AKG Rhytm Pack

Mikrofonní set pro ozvučení bicích
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
13 990,00 Kč

Na trhu se nachází velké množství mikrofonních setů určených k nazvučení bicích nástrojů ať už pro live akce či studiové nahrávky. Tyto sety nabízejí různý počet mikrofonů a samozřejmě i rozličnou kvalitu. Jisté je však, že sety renomovaných značek mají co nabídnout, protože kvalita jejich produktů je prověřena mnohaletým používáním a má za sebou mraky spokojených zákazníků.

Předmětem dnešního testu bude mikrofonní sada světoznámé firmy AKG. Představovat tohoto výrobce nemá samozřejmě vůbec žádnou cenu, neboť s jeho výrobky se setkává našinec pohybující se v hudebním průmyslu téměř na každém kroku. Výrobky jsou známy svou kvalitou a odolností při každodenním používání. Náš set tvoří aluminiový, molitanem polstrovaný, kufr se dvěma zámky, bez možnosti uzamknutí na klíč. Po otevření na mě jukala šestice mikrofonů, tři mikrofonní držáky sloužící k upevnění mikrofonů na ráfky bicích a tři klasické mikrofonní AKG korunky s kloubem. Již na první pohled mi bylo jasné, že dva z mikrofonů jsou kondenzátorové a zbývající čtyři jsou dynamiky. Na rovinu řeknu (i když se to nedělá), že jsem byl o kvalitě setu přesvědčen již po prvním otevření kufříku.

Kufřík a jeho obsah

D112

Jenom úplný laik z hudební branže by nepoznal na první pohled legendární mikrofon určený především pro snímání nástrojů s převahou spodního-basového spektra. Všichni jsme ho vídali na různých akcích už za „totáče“ a důvěrně jsme ho přezdívali „vajíčko“. Ano vážení, jde o mikrofon AKG D112. V našem setu je jeho prioritou nahrávání basového bubnu. Tento mikrofon se vyznačuje především velkou odolností proti zkreslení, neboť je schopen snímat signály o úrovni až 160 dB. Jeho frekvenční rozsah je 20 Hz – 17 kHz. Má zdvihy zhruba na 100 Hz, 4500 Hz a 12 kHz. Tedy na frekvencích, které jsou pro velký buben velmi důležité. Sám mikrofon je vyroben z ocele, má dvojitý grill a zelenou plastovou obrubu chránící mikrofon před nechtěným nárazem či pádem. Šumový ekvivalent je 73 dB (kompenzace A), impedance je 210 ohmů, citlivost 1.8 mV/Pa (-75 dBV) a charakteristika samozřejmě kardioidní. Mikrofon je „made in austria“. Osobně se domnívám (a nechci nikoho urazit, Audiotechniku s jejím dvoucestným systémem už vůbec ne), že D112ka a Shure Beta 52 jsou „svatou dvojicí“ pro snímání basového bubnu. Mikrofon se uchycuje za trubici vystupující z jeho spodní části, která v sobě ukrývá XLR zdířku. Je opravdu určen do nepohody a je velice odolný jak proti zlému počasí (déšť, vítr), tak proti zlému zacházení.

D40

Tyto mikrofony jsem nalezl v kufříku celkem tři. Jde o dynamické mikrofony určené především ke snímání tomů nebo malého bubínku. Tento mikrofon se ale stejně dobře hodí pro natáčení či snímání percussí, dechových nástrojů či elektrické kytary. Tedy všude tam, kde je vyvíjen velký akustický tlak, se kterým by kondenzátorové mikrofony měly problém. Mikrofon má velice odolné, celokovové tělo černomodré barvy. Mikrofonní vložka je chráněna černým ocelovým grillem a uvnitř je ještě jemná molitanová vložka zabraňující průniku nečistot a například větru (při live akcích). U tohoto mikrofonu byla použita technologie proměnlivé síly membrány umožňující přesné naladění frekvenční charakteristiky. Zároveň je velmi odolný proti přebuzení. Snese až 156 dB SPL. Mikrofon je vyráběn kupodivu v Polsku. Jeho frekvenční rozsah je od 70 Hz do 20 kHz, impedance 200 ohmů a směrová charakteristika je kardioidní. K tomuto mikrofonu je v kufříku též adaptér H440 umožňující jeho přichycení k ráfku bubnu. Na live akcích tak odpadá pracné stavění stojanů a na pódiu je zase o něco více místa.

C430

Tito drobečci jsou v kufříku dva. Je zcela jasné k čemu slouží. Jsou primárně výrobcem určeny k snímání overheadů, jednotlivých činelů nebo hi-hatky. Jejich frekvenční diagram je velmi rovný do 5 kHz, pak dojde k nárůstu a tím zvýraznění vyšších středů a výšek. Přesně to, co potřebujeme sejmout u „plechů“. Oba mikrofony v našem setu mají též protivětrné ochrany - tzv. windšusy. Ke svému provozu potřebuje náš C430 phantomové napájení. Výrobce ještě jako další alternativní zdroj snímání uvádí akustické nástroje a pěvecké sbory. Díky své velikosti (79 mm) a černé matné barvě by se dle mého názoru hodil též pro trvalé zavěšení (tzv. rucháče) někde v kulturáku či v divadle. Jeho rozsah je od 20 Hz do 20 kHz, SPL je 126/130 dB, citlivost na 1000 Hz 7mV/PA (-43 dBV re V/PA), impedance 200 ohmů a charakteristika samozřejmě kardioidní. Ke stojanu ho můžete připevnit pomocí mikrofonní korunky 1 SA 40 a „windšus“ má označení 1W 32. Tento model je opět „made in austria“.

Mikrofony a jejich zvuk

Tento komplet mi přišel v předvánočním a vánočním studiovém shonu velice vhod. Nejen, že bylo třeba nasnímat rytmické základy pro dvě nové kapely, ale v vlivem roztočenosti a různorodosti projektů se mikrofonky v kufříčku příliš neohřály. Standardní bicí soupravu jsem osadil takto: BD (22“) - AKG D112, snare (14“) vršek - Shure Beta 56/spodek - AKG C430, HH - AKG C430, Tomy (12“, 13“) - AKG D40, Floor Tom (16“) - AKG D40 a overheady - AKG P420 (kardioidní charakteristika). K tomům jsem mikrofony přichytil pomocí držáků H440 a na ostatní jsem použil mikrofonní stojany (na overheady velký výsuvný speciál s dlouhou ORTF lištou vlastní výroby). Pracoval jsem tak, jak jsem zvyklý. Nejprve jsem nastavil frekvence popaměti, pak jsem začal s jejich úpravou podle ucha. Používám na velký buben Shure Beta 52 (někdy též Samson Q Kick). Všeobecný zvukařský názor je takový, že Shure je agresivnější a mlaskavější a D112ka je zase měkčí a jazzovější, a je v důsledku více prokreslená. Normálně moc těmhle povídačkám nevěřím a spoléhám především na odbornou literaturu a zkušenosti renomovaných profesionálů, ale tentokrát musím přiznat, že tato zvukařská „pranostika“ fungovala. D112 opravdu nevytváří takový agresivní mlask jako Beta 52 či Samson, ale zvuk je mnohem kulatější a přijde mi, že i prokreslenější. Postupně se ve mně ustálil názor, že je lepší pomocí D112 snímat blánu spíše z větší dálky (nejlépe u rezonančního otvoru). Zvuk je pak krásně přírodní a plný. Oba kondenzátory mě velmi mile překvapily minimálním přeslechem ostatních bubnů. Jejich směrovost je zřejmě dobře promyšlena. Samozřejmě, že jsem použil u preampů Low Cut filter. Ale i tak byl přeslech menší než u mých Shure BG4. Zvuk samotného nástroje mi přišel ale mnohem ostřejší a výškovější než u Shure, které disponují sametovějším a plnějším zvukem. Dohromady v soupravě však tato výškovost měla své nezastupitelné frekvenční místo a právě díky ní se hi-hatka dobře prosazovala v hustším mixu.

U první kapely jsem použil držáky na tomy. Fungují bezproblémově, montáž je rychlá, ale do studia ke snímání bez zatlumení soupravy či gateování dle mého názoru nejsou zrovna šťastnou volbou. Jsou totiž příliš krátké, mikrofon je blízko blány a snímá její vibraci. Do nahrávky tak nanesete hučení, které pak zase musíte odfiltrovat. Druhé kapele jsem proto sejmul tomy ze stojanů a bylo to zvukově naprosto super. Hučení se zmenšilo na únosnou mez a zvuk se krásně rozvinul. D40ka přenáší velmi věrně zvukový charakter, je jakoby sametová, přitom ale pevná a ohraničená. Tomy, které mají tendenci v soupravě často zanikat, zde září v plném jasu. Při zvučení naživo se však budou držáky hodit a hučení nebude tolik vynikat. Když jsem pak na tomy v Pro Tools nasadil plug-in Mix Saturator, zněly velmi nadupaně. Inu polský plug-in k mikrofonu vyrobeném v Polsku mikrofonu a je to tady! Na obou C430 jsem ponechal po celou dobu natáčení windšusy. Na zvuku se to vůbec neprojevilo.

D112ku jsem kromě bicí soupravy použil

ke snímání reproduktoru basového aparátu Hartke a ke snímání hlubokých frekvencí na zadní straně lampového komba. V obou případech, zejména pak u basy, jsem byl více než spokojený. D40kou jsem při live vánočním koncertu přizvučil v kostele djembe. C430ku jsem pak zase použil v kombinaci s jednopalcovým AKG P420 k snímání bluegrasové kytary Martin. C430 má slabší signál, takže jsem preamp Toft ATC-2 musel hodně budit. Zvuk ze samotného mikrofonu C430 mi přišel příliš tenký a ostrý, ale 420ka právě dodala zvuku tloušťku a C430 patřičnou prezenci. Zvuk se mi líbil nejvíce právě z obou kanálů zároveň. (Kromě těchto mikrofonů byl použit ještě pár Rode NT 1000 k sejmutí ambientu).

AKG - mé oblíbené

Celý set jsem používal od prvního dne, kdy jsem ho dostal. Přesvědčil mě, že si mou pozornost zaslouží. Tato sada je multifunkční a rozhodně ji použijete nejen při nahrávání bubnů, ale i k natáčení kytar, kontrabasu, baskytary, percussí aj. Na začátku jsem napsal, že jsem byl o kvalitě setu přesvědčen od prvního okamžiku. Zde už mohu prozradit, že druhým okamžikem jsem přesvědčil sám sebe, že tuto sadu již distributorovi nevrátím, tak co víc recenzovat…