DiGiCo SD11 „on tour“

Výrobce: 
Distributor: 

Jedno z nepsaných pravidel festivalové sezóny říká, že techniky není nikdy dost. A právě to byl jeden z důvodů, proč nás nedávno oslovil jeden z našich dlouholetých obchodních partnerů s žádostí o zapůjčení nového digitálního mixážního pultu DiGiCo SD11, který chtěl použit při ozvučování několika menších, ale žánrově i technicky zcela odlišných akcí. Pult dostal a protože je velmi dobrý zvukař a pulty DiGiCo dobře zná – spolupracuje mimo jiné i s hradeckou filharmonií, v jejímž inventáři najdete například DiGiCo D1 Live nebo DiGiCo SD9 – zajímalo nás, kde a jakým způsobem pult použil a co ve srovnání s jinými digitálními pulty na kompaktní SD11 říká. Svoji poměrně krátkou, ale o to zajímavější pouť, zahájila SD11 v pražském evangelickém kostele U Salvátora. Zde se 17. června 2011, v den 129. výročí narození ruského skladatele Igora Fjodoroviče Stravinského, uskutečnil jedinečný koncert z jeho díla, spojený s uvedením světové premiéry skladby Petra Wajsara „Průzračný svět“. Kromě Okamžitého Filmového Orchestru s dirigentem Lukášem Prchalem se na koncertu představily pěvecké sbory Mikrochor, Chrámový sbor sv. Ducha, sbor Brécy a další. Součástí programu byla i recitace v podání známé české herečky Zdeny Hadrbolcové. Orchestr i sbory byly snímány pro záznam několika mikrofony, připojenými přes klasický „párák“ přímo do vstupů na zadním panelu SD11. Pro ozvučení kostela byla použita dvojice aktivních koaxiálních reproboxů L-Acoustics 112P umístěných na stativech a čtveřice aktivních koaxiálních „delay“ reproboxů 108P, rovnoměrně rozmístěných v prostoru hlediště. Druhou zastávkou byla moravské metropole Brno a párty na oslavu první přežité sezóny MultiKulturáku Stadion nazvaná Finale Fest 2011. Akce se konala 25. června ve studiu „A“, které se vyznačuje mimořádnými akustickými vlastnostmi, především díky své rozloze (375 m2) a akustickým úpravám v podobě speciálního dřevěneho obložení celé místnosti. Díky architektuře a technologickému vybavení je toto studio ideálním prostorem pro pořádání veřejných klubových koncertů a show s možností velmi kvalitního „live“ záznamu. SD11, včetně digitálního I/O racku D-Rack, zde byla použita jako hlavní mixážní pult pro několik menších, většinou rockových kapel. Obsazeno bylo celkem 24 vstupních kanálů a všech 8 kanálů výstupních (6x Aux + LR). I přes použití řady efektů, EQ a kompresorů pracoval pult bez jediného problému a sebemenší změny zvukové kvality. Další „live“ produkcí, kterou SD11 absolvovala, byl koncert multikulturní hudební skupiny United Flavour, která pod záštitou Amnesty International vystoupila 7. července v rámci doprovodného programu na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech v oblíbeném a návštěvníky festivalu hojně navštěvovaném multifunkčním klubu Aeroport. Z hlediska ozvučení opět zcela odlišná situace – relativně malý taneční sál v „zámeckém“ stylu a muzika, ve které se prolínají vlivy Španělska, Afriky a střední Evropy do energické směsi s prvky latina, reggae, dancehallu, r´n´b, soulu a hiphopu. V Aeroportu byl signál z jeviště přiveden do mixážního pultu DiGiCo SD11 opět přes digitální I/O rack DiGiCo D-Rack. Na výstupy pultu byly připojeny DSP řízené zesilovače L-Acoustics LA24a a LA48a, napájející ozvučovací systém L-Acoustics ve složení 3x ARCS plus 2x SB218 na straně, dva koaxiálními reproboxy MTD112 a šest reproboxů MTD108, použitých jako jevištní monitory. Podobný charakter jako koncert United Flover měla i poslední, tentokrát čistě společenská akce – svatba. Prostředím připomínala spíše zámecký bál, pouze kapela používala poněkud modernější nástroje. Zvuk z mikrofonů a nástrojů byl do SD11 přiveden přímo přes konektory na zadním panelu pultu. Pro ozvučení a monitoring byly opět použity reproboxy L-Acoustics. Tolik k samotným akcím. A hodnocení SD11? V první řadě naprosto špičkově fungovalo spojení DiGiCo a L-Acoustics. Tato sestava se perfektně osvědčila bez ohledu na prostor nebo hudební styl. Zahrála stejně dobře soul, reggae a hiphop v klubovém prostředí, jako vážnou hudbu a sborový zpěv v kostele. Dále se potvrdilo, že pro akce podobného rozsahu je SD11 ideální pult – počet kanálu bohatě vyhovuje, přeprava je díky malým rozměrům a váze snadná, instalace a zapojení pultu velmi jednoduché a rychlé. Vše navíc zvládne jediný člověk. Velkým plusem je také originální přepravní rack, jehož boční LED lišty osvětlují přesně ty části a popisy, které za šera nejsou vidět. A tam, kde světlo z LED nedosáhne, jsou již ovládací prvky podsvětlené. Mezi takové ty „drobné radosti“, zpříjemňující těžký život zvukaře, pak můžeme počítat třeba podélné madlo nad dotykovou obrazovkou. Pokud používáte klasický „párák“ zapojený do vstupů na zadním panelu SD11, můžete jej k tomuto madlu pomocí pásku se suchým zipem ukotvit. Ulehčíte tak konektorům, za které by jinak kabel vlastní vahou zbytečně tahal. Z hlediska funkce je SD11 na rozdíl od jiných digitálů úplně jedno, kolik kanálů a efektů se právě používá. Na výsledný zvuk to nemá poslechově žádný vliv. Jako vynikající byly hodnoceny i vestavěné efekty a dynamické kompresory, bez kterých se při „kvalitě“ současných hudebníků a zpěváků či zpěvaček neobejde snad žádná produkce. Za velmi příjemnou a užitečnou byla označena možnost připojení libovolného faderu k libovolnému vstupnímu nebo výstupnímu kanálu a možnost seskupování faderů do uživatelských bank. Díky tomu je například možné použít SD11 současně jako FOH i monitorový pult, kde na jedné stránce fadery ovládají signál ze vstupů a na druhé monitorové cesty, přičemž například pravé dva fadery mohou mít stále funkci Master faderů. Abychom byli objektivní, musíme uvést i drobnou připomínku týkající se vzájemné vzdálenosti ovládacích prvků sekce Channel Processing, která zejména jedincům se silnějšími prsty může dělat trochu problémy. Je to však daň za miniaturizaci a bez „čudlíků“ to prostě nejde. Na druhou stranu ta samá sekce sklidila pochvalu za pevné přiřazení ovládacích prvků k dané funkci – knoflíky EQ jsou vždy knoflíky EQ, knoflíky kompresoru jsou vždy knoflíky kompresoru. Proti například Soundcraftu Vi1, který má navíc i výrazně pomalejší překreslování obrazovky, je to podstatně přehlednější a rychlejší řešení. A to nemluvíme o dalším zrychlení práce s použitím Maker. Je toho zkrátka hodně, co digitální mixážní pult DiGiCo SD11 dokáže menším produkčním společnostem, divadlům a hudebním klubům nabídnout. A vše ve špičkové kvalitě. Je to prostě taková „krabice splněných přání“.