HiFi

Tape Decky Dvouhlavé

Kazetové magnetofony zvláště v posledním roce musí odolávat zvýšenému počtu alternativních nahrávatelných médií, jako je minidisk a CD-R. Přesto kazeta, i když se jedná o analogový záznam, zůstává nejlacinějším nahrávatelným nosičem. Pro kazetu také hovoří i počet přístrojů v domácnostech nebo v automobilech.

Řada v tomto čísle přichází na test dvouhlavých kazetových magnetofonů. Proč právě dvouhlavé ? Třeba proto, že cenová kategorie je podobná testovaným CD přehrávačům z čísla minulého. A také proto, že dvouhlavé přístroje patří k více prodávanější skupině kazeťáků než tříhlavé, kteréžto sice disponují lepšími parametry, ale i vyšší cenou. Přístroje v tomto testu skýtají vcelku podobnou výbavu, která je daná i cenou. Nevyskytuje se zde například dálkový ovladač běžný u CD přehrávačů, přesto každý z přístrojů je vybaven senzorem, snímajícím povely z dálkového ovladače zesilovače či receiveru stejné značky. K modelu firmy Yamaha je možno dálk. ovladač doobjednat.

V samotném testu bylo prováděno testování:

  • při reprodukci originální kazety
  • nahrání a reprodukce kazety normal a chrom (použity kazety Sony HF, Sony UX-S a Maxell XL-II)
  • chování při zapnutých kompandérech šumu pomocí CD generátoru (záznam a reprodukce 400 Hz sinusového signálu s úrovní -10 dB a 0 dB)

Dvouhlavé magnetofony používají první hlavu k mazání a druhou (kombinovanou) k záznamu a snímání (tříhlavé modely mají pro každou tuto funkci hlavu speciální a nabízejí tím mimo jiné i možnost okamžitého odposlechu výsledné nahrávky).

Trochu osvěty aneb několik pojmů na úvod:

  • Typy kazet:
    • typ I (Normal) - pásky zejména pro běžné použití a pro nahrávání na levnějších přístrojích s mazáním stejnosměrným (magnetem)
    • typ II (Chrom) - pro kvalitní nahrávky s vyšší dynamikou, s nižším šumem a lepšími vlastnostmi v oblasti vyšších kmitočtů
    • typ III - typ FeCr; v současnosti se již nepoužívá
    • typ IV (Metal) - pro vysoce kvalitní nahrávky s vysokou dynamikou (zejména klasická hudba) a s ostatními výhodami pásků typu II 
  • Dolby (B/C/S) - komerčně užívané systémy potlačení šumu (Dolby Laboratories)
    • B: běžně používaný systém u levnějších přístrojů a originálních kazet
    • C: účinnější kompandér šumu (cca 3x než B)
    • S: nejúčinnější systém pracující již v celém kmitočtovém rozsahu
  • HX Pro - obvod upravující předmagnetizaci a zmenšující zkreslení na vyšších frekvencích; zajišťuje lepší zvuk na přístrojích bez Dolby systému; vyvinut firmou Bang Olufsen
  • MPX - filtr potlačující při nahrávání nosný kmitočet 19 kHz vysílaný tunerem (VKV)

Výsledky porovnání jsou uvedeny v tabulce na straně 68.

Denon DRM - 650 S 

Velmi sympaticky vyhlížející model společnosti Nippon Columbia Co. zaujme především barevným provedením - zlatá barva je již poznávací značkou komponentů firmy Denon. Samozřejmě jsou stejné modely vyráběny v tradiční černé a také za stejný finanční obnos. Hlavní odlišností od levnějšího DRM - 550 je přítomnost obvodu Dolby S a automatické kalibrace pásku. Kromě jiného nabízí tento zlatý krasavec i ruční úpravu předmagnetizace kterou lze z důvodu přítomnosti pouze dvou hlav nastavit pomocí zkušební nahrávky, ale to za nás supluje výše zmíněná funkce Auto Tuning; dále pak možnost připojení časového spínače (přepínač Timer), funkce Rec Return pro navrácení k výchozímu místu na pásku, synchronizaci s CD přehrávačem, pochopitelně stejné firmy. Mezi zápory ve výbavě patří jistě absence vyhledávání skladeb podle mezer.

Po připojení zařízení k elektrárně se rozsvítí velmi přehledný display s dostatečně jemným krokem a velkým rozsahem indikátoru vybuzení. Velmi příjemná je i tichá mechanika - nejklidnější ze všech přístrojů v testu.

Test zvukových vlastností a chování na CD generátoru dopadl vcelku dobře. Jediným rušivým momentem byla nesprávná hodnota na indikátoru vybuzení při reprodukci - oproti záznamu ukazoval o 1 dB více. Zvukově Denon nevybočoval ze své třídy a nahrávky pořízené na tomto stroji byly podávány neutrálně, bez zdůraznění okrajových frekvencí nebo kolísání.

Celkově dopadla šetsetpadesátka velmi dobře a určitě neudělá ostudu v běžné sestavě od Denon. Náročnějšímu uživateli by ale neměl uniknout vyšší, tříhlavý model 740.

Pioneer CT-S 450 S 

Model s mechanikou umístěnou ve středu a v klasickém černém fraku připomíná tak trochu vzhledem staré dobré stroje, a to svým, spíše hranatým, designem. Výbavou pak vyčnívá nad testované kolegy - opravdovou výjimkou v této kategorii je počítadlo reálného času i otáček, vyhledávání patnácti písní vpřed i vzad, možnost vypnutí displaye nebo přepínatelný rozsah indikátoru vybuzení, což je možno využít při přesnějším nastavování maximální hodnoty vybuzení během nahrávání. Nevýhodou je ale malý rozsah tohoto indikátoru: do plusových hodnot - maximem je +3 dB, což nemusí stačit u kazet typu Metal. Další funkce se již nesou v duchu ostatních modelů - CD synchro, Dolby S, kalibrace Super Auto BLE (BLE = Bias Level Equalising), obvod FLEX, který automaticky upravuje reprodukci výšek zejména u kazet nahraných na jiných přístrojích. Drobným nedostatkem může být nepřítomnost MPX filtru popřípadě možnosti návratu k nule na počítadle (Memory).

Přesto že tento model je vybaven pouze jedním motorem, kolísání zvuku bylo uchem nepostřehnutelné. Ostatní zvukové charakteristiky jsou podobné ostatním modelům - mírně zabarvené výšky nevadí u nepříliš zvukově náročných stylů, u klasické hudby však nemusí být reprodukce náročnějšímu posluchači úplně košer. Ovšem jeho výbava řadí tento typ k vyšším kategoriím.

Yamaha KX - 490

Chladně stříbrný (titanový) stroj renomované firmy skrývá pod pokličkou, vlastně pod odklápěcím panelem, velmi slušnou výbavu a dobrý zvuk. Bytelně působí také čelní panel z kovu. Stejně jako u Denon jsou zde použity dva motory a je možná i černá varianta kabátu, ale na rozdíl od předešlých souputníků zde chybí Dolby S. Objem dalších funkcí je ovšem dostatečně veliký: za odklápěcím panýlkem se skrývá obsluha počitadla (Memory a Repeat tj. opakování celé kazety nebo pouze zvoleného úseku A-B), dále pak obsluha Dolby systémů, automatická kalibrace (Auto Tape Tuning) včetně ručního Bias Adjust, sluchátkový výstup s regulací, obvod Play Trim vyvinutý firmou NAD a Dolby Laboratories sloužící k manuálnímu doladění vyšších kmitočtů u nahrávek zhotovených na jiných přístrojích. Zajímavostí je funkce Intro Scan, která přehraje několik úvodních vteřin z každé skladby (podmínkou jsou samozřejmě dostatečně velké mezery mezi tracky - cca 4 s).

Výsledné zvukové vlastnosti jsou maximem, kterého se dá mezi dvouhlavými přístroji dosáhnout a to i při zařazení omezovačů šumu. Zvuk je přirozený a to nejen díky nápisu Natural Sound na čelním panelu a uspokojí i náročnější nahrávače. Trochu zamrzí absence Dolby S, ale celkový dojem z přístroje tento nedostatek vymazává.