Rocktron Black Cat Moan

Nářek černé kočky
Distributor: 
Cena: 
3 455,00 Kč

Black Cat Moan, neboli sténání černé kočky, vychází přímo z posledního vrhu Rocktronu. Podlahový pedál s tímto označením připomíná na první pohled obyčejné kvákadlo, ale umí toho mnohem víc a kromě kytary jej můžete využít i pro basu.

Takže o co vlastně jde? Pojmenování Black Cat Moan dostal do vínku jeden z nejnovějších podlahových pedálů firmy Rocktron a jakmile jej vybalíte z krabice, na první pohled máte před sebou wah pedál, ovšem s několika ovládacími knoflíky navíc. Samotný wah efekt může kvákat v moderním nebo vintage stylu, navíc je zde ale volba Bass, díky níž může přístroj velmi dobře využít i basista. To ale stále není všechno, kvákadlo je totiž zkombinováno s efektem označovaným jako Moan - můžeme mluvit o distortionu využívajícím germaniové diody. Zkreslení je ale zkombinováno s přelaďujícím se filtrem typu pásmová propust tak, že zde dochází k zesílení určitých harmonických frekvencí, čímž se samotné kvákání ještě umocňuje a vzniká efekt, který lze skutečně nejlépe popsat překladem slova moan, tedy jako sténání či nářek. Aby toho nebylo málo, s vypnutým kvákadlem lze pedál navíc použít jako samostatný distortion.

Provedení

Design krabičky efektu se dá označit za klasický a poměrně nenápadný, k čemuž přispívá zejména jeho černé provedení. Ozvláštňuje jej ale nejen otisk kočičích praciček na horní nášlapné plošce pedálu, ale také několik stříbrných tlačítek a spínačů na bočních stěnách skříňky. Ke konstrukci ještě tolik, že na první pohled působí dosti bytelným dojmem, celé zařízení je příjemně těžké a neujíždí. Převodový systém wah pedálu je řešen, myslím, poměrně netradičně pomocí ozubeného kolečka. Pod „patou" wah pedálu je k dispozici také šroubek, jímž lze nastavit tuhost chodu pedálu. Vstupní a výstupní konektory jsou na bocích, kde ničemu nevadí.

K provedení pedálu zbývá dodat ještě to, že zespodu je umístěn dobře (bez šroubováku) přístupný otvor pro 9V baterii. Co trošku zamrzí, balení neobsahovalo napájecí adaptér (vstup pro něj ale má). Na druhou stranu, kvákadlo člověk nemívá zapnuto, na rozdíl třeba distortionu, téměř pořád, takže se dá čekat, že baterka něco vydrží.

Jak se ovládá

Tím úplně hlavním ovládačem „Černé kočky" je pochopitelně pohyblivý wah pedál, jehož funkce je asi zřejmá (tedy střídavým tlakem nohou na špičku a na patu pedálu provádíte kvákání, a to tak dlouho, jak se vám zlíbí… nebo dokud nedostanete křeč), ale jak bylo naznačeno, možností je víc. Zařazení efektu do zvukového řetězce se provádí běžným způsobem pomocí spínače pod špičkou pedálu, funkce je pak indikována modrou, velmi ostře svítící LED. Musíte si zvyknout, že je při zapnutí třeba trochu přitlačit nebo lehce dupnout, ale je zase tak lepší, než kdyby to šlo lehce a pedál se náhodně přepínal při každém druhém kváknutí (nebo snad mňouknutí?).

Pro samotnou funkci wah pedálu je klíčovým ovládacím prvkem třípolohový přepínač pro volbu režimu kvákání: Normal (popsaný výrobcem jako běžný wah), Classic (připomínající barvou klasické výrobky tohoto typu nebo zvuky všelijakých Hendrixů, Claptonů či Pageů a tak) a Bass (jednoduše řečeno basový mód).

Na pravé boční stěně si pozornost zaslouží především potenciometry Moan Level a Moan Gain, s nimiž si nastavíte úroveň a zesílení efektu Moan.

Pak jsou zde dva spínače - Moan On/Off (tento spínač je proveden tak, že jej lze ovládat z boku nohou) plus signalizace zapnutí pomocí LED a Combine Moan/Wah (malý spínač ovládaný pouze ručně) plus LED. S jejich pomocí lze vtipně volit režimy s různými kombinacemi kvákadla a Moan efektu: Pedál pak může fungovat pouze jako kvákadlo (oba spínače ve stavu Off, zapnuté kvákadlo). Jsou-li oba spínače „On", pak při sepnutí kvákadla aktivujete jak wah, tak Moan, při vypnutí kvákadla naopak oba efekty současně deaktivujete. Máte však také možnost zapnout nejdříve kvákadlo a teprve poté Moan nebo aktivovat pouze Moan, kdy dostanete samotný distortion. K těmto dvěma možnostem využijete spínač Moan On/Off, který se nohou ovládá z boku poměrně snadno, pro samotné přepnutí stačí jemné nakopnutí. Je ale potřeba si to trošku vychytat - nacvičit si ten správný pohyb, abyste se trefili a přitom pedál neodkopli.

Kváká, sténá, kreslí

Co by vás ještě asi mohlo zajímat je, jak to vlastně hraje. Zde je jeden skromný názor, který by mohl být impulsem k tomu, abyste si tuhle věcičku sami vyzkoušeli. A dovolím si předvídat, že podobně jako já nebudete zklamáni.

Nejdříve k samotnému kvákadlu - zní opravdu dobře ve všech polohách. Normal, tedy normální kvákadlo nabízí, dá se říci, modernější, agresivnější tón, zatímco Classic je takový jemnější, kulatější, vintage wah. A povedený wah klasického střihu, aby dnes člověk pohledal, takže bych tento režim může být pro leckoho sám o sobě velkou devizou pedálu. Poslední možnost představuje Bass. Jak bylo zmíněno, díky němu může Black Cat zajímat i basisty, což je samo o sobě chvályhodné, ale k tomu podotýkám, že se režim dá dobře použít i pro hru v nižších polohách na kytaře s docela zajímavým výsledkem.

Pravé peklo ale nastane v kombinaci s efektem Moan, kdy pedál současně zkresluje. Zvuk by se dal v extrémnějších nastaveních označit za příjemně šílený, do úpění kočky opravdu nemá daleko. Podle polohy potenciometrů se Moan projevuje někdy méně někdy více, závisí to právě na výskytu těch správných harmonických frekvencí (což závisí i na kytaře). Sám výrobce upozorňuje, že je Moan navržen pro hru s vyšším zkreslením, ostatně právě při něm jsou ty ony harmonické nejlépe slyšet. Bývá zvykem zapojovat kvákadlo hned za kytaru a pro umocnění zvuku Moan efektu manuál doporučuje, aby navíc i na samotném zesilovači byla určitá střední úroveň zkreslení nastavena (tj. crunch). Pak Moan opravdu ukazuje, co umí. Nemá to chybu!

Samostatný distortion se z pedálu stane vypnutím wah a zapnutím Moan efektu. Pak máte k dispozici solidní zkreslení, jednoduše bych jej charakterizoval jako „alá Rocktron" s kvalitním, pěkně čitelným tranzistorovým zvukem. Kdyby to ale měl být můj jediný zdroj zkresleného zvuku, asi bych úplně spokojen nebyl - už třeba jen z důvodu absence tónových korekcí nebo kvůli nemožnosti nastavit vyloženě high-gain (i když lze nastavit dosti velké zkreslení). Distortion beru spíše jako příjemný bonus.

Co za to?

Rozsah možností je na podobný typ zařízení dost široký, od decentního sladkého kvákání až po opravdu nekompromisní a působivé sténání černé kočky, kdy pedál svému názvu nezůstává nic dlužen - četné ovládací prvky pak umožňují volit mezi kočkou v depresi, při porodu atd. Přístroj má v sobě potenciál plně uspokojit široké spektrum hráčů hudebně smýšlejících tradičnějším i modernějším směrem.

Abyste si mohli vytvořit co nejúplnější obrázek, musíme dodat, že tahle sranda stojí něco přes „trojku", což nejsou za přístroj tohoto typu malé peníze. Bez planého filozofování ale jednoduše konstatuji, že bytelná konstrukce, variabilita použití a především pak kvalita zvuku by ani ve spořivém hudebníkovi neměly zanechat pocit, že své v potu tváře uspořené prostředky vyhodil z okna. Chovatelům a milovníkům koček se omlouvám za nejapný žert v předchozím odstavci.