Audio-technica ATM63HE

Citlivý a odolný
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 110,00 Kč

V tuzemsku zatím nepříliš zažitá a rozšířená značka Audio-technica patří japonskému výrobci mikrofonů. Máte-li tu možnost a podíváte se na firemní webovou stránku, zjistíte, že Audio-technica nabízí poměrně obsáhlý sortiment výrobků, od mikrofonů na klopu, až po jakostní studiové mikrofony. Na redakční stůl se nám k posouzení dostali dva zástupci této značky. V dnešním čísle se seznámíme s prvním z nich, s dynamickým mikrofonem Audio-technica ATM63HE.

Zdrojové informace

Jak deklaruje výrobce, dynamický mikrofon ATM63HE byl navržen pro vysoce kvalitní nahrávání a ozvučovací aplikace. Tuto informaci doplňme tím, že i když by se z tvaru mikrofonu mohlo usuzovat (viz. ilustrační foto), že se jedná o nástrojový mikrofon, jde o mikrofon určený k univerzálnímu použití, čili ke snímání nástrojů i zpěvu. Udávaný frekvenční rozsah mikrofonu je od 50 Hz do 18 kHz, citlivost - 52 dB (2.5 mV), impedance 600 ohmů, váha bez příslušenství 265 gramů. Směrová charakteristika mikrofonu je hyperkardioidní. Znamená to, že proti běžným ledvinovým směrovým charakteristikám je mikrofon ještě více směrový, s nejvyšší citlivostí zpředu v ose a nejméně citlivý zezadu. Tím je dosaženo větší separace zdroje signálu vůči ostatním signálům, které při snímání na mikrofon přicházejí a vyšší odolnosti vůči zpětné vazbě (například mezi mikrofonem a odposlechovým monitorem).

Systém použitý při konstrukci snímacího systému výrobce označil ochrannou známkou Hi-ENERGY, a ten díky použitým materiálům a technologii (neodymiový magnet, cívka s nízkou hmotností) zajišťuje vysokou citlivost a rychlou odezvu systému na proměnlivou úroveň signálu. Součástí provedení Hi-ENERGY je také speciální uložení snímacího systému, které má dvojitou izolaci, omezující přenos ruchů a rázů při manipulaci s mikrofonem s cílem zajistit tak téměř bezhlučný provoz. Samotné tělo mikrofonu má matný, bez odrazový povrch a pro aplikace v „terénu“ je k mikrofonu přibalen pěnový kryt proti větru. Jako speciální doplňkové příslušenství výrobce nabízí vedle „na míru“ zhotovených propojovacích kabelů a mikrofonních držáků také attenuator, který je možné zařadit mezi mikrofon a vstup předzesilovače, pokud by byl signál z mikrofonu pro některá zařízení příliš vysoký. Dalším doplňkovým příslušenstvím, které je výrobce schopen dodat, je převodní audio transformátor pro případ připojování mikrofonu ke vstupu s vysokou impedancí.

V provozu

Tolik tedy řeč technických údajů a charakteristik. Případného zájemce nejvíce zajímá, co za svou investici může získat. Zde je pár mých praktických poznatků. Mikrofon jsem měl k dispozici dostatečnou dobu, tak abych mohl provést v první řadě zběžné srovnání s jinými mikrofony obdobné kategorie, které jsem měl momentálně k dispozici. Porovnával jsem s dynamickým mikrofonem AKG 330 BT, který má také hyperkardioidní charakteristiku a je rovněž určen ke snímání jak zpěvu, tak i nástrojů a k tomu jsem ještě přidal dynamický Shure BG2, který má běžnou kardioidní, ledvinovou charakteristiku. Vůči oběma mikrofonům vykazoval ATM63HE při stejném nastavení vstupu vyšší citlivost a tím pádem dával vyšší výstupní napětí (prostě byl hlasitější). Vzhledem k této vyšší úrovni jsem ve srovnání s oběma zmíněnými mikrofony nezaznamenal zvýšenou hladinu šumu a manipulační ruchy, které mikrofon snímal byly na dostatečně nízké úrovni. Pokud jde o subjektivní porovnání charakteru zvuku, nejblíže k sobě měly ATM63HE a AKG 330BT. Audiotechnika ATM63HE ale podle mého méně zdůrazňovala sykavky a výšky byla na poslech jakoby čistší, méně zrnitější než u AKG 330BT. Shure BG2 překvapivě více zdůrazňoval basy, předpokládal jsem, že hyperkardioida bude mít proximity efekt výraznější a zdálo se, že je to naopak.

Abychom o mikrofonu získali ještě lepší představu, je bezpodmínečně nutné vyzkoušet jej v praktickém provozu. Na řadu tedy přišlo nasazení ve zkušebně, při zkoušce a záznamu regulérní rockové kapely.

Pravděpodobně to znáte: místnost plná muziky (dost nahlas) a uprostřed toho zpěvákův mikrofon a odposlechový monitor. Ať děláte, co děláte, pokud se ostatní muzikanti neztiší, zpěv není skoro slyšet a když zpěv chcete přidat, začne to pískat, houkat, takže si prostě nepomůžete. Využil jsem tedy této možnosti a ATM63HE jsem vyzkoušel. Ve srovnání s jinými dynamickými mikrofony se při této aplikaci ukázala výhoda větší směrovosti hyperkardioidní charakteristiky. Mikrofon při stejném nastavení hlasitosti ani nehoukl, přestože má vyšší citlivost. Odolnost vůči zpětné vazbě je opravdu vynikající. Zdá se také, že vyšší citlivost má pravděpodobně vliv na podstatně lepší srozumitelnost přenášeného zpěvu, protože budu-li brát za bernou minci křivku frekvenčního průběhu vytištěnou v přiloženém návodu k použití, pak ta se od jiných dynamických mikrofonů svým rozsahem a průběhem příliš neliší a nenapovídá tak o jakékoliv frekvenční korekci vysvětlující tuto skutečnost. Na druhou stranu je třeba dodat, že vzhledem k větší směrovosti mikrofonu stačí mnohem menší odchylka zpěvákových úst z osy a dojde k znatelnému poklesu hlasitosti. To je ale spíše věcí toho, nakolik zpěvák během své performance „zapomíná“ kontrolovat práci s mikrofonem.

Při snímání nástrojů, se jeví jeho použití speciálně vhodné pro nástroje trpící možností přeslechů ze zvukového pozadí. Samozřejmě využití např. na kytarový aparát je zcela bezproblémové, je jen věcí vkusu, zda-li vám vyhovuje barevné podání. Mně osobně vyrovnané frekvenční spektrum kytarového signálu uspokojilo. Abych se ale vrátil k původní myšlence, aparát bývá dostatečně nahlas a rušivé přeslechy se tedy v takové míře neuplatňují. Složitější situace bývá u bicích. Tady se velmi nasazení ATM osvědčilo. A to jak na tomech, kde podstatně klesl „podíl činelů“, tak na místě dosti obligátně nasazované SM 57, tedy na virblu. S mnohými jistě naleznu shodu v tom, že vzhledem ke směrové charakteristice 57, je v signálu malého bubínku často slyšet jakési nehezké chrčení pocházející od hi-hatky. To navíc rušivě znesnadňuje i její vlastní ozvučení. V této aplikaci zabodovala opět ATM63HE na výbornou. Potlačení v zadní ose je vynikající. Velmi dobře si současně poradila i s attackem malého bubnu.

Myslím si, že by mikrofon mohl být, speciálně kvůli živým vystoupením, vybaven vypínačem. Jinak asi nelze mikrofonu Audio-technica ATM63HE nic vytknout, a k tomu dodávám, že je jedině dobře, když se nabídka na tuzemském muzikantsko-zvukařském trhu rozšiřuje, zvlášť o takovéto výrobky.