Prosím pana zvukaře…Můj zpěv víc do vodposlechu ! A… následuje ohlušující vazba, při které i otrlý heavy metalový fanoušek strká hlavu pod parkety v sále. Tak, asi takto nějak by se dal popsat jev více než častý na živých vystoupeních, pomineme-li kvalitní aparáty a soudné zvukaře. Ale s tím je teď konec ! Nastupuje éra In Ear Monitoringu. No abych byl přesnější, ona už tu je, a pěkně dlouho.
Psal se rok 1994 a já poprvé uviděl (bohužel jen z videa) svou velmi oblíbenou kapelu Queensryche. Playback! To bylo první slovo, které mě napadlo. Na pódiu ani jeden aparát, ani jedna monitorová reprobedna. Jen bicí souprava a muzikanti předvádějící neuvěřitelnou show. Dnes už je jasné jak byla celá věc zařízena, nehledě na to, že jsme měli možnost to vše vidět v roce 1998 i u nás v hale Na Brumlovce.
Od té doby uběhlo již mnoho vody a tato technická vymoženost se stala běžnou praxí. Přístrojů a zařízení pro bezdrátový přenos čehokoliv kamkoliv je na trhu nepřeberné množství a tak je z čeho vybírat. Proto není divu, a bylo to jen otázkou času, že i hudební kolos nesoucí název CARVIN vyrukoval se soupravou pro osobní bezdrátový odposlech.
Celý zázrak o velikosti jedné poctivé rackové jednotky nese označení PM 1000 což není nic jiného než Personal Monitor (předchůdce PM 100 měl vysílač půrackové šíře). Standardní set obsahuje vysílač a jeden body pack přijímač. Při již letmém ohledání zařízení zjistíme, že výrobce neobdařil přístroj spoustou ovládacích a nastavovacích prků. Jestli je to dobře nebo špatně zjistíme záhy.
Specifikace
Přední panel nám nabízí možnost připojení dvojice antén pro kvalitní vysílání signálu, dále knoflík označený Transmit Level, kterým nastavujeme sílu signálu vedeného do vysílače. Následuje grafický dvousegmentový display. Ten zobrazuje číslo zvoleného vysílacího kanálu. Dále pak vlastní kanálový volič, který je dostupný pouze za pomoci malého šroubováčku. Budeme-li pokračovat dále vpravo, následuje knoflík s názvem Monitor level a k němu příslušející jacková samice. Toto spojení umožňuje monitorovému a nebo F.O.H. zvukaři vlastními sluchátky kontrolovat, jakáže to zvěrstva pouští drahému interpretovi do uší. Pak už jen zbývá hlavní vypínač zařízení a červená kontrolka stavu.
Zadní panel je vybaven naprosto účelně a skromně. Dvojice XLR konektorů kombinovaných s 1/4" samicí, pro připojení stereo signálu nebo dvou signálů, zdířka pro připojení napájecího adaptéru a přepínač režimu mono/stereo. Toť vše, pomineme-li pro mě naprosto úsměvný popisek CARVIN, San Diego CA USA, Made in China.
Ladným skokem se dostáváme k popisu druhé části zařízení a tou je přijímač označený PM 1001. Ten je umístěný v plastové krabičce, kterou už jsem viděl u několika výrobců. Země původu se nezapře! Hlavní ovládací prvky se nacházejí na vrchním hřbetu krabičky. Dvojbarevná LED dioda nás informuje o přítomnosti nosného signálu zeleně a zároveň o nízké úrovni baterie červeně. Hlavní vypínač Power a regulátor hlasitosti se nacházejí hned vedle. Zbývá už jen 3,5 mm jack pro připojení sluchátek. Po odklopení předního krytu, se nacházíme v prostoru pro baterii. Nad ní je umístěn spínač limiteru, kanálový volič (úplně nejlíp to funguje, když je nastaven stejný kanál jako na vysílači J a přepínač režimu Mono/Stereo. Pro úplnost ještě uvedu, že součástí balení zařízení je adapter (sice pro americké zásuvky a napětí, ale je! – v tomto směru američané i přes několikeré upozornění projevili nadstandardní míru neskonalé hlouposti i u dalších obdobných zařízení. Pozn. redakce), sluchátka KOSS, baterie, a uši, umožňující montáž do racku. Celý vysílač je umístěn do plechové bytelné krabice výšky 1U.
Zapínáme!
No a co se stane, když vše zapneme, sluchátka zarazíme do hlavy a zvýšíme hlasitost přijímače tak na polovinu? Přístroj vykazuje oproti konkurenci slyšitelnou hladinu šumu. Přivedeme-li však do vstupu čí vstupů vysílače signál, nabízí PéeMko čistý sound zdrojového zařízení i s patřičnou dynamikou a odstup je více než dostačující. Mohl bych dokonce říci, že mě přenos a kvalita zvuku velmi mile překvapila. Přiložená sluchátka KOSS mají na výsledném zvuku velký podíl, avšak nemusí všem zákazníkům vyhovovat. Bohužel po připojení jiných sluchátek se úroveň šumu znásobila. Vysvětluji si to tím, že již zmíněná sluchátka KOSS mají prostě vlastnosti dané strategií výrobce. Kvalitní přenos signálu včetně basů, no a právě sluchátka jiných firem určená pro In Ear Monitoring jsou spíše průrazná na dobře slyšitelných frekvencích. Tudíž daleko větší zvýraznění středních a vyšších frekvencí s následkem vyššího šumu.
Přijímač dále umožňuje zapnutí limiteru. To je šikovná věc pro ochranu sluch a všem bych doporučoval jeho stálé zapnutí, protože přímý zásah ucha a zvukovodu signálovou špičkou ze sluchátek In Ear Monitoru je snad tisíckrát horší než vazba pódiových beden. A o ochranu sluchu nám jde v první řadě. Ovšem musí daný limiter splňovat svou funkci a to zdůrazňuji. Naštěstí ten v PM 1001 je nastaven velmi šikovně a plní úkol znamenitě.
Další funkcí, která se dá aktivovat, je funkce módu Mono/Stereo. Stereo mód umožňuje přenos stereo signálu nebo dvou mono signálů, každý do jednoho sluchátka. Mono mód pak slouží k přenosu jednoho signálu do obou sluchátek nebo smíchání dvou rozdílných signálů. Patřičný poměr potom udává monitorový zvukař. To je trochu škoda, že nemůže přímo uživatel volit na přijímači jistý balanc mezi dvěma zdrojovými signály. Zvláště by tuto funkci ocenili pěvci, kteří by měli možnost do jednoho vstupu si nechat namíchat kapelu, do druhého svůj zpěv a plynně dle potřeby měnit poměr mezi těmito dvěma signály.
Co se týče volby kanálu, nabízí se výběr ze šestnácti frekvencí (přesný výpis je buď v manuálu nebo přímo na spodní straně vysílače). Vše v pásmu UHF.
Bohužel jsem na poslední chvilku narazil na další nešvar, který tu musím zmínit. Nemůžu ho sice potvrdit koncertní praxí, ale předpoklad drobné komplikace v určitých aplikacích zde je. Při zkoušení zařízení jsem připojoval různé druhy signálu a tak samozřejmě došlo i na můj hlavní nástroj kytaru, kterou jsem připojil přes direct výstup z preampu. Vysílač jsem umístil v jednom pokoji spolu s aparátem a sám jsem odešel do zadní místnosti a co neslyším! Divný rachot a brum. To není možné! Je to tak. Celá záhada spočívá v tom, že vysílač PM 1000 se chová trochu mikrofonně. Jen slabé poklepání na krabičku přístroje se ozve ve sluchátkách a já ho nechal položený na rackovém kejsu aparátu, tudíž se přímo přenášely brumy transformátoru koncového zesilovače a vibrace celého stacku. Nedovedu si přesně představit vysílač umístěný na pódiu u monitorového zvukaře, vedle nějaké hlasitější partičky… Po konzultacích jsme s kolegou zjistili, že tento jev je vlastní v určité míře bohužel všem jednotkám, leč v této cenové kategorii jsou na tom všechna zařízení shodně (např. LEM), tudíž nezbývá než se s tím smířit, či zainvestovat dvojnásobnou sumu do profesionálnějšího zařízení. Ale dosti kritiky.
Co a jak…
Vezmeme-li v potaz cenovou kategorii zařízení, a cena je zde opravdu nadmíru příznivá, jedná se o velmi vyhovující výrobek, který mnohým vyřeší spoustu problémů. Osobně vidím bezproblémové nasazení u hudebníků v klidnějších partičkách, na plesech, barech, ale není vyloučeno ani použití v bigbítu. Jen je třeba vychytat si odizolování, bude-li monitorový zvukař na pódiu. Využití najde též u moderátorů, showmanů a prostě všude tam, kde je třeba svobodného pohybu s kontrolou hudebního či jiného podkresu. Vlastní přenos a zvuk je velmi kvalitní a bezproblémový je také dosah a to i v členitých prostorech (více jak 60 m). Pro více hudebníků je možno dokoupit samostatné přijímače PM 1001. Já sám In Ear používám již dost dlouho. Jako kytarista a i jako zvukař ho všem doporučuji. Rapidně se vám zmenší hluk na pódiích a ulehčíte zvukařům spoustu práce a starostí. Jen to chce si na úplně jiný druh poslechu chvilku zvykat a nebýt vykolejený z toho jak „hezky zpíváte nebo hrajete".