Frankfurtská ohlédnutí - novinky z veletrhu

Kytary, baskytary, aparatury - 2. část
Autor: 

V úvodu bych se rád omluvil za chybky a šotky, kteří se vloudili do textu první části. Například u firmy KUSTOM došlo k chybnému uvedení hlavy QUAD 200 Head jako basové, zatímco se jedná o kytarovou...

AMPEG - tradiční výrobce nádobíčka 1A třídy pro baskytaristy představil paletu produktů uvedených v zimě v NAMM 2004: basové kombo BA500 spolu s novými boxy BSE-410HS, BXT-410 HL4 a BXT-115 HL4. Ve známé řadě extrémně lehkých a kompaktních aparátů Portabass byla vystavena nejsilnější verze „kapesní" basové hlavy PB 800 s výkonem 800 W RMS při šokujících rozměrech a váze. Nejvýkonnější řada basových zesilovačů je doplněna robustním výkonovým modelem SVP 1600 v rackovém provedení, schopným dodat výkon až 2x800 W RMS (1x1600 W). Předpokládá se jeho spolupráce s lampovým preampem SVPCL. Za vhodné doplňky se považují například nové boxy SVT 412HE se zvýšenou zatížitelností až 800 W. Novinkou byl také lampový D.I. box SVT-DI.

Britský výrobce Ashdown představil kompletní program kytarových a baskytarových aparátů s novou basovou hlavou MK500 Mark King Signature s těmito parametry: výkon 500 W, 12pásmový grafický ekvalizér, obvod pro obohacení signálu vyššími harmonickými nazvaný Harmonic Emphasis, DI-výstup atd. Jistou zajímavostí je, že potřebnou dynamiku a atak tranzistorového zesilovače zajišťují obvody s čistě analogovými součástkami, bez použití integrovaných obvodů.

Firma Jim DUNLOP asi nejznámější svými klasickými stompboxy typu Wah-wah Cry Baby nebo pedály MXR jako novinky uvedla Stereochorus MXR M-134, „chytrou šumovou bránu" MXR M235 Smart Gate Pro a signovanou „krabičku" ZW-44 Zakk Wylde Ovedrive. S testy některých z těchto zajímavých výrobků se již pravidelní čtenáři setkali nebo v nejbližší době setkají na stránkách časopisu Music-Store.

U nás nepříliš známá italská firma BRUNNETTI zaujala jak novinkou, kterou je podlahový MIDI ovladač efektových smyček Vector, tak celolampovými zesilovači, například modelem Star T-rack 2 x 20 W ve třídě A (EL 84) nebo 2 x 50 W ve třídě AB.

Výkonnější model je osazován elektronkami 5 x 12AX7A a 4 x 6L6 GC. Lákadlem pro zámožnější zájemce požadující vybavenější model mohou být „XLR-EVO" - tříkanál 60/120 W s 4 x EL34 - nebo vintage model „059" s povědomou číslovku v názvu s lampami 6 x 12AX7A + 4 x EL34 (120 W), opět v tříkanálovém provedení. Prostorově úspornější volbou jsou celolampová komba „MC2" a „Maranello" s repro Jensen. K celolampovým hlavám se dodávají boxy 1 x 12", 2 x 12" a 4 x 12", vše osazeno JENSEN 12K100. Vzhledem k ruční malosériové výrobě a použitým značkovým součástkám nelze očekávat lidové ceny.

Jako novinky Boss byly ke spatření a k vyzkoušení basový multiefekt ME-50B, chromatická ladička TU-80.

Multiefekt ME-50B lze přiblížit těmito údaji. Díky použité technologii COSM se jedná o podlahový multiefekt s mnoha nadstandardními funkcemi a širokými možnostmi úpravy basového signálu, přičemž se zdůrazňuje úroveň „přirozené" komprese a ekvalizace signálu - nutné pro zachování hutnosti a ataku basového zvuku. Z řady unikátních efektů pro baskytaru se uvádí „Octave Up", Slow-Gear, T-Wah, Defretter nebo Muff Fuzz, Bass Driver, Natural a Metal. Jistě mnoha hráči vítaná možnost jak vylepšit zvuk svého basové miláčka. Velké propagace se také dostalo kytarové pracovní stanici GS-10.

Americký výrobce LINE 6 v nevelkém, ale působivém stánku, vystavil své dosavadní úspěšné typy modelingových zesilovačů a kytar a jako novinku řadu Variax Acoustic 700 jako první z elektricko-akustických modelingových kytar.

Novinka se vyznačuje dutým mahagonovým korpusem s komorami, mahagonovým krkem a cedrovou deskou na korpusu. Kytara poskytuje až 16 akustických zvuků od ocelové 6-strunky, klasické nylonové španělky až po dobro apod. Ovšem cenou nějakých 1700 USD se nejedná o nástroj pro každého.

Firma CRAFTER byla také jednou z nemnoha, jež umožnila návštěvníkům její produkty vyzkoušet na připravených kytarových a baskytarových kombech zn. KUSTOM. Bylo tedy zajímavé porovnat jednotlivé modely vybrané řady, vizuálně téměř totožné, ale lišící se navzájem použitým dřevem, snímači, elektronikou a ovšem cenou. Občas se stávalo, že namísto nejdražšího a nejvyšperkovanějšího modelu řady vyzněl lépe raději skromněji provedený model ve „střední třídě".

V této souvislosti nelze nezmínit možnost srovnání kvality a sortimentu řady východních výrobců, pocházejících z Číny, Indonésie, Koreje apod. Poměr kvality a ceny u některých těchto firem, samozřejmě posuzováno pouze podle vystavených a jistě dobře vybraných modelů, byl udivující a o některých z nich ještě v budoucnu uslyšíme.

Anglický výrobce CARLSBRO nejen podle katalogu i vystavených modelů disponuje širokou nabídkou produktů sahajících od pokojových mikroaparátů pro začínající kytaristy až po celolampový FATBOY třídy A, 4xEL84, basových aparatur řady Bassline, kombíček pro akustické kytary nebo klávesy, ozvučovací techniku (P.A., mixy, monitory), včetně příslušenství.

Ne zcela běžnou koncepcí budil pozornost nejvýkonnější model určený pro Nu metal - nazvaný „NuTone" se zesilovačem 250 W RMS/4 Ohm doplněným kombinací dvou boxů: 2x12" ve vertikálním uspořádání v nezvyklém „fronthorn-bassreflex" o výkonu 400 W + „subbasu" 1x15" o výkonu 600 W nebo pro tradicionalisty očekávanou klasickou 4x12" 300 W bednou. Především první systém zajišťuje bezkonkurenční hutnost zvuku podladěných či 7-strunných kytar. Kontrastní elegantní kombinace stříbrno-černé spolu se zvukovými vlastnostmi sestavy mají zřejmě nalákat ty příznivce tradičních zavedených značek, kteří chtějí vypadat, znít a hrát jinak.

Basová řada je podobně korunována modelem BASS Reactor s hlavou 400 W, kabinetem Bass Reactor 410 H Cab 4x10" o výkonu 600 W doplněným hornou + „subassem" Bass Reactor 115 H Cab se 400 W.

Nevelkou, ale o to vkusnější a reprezentativnější kolekcí kytar se vyznačoval stánek švýcarských BLADE. BLADE zůstává sice věrnou variacím ve stylu klasických modelů elektrických kytar STRAT, TELE v řadách nazývaných Texas, Classic, Delta, California, Durango nebo baskytar Jazz Bass, zato ale s mnoha technickými vylepšeními a v provedení dovedeném na vrchol s precisností švýcarských hodinek.

Pro rok 2004 se objevil model TEXAS Standard Pro a RH-2 Classic spolu s novou verzí aktivní elektroniky VCS-3 pro kytary resp. BVSC-3 pro baskytary. Nová aktivní elektronika má být standardní součástí všech vybraných modelů BLADE od května 2004. Ukázky zvukových možností i presentace nových modelů na dvou CD byly přibaleny k tištěnému prospektu. Dobrý nápad.

Jako hot novinku představil známý výrobce basového nádobí Gallien Krueger řadu basboxů „Neo Series", dokonce tak horkou, že na stánku byl pouze jednostránkový černobílý informační leták. Ani na webu se do konce dubna nic neobjevilo.

Je jasné, že celosvětový trend reproduktorů s neodymiovými magnety v basových aparátech nemohl tento výrobce ignorovat. Kromě již tak podstatně odlehčených neodymiových reproduktorů k menší váze nové řady boxů přispívá i jejich konstrukce z 11-vrstvé topolové překližky.

Z prozatím inzerovaných modelů Neo 412, Neo 212, Neo 112 a Neo 115 byly vystaveny 3 poslední uvedené modely, při výkonu solidních 600 W váha nejtěžšího z vystavených - Neo 212 - nepřevýší 30 kg! Při dostatečně známé kvalitě zvuku i provedení produktů G+K tak lze očekávat více výkonu při menších rozměrech a váze. Charakteristická citlivost špičkového modelu 412 dosahuje pozoruhodných 107 dB/VA,m....

Všechny nové Neo boxy bez vyjímky umožňují díky flexibilní elektronické výhybce provozovat boxy buď v režimu „full-range" nebo „bi-amp", to ovšem u zesilovačů G+K se samostatným napájením výškové horny.

A ještě jednou a naposledy o lampách.... Německá firma TUBE AMP DOCTOR se zabývá vším, co se dotýká elektronek do zesilovačů, ale ještě mnoha dalšími činnostmi.

Jako poměrně zajímavá se jeví možnost pomocí adaptéru vloženého mezi patici a elektronku EL84 (dodávané spolu) změnit charakteristiku i vlastnosti svého lampového zesilovače. Zařízení se jmenuje „TONEBONE" a pracuje se sním jednoduše: Vyjmete stávající elektronky v koncovém zesilovači a namísto 6L6 GC, 5881, EL34 nebo 6V6GT do patice nasunete adaptér s EL84. Získáte zesilovač třídy A se zvukem VOX AC 30... Samozřejmě, že se výkon příslušně sníží podle původního osazení až na 1/3 nebo 1/5. Za nějakých 100 EURO a bez nutnosti jakéhokoliv dalšího seřizování a nastavování, pouze ve stylu „plug and play" (!), to nevypadá marně.

Jiným zajímavým výrobkem je Silencer, který po zapojení mezi reproduktorový výstup zesilovače a bednu nebo reproduktor umožní v krocích po - 2 dB snižovat signál až o 16 dB, samozřejmě při zachování nejlepších zvukových vlastností „správně vyhuleného aparátu". Jinak by to v malých klubech u 50 až 100 W kytarových zesilovačů, pro které je hlavně tato věcička určena, postrádalo smysl.

V katalogu jsou nabízeny reproduktory JENSEN, které s keramickými nebo AlNiCo magnety byly v průběhu 50/60-tých let osazovány do mnoha kytarových aparátů světových značek. Nová řada je vyráběna v Itálii a pro toho, kdo hledá opravdu vintage zvuk z X0-tých let nebo potřebuje vyměnit stará nevyráběná repra u svého 40 let starého Fendera, to může být určitě zajímavá volba.

Z tuzemských výrobců jsem si nenechal ujít stánek fy DELICIA, sice trochu nešťastně umístěný mezi harmonikami a harmonikáři v pavilonu 3, takže asi mnoho kytaristů jej zde objevilo spíše náhodou. Tím více mohli být překvapeni střízlivou a vkusnou expozicí několika ne-akordeonových nástrojů. Mezi nimi vynikaly modely baskytar řady Jantar (alá americký Spector!?) a nová „jazzovka" Tornádo se slavným jmenovcem, ovšem v nesrovnatelné kvalitě provedení a zpracování. O tom, že v Hořovicích kytary umějí, snad již dnes nikdo nepochybuje. Nabídka typů, provedení a barevných variant je překvapivě obsáhlá, jak ukázal i přehledný a dobře zpracovaný prospekt. Příště snad již v pavilonu 4 někde vedle Furcha? S novými kytarami i basami z Hořovic se čtenáři Music-Store seznámí v příštích číslech časopisu.

Pozoruhodně obsáhlá nabídka kytar a baskytar byla k vidění u stánku fy FERNANDES Guitars, jejíž japonské kořeny sahají do r. 1969. S logem „inovace a tradice od r. 1969" dobře koresponduje filosofie firmy: „Kytaristé jsou zvláštní sorta. Chtějí to nejlepší na světě bez kompromisů, vintage pocit a moderní styl s komponenty, které jejich hlasu dodají živost. Pro mnoho rozdílných hráčů se nabízí mnoho různých odpovědí..." Že se firmě daří tuto filosofii úspěšně naplňovat, svědčí i známá jména hráčů, kteří hrají na Frenandes: Robert Fripp (King Crimson), Robert Trujillo (Metallica) a dokonce Anna K. (!) (Ale asi to bude shoda jmen s naší Aničkou Krejcarovou, protože ta fernandesovská mastí na basu). Zdá se, že se firmě daří kombinací tradičních materiálů (kytary – korpusy mahagon nebo olše, basy olše), nápaditého designu a inovativních přístupů jako je Sustainer (zařízení, které vylepšuje sustain i kontrolu zpětné vazby přídavným magnetickým polem generovaným v krku kytary) získávat další zákazníky.

Metalisti by asi byli velmi spokojeni u stánku firmy Jackson/Charvel. Řada skvěle tvarově i barevně provedených modelů kytar i baskytar by byla ozdobou sbírky mnohého kytaristy. Modelem vynikajícím překvapivě nízkou hmotností ale i hutným zvukem s příznačným názvem je ANTIGRAVITY BASS. Má být odpovědí firmy zastáncům názoru, že pořádná baskytara, má-li opravdu hrát, musí být i náležitě těžká. Bohužel to nebylo možné ověřit, a tak kdo nevěří, musí příště zvednout prdelku, sbalit svačinu, pas a vyrazit příště do Frankfurtu....

Kromě „známých firem", kterým byla věnována minulá a část této reportáže, vystavovala své řada méně známých firem nebo značek. Ti možná mají tu smůlu, že přeci jenom přes nespornou kvalitu, jsou vkus a zvyky uživatelů ovlivněny tradicí, reklamou a médii. Z německých výrobců fa GLOCKENKLANG - (tedy asi „zvuk zvonu" nebo snad „zvonkohra") se specializuje na vybavení pro baskytaristy (komba, hlavy, boxy) s pozoruhodnými parametry i zvukem při vcelku nenápadném a střízlivém designu. Například model „Soul Combo" osazené 2x10" o výkonu 440 W RMS/4 Ohm jsem mohl vyzkoušet s basou typu Jazz Bass. Určitě se neztratí v konkurenci mnohem zvučnějších značek. Špičkovým modelem je pak racková hlava „Heart-Rock" (750 W/4 Ohm, resp. 400 W/8 Ohm) s pětipásmovými korekcemi. I když ceny jsou na „evropské" úrovni, asi bych si vybral.

Nápaditost, ale i technická invence neschází dalšímu výrobci ze slunného jihu Evropy - firmě THE VALVE . V umírněném vintage designu se ukrývají výhradně celolampové kytarové aparáty, ale již s progresivními prvky jako je možnost výstupu ve formátu MIDI 128. Špičkový model představuje hlava „3/100 TOP", jak lze odhadnout jedná se o tříkanál s výkonem 100 W, osazení lamp je klasické - 6 x 12AX7A a 4 x EL34. Neméně pěkně působí i řada 2/50 tedy dvoukanál 50 W v provedení kombo 1x12" nebo 2x12" případně jako samostatná hlava s výběrem z boxů 1x12", 2x12" nebo 4x12". Možnost přepínaná výkonu 45/20 W a provoz ve třídě A nepřekvapí, méně obvyklou je ale individualizace každého objednaného aparátu volbou kombinací ze 7 pastelových barev „koženky" a 7 barev tkaniny TOLEX. Že aparáty nejen dobře vypadají, ale i výborně hrají, se mohli návštěvníci přesvědčit při demonstračních ukázkách.

Neméně zajímavou byla expozice u nás skoro neznámé brazilské firmy METEORO (www.amplificadoresmeteoro.com), která názvem připomíná známý řecký klášter. Asi to nedělají špatně, když její produkty používá skupina Sepultura... Překvapivě obsáhlý program zahrnuje ucelenou nabídku tranzistorových, hybridních i celolampových aparátů pro kytary, basy případně klávesy od nejmenších modelů pro domácí cvičení 15W/8" až po koncertní stack jako je 24 kg těžká hlava MAK 3000 v klasickém dvoukanálovém provedení s lampami 3xECC83/12AX7 a 6x6550 dodávající plných 280 W RMS. Příslušné boxy jsou v provedení 4x12" A nebo B, každý po 600 W RMS.

Důstojným basovým protějškem tohoto macka je top model s výmluvným názvem „B52", jak jinak - celolampové provedení. Výrobce zdůrazňuje, že cílem při vývoji tohoto aparátu bylo brazilským hudebníkům nabídnout aparát, se kterým dosáhnou „originálního zvuku". Parametry jsou obdobné jako u kytarového stacku - 275 W RMS/4 Ohm nebo 225 W RMS/8 Ohm, Přesné typové osazení se neuvádí, ale celkem 12 lamp, z toho 8 ve výkonové sekci hovoří jasně. Zajímavé je netradiční osazení 400 W basového boxu 2x15" plus 1" driver. Kolega Jan neodolal a kytarový stack vyzkoušel, samozřejmě v únosných zvukových možnostech výstavy. O kvalitách basového aparátu B52 se nás pak snažil přesvědčit jeden z přítomných Brazilců. Vzhledem k uspořádání 2x15" bylo nečekané, jak dobře se bedna vypořádala s až téměř perkusivním atakem jeho pravé ruky.

Když jsme u lamp, jako novinky uvedla fa GROOVE TUBES dvě „nové" elektronky. První z nich je nová dvojitá trioda do předzesilovací sekce nazvaná GT 12AX7M, která je ekvivalentem naší dobré známé ECC83. Lampa by měla být „vintage" mutací původní Mullard 12AX7 ze 60-tých let. Díky speciální konstrukci je údajně snížen šum i mikrofoničnost, což má zlepšit stabilitu parametrů při většině provozních podmínek. Zejména se upozorňuje na vlastnosti nové GT 12AX7M při vysokém přebuzení výkonných kytarových zesilovačů s boxy 4x12"... Firma uvádí, že novou GT 12AX7M lze nahrazovat konvenční 12AX7/ECC83/7025 umístěné dosud v kterémkoliv zesilovači.

Ještě zajímavější se jeví druhá novinka - nová lampa GT 6CA7GE neboli asi „Groove Tube-Sovetskaja Armia-General Electric". V podstatě se jedná o značně vylepšenou verzi americké EL34 vyráběné kdysi firmou General Electric pod názvem 6CA7. Charakteristiky i výkonové parametry této pentody jsou srovnatelné s „evropskou" EL34, ale nová GT 6CA7GE má odlišnou konstrukci elektrody blížící se typu 6L6/6550...

Výrobce očekává, že uživatelům zesilovačů typu „Marshall" s klasickými EL 34 novinka nabídne „novou zvukovou kvalitu využitelnou napříč všemi kytarovými styly". Pokud se potvrdí, že se GT 6CA7GE opravdu zvukově nachází někde uprostřed mezi Mullard EL 34 a GE 6L6 při současně mírně zvýšeném výkonu, může to být pro mnoho kytaristů silná pobídka ke změně.

Pokračování příště