Musikmesse 2013 – 2. část: BICÍ a Klávesové nástroje

Ohlédnutí za novinkami mezinárodnÍho veletrhu
Musikmesse 2013 - 2. část

Frankfurt přinesl řadu novinek na poli hudebních nástrojů a příslušenství, ať už amatérských či profesionálních. V minulých číslech jsme se podrobněji věnovali novinkám z oblasti kytar, zvukové a studiové techniky. Stranou však nezůstanou ani novinky z řad klávesových nástrojů, bicích, nebo třeba i efektů pro zpěváky a všemožných zařízení pro pomoc při skládání, nahrávání a produkování hudby.

Výrobci klávesových nástrojů se letos pochlubili celou řadou inovací. Zajímavostí byla třeba pestrá úroda na poli syntezátorů, alespoň s ohledem na to, že tento trh už byl považován takřka za mrtvý. Firmy jako Korg, Clavia/Nord, Roland, Yamaha i další však překvapily velmi zajímavými novinkami. Řadu inovací jsme zaznamenali také na poli digitálních klavírů a pian, které v některých případech, třeba u Yamahy, takřka stírají rozdíl mezi akustickými a digitálními nástroji (pozadu však nezůstávají ani Kawai, Kurzweil či Casio). A to vše navíc doplnila řada dalších zajímavých nástrojů – pracovních stanic, MIDI kontrolérů, grooveboxů a elektronických bicích modulů a dalších „hraček“.

Basisté si na veletrhu přišli také na své. Výrobci baskytar a basových aparátů se nebojí experimentovat s nekonvenčním designem, kvalitními materiály a kromě známých jmen jako Spector, Human Base či Ritter zde nechyběla řada malých, ale hojně navštěvovaných stánků, třeba jako například ten, ve kterém sídlila značka Oliver Lang. V těch bylo k vidění třeba jen pár nástrojů, ale zato v té nejvyšší kvalitě a s často překvapivým smyslem pro detail. Patrným byl také zájem o celolampové zesilovače, zastupované například novou řadou CTM firmy Ashdown v nižším výkonnostním segmentu (15-100 wattů) nebo prototypy výkonných hlav u Mesa Boogie. 

O zábavu a novinky neměli nouzi začínající profesionální bubeníci. Tak třeba firma DW, byť se jedná o proslulou značku kvalitních bicích, zaujala novou sérií zaměřenou na bubeníky, kteří mají hlouběji do kapsy. Překvapením byla také reedice levné řady Export na stánku Pearl, zatímco Tama s řadou Star či Yamaha s řadou Custom představily nové zajímavé nástroje ve vyšších cenových kategoriích. Z hlediska povrchových úprav se letos zdálo, že přišly znovu do módy třpytivé metalízové variace (Premier, Pearl, Natal, Peace, Ludwig, DW…), ale nechyběly ani luxusní vintage designy či exotická dřeva. Výrobce Peace zase zaujal zajímavým designem v „egyptském duchu“ v rámci své DNA Series. Výrobci činelů se zaměřili v mnoha případech hlavně na jasnější strukturování svých řad, například firma Paiste přišla se dvěma řadami Formula 602 Modern Essentials a Signature Precision. Novinky ale nechyběly ani v nabídce elektronických bicí. Některé významné značky ovšem letos chyběly – překvapivě třeba německý Sonor, byť na americkém NAMM Show se letos prezentoval, nebo (shodou okolností také německý) Warwick, coby zástupce baskytarového trhu. Naproti tomu ve Frankfurtu nechyběla řada zajímavých efektů nejen pro instrumentalisty, ale třeba i pro vokalisty – uveďme například jednoduchý vokální harmonizér pro kytaristy TC-Helicon nebo looper Roland RC-505. Dostalo se rovněž i na kompaktní nahrávací zařízení a další doplňky pro hudební produkci. 

Mapex

Chloubou u nás velice populárního Mapexu byla především zbrusu nová high-endová řada bicích Saturn IV, tedy další vývojová fáze oblíbených „saturnů“. K novinkám patří třeba nový závěsný systém tomů SONIClear s uchycením v jednom bodě a s mušlemi shodnými s řadou Black Panther či vylepšené nohy kotlů, podpěry pro basový buben a volitelně i volně plovoucí montážní systém pro velký buben. To vše pro dosažení maximální rezonance bubnů, které se drží dosavadního receptu kombinace severoamerického javoru a ořechu, přičemž jsou nabízeny v několika nových dech vyrážejících povrchových úpravách. Bicí Saturn IV jsou nabízeny ve dvou edicích: MH Edition s 6vrstvými bubínky a tomy (tloušťka 5,1 mm) a 8vrstvým velkým bubnem (7,5 mm) s chromovaným hardwarem. Pro vyznavače exotických dřev pak Mapex připravil MH Exotic Edition, kde mají základní korpusy bubnů navíc ještě vnější vrstvu dýhy vyrobenu z exotických dřevin. Jejich krásný vzhled pak podtrhuje černý hardware. Nutno podotknout, že vystavené sady vyhlížely opravdu luxusně. 

Svou evropskou premiéru si ve Frankfurtu odbyly také nové kousky hardwaru řady Falcon, které zaujmou nejen vysokou odolností, ale také flexibilními možnostmi nastavení, odrážející reálné potřeby bubeníků na pódiích i ve studiu. V nabídce jsou stojany na malý buben, hi-hat a činely, ale také pedály pro velký buben. Vlajková loď, šlapka Falcon PF1000, se pyšní mj. ložiskovou patou, ložiskovými vačkami na obou stranách uchycení pružiny, minimalizovanou spodní deskou pedálu, díky níž nepřekáží nastavení stojanu malého bubnu, duálním beaterem (filc /plast) s výměnným závažím, třemi variantami převodu (dvojřetěz, volitelně pevný převod, páskový převod ACF-SD) a dalšími detaily. Jak tuto šlapku ve zdvojené verzi využít pro žhavé dvojkopákové techniky v metalové hudbě předvedl v hlavním koncertním stanu Agora Stage velmi přesvědčivě bubeník Fotis Benardo z řecké kapely Septicflesh.

Ludwig

Expozice americké firmy Ludwig byla velkou přehlídkou originálních designů. Jestliže se letos ve Frankfurtu urodilo množství třpytivých, nablýskaných sad bicích, pak Ludwig byl mezi nimi nekorunovaným králem, a to zejména díky duhové sadě Patrick Carney’s Salesman. Jak napovídá jméno, byla vytvořena pro bubeníka z kapely Black Keys a svou inspiraci našla v sadách z 50. a 60. let v barvách duhy a ze všech dostupných metalízových barev, které sloužily prodejcům na ukázku různých barevných variant – a dnes tyto sady představují zajímavé sběratelské kousky. Nicméně nová sada Salesman samozřejmě využívá všech moderních vymožeností, které jí propůjčí ty nejlepší zvukové vlastnosti – korpusy sestávají ze sedmi příčných vrstev severoamercikého javoru se 45stupňovými nosnými okraji a jsou vyráběny technologií RFST, která je zárukou optimální rezonance a tonality. Design mušlí a hardwaru včetně opěrek velkého bubnu pak vychází z klasických sad.

Tama 

Firma Tama může být letos pyšná zejména na svoji novou high-endovou sérii Tama Star, která se stává novou vlajkovou lodí výrobce, vycházející z řady Starclassic. Tyto bicí jsou vyráběny ručně zkušenými japonskými mistry, kteří dbají na to, aby nástroj poskytoval co nejvyšší míru rezonance. Vyráběné jsou ve dvou typech. Ty z bubingy (5 vrstev bubingy, jedna vnitřní a jedna vnější vrstva dřeva cordia, popř. indian laurel) jsou tlusté jen 4,5 mm a díky vysoké hustotě dřeva dávají bohatý, tlustý „spodek“ a mají hluboký temnější tón. Kromě toho používají 9mm prstence Sound Focus Ring, které jim kromě vyztužení dodávají také jasný a zřetelný zvuk. 

Bubny z javoru (5 vrstev, 5 mm) se vyznačují jasným a otevřeným tónem, typickým pro tento druh dřeva. Speciální konstrukce s 2mm pevnou prostřední vrstvou jim ovšem zároveň dodává dynamický a teplý zvuk. Pozornost výrobce byla věnována všem detailům včetně například ručního olejování vnitřků korpusů. Nová řada navíc používá také „super rezonanční“ systém uchycení tomů s rychlozamykacími nosiči, speciálně konstruované nohy pro kotel či ukotvení velkého bubnu a zinkové obruče. Bicí řady Star jsou nabízeny hned v šestnácti luxusních povrchových úpravách. Věřte mi, že vystavené ochutnávky stály za to.

Dalším „tématem“ expozice Tama bylo 20. výročí pedálů Iron Cobra. K vidění tak byly všechny jejich dosavadní varianty počínaje prvním prototypem z roku 1993 až po nejnovější přírůstky – modely Iron Cobra 600 a levný Iron Cobra 200. Model 600 nabízí např. speciální vačku Duo Glide, která umožňuje snadno a rychle přepínat mezi excentrickým převodem Power Glide a lineárním převodem Rolling Glide, což je ideální třeba pro bubeníky hrající ve více stylově odlišných projektech.

Pearl

Dominantou expozice Pearlu byla letos monstrózní sada Masterworks Artisan v efektně vyhlížející povrchové úpravě Natural to Black Burst Tamo a prezentována v sestavě se čtyřmi kopáky vytvořenými pro Daniho Löbla z německých Helloween. Největším překvapením, kterého se veletržní návštěvníci z řad bicmenů od tohoto japonského výrobce dočkali , bylo však zmrtvýchvstání série Export. Ti, kteří jsou v obraze, vědí, že jde snad o nejprodávanější sadu bicích všech dob. Samozřejmě, že nová inkarnace této levné série je v mnoha směrech náležitě vylepšená s ohledem na poslední trendy – korpusy používají tzv. technologii Superior Shell , která skýtá výborný zvuk za dostupnou cenu. Korpusy o tloušťce 7,5 mm jsou vyrobeny z šesti vrstev   z topolu a asijského mahagonu, mají 45stupňové nosné hrany a jsou zkombinovány 1,6 mm silnými ocelovými obručemi, které jim dávají hlubší, bohatší tón při jakémkoliv ataku. Samozřejmostí je celková modernizace designu i s novým systémem pro uchycení tomů  Opti-Loc, který skýtá perfektní stabilitu bez omezení rezonance. K sadě se vyrábí také 6vrstvý 14”x5,5” malý buben a výrobce k ní dodává nový hardware řady 830 – tj. šlapku Demonator (nejnovější a cenově nejdostupnější přírůstek řady pedálů Demon), stojan na hi-hat a čtyři činely. 

To, jak může vypadat elektronická sada, která zní a hraje jako skutečné akustické bicí, ukázal Pearl  na sadě Masters Custom, vybavené speciálními pady TruTrack Pads, které se nasazují na normální akustické bubny, a činely Zildjian Gen16. A jelikož celé výstaviště bylo poseto stále populárnějšími cajony (oklepávanými ze všech stran jak talentovanými perkusisty, tak úplnými amatéry), nelze se divit, že Pearl v rámci expozice perkusí představil i tři nové cajony – Wedge, Brush Beat a Burgundy mix Boom box. K nim ještě navíc přidal i příslušenství v podobě různých zvonců či kastanět.

Premier

Britskou tradici reprezentoval na frankfurtské půdě Premier, který se blýskl například jedinečnou zákaznickou sadou Premier One vytvořenou pro Craiga Blundella. Ručně vyráběné bubny mají hybridní korpusy z třešně a břízy a naprosto luxusní vzhled jim propůjčuje vnější vrstva ze dřeva zebrawood. Malý buben je vyroben za 14 vrstev, tomy z 11 vrstev a neobvyklé jsou také 3,5“ hluboké obruče velkých bubnů. Mezi řadou nových malých bubnů pak nejpoutavěji vyhlížel nový Vintage Series Exclusive 14" x 5,5" z British Collection, jehož jádro z devíti vrstev prémiové břízy doplňuje vnitřní vrstva mahagonu, což mu dává silný, teplý vintage tón s trošičku větším nakřápnutím. Exotický vzhled bubnu má na svědomí vnější dýha z dřeviny sapele pommele.

Vylepšením prošly řady APK a XPK, které se pyšní novým vzhledem. Obě jsou charakteristické šestivrstvými korpusy ze 100% (nevyztužené) břízy, dodávající jim plný tón vhodný pro jakýkoliv žánr, a novými, nízkoobjemovými mušlemi,inovovaným systémem uchycení a ocelovými obručemi. Cenově dostupná série APK je nabízena v moderní konfiguraci s ocelovým virblem i v tradičnější a klasičtější verzi (Heritage) s březovým bubínkem. Bicí XPK jsou dodávány v několika populárních konfiguracích v pěti lakovaných variacích s chromovaným hardwarem, nebo ve verzi XPK Exclusive ve třech pěkných mořených úpravách.

DW Drums

Drum Worshop do Frankfurtu přivezl ukázat bubny z řady Collector’s Series Exotic s povrchy z těch nejpůsobivějších exotických dřev ze všech koutů světa, které jsou určeny pro ty nejnáročnější, kdo chtějí mít něco jedinečného. Každý kmen je ručně vybíraný viceprezidentem DW Johnem Goodem. Králem mezi nimi je varianta Royal Ebony s  velmi výraznou kresbou. K dalším působivým variantám patří Mineral Maple, Sycamore či End Cut Walnut. K těm si lze vybrat lakovou povrchovou úpravu podle přání včetně burstů a přechodů v různých barvách. Novinkou v Collector’s Series pak byla sada HVLT Cherry s korpusy z třešně s údernou, teplou tonalitou a s příjemně výraznými výškami. Vystavena byla ve skvělé třpytivé povrchové úpravě White Glass (bílé sklo). Úplnou novinkou byla zbrusu nová řada bicích Design Series s 8vrstvými korpusy ze severoamerického javoru vyráběnými s využitím technolgie HVLT, která jim dodává hluboký, teplý tón. Bubny se pyšní novým designem nízkoobjemových miniaturních věžových mušlí, osvědčeným systémem uchycení STM a laděním True Pitch Tuning. Bicí jsou dostupné v provedení s jedním ze tří trvanlivých barevných laků (vystavená byla bílá White Satin) ve dvou konfiguracích. Mnoha inovací se dočkaly pedály. Pedály série 9000 se nadále pyšní rychlou a plynulou reakcí, nyní však mají navíc plynule nastavitelnou vačku Infinite Adjustable Cam, kterou si můžete přizpůsobit od režimu Accelerate po Turbo se všemi mezipolohami. Stejně tak si můžete libovolně zvolit polohu pedálu vůči obruči kopáku, a to díky nastavitelným úchytkám Tri-Pivot Toe Clamp. Vychytávek ovlivňujících plynulost chodu pedálu i dvojšlapky je více, navíc řetěz můžete vyměnit za v balení dodávaný nylonový pásek.

Yamaha

Jestliže někdo mohl mít v některých pavilonech z letošního Musikmesse smíšené pocity, protože chyběly expozice některých výrobců, přinejmenším v jednom se žádné nepříjemné překvapení nekonalo: Pavilon, který si pro sebe tradičně celý zabrala Yamaha, byl totiž k prasknutí napěchovaný novinkami i ukázkami excelentních nástrojů a techniky všeho druhu.

Svůj úplný debut si zde odbyla úplně nová řada syntezátorů s označením MX. Po loňském desetiletém výročí řady Motif tak letos připravila dva modely MX49 a MX61 určené pro klávesisty, kteří by ocenili profesionální zvuky právě ze série Motif, ale zároveň hledají cenově dostupnou variantu. Nejde však jen o okleštěné verze modelů Motif. Novinky nabízejí zvukové jádro Motif XS a výbavu v podobě tisícovky presetových zvuků v levnějším nástroji a užitečných funkcí. Zaujme tak novátorským uživatelským rozhraním navrženým pro snadné ovládání i úplnými nováčky. Například tlačítka Category zde skýtají uživateli přímý přístup ke zvukům a ty lze dedikovanými tlačítky snadno navrstvit či rozdělit na klaviatuře. Nástroj nabízí 128hlasou polyfonii a k dispozici jsou tzv. VCM efekty věrně simulující vintage zvuky ze 70. let. O nic méně zajímavé jsou možnosti propojení s počítačem a sofistikované funkce pro editaci – přes USB můžete přímo nahrávat, nebo dokonce tlačítky na ovládacím panelu kláves MX ovládat DAW software. Spolu s klávesami je dodáván Cubase AI6 a Prologue. Do trochu jiného světa pak milovníky černobílých kláves posunula nová technologie zvaná Transacoustic, kterou Yamaha představila zatím jen ve fázi konceptu, ale v budoucnu na jejím základě bude vyrábět nový druh klavíru. V principu jde o to, že se rezonanční deska klavíru promění na „reproduktor“, který pak může přenášet libovolné zvuky. Pak bude možné například utlumit zvuk vlastních strun a namísto toho přes rezonanční desku (namísto sluchátek či reproduktorů, které jsou nezbytné u modelů současné řady Silent) rozeznít třeba samplované koncertní křídlo CFX, elektrická piána či marimbu, to vše doplněné třeba o smyčce nebo nahraný doprovod. Přitom jde ale stále o plnohodnotné piano, kdy přirozené vibrace jeho rezonanční desky, strun i celého těla nástroje dodají výslednému zvuku realističtější dimenzi. Zároveň je ovšem možné tyto kvalitní digitální zvuky reprodukovat při „obývákové“ hlasitosti.

Yamaha však nezapomněla také na začínající klávesisty – těm nabídla modely PSR-E243, což jsou nejlevnější klávesy s dotykově citlivou klaviaturou, či PSR-E343, který nabízí stejných 550 zvuků a 136 stylů plus funkce pro cvičení.

Novinky nechyběly ani mezi bicími nástroji. Na poli elektronických bicích letos Yamaha zaujala novým zvukovým modulem DTX-502, kterýnabízí 691 zvuků bicích, perkusí a efektů, tj. o 250 více než jeho předchůdce, ale zároveň skýtá i škálu předkonfigurovaných odladěných nastavení existujících zvuků. Ty lze navíc  doplnit o vlastní zvuky díky možnosti importu. K dispozici je uživateli také USB konektivita, MIDI recording či rozšířené funkce pro cvičení. Modul Yamaha DTX-502 je dodáván i v rámci čtyř různě nakonfigurovaných elektronických sad – mj. s novými multizónovými pady pro tomy s realistickou odezvou a třízónovými činely.

Ti, kteří přece jenom preferují tradiční akustické nástroje, mohli nechat oči na bicí sadě Live Custom, ztělesňující novou generaci výtečné dubové sady Oak Custom. Tyto bicí jsou tvořeny 1,2mm silnými vrstvami dubu – velký buben je z osmi vrstev, ostatní z šesti. Tato prvotřídní sada je první, která je vyráběna v nové moderní výrobní dílně Yamahy. Bubny vytvořené kompletně z dubového dřeva dávají jasný a zároveň silný a mohutný zvuk ideální pro koncertní pódia, a přitom mají lehké, ale robustní úchyty s menším profilem a pyšní se skvělou lakovanou úpravou a černým hardwarem. I přirozený zvuk těchto bicích přitom můžete zkombinovat se zvuky nového digitálního modulu DTX502, pokud je vybavíte sadou nových triggerů DT20.

Byla by škoda zapomenout na baskytaristy, protože i na ně Yamaha myslela. Návštěvníky zaujal například elegantní pětistrunný model TRBX 305 v červené metalíze s mahagonovým tělem, s krkem z pěti kusů javoru a mahagonu a se snímači MHB3. Elektronika tohoto nástroje je zajímavá pětipolohovým přepínačem pro zabudovaný ekvalizér, který nabízí přednastavené polohy pro různé herní styly - slap, trsátko, rovné korekce, prsty a sólo. Čtyři přítomné potenciometry ovládají hlasitost, přechod mezi snímači, basy a výšky. Baskytara je dostupná rovněž ve čtyřstrunné verzi. Vyšší verzí je potom TRBX 504/505 prezentovaná v luxusním barevném provedení Black Nickel se snímači HHB5, které pracují jak v aktivním, tak i pasivním režimu. 

Casio

Na letošním Musikmesse zaznamenala svůj evropský debut také nová technologie AiR, určená pro digitální piana firmy Casio. Výrobce ji využívá v nové generaci pian Privia a Celviano, přičemž ve Frankfurtu jsme mohli obdivovat především nejnovější model Privia Pro PX-5S, plně vybavené moderní piano pro koncertní pódia. Technologie AiR (Acoustic and intelligent Resonator) je navržená pro precizní emulaci tvorby zvuku i odezvy kladívkové klaviatury (s 88 klapkami se třemi senzory), jakož i simulaci variabilního víka klavíru – multidimenzionální zdroj přitom generuje úžasně bohatý a rezonantní zvuk, který dá zapomenout, že hrajete na digitální nástroj. Autentičnost celého výsledku podtrhuje klaviatura s texturou povrchu věrně napodobující slonovinu a eben. 

Privia Pro PX-5S obsahuje jak zvuky koncertních křídel, tak nově vyvinuté zvuky elektrického vintage piana, cembala či clavinetu, a dokonce i zvuky známé z nových syntezátorů řady Casio XW. Novinka nabízí 256hlasou polyfonii, 4pásmový ekvalizér, 100 pódiových nastavení, a také všechny běžné efekty. Navíc je zde i osmistopý záznamník frází, umožňující během vystoupení snadno vyvolávat připravené fráze a riffy. Vestavěný audiorekordér dokáže na USB flash paměť zaznamenat až sto skladeb ve formátu WAV (44,1 kHz/16 bitů).

Clavia/Nord

Sadu parádních novinek z oblasti kláves a elektroniky si pro letošní největší hudební veletrh na starém kontinentě připravila švédská Clavia. V záplavě pro tuto firmu typicky červených produktů bylo možné najít například nový syntezátor Nord Lead 4, který technicky vzato přebírá štafetu po verzi Nord Lead 2X (ta se totiž objevila až po Nord Lead 3) a představuje už pátou verzi tohoto syntezátoru. Jedná se o virtuálně analogový subtraktivní nástroj se dvěma oscilátory s dvonojnásobným oversamplingem a 20hlasou polyfonií či čtyřkanálovým multitimbrálem (se čtyřmi nezávislými výstupy), který nabízí také Wavetable syntézu s unikátními Formant Wavetables a FM funkcemi pro další tvarování zvuku. Podle výrobce dostal Nord Lead 4 úplně nový zvukový engine, který umožňuje v režimu True Voice Unison navrstvit až čtyři oscilátory na každý hlas a dosáhnout tak skutečně plných zvuků. Nová sekce filtrů nabízí 12, 24 a 48dB filtr typu dolní propusť, ale také pásmovou a horní propusť či příčkové filtry, s nimiž je možné vytvářet zvuky se skutečným vintage charakterem, a také přidat filter overdrive před zefektováním zvuku (crush, talk, comb filter, distortion, reverb, delay). To vše doplňují sekce LFO/Arpeggiator a Mod Env. Pomocí ovladačů Morph a Variation je pak možné zvuky velmi rychle editovat, k dispozici jsou pokročilé možnosti vrstvení a synchronizace, kdy LFO, Arpeggiator a Delay mohou být synchronizovány s Master Clock. Klaviatura obsahuje 49 rychlostně citlivých kláves. Připravuje se i racková verze. Mezi novinkami tohoto stánku bylo možné najít také Nord Piano 2 HP, menšího a lehčího bratříčka Nord Piana 2 HA88, který přináší 76 plně vyvážených kláves (namísto 88) v ultralehkém 11kilovém balení, přičemž na ně umožňuje rozdělit a vrstvit zvuky z knihoven Nord Piano Library a Nord Sample Librarya ty pak upravit flexibilní efektovou sekcí. 

V centru pozornosti byl ale rovněž nový bicí modul Nord Drum 2 a k němu náležející trigger/pad. Tento 6kanálový bicí syntezátor nadchne všechny ty, kteří hledají klasické syntezátorové bicí zvuky i zajímavé a životaschopné zvuky akustických bicích a perkusí. K jejich modelaci využívá nový Nord Drum Resonant, Subtractive či FM syntézu, pokročilé možnosti práce s dynamikou, ale i různé filtry či efekty – distortion, ekvalizér a Repeat (delay). Modul také obsahuje stereo výstup a ethernetový konektor pro připojení triggerové jednotky Nord se šesti pady. 

Kawai

Firma Kawai letos do Frankfurtu přijela představit úplně nová, vysoce kvalitní hybridní „domácí“ piana řady Classic Series, konkrétně tři modely CS-4, CS-7 a CS10. Nová vlajková loď Classic Series, CS-10 se pyšní luxusním vzhledem a se skutečnou dřevěnou ozvučnicovou deskou a systémem měniče takřka smazává linii mezi akustickými a digitálními klavíry. Vyspělá digitální technologie je tu totiž přímo propojena s charakteristikou akustického nástroje. Fakticky používá „skříň“ profesionálního piana Kawai K2 se všemi detaily jeho klasického vzhledu. Tu kombinuje s osvědčeným systémem Soundboard Speaker  (využívajícím dřevěnou ozvučnici pro dosažení teplého a organického zvuku typického pro akustické nástroje) a s klaviaturou s extra dlouhými dřevěnými klávesami typu Grand Feel, které emulují „dohmat“ koncertních klavírů Kawai a pyšní se povrchem „Ivory Touch“.

Na „digitální straně“ pak výrobce spoléhá na svoji technologii Harmonic Imaging XL se samplováním 88 not piana, díky čemuž je Kawai schopen zachovat originální charakter jednotlivých kláves piána napříč celým tonálním spektrem s potřebným detailem, rezonancí a hloubkou. Používá přitom extra dlouhé samplovací vzorky, které věrněji kopírují atak zvuku klavíru. Nástroj se dále pyšní 256hlasou polyfonií, podporou USB audia i možností ukládání dat přes USB, interním rekordérem pro 10 skladeb, režimy klaviatury dual a split a celkově 80 nástrojovými zvuky v různých stylových variacích (koncertní, studiové, jazzové, moderní, popové atd.). To vše doplňuje nenápadně umístěný, ale velmi intuitivní, ovládací systém s velkým LCD displejem.

Do nižších cenových relací jsou zacíleny nové modely CS-7 a CS-4, které zachovávají pěkný vzhled leštěného ebenu a nabízejí aktualizovanou digitální sekci. Překvapivou novinkou byl také profesionální klávesový kontrolér pro virtuální (softwarová) piana VPC-1 s realistickou koncertní klaviaturou s dřevěnými klávesami (RM3-Grand-II), standardní výbavou v podobě tří pedálů,MID In/Out i USB konektivitou. Zajímavé ovšem je, že se Kawai spojil s výrobci populárních softwarových pian a připravil sadu „schválených“ dynamických křivek pro reakci kláves VPC-1 na různé typy softwarových nástrojů. U většiny MIDI klávesnic je totiž třeba vždy odladit „ručně“, metodou pokus-omyl, jejich reakci na různá softwarová piana. 

Korg

Japonský Korg se vytáhl nejen na poli syntezátorů, ale také s novým workstation pro aranžéry určenými klávesami a zajímavým grooveboxem. Na jeho stánku přitom bylo živo i díky vystoupení Jordana Rudesse z progresivních Dream Theater (kterého jsme při té příležitosti mohli také vyzpovídat – viz rozhovor v MS 5/2013).

Pod vtipným názvem KingKorg nás zaujal například analogový modelingový syntezátor ideálně vybavený pro živé vystupování. KingKorg vychází z „filozofie“ klasických modelů ( MS-20, Mono/Poly, Prophecy, Z1, MS2000 a RADIAS, přičemž třeba Korg MS-20 Mini je založen na shodném obvodu, jako originál ze 70. let). Srdcem 61klávesového KingKorgu je nový zvukový engine XMT (Xpanded Modeling Technology) s mnoha typy oscilátorů a filtrů, který dokáže věrně modelovat vyhledávané vintage zvuky analogových syntezátorů. Kromě skvělého designu však Korg kladl důraz také na snadné ovládání a tvorbu zvuků, které jsou logicky rozloženy do sekcí, a mohou tak s nimi snadno pracovat i nováčci. Disponuje třemi oscilátory s různými tvary křivky a dvěma témbry, které umožňují vytvářet bohatě prokreslené zvuky. K dispozici jsou i četné PCM/DWGS algoritmy pro další úpravy zvuků a dosažení celé škály neotřelých poloh. 

Kromě řady nezbytných typů analogových modulačních filtrů si budou jeho majitelé moci pohrát také s věrnými simulacemi analogových monofonních syntezátorů, které byly využívány pro basové či sólové zvuky v 70. letech, nebo které pochází z populárních polyfonních syntezátorů 80. let, případně z legendátního Korg MS-20. Řadou dalších efektů a funkcí bychom mohli pokračovat téměř donekonečna. Předpřipraveno je 200 presetů s mnoha „povědomými“ zvuky včetně PCM či elektrického piana, varhan či clavinetu. 

Do podobné cenové kategorie (kolem 1000 Eur) spadá také nový Korg Kross Workstation – kompaktní pracovní stanice s 88 (nebo s 61) klávesami, krokovým sekvencerem (vycházejícím z Electribe), 16stopým MIDI sekvencerem, bicí stopou,arpeggiatorem a stereo audio-rekordérem. Počítat můžete s ve své třídě excelentními zvuky piána, elektrického piána či bicích, a také s celou škálou dalších typů zvuků, které využívají dvojnásobek PCM paměti oproti předešlým nástrojům. To vše doplňují praktické funkce pro snadné vyhledávání zvuků včetně možnosti přiřazení 64 „oblíbených zvuků“ pro okamžitý „jednotlačítkový“ přístup, rychlé vrstvení či Split. K počítači se lze připojit přes USB. K napájení přitom postačí šest tužkových baterií. Vyznavači hraček jako Monotron či Monotribe se pak mohli rozplývat nad třemi novými grooveboxy řady Volca. Zatímco Volca Keys je jednoduchý, ale rozhodně zajímavý polyfonní analogový syntezátor s loop sekvencerem, Volca Bass představuje analogový basový syntezátor se třemi oscilátory a 16krokovým sekvencerem inspirovaným Electribem. Třetí novinka – Volca Beats – pak nabízí analogové zvuky bicích vycházející z klasických bicích automatů..

Musikmesse 2013 - Nord Electro 4
Nord Electro 4
Musikmesse 2013 - expozice firmy Korg
Expozice firmy Korg