Kurzweil PC-2

Zvuková dominance
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
75 580,00 Kč

Americká firma KURZWEIL, vyrábějící elektronické klávesové nástroje a zvukové moduly je již cca 12 roků známá i širší české veřejnosti. Dnes patří korejské společnosti Young-Chang, která sídlí a vyrábí ve státě Washington.

Jeden z prvních, který vlastnil keyboard Grand Ensemble této značky s polovyváženou mechanikou, což bylo na tehdejší dobu (1988) „něco" byl pianista kapely Gustava Broma Miroslav Veselý. Dodnes vzpomíná na nádherný vibrafon a akustické piáno v něm obsažené. Dnes se spolu s Karlem Vágnerem, odborníkem na MIDI s námi podělí o své zkušenosti s nejnovější a nejvyšší řadou KURZWEIL PC 2, na který mimochodem hraje i Tom Schumann, pianista světové špičky v soft-jazzu – kapely Spyro Gyra.

Na první pohled

Už na první pohled nenápadný, temně fialový nástroj vypadá robustně a sympaticky. Zkrátka nástroj budí respekt. Zní to lacině, ale z praxe většina z vás ví, že těžší „stroje" obvykle i hutněji hrají. Nebudeme vzpomínat na elektrická piána Fender Rhodes či Wurlitzer, klavinet Hohner D-6 nebo klasické Hammondky. Dnešní doba vyspělým technologiím a ejhle, jeden z těch nepříliš náročných trhačů břišních svalů s velmi slušnou výbavou obsahující právě zmíněná piána včetně akustických, klavinety, varhany a mnohé další bezva zvuky je zde před mámi.

Ovládací prvky

Na horní desce se nachází několik skupin přehledně umístěných tlačítek s LED diodami, tahové potenciometry (fadery) a „listovací" kolečko pro rychlé vyhledání bank a zvuků, které budí dojem, že jako u většiny nástrojů made in USA bude i zde ovládání značně komplikované. Tento dojem potvrzuje i na dnešní poměry poněkud malý displej. Zdání však klame. Záhy po proniknutí do struktury nástroje totiž zjistíte, že všechny ovládací prvky mají své opodstatnění, nacházejí se přesně tam, kde mají být a zmíněný malý displej ukazuje vše potřebné.

Jedna z nejdůležitějších věcí, která každého klávesáka zajímá na nástroji v první řadě, je klaviatura. Ta je u PC-2 šestioktávová, plastová a částečně vyvážená, tzn., že muzikant s praxí si na ni velmi rychle zvyká a ocení ji zejména při rychlých “synťákových” či hammondkových bězích a stejně tak příznivě ohodnotí jistý odpor kláves při hraní na piána všeho druhu. Prostě reaguje rychle a poskytuje vysoký hráčský komfort. Samozřejmostí je i aftertouch a různé dynamické křivky nastavení.

Efekty

Všechny efekty jsou digitální a stereo, efektová jednotka disponuje dvěma druhy efektů: FX-B obsahuje všechny druhy hallů, reverbů a ech (65) a FX-A veškeré modulační efekty, jejichž nabídka je opravdu vyčerpávající. Editace těchto efektů je velmi slušná a v rámci možností displeje i přehledná. Dále je zde možnost si jednotlivé zvuky zbarvit podle chuti třípásmovým, velmi citlivě reagujícím (+/- 12stupňů) ekvalizérem. Vše lze samozřejmě zapsat či uložit do vlastní (user) banky tam, kam potřebujete.

Zvuky

PC-2 má 32 bezvadných základních zvuků. 64hlasá polyfonie (rozšiřitelná až na 128) zaručuje dostatečnou kapacitu hlasů i pro nejnáročnější nastavení layerů čili vrstev klaviatury. Zvuky z interní (tovární) banky znějí velice přesvědčivě a transparentně v celém rozsahu nástroje. Za zmínku stojí obzvláště elektrická piana Fender a Wurlitzer, nemluvě o akustických klavírech pro Kurzweil typických. Firma se vytáhla s perfektním hlasovým samplem vokální kapely Take 6. Také klavinet, marimba, saxofony a 12strunná kytara jsou velmi brilantní. Připomínku bych měl snad k vibrafonu a bicím, které zní trochu laciněji (pozn. autora - druhý klávesák z kapely naopak tvrdí, že se mu líbí!), to si myslím, že je ovšem nepodstatné, protože PC2 je především piáno a ne sada bicích.

Velkým magnetem PC2 je mód KB3, což je velmi zdařile vyvedená simulace klasických „kolečkových" hammondek. Tento počin firmy považuji za opravdovou bombu, protože k navození dojmu hry na Hammond B3 přispívá možnost stejné editace a i stejného grafického zobrazení nastavení táhel jako u skutečného nástroje. Pomocí tahových potenciometrů nebo chcete-li faderů A-D, sloužících mimo jiné i k ovládání zón v nastavení MIDI (setup), můžete měnit jednotlivé odstíny harmonických tónů! Tyto fadery zde zastupují klasická táhla (drawbars). Po přepnutí tlačítka SOLO se dostáváme k dalším čtyřem táhlům a poslední táhlo supluje modulační kolečko SW5.

Nebudu se rozepisovat o opravdu všech možnostech editace, ale za zmínku stojí pět (ano pět!) přepínačů s možností nastavení dané funkce. Další perličkou, na kterou firma chytře myslela, je možnost zapínání „kliknutí", tj. cvaknutí typického pro správné hammondky. Leslie, čili rotační, Dopplerův efekt tolik typický pro rock 60. let je vypracován velmi odpovědně a roztáčí se jako u originálu. Zbývá už jen mód nastavení MIDI (setup), což není nic jiného něž známá a důležitá funkce masterkeyboardu. I zde nacházíme jako již tradičně čtyři zóny s možností nastavení MIDI vyhýbek, layerů (vrstev), splitů (rozdělení klaviatury), prolínání zvuků tlakem na klaviatury, ovládání dalších MIDI perifériií atd.

Výbavu MIDI nastavení PC2 doplňuje arpegiátor nastavitelný pro kteroukoliv zónu.

Nástroj v tomto módu plně odpovídá možnostem nástrojů této cenové kategorie. Funkce jsou snadno dostupné pomocí kurzoru, který přesunete tam, kde je třeba. Pozor ale na pojmenování vámi vytvořených nastavení (setup), které je provedeno až po stisknutí tlačítka uložení STORE. Je třeba si dát pozor, kam si dané nastavení ukládáte. K dispozici je totiž více bank a může se vám stát, že ztratíte přehled.

Další pozitivem tohoto skvělého nástroje je digitální výstup, možnost připojení externího ribbon controlleru, 2 MIDI výstupy a vstup na breath controller (dechový ovladač). V tomto případě firma doporučuje breath controller firmy Yamaha. Stejně jako u některých nástrojů Yamaha i zde lze poslat přes MIDI program change hlášení, aniž by se nástroj sám přepnul.

Uživatel má možnost si uložit 256 svých vlastních programů, 128 standartních, 128 hammondkových programů.

MIDI

128 programovatelných uživatelem, každý má 4 nezávislé zóny, efekty a nastavení arpeggiátoru. Z továrny je přednastavených 64 programovatelných nastavení MIDI.

Další výbava

Samozřejmostí je sluchátkový výstup a možnost uchycení notového stojánku, který si lze přiobjednat. Připojit je možno standardní pedál, který je přiložen, ale je bohužel velmi lehký a snadno jej během hraní odkopnete, což se dá vyřešit připevněním proužku koberce či gumy na spodní stranu pedálu. Dá se připojit i pedál hlasitostní (není ve výbavě).

PC2 není vybaven zabudovaným sekvencerem, ale může přijímat v režimu Omni-On, tzn. že může znaměnitě sloužit mj. jako zvukový modul. To si ale myslím, že by byla škoda, obzvláště když si uvědomíte, jaká je zde k dispozici klaviatura a zvukové možnosti pro živá vystoupení.

Slovo na závěr

PC-2 je vynikající zejména díky kvalitnímu přednastavení z továrny. Prostě jej přivezete z obchodu a hned můžete jít hrát. Je to nástroj na živé hraní, jak zvuky a ovládáním, tak i rozměry a váhou. Je třeba dodat, že PC-2 má ještě většího bratříčka PC-2X, což je nástroj s 88 plně vyváženými klávesami. Váží ovšem o 7 kg více, tj. 23 kg a celková délka je 138 cm (zde už nastává problém při transportu). Tento „dospělejší" model již stojí 99 410,-Kč.

Potřebujete-li nástroj s dobrou klaviaturou, příjemnými zvuky, lze PC-2 jen a jen doporučit.