu šasi.

Ovládání

Také na ovládání parametrů, či chcete-li programování presetů, se odráží celkově větší „formát" RP500 – na ovládací panel se totiž vešlo hned šest potenciometrů, které umožňují přímou manipulaci s více parametry zároveň bez přepínání v „digitálním menu" a díky kterým je ovládání výrazně snazší, přímočařejší a intuitivnější, než u nižších modelů řady RP. Tedy poté, co se trošku sžijete s jeho tak trochu inovativním stylem. RP500 totiž přichází s konceptem, který může do jisté míry evokovat práci s některými dražším multiefekty do racku.

Potenciometry jsou označeny trochu tajuplně – Tone Library, Effects Library a dále intuitivněji Effects Level, Amp Gain, Amp Level a Master Level. Princip spočívá v tom, že pokud se nacházíte v běžném módu Pedalboard/Preset (jde o běžné režimy pro hraní, jež se liší tím, že základní pedály slouží buď k vypínání jednotlivých efektů, nebo k přepínání presetů) fungují potenciometry následovně: Tone Library slouží k volbě některé ze 40 přednastavených tónových voleb („knihoven") nazývaných podle žánrů (blues, country, rock, metal) či typů zvuku (doprovod, sólo, texas, fuzz…) – tyto tóny obsahují kompresor, distortion, Amp/Cabinet, EQ a Noise Gate. Effects Library nabízí totéž pro efekty – volíte si přednastavené knihovny tvořené jednotlivými efekty či jejich kombinacemi jako Chorus + Delay, Delay + Reverb atd.

Funguje to jako manipulace s předem nastaveným bloky nebo dílčími řetězci, abyste se rychleji přiblížili k požadovanému zvuku. Rychle si zvolíte, jaké prvky má zvukový řetězec obsahovat, tedy základní typ zkresleného či čistého zvuku a typ/kombinace efektů, a následně můžete hlouběji pracovat s jejich parametry a například s daným základním tónem můžete snadno a efektivně experimentovat s různými kombinacemi efektů. Výběrem Tónů a Efektů a úpravou parametrů v těchto „subblocích" přitom neovlivňujete jejich parametry vzájemně (při změně parametrů či typu Tónu neměníte nastavení Efektů a naopak). Je to něco mezi tím, když vycházíte z továrních presetů, z nichž si často nevyberete vůbec, nebo naopak úplně od nuly, kdy třeba máte v hlavě zvuk, ale nevíte, jak se k němu dostat. Celkem jasná je role dalších potenciometrů: Effects Level nastavuje úroveň zefektovaného signálu vůči „suchému" a Amp Gain, Amp Level a Master Level slouží k rychlému přímému nastavení základních parametrů sekce „zesilovače".

Pokud po popsaném nastavení základního zvuku přejdete do klasického editačního režimu (tlačítka Edit), můžete se ve zmíněných defaultních přednastaveních jednotlivých bloků v řetězci hrabat hlouběji a upravit si nastavení typů efektů a všech jejich parametrů přesně podle požadavků. V režimu editace už šestice potenciometrů klasicky ovládá parametry jednotlivých efektů, jež jsou popsány velkou grafickou maticí na ovládacím panelu, v níž se orientujete podle rozsvícených LED po stranách matice, které ukazují, který efekt právě nastavujete, zatímco v matici samotné je popsáno, jaké parametry mu přísluší. Šest potenciometrů pro různé parametry (pochopitelně pokud jich tolik efekt má, některé si vystačí i se třemi) přitom umožní nastavovat požadovaný zvuk dosti detailně, přesně podle vašich představ. Orientaci usnadňuje displej, který je sice pouze segmentový, ale jelikož je osmimístný a doplněný dvouciferným číslicovým displejem, zobrazuje souvislé a smysluplné informace a poskytuje tak docela slušný komfort.

Možná trochu nenápadné (i když je označeno barevně), ale extrémně praktické a ojedinělé je tlačítko Amp/Cabinet Bypass, jehož jediným stisknutím můžete ze všech presetů vyřadit sekci modelingu zesilovače a reproboxu – při zachování všech ostatních nastavení. K čemu je to dobré? Pro cvičení přes malé kombo nebo sluchátka nebo pro domácí nahrávání si vytvoříte kompletní zvuky s modelingem, a když naběhnete na pódium či do studia, kde používáte plnokrevný aparát, jehož prznění modelingem by bylo tak trochu kontraproduktivní, jednoduše jej vypnete a tam, kde potřebujete, máte instantně k dispozici preset s kombinací efektů, které potřebujete pro určitou skladbu či sólo, jež můžete ihned použít v kombinaci s přirozeným zvukem aparátu, aniž byste k tomu potřebovali vytvářet zvlášť nový preset. A ještě jedna milá finta: Expression pedál, který může ovládat kvákalo, hlasitost či téměř libovolný parametr, dokáže automaticky aktivovat kvákadlo, i když původně nebylo v presetu zařazeno – stačí trošku zatlačit na špičku.

Modely a efekty

Nyní se podrobněji podívejme na to, co RP500 obsahuje v rámci svého arzenálu modelů a efektů. Ve stručnosti – šíře nabídky, možnosti i kvalita efektů jsou jednou z hlavních silných stránek DigiTechu. Mezi modely zesilovačů najdete 30 kopií populárních aparátů a 20 zvuků značky DigiTech (některé vycházejí z vlastních zvuků dřívějších produktů, jiné jsou tvořeny různými neobvyklými kombinacemi atd.) a dva modely akustické kytary. Celkově velmi slušná zásobička, kde velkou část tvoří povinná klasika (Marshall, Fender, Vox…) v různých variacích, ale nechybí ani pár zajímavostí jako Hiwatt, Orange, Sunn nebo Carvin VL-100. Příznivce moderních zvuků a hi-gainu potěší nezbytná Mesa a Soldano, ale třeba i modely Peavey 5150, Randall HT-100, které jsou příjemným zpestřením „povinných" modelů.

Sekce Cabinet nabízí simulace 22 reproboxů a potěší zejména vyznavače beden 4x12" – v tomto směru je třeba pochválit, že výrobce reflektuje, že jde o nejpopulárnější typ boxů pro běžné žánry jako hardrock či metal, a nabízí jich nejvíce (na rozdíl od konkurence). Nutno ale přiznat, že bluesmani a jazzmani v reálném světě rádi sáhnou k menším kombům či bednám 1 či 2x 10"/12", ty zde ale nechybí. Druhá věc je samozřejmě kvalita zvuku. K ní obecně asi takto: Dá se určitě najít spousta velice pěkných zvuků a dobrých variant pro jakýkoliv druh hudby. Tečka. Je dost subjektivní, které vám připadají více či méně blízko originálu (nebo často spíše k tomu, co si pod tím představujete na základě poslechu vašich hrdinů a oblíbených nahrávek – a to je nezřídka dost velký rozdíl oproti tomu, jak by takový zesilovač hrál ve vaší zkušebně). Digitech bych určitě označil za značku, která ve světě modelingu patří k těm lepším a spoustu hráčů uspokojí naprosto bezezbytku – ty opravdu náročné ale podle mne spíše ne. Při spojení s dobrým koncem a pořádnou bednou (bez speaker simulace) lze vykouzlit příjemné výsledky, ale dynamika a dravost má k dobrému originálu daleko, zvuk je přece jen trochu plošší. Zato třeba při takovém tom domácím hraní nebo přes levné kombo je zvuk určitě luxusní.

Sekce Distortion nabízí 12 alternativ počínaje kopií Tube Screameru přes overdrive OD250, MXR, Bossy (i Metal Zone) a fuzzy až po ring modulator. Tady je to podobné, jako s modely zesilovačů a pokud byste chtěli jen dobarvit zvuk hlavy, možná to nebude tak dobré, jako kvalitnější originální overdrive či distortion – ale najdete i velmi dobré zvuky. Jinak nechybí povinné kompresory, dva typy šumové brány a třípásmový semiparametrický ekvalizér (to vše je zařazeno úplně na začátek či před modulace delay a reverby), které plní svou funkci bez problémů. Kvákadla se dají označit za dobře použitelná – ne zcela dokonalá, ale slušná. Do kontextu zvuku RP500 zapadají pěkně, ale obnaženy na kost klasické Crybaby či Voxe nenahradí. Moc se mi nelíbil ani průběh pedálu při kvákání, ale to záleží na stylu hry – při „rychlém kvákání" je vše v pohodě, při pomalém je obtížnější dosáhnout plynulé změny ladění filtru (přiznávám ale, že nejsem schopen říci, jaký průběh přesně mají zmíněné originály, na které jsem hrál jen příležitostně jelikož Wah dvakrát nemiluju). Tou opravdu silnou stránkou RP500 jsou ale zejména efekty – modulace, delaye a reverby. Tady se může výrobci, alespoň v dané cenové kategorii, ale i výše, třeba až do dvojnásobku, postavit čelem jen málokdo. Aniž by bylo možné vše vyjmenovat, mezi simulovanými krabičkami jsou často vidět Boss či MXR, ale stojí za to vyzkoušet i efekty nesoucí v názvu jméno Digitech, ten sám má na tomto poli výborné zkušenosti. V seznamu najdete vynikající chorusy, flangery i phasery, nechybí vibrato a pěkný Rotary efekt či tremolo. Za zmínku určitě stojí efekty, které si hrají s laděním – je zde klasický pitch shifter posouvající o pevný interval, octaver i „rozlaďovač". Užitečnější je zde Harmony Pitch, který při posuvu o nastavený interval dodržuje zvolenou tóninu i mód. Whammy, tj. něco jako nohou ovládaný pitch shifter pro plynulé ohýbání tónu za hry, není dnes už ničím neznámým, ale nikdo jiný než DigiTech něco takového prakticky nenabízí (alespoň ne v takové kvalitě, i když pokusy tu, myslím, byly) a pokud rádi experimentujete s moderními efekty nebo máte na zdi plakát Dimebaga Darrela, neměl by ve vašem arzenálu chybět. Méně obvyklé efekty jako Yaya či SyntTalk jsou možná zajímavé, ale tak trochu jednoúčelové a osobně mě příliš neoslovily – tak třeba Yaya se zřejmě snaží evokovat jednu efektní fintu Steva Vaie, použitou na jedné ze starších nahrávek, což leckoho potěší, ale asi si dvakrát rozmyslíte, jestli jej vrazíte do některého ze svých songů. I delaye nadchnou – je jich tady osm a s variantami jako analog delay, pong nebo modulated delay, Echoplex či reverse prakticky není možné nebýt spokojený. Dalším ze základních efektových bloků – a zároveň základních typů efektů – jsou reverby, kterých je celkem šest – čtyři kopie Lexiconu (Ambience, Hall, Room a Studio) plus pružinový a plate reverb. Citlivé ucho možná rozpozná, že samotnému Lexiconu a jiným drahým produktům se zařízení nevyrovná a pružinový reverb originál asi nikdy úplně nenahradí, ale to nic nemění na tom, že i tady může DigiTechu kvalitou konkurovat jen málokdo z těch, kdo prodávají možnostmi nabušené multiefekty za necelých 10 tisíc.

RP500 a počítač

Když už jsme v recenzi párkrát zmínili slovo počítač… Prostřednictvím USB 2.0 je RP500 schopen spolupracovat s počítačem na platformě Mac OS i Windows a spolu s ním přichází za tímto účelem v balení i základní softwarová výbava. K dispozici jsou samozřejmě ovladače a dále pak aplikace Cubase LE 4 a X-Edit. Ten první představuje software pro nahrávání a přesto, že se samozřejmě jedná o trochu omezenější verzi, než je samostatně prodávaný program, může posloužit jako zcela vyhovující nástroj pro běžný domácí recording či tvorbu demonahrávek. Díky jeho notorické známosti se dá předpokládat, že mnozí ze čtenářů s ním už nějakou tu zkušenost mají, což jim výrazně usnadní práci. X-Edit je pak program pro editaci parametrů multiefektu z počítače – poskytuje přehledné a plně grafické rozhraní, ale většinou jej můžete využít jen doma, pokud nevozíte všude s sebou notebook. Druhá věc je, že přes tento software je dostupných i pár parametrů některých efektů, pro které samotný RP500 už neobsahuje dostatek kontrolerů, takže X-Edit nabídne i vyšší flexibilitu – nejde samozřejmě o ty klíčové základní parametry, ale je příjemné vědět, že tady ta možnost je.

Hodnotíme

Komu Digitech RP500 doporučit? Pokud potřebujete hlavně efekty, vítězí RP500 na celé čáře. Celkově je kvalitativní úroveň vysoká a za své peníze toho dostanete více než dost. RP500 z mého pohledu může beze zbytku uspokojit různé kytaristy. Z náročnějších může oslovit mnohé, hlavně ale ty, kdo by si jej pořídili zejména kvůli efektům pro dobarvení základního zvuku kvalitního aparátu – modulace a delaye jsou vynikající a reverby jsou v cenové kategorii do deseti tisíc určitě velmi povedené a nadstandardní a pro živé hraní zcela adekvátní. Občas můžete využít i nějaký ten distortion, zatímco modeling aparátů a reproboxů pak můžete brát jako bonus pro cvičení a domácí recording. Pokud vám jde v první řadě o modeling a pouze příležitostně použijete nějaký efekt, DigiTech (byť patří k těm lepším značkám) asi nevyhraje. Druhá věc je, kdy to reálně uslyšíte a kdy ne – s levným kombem či s lacinými sluchátky asi ne, a jestliže hrajete na levnější nástroj a aparát, může RP500 přinést znatelné zlepšení zvuku levnějšího kombíčka apod. Pokud by měl ale modeling tvořit základ zvuku s kvalitním koncem a bednou nebo pokud byste chtěli co nejlepší kvalitu pro „ostré" nahrávky při přímém recordingu do PC, doporučil bych (pokud to musí být) přece jen konkurenční POD X3, kde modely a reproboxy zní znatelně lépe (aniž bych si dělal iluze o jeho dokonalosti!). Co se týká záznamu do PC, zde DigiTech nicméně zcela vyhoví pro tvorbu demo či pracovních nahrávek a je pro to i dobře vybaven softwarově. Obecně lze říci, že zvukově se jedná o klasický produkt značky DigiTech, mezi našimi kytaristy už dosti známou značku. Přináší ale lepší možnosti ovládání jak při manipulaci s nastavením zvuků, tak v přístupu k nim pomocí ovládání pedály. Také výbava nabízenými modely a efekty je v zásadě podobná jako u jiných modelů této značky, ale pár nových vychytávek potěší – ty jsou z mého skromného pohledu příjemným zpestřením a také důvodem proč bych si já osobně – tedy v případě, že bych se rozhodl pro DigiTech – momentálně vybral právě tento model. Zmíněné postřehy a výtky berte spíše jako obecné subjektivní dojmy. Rozhodně se jedná o velmi univerzální možnostmi nabušený multiefekt, který je stále možné označit za levný.