Frankfurtská ohlédnutí - novinky z veletrhu

Kytary, baskytary, aparatury - 1. část
Autor: 

V této první části nutně subjektivního pohledu na vystavované produkty bych se rád podělil o své postřehy a dojmy z toho evropského megashow. Na úvod několik čísel. Podle statistiky bylo přihlášeno 94 vystavovatelů akustických kytar, 25 výrobců strun, 70 vystavovatelů elektrických kytar, 44 vystavovatelů baskytar, 36 výrobců kytarových a 26 basových zesilovačů... První dojem - skutečný konečný počet vystavovatelů byl určitě ještě vyšší.

Pokud bych měl jednou větou charakterizovat dění v přízemí haly 4: čtyřboj vedený triumvirátem kytarových dinosaurů Fender, Gibson, Marshall (abecedně) proti východní produkci z Číny, Indonésie apod., malým evropským výrobcům (one-man show) a „zbytku světa", tj. ostatní „zavedené menší" značky. Tomu odpovídalo i umístění a velikost jednotlivých stánků.

Z novinek na tradičně bohatém stánku Gibsonu jsou to signované modely - akustický „Chet Atkins Studion" a „CHE L-10", dále „Duan Eddy Signature", „Pete Townsheed SJ-200", „Firebird Studio" a barevně výrazné LP „Baritone a Standard" ve svěžích metalických odstínech, jazzové pololubovky zastupoval model „Tom de Longe Signature" vycházející z ES-335.Obdivovanými byly signované modely Les Paulů „Zakk Wylde", „Slash" a „Jimi Page".

Do portfolia Gibsona spadají „samostatné" značky Gretsch, Epiphone a Kramer. Všechny novinky v kolekci Gretsche v řadách Falcon, Country Club a Neshwille se vyznačují Vintage Bigsby tremolem.

Výstavku Epiphonu ozdobily nové modely v řadě ELITIST „Tak Matsumo LP Standard", signované modely jako od Gibsona může mít nyní zájemce i od Epiphona: LP Baritone, LP Zakk Wylde za příznivější cenu. V působivé „Dark" kolekci byly vystaveny všechny základní modely tj. LP, 58-Flying V, SG, 58-Explorer a Thunderbird. Aby případný majitel nového Epiphonu nemusel pro kytarové aparáty ke konkurenci, vcelku pohlednou volbu představují kombíčka řady EP pojaté v retrostylu.

Rozměry sice skromnějším stánkem se presentovala fa IBANEZ, na rozdíl od konkurence zato s možností vyzkoušet cokoliv z vystavených modelů v akusticky oddělené komoře vybavené párem kytarových a párem basových aparatur. Také Ibanez představil řadu novinek, kromě akustických především nové pololubovky v řadě AR Artist, elektrické signované kytary „DMMM1 Daron Malakian" a baskytary „DWB 35 Doug Wimbish" v pětistrunném provedení.

Novou kolekci baskytar lišících se od sebe použitým materiálem, detaily provedení a zvukem nazvanou „Roadgear Bass" jsem neodolal letmo vyzkoušet na nových aparátech Ibanez tj. kytarovou 100 W tranzistorovou hlavu ve full-stacku 4x12" a basové kombíčko Sound Wave Bass Amp 1x15" doplněné o externí kabinet 1x15" nazvaný SW 115S. Pokud se povznesete nad poněkud nevýrazný šedý design čelního panelu připomínajícího Popelku mezi ostatními známými značkami, celkovým zvukem můžete být mile překvapeni.

Přízemí vévodila působivá expozice firmy FENDER, samozřejmě se zdůrazněním loga k padesátému výročí výroby modelu Stratocaster. Velkolepá kolekce kytar a baskytar značek Fender, Guild, Jackson/Charvel, Squier budila zaslouženou pozornost návštěvníků, zatímco jiní obdivovaly legendární a latest modely Fender či basové aparáty SWR, která patří pod Fendera. Desítky modelů Stratů, Tele, Jazzmasterů, Precissionů, Jazzbassů atd. v různých variacích a provedeních, které Fender za více než 50 let nastřádal, nemohl žádný návštěvník minout bez emocí. Podobně jako v NAMM 2004 byly uvedeny „nové" nebo „akční" modely, pokud pominu výroční model Stratocastera „50-th Anniversary edition", nepochybně za odpovídající cenu, spíš než pro muzikanty určený pro snoby.

Především se jedná o nové modely Stratů a Tele FMT a QMT s působivou vrchní deskou a novými bezšumovými samarium-kobaltovými snímači DH-1 a DFH-1 nebo modely z jasanu pojmenované „Ash Tele" a Ash Strat". Novinkami jsou i modely ve Standard Series jako „TC-90 Thinline Tele" a „Lite Ash Tele" spolu s „Lite Ash Strat". Jak u prvního napovídá název, tradiční Tele je osazen dvěma humbuckery Seymour Duncan Vintage a Custom SP-90, zatímco oba další vyjímečně lehké modely z jasanu nesou snímače Seymour Duncan Alnico Pro 2.

V levnější řadě Squier jsou nyní nabízeny i modely Tele Special (olše) a Tele Custom II (akát). Zájemce o Vintage modely potěšila novinka v podobě komba „57 TWIN AMP" osazeného dvěma 12" Alnico reproduktory ve stylu starých Jensenů, nově ovšem vyrobených ve spolupráci s reproduktorovým gigantem Eminence s párem lamp GT 6L6-GE. Vše v poctivé rezonující dřevěné bedně, tedy žádná mnohavrstvá baltická překližka, natožpak - fuj! - nějaký plastový výlisek!

Dalším výtečníkem, který stál Fenderu za vylepšení je model „59 Bassman LTD" s podobným osazením lamp, tradičními 4x10" Alnico Jenseny P10R, který tak byl inovován po 14 letech od znovuzrození v r. 1990.

Speciálně pro jazzové a contryové hráče Fender připravil lahůdku – cover verzi modelu „TWIN 65 Reverb Custom 15", s jedním 15" reproduktorem vycházejícím z legendárního modelu JBL-D130F, tedy namísto tradičního uspořádání 2x12". Zájemci tak mohou očekávat výjimečnou čistotu, sílu, údernost a šířku zvuku, jakou byly reproduktory JBL osazované v 60/70-tých letech do některých modelů Fenderů proslulé.

Baskytary a basové zesilovače se staly za více než 50 let synonymem pro zn. Fender. Podobně jako u kytar Strat a Tele, se v řadě American Deluxe Series objevily u Jazzbassů a modely FMT/QMT - zkratky znamenají vrchní desku z „plaménkového" nebo „vlnkového" javoru, s novými bezšumovými samarium-kobaltovými snímači, 22 jumbo pražci a třípásmovými aktivními korekcemi a vylepšenou ladicí mechanikou v nylonovém pouzdře. Deluxe Series je obohacena o modely „Dimension Bass IV a V", což je lehká designová variace na model Precision Special (1 x P a 1 x J), ovšem s plnohodnotným dvouoktávovým krkem a aktivní elektronikou. Určeno nepochybně pro hráče, kteří chtějí Fendera , ale odlišného od běžné produkce! Troufám si tipnout, že takových až zase tolik po světě neběhá...

V Artist Series se objevilo několik nových modelů pojmenovaných po svých protagonistech: „Mike Dint Precission Bass", který vychází z původního Presejšna ročníku 1951 - very vintage, very old - zatímco zajímavější mi připadá basa „Mark Hoppus", spojující netradičně olšové tělo JazzBassu s 20 pražcovým 34" krkem z Precisiona s jedním děleným snímačem typu P, dodávaná v působivých světlých pastelových odstínech.

V basových zesilovačích byl představen v profesionální řadě jednak nový přídavný kabinet ke kombu „400 Pro" nazvaný 115 Pro Ext a nová hlava „400 Pro HD" se dvěma samostatnými boxy „210 Pro" (2x10") + „115 Pro" (1x15"), vše osazeno Eminencemi. Za zmínku stojí i výkonné 600 W boxy „410 Pro SL" a „410 Pro ST", (4x10") v áčkovém lomeném nebo béčkovém rovném provedení - tedy slant nebo straight. Určitě vhodný doplněk k celolampovému zesilovači Bassman 300 Pro (300 W RMS, 6x6550), tranzistorovým „1200 Pro Head" nebo „800 Pro Head".

U basových aparátů SWR žádná zásadní novinka, přesto zaujaly boxy nazvané „12-pack" a „12-stack" s výkony 400 resp. 800 W RMS, protože mnoho světových výrobců, snad kromě Ampega, Marshalla, SWR a Carvina a několika menších, basové boxy 2x12", 4x12" nenabízí.

Poblíž Fendera se skvěl téměř neustále obležený stánek firmy Marshall potvrzující pravidlo, že nestačí mít jen dobré produkty, ale je třeba mít i skvělý marketing. Neúnavný zakladatel podepisoval dychtivým návštěvníkům firemní prospekty jako na běžícím pásu. Zjevné novinky na stánku nebyly, takže to vypadá, že po Muzice 2003 slibované novinky v oblasti basových aparátů vyžadují delšího vývoje anebo si je Jim nechává v rukávu jako trumfy napřesrok. Přece jen mezi jedním celolampovým basovým zesilovačem VBA 400 s boxy VBC412 + VBC 810 a třemi komby řady BassState zeje dosti velká mezera...

Jinou britskou kytarovou legendu máme hned vedle - VOX (pod křídly Korga). Zvukovou variabilitu kytarových aparátů řady Valvetronix dokumentovaly výborné předváděčky firemních kytaristů (vzhledem k zvukové intenzitě naštěstí v uzavřeném, leč nevětraném showroomu). Notoricky známé rify, motivy nebo sóla klasických rockových hitů posledních 50 let produkované původně na jiných aparátech vyzněly díky unikátní koncepci Valvetronix velmi přesvědčivě. Druhým příjemným překvapením bylo, že i návštěvníci si mohli do sluchátek vyzkoušet produkty VOX. Pro ty, kteří neuvažují o pořízení stacků AD60 VHT nebo AD 120 VHT (případně komb AD 60 VHX nebo AD 120 VHX) se nyní nabízí skladnější a menší varianty v podobě lehce redesignovaných kombíček AD15 VT, AD 30 VT a AD 50 VT. Opět s technologií Valvetronix se simulacemi zvuků 11 vintage zesilovačů a 11 klasických efektů. Jelikož již cena větších modelů byla na tuzemském trhu poměrně příznivá, dalo by čekat, že při příznivé ceně i „malá" Troníčata budou úspěšná.

Z nabídky mateřské firmy KORG byla představena kombinovaná ladička-metronom MM-30, překvapením pak byly „mikro" metronomy MM1 a MM 2 vahou pouhých 6 resp. 19 g (!).

Tradiční americký výrobce PEAVEY založený p. Hartley Peaveyem (asi Pívim..., krásné příjmení...) v r. 1967 představil bohatou kolekci elektrických kytar a baskytar, mezi nimiž vynikaly signované modely „HP" podle zakladatele firmy. Pod názvy „Edie Van Halen Signature" a „Joe Sartriani Signature se ukrývají celolampové zesilovače JSX 120 W RMS pracující s kvartetem lamp EL34 nebo 6L6GC.

Baskytaristé budou nepochybně spokojeni s novou řadou basových kombíček BAM 110, 112, 115 doplňujících tak BAM 210. Pozor, nemá nic společného s Bajkalsko-amurskou magistrálou! Řada BAM je vybavena digitálními efekty a simulací zesilovačů a boxů ve výkonech od 150 W RMS výše a s osazením od 1x10". Basové hlavy „základní řady" MAX a „profi řady" PRO jsou nyní korunovány hybridním top modelem PRO 1600 s úctyhodným výkonem 2 x 800 W RMS/8 Ohm neboli 1600 W RMS/4 Ohm v můstku! Samozřejmostí tohoto modelu je celolampový předzesilovač, potěší 4 mody zapojení: Bi-amp, mono, stereo a fullrange.

Pohlednou kolekcí baskytar a zesilovačů se představil jiný domácí producent Warwick, když tentokrát - jako Marshall - bez nějaké zásadní novinky. Což by mohlo znamenat, že se již stává klasikou podobně jako Fender, Marshall?

Tradiční americký výrobce CARVIN se letos po delší době představil ve Frankfurtu a ze svého bohatého sortimentu představil kolekcí špičkových kytar a baskytar i známými kytarovými aparáty řad Legacy, MTS, Vintage series a SX. Dominantu stánku tvořila zcela nová řada basových zesilovačů „B" zastupovaná modelem B1500 (až 1900 W RMS do 2 Ohmů v můstku) s klasickými 6 pásmovými korekcemi a s novými boxy BRX v uspořádání 1x18", 2x12" a 4x10". Podle výrobce se má jednat o „krále silnic", překonávajícího zvukem i výkonem dosavadní měřítka. Nepřehlédnutelné, alespoň pro zasvěcené, byly také modely baskytar LB75 a LB76 vynikající designem i zpracováním.

Domácí Hughes & Kettner připravil řadu překvapení. Nedlouho po uvedení nové progresivní řady basových komb Quantum je žhavým dárečkem nadílka basové hlavy QT 600 dodávající do zátěže 2,8 Ohm až 16 Ohm 600 W RMS spolu s patřičně dimenzovanými boxy 1x15" až 8x10" nazvanými QS115 až QS810. Po ukázkách firemního špílmana bylo jasné, že nejen designem, ale především výkonem a zvukem Quantum nekompromisně prolamuje dveře do klubu elitní třídy značek jako AMPEG, EBS, Gallien-Krueger atd. (abecedně).

Kytaristé zřejmě uvítají reedici oblíbeného, leč občas jankovitého 20 W komba, nyní upraveného pod názvem „Edition Tube 20-th Anniversary", tedy znovu vyrobeného k oslavě 20 let založení firmy. Toto celolampové kombíčko s párem EL 84 v konci udělá radost těm, kteří touží po dostupném značkovém aparátu. Nejen působivým provedením se vyznačují nové celolampové dvoukanálové hlavy WARP T a WARP X, podle výrobce se má jednat o nekompromisní řešení pro Nu Metal. Výkon 120 W RMS s lampami 6L6 je dostatečně výmluvný, možnost pedálu MSM1 spolupracujícího s MIDI je vítaná. Nejlépe prý chutná se 4x12" stacky osazenými Celestiony. Modře podsvícené celolampové hlavy Pure Tone, DuoTone a TriTone nejsou sice novinkou, ale rozhodně jim čas neubral na působivosti.

Kdo chce dělat rámus, pořídí si americké zesilovače Randall. K vidění byla nejen řada MTS s možností čtyř nezávislých celolampových kanálů a se dvěma MIDI přepínanými koncovými stupni 2xEL34/2x6L6, ale i klasické hlavy RM50 a RM100 spolu s boxy nebo totéž v kombech. Zesilovače a bedny řady XL s úhlednými tradičním vintage cover provedení alá „celolampa" klamaly tělem, protože uvnitř rozměrných beden ukrývaly tranzistorová střívka. Osvěžujícím vzhledem i zajímavými parametry se vyznačovalo dvoukanálové kombíčko s bojovným názvem WARHEAD se 16 zabudovanými digitálními efekty, ale i 9-pásmovým „grafickým" ekvalizérem, což u kytarových zesilovačů není zrovna obvyklé řešení. Boxy mohou být v očekávaném provedení 4x12" Celestion Vintage 30 nebo dokonce 2x15" (!) s Eminencemi Legend. Cenově nejpříznivější nabídku poskytuje řada G2 ve stylovém „černém" provedení, zvláště komba RG75 nebo RG100 by mohly být osvěžením i tuzemského trhu.

Britskou legendu se 45 letou tradicí v typické barvě představuje ORANGE. S nepřehlédnutelným veselým designem v tradičním vintagestylu a prostinkým panelem bez jakýchkoli záludností DSP modelingu (gain, basy, středy, výšky, volume...) byly vystaveny výhradně celolampové kytarové a basové hlavy od 30 W RMS do 200 W RMS. Jako novinka byly uvedeny hlavy Rockreverb 100 a 50, dvoukanálové celolampové s reverbem a FX smyčkou a s možností přepínání koncových lamp mezi EL34/6L6GC/KT88/6550...

Milým překvapením, navíc umocněným možností si všechny produkty pěkně vyzkoušet podobně jako u VOXe nebo IBANEZu byla presentace fy Kustom. Z relativně malých a dostupných basových komb jsem mohl letmo zkusit nejvýkonnější KBA100X 1x15" se zabudovanými 24 bitovými digitálními efekty. Podobný produkt by se dobře vyjímal i na tuzemském trhu. Úplnou novinkou byla basová hlava QUAD 200 Head spolu s boxy 2x15" nebo top model - pohledná celostříbná hlava GROOVE 1000 HD v rackovém provedení s výkonem až 1200 W/2 Ohm, 7 pásmovým grafickým EQ a 600W boxy GROOVE 410H a 215H.

Stánku dalšího amerického výrobce, známého i u nás – CRATE, dominovaly stacky s celolampovámi hlavami BV300 HB, BV150 HB a BV120 HB v různých pastelových barvách. Podobným výkonem jako BV300 HB se může pochlubit nová mosfetová hlava GT3500H (350 W RMS). Inovována byla řada basových komb BT-série včele s modelem BT220 (1x15") se zabudovanou chromatickou ladičkou, limitérem, XLR výstupem a dalšími vychytávkami. Velmi pěkně vypadá nová kolekce bohatě vybavených komb pro akustickou kytaru s modely CA-30DG, CA6110DG, CA120DG, CA125DG s výkony od 30 W po 2x50 W RMS ve dvou až tříkanálovém provedení.

Legendu mezi tradičními britskými výrobci 60-tých a 70. let představuje HIWATT. Ve Fankfurtu představil sortiment ve dvou kvalitativně i cenově odlišných úrovních. První představují sériově nebo na zakázku ručně vyráběné celolampové kytarové nebo basové zesilovače Custom 100 Head, Custom 50 Head nebo dokonce Custom 200/400 Head s boxy 2x12", 4x12" nebo 2x15" osazované pro HIWAT typickými repro FANE. Druhou, levnější a dostupnější kategorii jsou tranzistorová komba vyráběná v Číně s tradičním HIWATT vintage designem. Lampový konzervativec se při pohledu do útrob celolampového Custom HIWATTu s řadou ručně pospájených resistorů musí chvět blahem.

Na závěr prvního dílu jsem si nechal jednu lahůdku pro akustické kytaristy. Nakonec proč ne, i rocker někdy rád odloží elektrickou kytaru a hraje unplagged. Jak bylo vysvětleno p. Fishmanem (doufám, že to byl on) za skvělé ukázky firemního nebo snad náhodného (?!) hráče, fa Fishman se blýskla novým „akustickým kombem" nazvaným Loudbox. Kombo v poněkud technicistním designu znamenitě spolupracuje nejen s dalším produktem firmy - „Acoustic Imaging Blender Aura" - tedy jakýmsi „akustickým míchačem nálad". Samotný zesilovač je řešen jako triamp s třípásmovým reproduktorovým systémem s aktivní výhybkou, obsahující 1x8" woofer, 1x4" střed a 2x1" tweetr. Již samotný Loudbox s výkonem 250W, samozřejmě asi nejlépe s kvalitní akustickou kytarou se snímači Fishmann, poskytuje pozoruhodný zvukový projev, ale ve spojení s AUROU se zvuk opravdu rozsvítí. Zvukové vlastnosti a technické provedení jsou nekompromisní.