Crate DX212

Crate DX212
Autor: 
Cena: 
29 980,00 Kč

Úvod

V minulém čísle jste se mohli prostřednictvím testu seznámit s řadou kytarových komb GFX tohoto výrobce. Dnes vám přinášíme test na již avizovanou novinku DX 212. Toto kytarové kombo uvítají zejména příznivci "nové vlny" plně digitálních zařízení, kterých v současné době přibývá stále více.

DX 212 si svůj výraz buduje zejména na modelování zvuků oblíbených a proslavených kytarových aparatur předních světových značek. A co všechno vám toto zařízení může nabídnout, se dočtete v následujících řádcích.

Charakteristika

Toto kytarové kombo by se dalo charakterizovat jako šestnáct zesilovačů v jednom. Výrobce rozsáhlým výzkumem zjišťoval veškeré faktory ovlivňující zvuk elektronkových zesilovačů. Na základě svých poznatků navrhly konstruktéři tzv. virtuální komponenty, z nichž nejdůležitějším je "virtuální elektronka". Ta je schopna simulovat různé typy vakuových elektronek od předzesilovacích (např. 12AX7) až po silné 6L6, nebo EL84. Vzhledem k tomu, že se firemní specialisté zabývali i takovými "detaily", jako jsou například výstupní úrovně transformátorů nebo charakteristikou poklesu napájení u modelovaných zesilovačů, je výsledný zvuk od originálů téměř k nerozeznání. Veškeré zvukové vzorky zesilovačů můžete podle potřeby ještě dobarvovat šestnácti programovatelnými digitálními efekty. A aby toho nebylo málo, můžete si své oblíbené zvuky vytvořit a následně uložit do paměti přístroje.

Vzhled a konstrukce

Celkový design této řady je naprosto originální a na první pohled působí vzhled komba velice robustním dojmem. I při použití nejnovějších technologií na vás přesto dýchne starý vintage styl. Povrch komba je potažen černou koženkou hrubé struktury. Ochranné kovové rohy a páskové ucho připevněné na vrchní desce jsou ve stejném černém provedení. Plocha předního ovládacího panelu je barevně řešena kombinací odstínu mědi s černými popisy a ovládacími knoflíky. Průzvučná tkanina, jež zakrývá v případě DX 212 dva 12" reproduktory bez označení (dle mého názoru jsou od firmy Eminence), má do své hrubší struktury vetkaná zlatá vlákna. Celková barevná kombinace je opravdu velmi příjemná na pohled a působí celkově jemným a uhlazeným dojmem.

Ovládání

Na ovládacím panelu jsou umístěny tyto prvky: úplně vlevo jsou dva vstupy jack 6,3 pro připojení kytary. HIGH GAIN slouží pro standardní snímání. LOW GAIN se používá pro připojení nástroje s aktivní elektronikou. Hned vedle je MASTER, který nastavuje celkovou výstupní hlasitost. AMP SELECTOR slouží pro výběr zvoleného modelu zesilovače a obsahuje 16 vzorků modelovaných aparatur. Dále následuje sekce ovládacích prvků s označením PRESET PARAMETERS, jež obsahuje tyto ovladače: GAIN- nastavení vstupního gainu, BASS, MID, TREBLE- korekce pro úpravu barvy zvuku a CHANEL LEVEL- nastavení výstupní úrovně. Dalším oddílem obsahujícím skupinu ovládajících prvků je EFESTS. Obsahuje EFECTS SELECTOR, jenž je nejdůležitější částí tohoto oddílu a je v něm obsaženo 16 efektů, které je možno samozřejmě různě upravovat. Potenciometr EFECTS ADJUST umožňuje změnu jednoho či více parametrů zvoleného efektu. Poslední dvojici tohoto oddílu tvoří REVERB LEVEL - nastavení hodnoty reverbu a REVERB DEPTH, který mění hloubku a vysokofrekvenční tlumení reverbace pro různé podmínky. Zcela samostatnou část tvoří soubor tlačítek KEYPAD umožňující vyvolávání a ukládání firemních nebo vlastních přednastavení a nese označení DIGITAL. Úplně vpravo je umístěn síťový vypínač POWER. Zadní panel je vybaven těmito prvky: odnímatelným síťovým kabelem, pojistkou, sluchátkovým stereo výstupem, vstupem a výstupem stereo efektové smyčky, přepínačem pro výběr typu ovladače (MIDI/pedál), MIDI vstupem a výstupem.

Vlastní test, možnosti nastavení

Připojuji kytaru a nemohu se dočkat, jak se výrobci podařilo vymodelovat jednotlivé typy zesilovačů. Otáčím AMP SELECTOREM na první pozici nazvanou Top Mount (vytvořeno podle Vox AC 30). Z reproduktoru se line jasný zvuk s čistým nízkým gainem s množstvím harmonických. Další v řadě je High power (vytvořen podle Hi Watt DR)- hlasitý a čistší zvuk než u většiny ostatních modelů. Následuje Studio Tweed (Fender Deluxe Reverb AA 763) - velice zdařilý model zesilovače, který mě opravdu nadchl. Large Tweed (Fender Bassman 5F6-A)- simulace zařízení původně určeného pro baskytaristy. Také slušný zvuk někde z období 50 let. 60s Era UK (Marshall 1959)- proslavený zvuk velice podobný svým charakterem originálu. 70s Era UK (Marshall JCM 800)- hlasitý, silný, velice ostrý zvuk. U těchto dvou předchozích modelů zesilovačů bych snad jen dodal, že i když barevně jsou od originálu téměř k nerozeznání, hrají jakoby za vás. Otáčím na další vzorek, kterým je Fuzzbox (Dallas-Arbiter Fuzz Face) - klasické zkreslení z doby Jimiho Hendrixe. Tube Recifier (Mesa-Boogie Dual)- vysokogainový model zesilovače. Calif Mod (Mesa-Boogie Mark IIC+)- přebuzený, silný zvuk (Santana by byl jistě spokojen). Ampeg VL - zvukově podobný legendárnímu Ampegu VL-501 a možná i trochu Marshallu. Mnoho zkreslení. Flexwave (Crate GX-140C)- výrazný solidní sound Crate, vhodný zejména pro hráče tvrdších žánrů. Vintage Club (Crate VC-60)- vynikající moderní zvuk klasického elektronkového zesilovače. Blue Voodoo (Crate BV-60) - velice silný vysokogainový zvuk. Acoustic (Boss AC-1 Acoustic simulátor)- umožňuje změnit elektrofonickou kytaru v akustickou. Velmi zdařilá simulace. Posledním modelovaným typem je Clean (Crate GX-140C)- čistý zvuk velice vhodný pro jazz. Veškerá již zmiňovaná přednastavení je možné upravovat korekcemi obsaženými v oddílu PRESET PARAMETERS. Dostáváme se k efektové části tohoto zařízení, které obsahuje 16 efektů, z nichž každý má jeden či více nastavitelných parametrů. EFECTS SELECTOR obsahuje tyto efekty: Na prvním stupni je Touch Wah. Tento efekt funguje jako klasický Auto-wah. Je možné ho ovládat i pedálem. Potom funguje jako běžný wah-wah. Následuje Compressor, který pracuje bezproblémově a znatelně zvyšuje sustain u vybraných vzorků. Tremolo- klasika, velmi pěkná modulace. Vibrato- velice dobře se chová u zkreslených zvuků. Chorus- je stereofonní a velice příjemný zejména u čistých vzorků. Flanger- slušné možnosti nastavení od lehkého po silný rozladěný flanger. Delay a Echo jsou klasické efekty s dostačujícím rozsahem nastavení. Rotating Speaker je dalším stereofonním efektem a reprodukuje klasický zvuk "Leslie rotujících reproduktorů". Následuje sedm kombinovaných efektových přednastavení: Chorus/Echo (stereo), Flange/Echo, Compressor/Vibrato/Echo, Compressor/Chorus/Echo (stereo), Compressor/Flange/Echo, Compressor/Chorus (ctereo), Compressor/Echo. Potenciometrem EFECT ADJUST můžete ovlivňovat nastavení jednotlivých efektů.

Dvojice prvků Reverb Level a Reverb Depth umožňuje velmi jemně nastavit požadovaný typ a úroveň reverbace.

Oddíl DIGITAL funguje následovně: Pod jednotlivými tlačítky 1-10 bank A/B jsou uložena tovární přednastavení. Do těchto bank je možné ukládat i svá nastavení, což probíhá velmi jednoduše a rychle. Tlačítko TAP zde funguje jako ovladač časového zpoždění, rychlosti i modulace efektů vzhledem k tempu, kterým právě hrajete. Veškeré ovládání je možné provádět i Crate Foot Controllerem, který jsem bohužel neměl k dispozici, protože se v této době nevyráběl. Jak jsem se dozvěděl později u distributora je již v této době v distribuci.

Závěr

Toto zařízení, které svou cenou spadá těsně pod hranici 30 000,- Kč, je velmi univerzální a zdařilé. Nejenom, že se mi líbilo svým designem, ale hlavně možnostmi, které nabízí. Samozřejmě, že jednotlivé zvuky nenahradí originální zařízení, jež DX 212 modeluje svými vzorky. Zkuste si ale spočítat, na kolik by vás již zmiňované originály vyšly. Pro toho, kdo by chtěl ještě nějakou tu korunu ušetřit, firma vyrábí slabší 60W model s jedním 12" reproduktorem pod označením DX 112.