Meinl Sound Caster Custom

Na cestě vzhůru
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Po razanci tepačů „těžkého kovu" v podání kolegy Sladkého a Mb20, přichází na řadu v tomto čísle trochu „jiný soudek" z dílny německého Meinlu. Navazujíce na osvědčenou strukturu bronzové slitiny B12 s 12% podílem cínu, charakter a dobrý ohlas základní řady, připravili germánští hamerníci o stupínek vyšší sadu, na první pohled se lišící vysoce leštěným povrchem, a nesoucí označení Sound Caster Custom. Dle jejich vlastních slov se k původnímu bohatému zvukovému spektru přidávají takové elementy jako je větší říznost a skleněná čitelnost zvuku.

Člověk sice nemá dát na první pohled, ale vždy si již po několika okamžicích nějaký názor vytvoříte, a tak i já jsem sadu SC Custom tipnul již dle vzhledu na použití především v rock - popové oblasti.

K dispozici jsem měl konkrétně tyto činely:

  • Powerful hi-hat 14" (6 670,- Kč)
  • Powerful ride 20" (7 230,- Kč)
  • Medium crash 16" (4 690,- Kč)
  • Medium crash 17" (5 250,- Kč)
  • Medium crash 18" (5 700,- Kč)
  • Thin crash 16" (4 690,- Kč)
  • China 18" (5 700,- Kč)

Jak již bylo zmíněno v úvodníku, povrch nese závěrečnou úpravu brilliant - tedy vyleštění na maximální lesk.

14" Powerful hi-hat

Tato "hajtka" se vyznačuje vyrovnaností hlasitosti i témbru (barvy) zvuku. Tedy zavřená i otevřená hraje zvukově podobně. Celkem solidně reaguje na tlak nohy, vzhledem ke své větší hmotnosti musíme počítat s poněkud pomalejší reakcí disků při techničtějších šlapání levou nohou. Toto také závisí na vyladění stojanu pro hi-hat. Na mém starém dobrém Iron Cobra standu s tímto problém nebyl. Ale pokud bychom tento kousek chtěli používat na bowdenovém hi-hat standu (ten s tím lankem...:-)),tak pravděpodobně narazíme na potíže, neboť zde obecně platí, že je lepší používat lehčí a menší hi-hat (sám používám středně silnou hi-hat 12" a je to jen tak tak, abych s ní mohl hrát nohou náročnější party).

Zpět ale k našemu vzorku. Myslím, že je schopen velmi dynamické hry a velmi pohodlně z něj dostaneme jak silný attackový zvuk, tak i měkký projev. Co se týče hlasitosti, tak tato hi-hat určitě není hlučná a rozeřvaná, což jí chválím.

20" Powerful ride

Pokud jsem zvolil jako první v tomto testu hi-hat, tak za její neodlučitelného partnera můžeme dozajista považovat ride.

Zde se dal tušit tvrdší zvuk, který se mi docela líbil. Směrem ke kraji postupně temněl. Příjemně cinkavý zvuk se bude určitě dobře vyjímat v jemnějších hudebních odstínech a to zejména tam, kde potřebujeme ride s větším sustainem (takže v rychlých technických pasážích asi ne). Od klobouku jsem toho ale čekal více. Tento ride je poměrně těžký a tak jsem očekával na klobouku zvuk jako kovadlinu s jasným průrazným attackem. Tady je ale zvuk jakoby odměřený a navíc v něm znějí dva tóny. Na druhou stranu musím uznat, že se nejedná o žádný vyložený průšvih. Prostě jsem jen doufal ve větší nářez, protože co jiného bychom měli očekávat od rockového Powerful ride?

Medium crashe

Crashe této řady se firmě Meinl povedly. Hlavně 16" a 18" spolu krásně komunikovaly. 17" byla jen o trochu nižší než 16", takže používat je mezi sebou nebylo to pravé, to ale nesnižuje kvalitu zvuku samotné 17" crash. Nicméně se mi přece jenom líbila více 16" a 18" crash. Tyto činely mají příjemný crashovitý syčivý zvuk a velice mě překvapily i svou dynamikou. Citlivě reagují i na tichou hru. Například vířit na ně je radost, protože jednotlivé údery mezi sebou krásně splývají díky měkkému náběru zvuku při hraní přes okraj. Myslím si, že tyto crashe mají široké stylové uplatnění, protože se dají používat od tvrdšího rocku po jazz či dechovku. Zkrátka univerzální činely. Zde bych ale měl podotknout, že nejlepší by bylo tyto crashe používat rok nebo dva a potom si teprve udělat objektivní názor, protože mnoho crashů zní po koupi dobře, nicméně se zvuk z nich po několika měsících postupně vytrácí. Tyto činely neznám, a proto nemohu usuzovat, zda udrží nebo ztratí příjemnou barvu zvuku, každopádně v tom stavu, ve kterém jsem je testoval, se mi velice zamlouvaly.

Thin crash 16"

V podstatě podobný crash jako 16"medium, snad je trochu tišší, syčivější a hlavně tónově nižší. Vzhledem k tloušťce thin bych se ji bál používat do tvrdší hudby, protože bych z ní asi ten zvuk vymlátil - toto je však pouze moje domněnka, ale myslím, že je možné ji zevšeobecnit. Tenké plechy patří k jemnějším stylům. Je docela škoda, že i od této řady Thin jsem neměl k dispozici více modelů (17", 18").

China 18"

U toho kusu není označení Medium nebo Thin. Dle tloušťky slitiny usuzuji, že se jedná pravděpodobně o medium. China má věrný charakteristický zvuk o mnoha odstínech. Záleží na tom kam, a jak do ní „zajedeme". Mě osobně se nejvíce líbila hra přes okraj. Zvuk je zde neuvěřitelně měkký a temný, hlavně při tiché dynamice hry. Při hře z vrchu přes ohyb docílíme potřebného attacku a konkrétnosti, což nám umožní hrát čitelně složitější rytmické útvary. Takže i zde skládám firmě Meinl poklonu, tím spíše, že pro charakteristický zvuk Chiny mám slabost (sám jich mám v soupravě 5 :-)), a tím pádem myslím i náročné ucho.

Rekapitulace

Pokud bych měl test činelů nějakým způsobem zrekapitulovat, tak je na místě konstatovat, že činely Meinl Soudcaster jsou velice univerzální a mezi sebou fungují dobře. Ačkoliv jsem s nimi zkoušel všechno možné i nemožné, nepřišel jsem na nic , co bych jim zásadně vytkl. Snad jen více razance u klobouku 20" Power ridu (v tomto kontextu mne ještě mrzí, že nebyl k dispozici ride s extrémní velikostí pupku MegaBell Ride 22" – jistě by tento méně obvyklý kousek, který tedy vidíte alespoň na obrázku, poskytl zajímavé srovnání a vlastnosti).

Provedení a zvuk řady SoundCaster Customjasně koresponduje se vzrůstající úrovní produktů firmy Meinl. Poměrně nedávno jsem ve Frankfurtu zkoušel kousky z modelové řady Byzance, a ty zněly fakt fantasticky. Pokud jste tedy fanoušky této firmy, koupí řady Soudcaster určitě nešlápnete vedle. Je na místě ještě uvést, že já sám tyto činely nepoužívám, čili teto test nechápejte jako reklamu:-))) - prostě se mi jejich zvuk líbí. Ještě přidám drobný komentář k cenám. Řekl bych, že jsou středně vysoké a odpovídají kvalitě zvuku. Tím spíše by tedy mohly potenciální zájemce přilákat, protože ceny ostatních značek jsou daleko vyšší a je jedině dobře, když si zejména u nás (neboť hudba zde určitě není bůhvíjakým kšeftem) může zákazník vybrat a za rozumné peníze pořídit činely s kvalitními zvukovými vlastnostmi.