EDIROL R-1

Kapesní rekordér
Cena: 
13 000,00 Kč

Vývoj jde takovým tempem kupředu, že dnes už opravdu nejsme nuceni s sebou na cesty či někam do terénu tahat desítky kilogramů hodně drahého a také velmi objemného vybavení, které nám umožní pořídit zvukový záznam ve slušné kvalitě. V podstatě totéž nám umožní krabička o hmotnosti pár desítek gramů, která nestojí opravdu „majlant" a bez problémů se vejde do každé brašny či objemnější kapsy.

Popis

V nevelkém plastovém tělíčku šedé barvy v kombinaci s černou o rozměrech 99 x 134 x 30 mm, vážícím 260 gramů se skrývá poměrně výkonný nástroj, nebo spíše přístroj, pro nahrávání a přehrávání zvukových souborů ve formátech typu Wave a Mp3.

Recorder Edirol R-1 obsahuje vestavěný, poměrně kvalitní stereo mikrofon pro okamžité nahrávání nejrůznějších akustických zdrojů, pokud by vám ovšem vestavěný mikrofon svoji kvalitou, či z jiného důvodu nevyhovoval, máte možnost připojit mikrofon externí, a to jak dynamický, tak kondenzátorový (konektor TRS 3,5 mm s označením MIC). V případě, že potřebujete nahrávat např. klávesy, či jiný zdroj signálu linkou, je zde konektor s názvem LINE IN (taktéž malý jack). Vstupní citlivost přístroje lze jednoduše nastavit pomocí potenciometru s názvem INPUT LEVEL, a na poměrně velkém (pokud chcete, tak oranžově podsvětleném) displeji pohodlně vidíte jakési zjednodušené VU metry, podle kterých lze (dle mého názoru ne příliš přesně) nastavit vstupní citlivost přístroje. Edirol R-1 ukládá svá data na CompactFlash kartu (jedna o velikosti 64 MB je přibalena přímo výrobcem a je v ceně přístroje), je podporována velikost od 32 MB až do 2 GB.

Jak již bylo zmíněno výše Edirol R 1 pracuje s formáty typu Wave (konkrétně 24 bitů / 44.1 kHz, 16 bitů / 44.1 kHz), a také čím dál víc populárním. Mp3 formátem (opět konkrétně 16 bitů / 320, 256, 192, 160, 128, 96, nebo 64 kbps), takže doba záznamu se poměrně drasticky mění v závislosti jednak k velikosti použité CompactFlash karty, a samozřejmě též v závislosti na zvoleném zvukovém formátu a nastavené vzorkovací frekvenci. Např. nahrávat v nejvyšší kvalitě, tedy 24 bitů / 44.1 kHz Wave, můžete na výrobcem dodávanou 64 MB kartu pouhé 3 minuty, ale pokud použijete formát Mp3 16 bitů / 64 kbps, tedy nejnižší zvukovou kvalitu (ale k nahrávání např. mluveného slova myslím plně dostačující), lze uložit až 130 minut záznamu. Při velikosti CF karty 2 GB (tedy maximální možná velikost, kterou Edirol R-1 podpoduje) nahrajete ve formátu Wave 24 bitů / 44.1 kHz 125 minut, a ve formátu Mp3 16 bitů / 64 kbps jste schopni nahrávat celých 4158 minut, což myslím je úctyhodné číslo. Nahraná data lze poměrně snadným způsobem přenést do počítače k archivaci, či k dalšímu zpracování, podporovány jsou obě nejrozšířenější platformy Windows a Mac OS X, obě bez nutnosti instalace driverů. R-1 se sám přihlásí jako externí USB zařízení, ze kterého je možno jednoduše data kopírovat pomocí vestavěného USB konektoru a výrobcem dodávaného USB kabelu (je podporován jak USB 1, tak i USB 2).

Nahrané zvukové soubory je možno přímo z přístroje poslechnout pouze pomocí externích sluchátek či reproduktorů, které je možno připojit pomocí konektoru (opět jack 3,5 mm) nesoucí název PHONES (OPTICAL). To znamená, že Edirol R-1 neobsahuje žádné vestavěné reproduktory, ale vzhledem k jeho velikosti si myslím, že ani není možno do jeho malinkatého tělíčka umístit kvalitní reproduktory, které by byly schopné věrně reprodukovat nahraný signál (výrobce se zřejmě řídil pravidlem, že někdy méně znamená více). Když už jsme u reprodukce nahraného materiálu, je nutné zmínit potenciometr s názvem Volume, díky kterému nastavujeme hlasitost přehrávání zvukových souborů.

Proti nechtěné změně nastavení některých hodnot rekordéru R-1 slouží přepínač HOLD.

Edirol R-1 je možno napájet externím adaptérem (který je součástí dodávky) a dvojicí klasických „tužkových" (nejlépe alkalických) baterií, na které dokáže R-1 nahrávat cca 2,5 hodiny v kuse, nebo celých 5,5 hodiny přehrávat záznam.

Jak jsem již zmínil, čelnímu panelu Edirolu R 1 vévodí oranžově podsvícený displej (s nastavitelným kontrastem), který zobrazuje 20 znaků ve dvou řadách a jeho podsvícení lze vypnout (např. z důvodu šetření baterií při provozu v terénu). Nad ním se nachází také již zmiňovaný vestavěný stereo mikrofon. Pod displejem na ovládacím panelu nalezneme celkem 13 gumových tlačítek plus jeden větší a taktéž gumový otočný krokový ovladač s názvem Value, sloužící ke snadnému zadávání hodnot.

Edirol R-1 totiž není jen obyčejný audio rekorder, ale má na palubě hodně užitečných funkcí, které z něj dělají opravdu zajímavou mašinku. Obsahuje jedenáct poměrně kvalitních stereo efektů, které jsou použitelné jak při přehrávání záznamu, tak je možno je aplikovat už při samotném nahrávání, dále vestavěnou ladičku kdy do audiovýstupu je vysílán aktuálně navolený tón (je možno ji i kalibrovat) a jako poslední je možno použít vestavěný digitální metronom s možností nastavení jak samozřejmě tempa, tak i metra a hlasitosti klicku. Všechny efekty včetně ladičky a metronomu aktivujeme tlačítkem prvním, označeným Audio Effects On / Off, které je barvy bílé a při jeho aktivaci se rozsvítí růžovou barvou, takže máte okamžitou optickou kontrolu zda-li je použit efekt, či nikoli.

K editaci všech efektů, ladičky a metronomu slouží tlačítko, které se nachází ihned vedle směrem doprava, je barvy černé, nepodsvícené a je označeno bílým nápisem Edit. Nyní si povíme něco o jedenáctce vestavěných efektů.

Jako první v pořadí se nachází efekt s názvem Easy EQ a jedná se v podstatě, jak ostatně jeho název napovídá; o ekvalizér s přednastavenými presety, určenými pro nejrůznější použití, jen namátkou uvedu některé názvy: Flat, Rock, Pop, Dance, Classic, Speech, Vocal. Easy EQ obsahuje celkem jedenáct takovýchto nastavení.

Druhý efekt v pořadí je označen nápisem For Speech, a je určen pro nahrávání, či zpracování mluveného slova. Je kombinací efektu De-esser (sloužícího k odstranění, nebo potlačení nepříjemných sykavek), enhanceru, díky kterému je možno „zkonkrétnit" např. málo srozumitelný, „zahuhlaný" hlas, a jednoduchého ekvalizéru, díky kterému je možno zesilovat, či ubírat basy a výšky v rozmezí 12 dB.

Třetím efektem je Voice Perform, díky kterému lze snadno vytvářet různé kosmické, hororové či skřítkovské hlasy, je to kombinace Pitch Shifteru a Delaye, a zde opět máme možnost, tak jako u předchozího efektu, přidávat nebo ubírat hluboké a vysoké frekvence v rozmezí 12 dB. Dále je možno zde také nastavovat stereo pozici efektovaného hlasu. Jen doplním, že všechny efekty včetně ladičky i metronomu mají vždy parametr Level, tedy zesílení (hodnota 0 až 100).

Jediným efektem, který parametr Level neobsahuje, je efekt v pořadí čtvrtý nesoucí název Editable EQ, a jak opět z jeho názvu vyplývá, jedná se o desetipásmový grafický ekvalizer s nastavitelným Gainem v rozmezí + / - 12 dB ve frekvencích 32, 64, 125, 250, 500 Hz, 1, 2, 4, 8, 16 kHz.

Noise Reducer je pátý efekt a jeho úkolem je eliminovat případné hluky, brumy a jiné zvukové „nečistoty", které nejsou žádoucí ve vaší nahrávce. Jedná se o kombinaci Noise Gate a Notch filtru.

Šestku nese Hum Noise Cut, a jedná se v podstatě o Notch Filter sloužící k potlačení hluků a brumů ve spodním pásmu kolem 50 a 60 Hz.

Sedmou pozici zaujal velmi slušně znějící Reverb, který dodá vašim nahrávkám ten správný prostor, na výběr je zde ze tří algoritmů (Hall, Room, Plate).

Int-Mic Rec. je efekt osmý, a nabízi, při nahrávání pomocí interního stereo mikrofonu, simulaci zvuku velkomembránového studiového mikrofonu, na výběr je zde z pěti charakteristik.

Efekt devátý v pořadí nesoucí název Ext-Mic Rec. má v podstatě totožnou funkci, ale je určen pro použití ve spojení s externím malým dynamickým mikrofonem, taktéž zde nalezneme na výběr z pěti charakteristik.

Jdeme-li dál, desáté místo zaujímá efekt Mastering - je určen k nabuzení či „napumpování" celé nahrávky a je kombinací Enhanceru a dvoupásmového kompresoru.

Posledním efektem s číslem jedenáct je Center Cancel, díky kterému máte možnost ze stereo nahrávky písně např. potlačit zpěv, či jiný zvuk nacházející se na určitém místě ve stereobázi.

Tak to máme co se týká efektů vše, jen pro pořádek doplním, že číslo 12 a 13 v pořadí efektů zabírají již několikrát zmiňovaná ladička a metronom.

Dalším tlačítkem směrem doprava je tlačítko taktéž černé barvy nesoucí označení Menu, díky kterému aktivujete hlavní Menu přístroje ve kterém se nacházejí funkce kontrastu displeje, jeho podsvícení, správy souborů (Delete, rename, atd.), Play Mode nebo-li tři možnosti přehrávání (Sequential, Single, Shuffle).

Velmi užitečnou funkci nalezneme na pozici číslo šest, je jí analogový Limiter, Následuje Record Mode (nastavení formátu a rozlišení), funkce Track Splitting, která automaticky rozdělí tracky pokud se na vstup nedostaví po dobu tří sekund žádný signál (např. pokud nahráváte skladby z CD), Input Monitor, díky které můžete při záznamu nahrávaný signál monitorovat např. v připojených sluchátkách. Funkcí Input Select volíte zda-li budete nahrávat signál stereofonní či monofonní, atd. Viz manuál.

Tlačítko Display ovládá různé zobrazení hodnoty na displeji (přepínáme např. mezi časem uplynulým z nahrávky, časem zbývajícím do konce, při nahrávání zobrazujeme VU metry, apod.) Ve spodní řadě nalezneme tlačítka určené pro posun, či vyhledávání ( Prev / Next ), také tlačítko Repeat, pomocí kterého je možno „zasmyčkovat" určitý úsek nahrávky (A / B) a ten pak přehrávat stále dokola. Vedle tlačítka Repeat nalezneme tlačítko Speed, pomocí kterého je možno měnit rychlost přehrávání záznamu, tak jak je tomu u klasických diktafonů.

Směrem dolů se nachází poslední třetí řada tlačítek, které jsou oproti předchozím poněkud větší, jsou to transportní tlačítka Stop a Play / Pause, vedle kterých se nachází bílé kulaté podsvětlené tlačítko Record. Jen pro úplnost dodám, že v blízkosti velkého otočného potenciometru Value se nacházejí dvě tlačítka, větší s označením Enter (určeno pro potvrzování hodnot) a menší Exit, určené pro výstup z aktuální položky či zrušení určité operace.

Práce s R-1

Celé ovládání Edirolu R-1 je, myslím, dobře navrženo, po pár minutách s ním můžete bez problému pracovat aniž by jste nutně potřebovali pročítat přiložený manuál. Vše je intuitivní a ani vyhledávání v Menu nečiní potíže.

Edirol R-1 jsem používal v terénu, jak na nahrávání zkoušek přímo ve zkušebně, tak jsem si nahrál i několik vystoupení s kapelou přímo z pozice zvukaře, tedy přímo od mixpultu ze sálu, kde jsem jej nechal jen tak ležet na mém klávesovém racku. Musím konstatovat, že jediná negativní odezva na nahrávky pořízené Edirolem R-1, byla ze strany mých spoluhráčů i mne samotného, ale vůbec se netýkala zvukové kvality záznamu, holt bylo tam slyšet všechno, hlavně ty chybičky.

Přístroj mne po dobu mého testování ani jednou nezklamal, pracoval bez odmlouvání jak měl, výborně hodnotím práci Limiteru, který opravdu pracoval skvěle, jelikož jsem nahrával při koncertu, tedy jednou rukou jsem obsluhoval klávesy a druhou Edirol R-1, špatně jsem si nastavil vstupní citlivost, ale Limiter mě podržel, v nahrávce nic poznat nebylo.

Jedinou malinkou výtku bych snad měl k designu, který působí na můj vkus zbytečně lacině, čímž nekoresponduje s bohatostí a kvalitou „obsahu" a může způsobit váhání případného kupce. Při použití ve funkci diktafonu také narazíte na pocit, že přístroj nepadne dokonale do ruky, zvláště té menší, jako je má.

V každém případě, všem co se poohlížejí po nějakém malém profesionálním audiorekordéru s mnoha užitečnými funkcemi a dobrým zvukem jej mohu vřele doporučit.