Laney B3 - basové kombo

Modrooký cvalík
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Již několik let jsem majitelem basového aparátu Laney z typové řady Richter. Firma vykazuje v posledních letech velmi dynamický růst a od tohoto faktu se odvíjí každoroční "porce novinek". Jedna z nejzajímavějších, která se mé muzikantské profese nejvíce týká, mě zaujala natolik, že jsem se rozhodl se o tento zážitek s vámi podělit.

Už samotný design napovídá tomu, že tu jde o basovou techniku té nejvyšší kvality. Vzhledem k jeho celkovému vybavení, výkonu a velikosti bych spíše použil název “KOMBOAPARÁT”. Celkový výkon zesilovače je 600 W a je samozřejmě osazen lampou na předzesilovači. Stejně jako u jiných basových hybridních zesilovačů, které firma Laney vyrábí, lze i zde namíchat úroveň lampového a mosfetového předzesilovače a jejich vzájemný poměr. Pojďme si tedy představit technické možnosti a strukturu zvuku.

Přední část

Pomocí potenciometru FET GAIN se nastavuje zisk mosfetového předzesilovače. Při tomto použití je zvuk tvrdší a průraznější. U tohoto nastavení se mi velmi líbí pěkný, čitelný zvuk flažoletů a zajímavý attack při hře palcem. Naopak zvuk lampového předzesilovače, jehož intenzita se nastavuje potenciometrem DRIVE a OUTPUT je spíše měkčí, třpytivější a je v něm opravdu poznat pěkný teplý lampový zvuk. Mě osobně se nejvíce líbí volba lampa a mosfet dohromady, s mírnou převahou lampového předzesilovače kvůli zachování měkkosti zvuku. K této operaci slouží potenciometr PREAMP MIX, pomocí kterého si můžeme jednorázově nastavit rozdílný poměr lampa / mosfet nebo shodný poměr 50/50. Další zajímavostí je tu potenciometr DRIVE, pomocí kterého lze do čistého zvuku namíchat poměrně velmi citelné zkreslení, což nepochybně ocení ti hráči, kteří používají basový overdrive. Vše ale samozřejmě závisí na tom, jak silný je signál z vašeho nástroje. Tento systém je však velmi citlivý a pokud chcete dosáhnout jen čistého zvuku je potřeba DRIVE nastavovat pouze na čtvrtinu jeho maximální úrovně. Další částí předního panelu jsou korekce BASS,TREBLE a velmi pěkně (modře) podsvícený (pozn. redakce - proto ten název článku, bohužel aparát byl fotografován bez přívodu energie, takže podsvícení není patrné), vypínatelný 6pásm. grafický equalizér, který již od pohledu podtrhuje progresivní a moderní zpracování přední časti zesilovače. Celá tato střední část je rozdělena na tři celky BASS-MID-TREBLE. Další výbavou je spínač BRIGHT, který při aktivaci dodává jas a třpyt do vyšších frekvencí. Já osobně používám BRIGHT pro hru prsty, pro jeho vyšší ostrost a čitelnost. Pro hru slap jej vypínám. Spínač PRESHAPE aktivuje tovární přednastavení grafického equalizéru. Pokud toto nastavení použijete, dosáhnete masivní tón s mírně potlačeným pásmem středových a zvýrazněným pásmem basových frekvencí. Podobného výsledku docílíte nastavením grafického ekvalizeru do tvaru písmene V.

COMPRESSOR se nachází v pravé části předního panelu. Jeho ovládací prvky tvoří spínač pro aktivaci, LEVEL - nastavení úrovně a COMPRESSION - nastavení komprese. Po delším zkoušení jsem zjistil, že jeho funkce není příliš výrazná. Myslím si ale, že zesilovač je konstruován tak, že má sám o sobě přirozenou kompresi a i při použití různých způsobů hry zůstává zvuk velmi dobře čitelný a vyrovnaný. K nastavení výstupního signálu koncového stupně zde máme ovladač VOLUME. Jeho odlišná velikost slouží k rychlé orientaci. Z levé a pravé strany se nachází indikace vstupního a výstupního signálu a úplně vpravo je spínač POWER pro aktivaci koncového stupně a STANDBY pro aktivaci předzesilovače. V tomto případě také spínač STANBY nahrazuje funkci tlačítka mute. Poslední věcí je vstup PASIVE, ACTIVE pro nástroje s vyšší a nižší úrovní signálu a výstup pro připojení ladičky TUNER.

Zadní část

Hned zkraje najdeme přepínač HORN-ON/OFF, který slouží pro vypnutí a zapnutí horny a HORN-HI/LO, který nastavuje dvě různé citlivosti horny. Symetrický linkový výstup je u tohoto typu samozřejmostí, v tomto případě je ještě vybavený přepínačem pro nastavení výstupního signálu před a za korekcemi. Dále se zde nachází efektová smyčka s nastavením citlivosti a režimem bypass, vstup pro footswitch, signálový výstup předzesilovače pro připojení dalšího koncového stupně a vstup pro externí zdroj signálu, pomocí kterého můžete připojit CD přehrávač, automatický bubeník apod. Tou nejsložitější částí kterou zde můžeme najít je AKTIVNÍ CROSSOVER. K jeho ovládání slouží přepínač AMP MODE, pomocí kterého uvádíme zesilovač do tří různých režimů. V tomto případě musím podotknout, že reproduktory jsou u komba rozděleny a zapojeny na dvě časti 2x10" výstup HI a 1x15" výstup LO. Pokud aktivujeme režim INTERNAL + SUB, posíláme do obou těchto částí plný signál. Při přepnutí do režimu BI-AMP, dojde k aktivaci vestavěného aktivního CROSSOVERU. Dělící kmitočet je zde nastaven pevně na frekvenci 150 Hz, signál ve frekvenčním pásmu nad tímto kmitočtem je posílán do výstupu HI (2x10"), signál pod tímto kmitočtem je posílán do výstupu LO (1x15"). Při aktivaci režimu INTERNAL ONLY je signál posílán pouze do výstupu HI (2x10") a výstup LO je bez signálu. Součástí vestavěného CROSSOVERU jsou signálové výstupy HI, LO a potenciometr umožňující nastavit vzájemný poměr mezi těmito výstupy. Celá tato sekce je použitelná ve spojení s externím koncovým zesilovačem a boxy. Zvláštností zesilovače je jakési resetovací tlačítko PUSH TO RESET, které vyřadí zesilovač z provozu při déletrvajících nestandardních a rizikových stavech jako např. nesprávné napájení nebo porucha důležitého komponentu. Po odstranění závady a opětovném zatlačení tlačítka do jeho původní polohy by měl být zesilovač opět schopen provozu.

Celý zesilovač je do komba vsazen v plechovém boxu a od reproduktorů je oddělen dřevěnou přepážkou. Jeho demontáž je velmi snadná a po odstranění čtyř šroubů a odpojení dvou konektorů typu speakon, je možné zesilovač vyjmout.

Reproduktory

Basové kombo Laney B3 je osazeno jedním 15" a dvěma 10" reproduktory zn. H/H, doplněnými již zmíněnou spínatelnou tlakovou hornou. Součástí jsou také tři bassreflexové otvory v přední časti. Toto osazení, zahrnující velmi široké frekvenční pásmo, je velmi dobře použitelné pro pěti a více strunné basové kytary. Vzhledem ke zvolené koncepci komba, převyšuje jeho váha, váhu běžných basových komb. Z tohoto důvodu má B3 ve své výbavě dvě zapuštěná kolečka, umístěná na zadní (zkosené) části aparátu, pomocí kterých lze kombo pohodlně transportovat. Líbí se mi také zajímavě provedený systém čtyřstranně uchopitelných madel, které umožňují transport komba v jakékoli poloze.

Závěrem

Na otestování jsem použil 4strunné a 5strunné baskytary značky Aria a 6strunou basu zakázkové výroby. Můj celkový dojem je takový, že B3 je velmi universální basové zařízení, na které je možné hrát téměř všechny basové techniky od trsátka, prstové hry až po slap a další složité akordové hraní. Jeho předností je však hlavně zajímavá měkkost, brilance a velmi dobrá čitelnost při rychlém sledu tónů.

Z mého hlediska, tedy hráče preferujícího spíše moderní způsoby a techniky hry, si myslím, že kombo splňuje všechny, dnešní dobou dané náročné požadavky na interpretaci basového partu a mohu ho vřele doporučit i hráčům s nejvyššími požadavky.

Firma Laney Vyrábí také verzi B2 s reproduktory 2x10" a zesilovač B1 v normálním a rackovém provedení.