Source Audio Programmable EQ

Programovatelný kytarový EQ
Kategorie: 
Autor: 
Cena: 
3 307,00 Kč
Source Audio Programmable EQ

„Tajemství zvuku je v jeho ekvalizaci…“

– jak kdysi pravil Frank Zappa. Po dlouhé době jsem se opět dostal k tomu, že mezi kytaru a zesilovač byl zapojen ekvalizer, a tento mnohdy tak trestuhodně opomíjený článek zvukového řetězce znova dosvědčil, jak pravdivá jsou slova Mr. Zappy. A jelikož i tady platí, že není jedna krabička jako druhá, pojďme se podívat na dovednosti a umění jednoho z těch „vymakanějších“ modelů.

Source Audio je dobře známá společnost z Massachusetts (ředitel vývoje a vrchní „vědec“ v S.A. Bob Chidlaw je mj. absolventem místního slovutného M.I.T. v oboru fyzika, a navíc je to srdcem i duší „vintagista“). Seznam jejich výrobků a také inovací na poli stompbox efektů (a nejen jich) je obsáhlý, stejně jako je obsáhlý seznam známých jmen kytaristů, basistů, klávesáků a DJ, kteří jejich věci používají. Po krabičce s názvem Programmable EQ jsem tudíž musel sáhnout, abych se mohl zblízka podívat, jak do dělají za mořem, a to doslova – krabička je opět vyrobena v čínské pobočce Source Audio. 

Efekt nabízí v kompaktní podobě sedmi- (resp. osmi-) pásmový ekvalizer se čtyř-mi editovatelnými presety, 56bitovým DSP a s 24bitovými A/D převodníky. Digitální povaha efektu je výhodou oproti jeho analogovým „bratrům“ právě v jeho presetech a široké editovatelnosti jednotlivých parametrů. Krabička je graficky vyvedena jako všechny ostatní S.A. efekty v neutrální matné šedi s malinkými bělavými popisky (pro slábnoucí zrak stárnoucích kytaristů nic moc). Na to, že jde o EQ, je všechno ovládání soustředěno v horní třetině plochy a přehlednosti v ovládání a nastavení prvků hodně pomáhají LED diody. Rozsah ekvalizace je +/- 18 dB ve všech sedmi pásmech, presety si můžete editovat a ukládat jakkoliv potřebujete a jsou přístupné přes krabičkový footswitch (což napovídá, že to nebude jen tak obyčejný isostat). EQ má také „tvrdý“ Bypass, tedy není-li efekt aktivován, jde signál přímo z IN na OUT, bez jakýchkoliv bufferů vyrovnávajících cokoliv. To znamená, že když dojde baterie nebo vypadne napájení, hrajete dál sice bez efektu, ale hrajete. Podle některých uživatelů dochází k měřitelným ztrátám signálu i na jackových přechodech (v řádu desítek pF), takže pokud máte efektů v řadě více (více jak tři), s Bypassem pravým či levým, stejně doporučuji si kvalitní buffer pořídit a signál dorovnat, zvláště pro True-Vintage-ClassAA zesilovače. Metalistům to asi bude jedno, ale ti, co slyší rádi i chvění vzduchu kolem struny… no ale zpět k ekvalizaci. To, co je na S.A. krabičce unikátní, je přítomnost MIDI IN – přes externí pedál tak můžete mít přístup ke všem presetům a dalším parametrům nezávisle na footswitchi a tento pak používáte pouze k aktivování efektu. 

Popis, soupis, a jiné

Z popisu efektu bude hned jasné, co všechno dovede. Úroveň nastavení jednotlivých pásem signalizují diody EQ displeje. Jsou rozdělené do 3 malých segmentů na celý 18 dB rozsah, a jelikož se rozsah nastavuje po 1 dB, nevidíte úplně zřetelně, kolik máte nastaveno. Lze to jen odhadnout podle intenzity světelného překryvu mezi těmi třemi segmenty – jak přidáváte úroveň, tak se postupně „přilévá“ světýlko. 

Vlevo a vpravo od displeje jsou malá tlačítka pro výběr pásma, které chcete editovat, a pohyb mezi nimi. Společným stiskem obou tlačítek se EQ vynuluje ve všech pásmech (takový trochu Escape). Hlavní ovládací jog-dial knob (že to ale máme hezky česky!) v praktické světle šedé barvě krokově nastavuje všechny hodnoty. Tlačítkem Select se pohybujete mezi presety, displej zároveň ukazuje uložené hodnoty v pásmech. Každý preset se dá editovat, v podstatě jakmile otočíte knobem, změní se tak aktuální hodnota v právě aktivním pásmu a dioda aktivního presetu začne blikat, což znamená že preset je změněn. Pokud chcete změnu uložit, podržíte tlačítko Save 2 sekundy. Když skočíte na další preset bez uložení změn, zůstane předchozí preset v původním nastavení, což je jednoduché a praktické.

Source Audio Programmable EQ

Vedle jog-dial knobu je malinkatý „čudlík“ s velkým významem – Output ovladač. Intenzita jeho modrého podsvícení vzrůstá podle toho, jak moc máte „vytočeno“. Při ukládání presetu nezapomeňte na to, že hodnoty se uloží včetně nastavení výstupního volume. Tohle už zní hodně zajímavě – a mám hned na mysli dva zvuky, pro hardrockového kytaristu zásadní, totiž středově šťavnatý sólový a véčkově hutný „kilový“. Ten „kilový“ bude samozřejmě méně výrazný a kdyby tu nebylo separátně nastavitelné volume, musela by se úroveň obou barev sjednocovat rozdílnou intenzitou v pásmech. Jenomže tahle operace už dosti znehodnotí původní zvuk, což je možná také důvod, proč kytaristé obvykle ne zcela správně používají kytarový EQ – moc často jej totiž nepoužívají. Zesílit pásma rozhodně není totéž jako zesílit volume.

Kvalitní footswitch má dvojí funkci – jednak aktivuje efekt, jednak umí duplikovat funkci Select. Zmáčknutím a podržením aktivujeme zasmyčkované rolování mezi presety stejně, jako kdybychom dokola mačkali Select. Když chcete zastavit na nějakém presetu, z(a)má- čknete foot ještě jednou. Tahle funkce funguje i při vypnutém efektu, takže je možno v předstihu přelistovat na jiný preset. Zajímavé na provedení isostatu je to, že spíná až v momentě, kdy uvolníte stisk, tedy nikoli při sešlápnutí. Lze si na to dokonce zvyknout a je to nakonec praktičtější, resp. přesnější.

Ostatně toto považuji za docela dobrou věc, ovšem pro praktické živé hraní poněkud obtížnou vzhledem ke koordinaci sešlapávající nohy se  s hrajícíma rukama). Myslím si, že pro živé plné využití této funkce bude lepší malý externí MIDI pedálek – když už tady ta možnost je, proč ji nevyužít? Není poté nutno stát na footswitchi a trefovat se do jiného presetu. S MIDI pedálem se tato krabička promění ve skvělý druhý nástroj.

A to není vše!

Efekt má ještě další rozšířené možnosti nastavení. Při současném stisku Left a Save se přepne do tzv. Backpage režimu. První čtyři sloupce pásma displeje pak ukazují nastavení těchto parametrů:

1 – Octave Extension (OE) znamená možnost připojení 8. pásma rozsahu, konkrétně 62 Hz. Pokud aktivujeme tuto funkci, pak vždy vedle 125 Hz budeme mít po stisku Left ještě další basové pásmo.

2 – Switching speed (SW) nastavuje rychlost automatického rolování (AS) mezi presety. Rychlost se dá nastavit v jemných krocích v podobném rozsa-hu jako jednotlivá pásma. 

3 – Auto Scroll (AS) je výtečná věc. Po volbě „On“ se tato funkce spustí podržením footswitche, a z krabičky se stane zdroj unikátního tremolo-sekvencero- vého zvuku. Když si vyhrajete s odlišným nastavením pásem a volume v presetech a pak to celé spustíte v rychlejším tempu rolování, zní to jako wah s tremolovým vibratem dohromady a navíc s chorusem v pozadí. A může to být – v závislosti na volbě nastavení – až téměř mysteriózní, každopádně však velmi dobře použitelné, neboť jde o hodně netradiční a neokoukaný zvuk. Žádný jiný efekt vám není schopen v rychlém sledu měnit ekvalizaci tímto způsobem – představte si středový temně jazzový zvuk, po něm metalové véčko, pak zvuk s maximem na 1 či 2 kHz a pak EQ rovný, a to vše v jedné vlnící se zvukové kouli a v tempu.

4 – MIDI Channel (MC) aktivuje či deaktivuje ovládání s MIDI. 

Všechny Backpage nastavení můžete také kdykoliv vrátit do výchozího továrního nastavení současným stiskem Left a Right knoflíku.

Source Audio Programmable EQ

Praktické postřehy

Efekt jsem podrobil přísnému srovnání s klasikou, tedy s GE-7 od firmy Boss (Boss má trochu jinak dané frekvence pásem). Prvních pár hodin po změně jsem pociťoval něco takového, co je vlastní náladám, např. při přechodu z jednoho operačního systému na druhý – nejdřív říkáte stará dobrá … („ikspéčka“ apod), a potom si všechny nové věci oblíbíte (no, možná to s tím OS není dobré přirovnání, na světě nejsou přece jen „Okna“). Na GE jsem si pochvaloval, že doslova vidím, kolik mám na pásmu přidáno/ubráno, a tady mi jen tak prosvěcují diodky. Jenže ono to s tou přesností tahových poťáčků také není nijak slavné. Každopádně z GE dostanu jeden jediný „preset“. Tady mám hned čtyři. Co je ale hlavní, to je rozsah – 18 dB už je hodně intenzivní, a tak se dá krabička použít jako slušný tonální booster pro lampový preamp. No a pokud chcete natavit i koncový zesilovač, zapojíte efekt do smyčky a vytáhnete volume. Nicméně klasické zapojení do preampu je vhodnější, a hlavně pro crunche a více zkreslené zvuky jediné možné. Celkově jsem si s EQ dost vyhrál, neboť zvukové možnosti jsou vskutku hojné. Dost možná by si mnozí zvukohledači ušetřili spoustu běhání a hledání mezi značkami zesilovačů a prahnutí po svém zvuku, kdyby místo toho doplnili (obvykle spíše chudé) rozsahy ekvalizace svých zesilovačů prostou investicí právě do kvalitního ekvalizeru. A to už vůbec nemluvím o tom, že s tak malou krabičkou jde jednoduše vyladit zvuk i na reprobedně, a měkkým Greenbackům tak dodat šťavnatou říznost, tvrdým středovýškovým Vintagům dodat trochu sametu, pro čisté zvuky či Classic Leadům třeba zase napumpovat spodky a přidat trochu suchých výšek. A je také docela rozdíl mít k dispozici pouze 12 či 15 dB na výstupu, nebo už pěkných 18, ten zdvih je hned znát. Máte na kytaře upištěné snímače? Shánět jiné je rovno pracnému laborování s nejistým koncem, zato párkrát otočit knobem na ekvalizeru je mnohem jednodušší… Hráčská tvořivost ve spojení s ekvalizerem se rozhodně nemusí nijak omezovat, ekvalizer v podstatě dovede proměnit vaše hraní jedním jediným sešlápnutím. Takže ať se vám dobře hraje, a nezapomeňte, že výbava pedalboardu začíná ekvalizerem!