Line 6 LowDown LD300 Pro

Baskytarové modelingové kombo
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
18 950,00 Kč

Možná víte, že kombo postavené na modelingovém principu, ale určené pro kytaru, uvedla firma Line 6 na trh již před nějakým tím rokem. A nyní jsme se dočkali i my basisté. V sortimentu firmy se tak usídlilo baskytarové kombo LowDown, jehož preamp je plně digitální a obsahuje digitální simulace několika zesilovačů včetně reproboxů, 4 efekty, basový syntezátor a mnoho dalších funkcí a vychytávek, které může nabídnout jen digitální technologie.

Preamp LowDown v podstatě vychází ze známého baskytarového multiefektu Bass POD XT, který má ovšem mnohem více simulací a efektů. Když tedy takový „ořezaný" POD zapojíte do koncového zesilovače a ten do reprobedny, máte LowDown – několik basových stacků v jediném kompaktním kombu. Firma Line 6 vyrábí komba LowDown ve čtyřech výkonnostních (i velikostních) verzích. Předmětem tohoto testu je nejsilnější 300 W verze s typovým označením LowDown 300 PRO.

Popis

Kombo patří svými rozměry (559 x 762 x 457 mm) spíš k větším aparátům a při hmotnosti 40 kg je to již klasická „dvouchlapovka", i když na kratší vzdálenosti jsem neměl problém ho přenést sám a to se nepočítám mezi nějaké extra „vazbiče". Snadnému transportu napomáhají dvě výklopná madla, která jsou řekl bych praktičtější než klasická zapuštěná, nicméně nepůsobí tak masivně a spolehlivě. Kombo je tradičně oděno do černého koberce a zadní rohy jsou chráněny odolně vyhlížejícími rožky. Designu čelní strany vévodí v horní části zkosený ovládací panel v tmavě šedé metalíze. Spolu se stříbrnými knoflíky potenciometrů vypadá sice vintage, ale luxusně. Mřížka chránící reproduktor je masivní a pevná a nese kovové logo Line 6. Není rovná, jak bývá zvykem, ale je trochu vyklenutá směrem ven. Za ní se skrývá jeden 15" reproduktor a vpravo nahoře také vysokofrekvenční horna. Poněkud avantgardně a ojediněle je řešena dolní část přední desky, kde se nachází vyústění dvou basreflexů. Celá tato část je překryta plastovou maskou s vylisovaným nápisem LowDown, v níž jsou ony zmíněné otvory pro basreflexy. Velké gumové nožičky jsou samozřejmostí.

Ovládací prvky

Na předním panelu vlevo se nacházejí dva jackové vstupy pro pasivní nebo aktivní basu. Dále zleva doprava jsou to knoflík pro výběr z pěti typů basových aparátů a jednoho syntezátoru (blíže v odstavci o aparátech). Dále je tu knoflík „DRIVE", kterým lze nastavit míru zkreslení vybraného modelu zesilovače. Následuje sekce ekvalizéru s knoflíky pro nastavení basů, nižších středů, vyšších středů a výšek. Další potenciometr „CHAN VOL" ovládá hlasitost aktuálního nastavení. Následuje kompresor s jediným rotačním ovládacím prvkem a po něm speciální efektový potenciometrem, kterým se jednak přepíná mezi třemi vestavěnými efekty (více v odstavci o efektech) a zároveň se jím nastavuje intenzita zvoleného efektu. Prakticky je to uděláno tak, že každému z efektů patří určitá výseč potenciometru, v rámci které se mění nastavení efektu. Posledním ovladačem je celkové zesílení koncového stupně.

Kromě výše jmenovaných ovládacích prvků jsou na předním panelu ještě gumová tlačítka. Tlačítko „DEEP" aktivuje obvod, který zvuk poněkud zhutní. Další čtyři tlačítka (A, B, C a D) jsou pro přepínání mezi přednastavenými kanály – zvuky. A poslední gumové tlačítko slouží k aktivaci/deaktivaci ladičky. Úplně v pravé části předního panelu jsou ještě XLR DI výstup, tlačítko „GROUND LIFT" (to pro případ, kdyby zesilovač vinou špatného přívodu elektřiny ve staré sokolovně s elektroinstalací z 20. let minulého století vrčel), tlačítko pro vypnutí horny, vstup 3,5 mm jack pro připojení audio přehrávače (podle hesla připoj a jamuj :o), konektor pro připojení nožního pedálu, výstup na sluchátka a přepínač „POWER". Veškeré prvky jsou tak soustředěny na předním panelu a jsou tedy snadno dostupné. Na zadním panelu najdeme už jen pevně připojený elektrický přívod, pásku suchého zipu, kterou se dá kabel po smotání zajistit a větrací otvory. Chlazení je aktivní pomocí ventilátoru.

Jak na to 

V úvodu jsem napsal, že preamp funguje trochu jako basový mulťák a ovládání tedy vyžaduje trochu jiný přístup (ne moc). V každém ze čtyř kanálů je nastaven už z továrny nějaký fajnový zvuk, který můžeme samozřejmě změnit a následně uložit. Zvolme si tedy např. kanál A a pojďme jej dále modifikovat k našemu obrazu. Nejdřív asi zvolíme ten správný basový aparát, který odpovídá našemu vkusu nebo zvukovým potřebám. Zvuk si dále upravíme pomocí potenciometrů „DRIVE", ekvalizéru a tlačítka „DEEP". Potenciometrem „CHAN VOL" nastavíme hlasitost, která nám bude u tohoto presetu vyhovovat, dále zvolíme míru komprese, případně nějaký ten efekt a zvuk je hotov. Přidržením tlačítka zvoleného kanálu jej uložíme. Ovládání je jednoduchá a rychlé. Takto můžeme podle potřeby přednastavit zvuk všech čtyř kanálů. Po připojení nožního ovládacího pedálu FBV Shortboard se ovšem zpřístupní dokonce 36 presetů! To si ovšem tento pedál musíte přikoupit. Holt marketingová strategie Line 6 je propracovaná.

Aparáty

Zvukové možnosti tohoto komba jsou obrovské – několikanásobně větší než u klasického komba. Základ zvuku vždy tvoří zvolený model basové aparatury. LowDown jich má pět:

CLEAN – zvukově vychází z aparatury amerického výrobce Eden. Konkrétně jde o model Eden Traveler, což je hybridní zesilovač s lampou v preampu, který vyniká především čistým, velmi bohatým zvukem. Jde o klasický moderní tzv. hifi sound, který se výborně hodí na slap. Výrobce neudává s jakým reproboxem byl tento zvuk namodelován, ale v Bass PODu je standardně nastaven s bednou 4x10 Fender Bassman combo, který je snímán dynamickým mikrofonem. Otázka je, zda je to tak i u LowDown.

R&B – tento retro zvuk, který je především o kulatých basech byl modelován podle aparatury Ampeg B-15 Flip Top z roku 1968 s boxem 1x15 Ampeg a jistě uchvátí milovníky rock&rollu.

ROCK – jde o rockovou klasiku, která se uplatní i v dnešní moderní rockové muzice. Modelem stála impozantní aparatura Ampeg SVT s boxem 8x10 z roku 1974. Jde o celolampovou hlavu a box, který byste na rozdíl od tohoto komba jen stěží mohli převážet ve Škodě 120. Zvuk je velmi bohatý na příjemné lampové harmonické frekvence a pomocí „DRIVE" se dá dost dobře nakresli. Skvěle se hodí na rock nebo metal.

BRIT – u tohoto modelu vycházeli v Line 6 z klasiky konce 60. a začátku 70. let, aparatury Marshall Super Bass, spolu s bednou 4x12 stejné značky. Na originál jsem sice nikdy nehrál, ale co můžu posoudit alespoň podle kopií, či starších nahrávek např. Deep Purple, charakter zvuku je zde namodelován dost věrně.

GRIND – to je opravdu mlýnek na maso. Jde o zkreslený zvuk, jehož základem je řádně našťavený SansAmp PSA-1, který je dále puštěný do Ampega SVT. To vše je ještě nakombinováno s čistým zvukem, aby to znělo alespoň trochu jako basa. Do tvrdých stylů určitě supr, jen opatrně s „DRIVE" – někdy méně znamená více ;o)

SYNTH – tady už nejde o model zesilovače nýbrž basového syntezátoru z let sedmdesátých. Patrně půjde o klasický MiniMoog. Jediné co k tomu můžu říct, že je to zábava na celý víkend. Ve chvíli, kdy navolíte tento zvuk, potenciometry ekvalizéru a kompresoru změní svou funkci a slouží k ovládání nejrůznějších parametrů syntezátoru. Zvuková variabilita je tak velká, že si budete muset vzít ještě na pondělí dovolenou.

Kompresor

Vestavěný kompresor má sice jen jedno ovládací „kroutidlo", nicméně mě stačilo. Dobře vím, jak je pro začátečníka těžké laborovat nad nastavením kompresoru a jak jednoduše se dá zvuk pokazit špatným nastavením. To se vám s tímto kompresorem nestane. I když je kompresor téměř naplno, basa zní stále přirozeně bez nepříjemného nosového zahuhňání na začátku tónu. Zvuk je pěkně zahuštěný a masivní.

Efekty

Jak jsem již popsal, všechny tři efekty se ovládají jediným poťákem, což značně snižuje jejich další variabilitu. Přesto jsou všechny dobře použitelné, protože jejich základní nastavení je vlastně právě to klasické, které byste (pravděpodobně) stejně pro dobarvení svého zvuku nakonec navolili. Na žádné šílené zvukové experimenty to sice není, ale méně zkušení zase ušetříte spoustu času a hledání. K jednotlivým efektům:

ENVELOPE FILTER vychází z efektu s názvem Q-Tron a jde vlastně o autowah, který reaguje na dynamiku hraného tónu a podle toho kvákne. Je perfektní na funk, hodí se na okořenění basových sól anebo na takové to domácí kvákání :o)

OCTAVER byl namodelován podle EBS OctaBass a přidává k hranému tónu nižší oktávu. Přidaný tón o oktávu níž již sice nezní moc jako původní basa, ale efekt je to výborný a určitě se dá použít při různých hudebních experimentech nebo třeba tam, kde hraje basa sama výraznou linku, pouze s bicími.

CHORUS – moc pěkný chorus, který přidá kovové zabarvení a přitom zůstává měkký a neredukuje basy. Přímo vybízí k použití v jazzu nebo náladových pasážích.

Vychytávky

Naprosto bezkonkurenční vychytávkou je DI výstup, který se od podobných výstupů na běžných kombech dramaticky liší. Signál, který z něj vychází není totiž obyčejný zvuk preampu komba, ale obsahuje zvuk celé basové hlavy a reproboxu sejmutý mikrofonem. Tedy zvuk, kterého byste dosáhli pouze klasickým nazvučením aparátu mikrofonem, což většina českých zvukařů nedělá, protože na to buď nemají dobrý mikrofon nebo se jim nechce anebo se bojí (oprávněně), že jim to bude houkat, hučet apod. S DI výstupem LowDown jste naprosto v pohodě a to kdekoli a s jakýmkoli zvukařem. To co z komba zvukaři pošlete je totiž finální vychytaný a vyrovnaný sound, se kterým budete spokojeni jak vy, tak i zvukař.

Další neméně příjemnou vychytávkou je vstup pro externí audio zařízení. Může to být vlastně cokoli – walkman, discman, mptrojka, metronom, automatický bubeník ... Jednoduše připojíte a můžete zkoušet i bez kapely.

Závěrem

Myslím, že kombo LowDown 300 PRO se firmě Line 6 opravdu povedlo. Zvukově je úžasně variabilní, takže ten svůj zvuk si v něm najde opravdu každý basák od jazzmana až po grindcoristu. Díky tomu najde určitě uplatnění v rukou basisty, který hraje ve více kapelách různých stylů nebo v rukou basisty experimentátora. Výkon 300 W je dostatečný i na větší pódium, ovšem na Trutnov open air to asi stačit nebude. Myslím, že je to také dobrá volba jako základní vybavení do studia. Podle mě není v současné době na trhu lepší nabídka. Když uvážíte, že koupí tohoto komba dostáváte do rukou 5 aparátů, 3 efekty, kvalitní kompresor, bass synth, ladičku nemluvě o dalších vychytávkách, je cena nějakých 18 000 bezkonkurenční. Abych jenom nechválil, nutno dodat, že mi na kombu chybí USB konektor pro připojení k PC. Tak by se daly jednotlivé zvuky editovat pohodlně v PC (tak jak je tomu u Bass POD XT).

Aparát jsem testoval za použití čtyřstrunné baskytary Fender Jazz Bass Standard (Mexiko) a aktivní pětistrunné handmade.