Line6 Pod Studio UX2

Externí zvuková karta
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
5 090,00 Kč

„Léta už používáš zvukovku od Line6 UX1; nechceš na porovnání a zároveň tak trochu i na otestování tuhle novinku – UX2?“ zeptal se mě nedávno „lišácky“ zástupce šéfredaktora. Protože jsem opravdu UX1 používal téměř tři roky (a byl jsem s ní spokojen), na nabídku jsem kývl.

Díky tomu mi byla k dispozici externí zvuková karta od Line6, tj. zařízení firmy, vyhlášené, a to ve velmi pozitivním slova smyslu, nejen svými modelingovými simulacemi, ale také velmi solidní podporou prostřednictvím svých webových stránek; z adresy www.line6.com je možné bezplatně aktualizovat ovladače a stahovat přednastavené presety. Kdo nevěří, ať sám zabrouzdá.

Přestože jsem dříve vlastnil TonePort UX1 (model odlišný od modelu Pod UX1, se kterým by tento rozhodně neměl být zaměňován), „nepřidělala“ mi testovaná novinka žádné „starosti“ - ba naopak. Červený pack UX2 jsem otevíral jako starou známou věc. Ostatně právě tato zkušenost se pozitivně projevovala během celého testu; vždyť se vlastně jedná o většího a sofistikovanějšího bratránka UX1. Dodejme, že v balení se kromě zvukovky samotné nachází ještě čtyři CD, spolu s jedním USB kabelem (A/B).

A nyní už k popisu samotnému: UX2 disponuje dvěma XLR vstupy s nastavitelnou citlivostí a phantomovým napájením, dvěma jack vstupy, opět s nastavitelnou citlivostí, dvěma linkovými vstupy (stereo jackové zdířky), jedním stereo monitorovým vstupem a dvěma zdířkami pro nožní pedály k zasílání MIDI příkazů (například start/stop, punch In/Out atd.). Z výstupů zde najdeme S/PDIF stereo (RCA), dva analogové symetrické výstupy pro referenční monitory a výstup pro sluchátka. Přednímu panelu dominují ukazatele úrovně hlasitosti pro oba kanály. Rozhraní zůstalo stejné jako u předchozího modelu; je jím tedy USB, jehož aktuální status vidíte pomocí LED indikace. Osobně považuji tento druh vizuální kontroly za výbornou věc, která rozhodně dokáže ušetřit spoustu času. Nejednou se mi například stalo, že když mi stará zvukovka „zničehonic“ přestala hrát, stačilo jen mrknout na LED – a bylo jasno: povytáhl se kabel.

Ale zpátky k novince. Ač jde o výrobek z plastu (oproti UX1 nevyvedeném v barvě červené, nýbrž černé), skutečně není důvod obávat se nějaké degradace kvality: a „ono“ ukrývající se uvnitř „krabičky“ je nejen velmi zajímavé, ale také velmi „funkční“! UX2 totiž nabízí 24-bitové nahrávání při maximální vzorkovací frekvenci 96 kHz (UX1 umí 44,1/44 kHz) s dynamickým rozsahem větším než 100 dB a přitom s latencí blížící se nule! Firma Line6 dosahuje tak zanedbatelné latence via své vlastní řešení, nazvané "ToneDirect monitoring", kdy DSP využívá výkon počítače, ale až na úrovni ovladače OS, čímž efektivně obchází případné zpoždění, ke kterému by mohlo docházet během zpracovávání signálu na úrovni vrstvy ASIO nebo CoreAudio ovladačů. To mimo jiné znamená, že můžete naprosto bez problémů používat zvukovku i při živém vystoupení, nebo si ji třeba můžete přibalit k notebooku před cestou na dovolenou a někde u moře pod palmou pak vesele cvičit prsty nejen na místním ukulele, ale i na své (šestistrunné) přítelkyni. Obě možnosti jsem využíval velmi často... Požadavky kladené na počítač si můžeme podat v následujícím výčtu: minimálních 512 MB paměti (doporučen je 1 GB a více), 1 GB volného místa na disku (10 GB volného místa na HD pro nahrávání), disk s rychlostí otáček 5400 rpm (doporučeno je 7200 rpm i více) a mechanika CD-ROM. V případě OS Windows je doporučeno Pentium IV 1.2 GHz nebo více, podporovány jsou verze OS Windows XP (SP2), a Windows Vista (32-bit i 64-bit). Na platformě Apple se setkáme s požadavkem minimálně CPU G4 na 800 MHz či vyšší taktovací frekvenci a s požadavkem na číslo OS X alespoň 10.4.6 nebo novější.

Již jsem zmínil, že součástí balení jsou také čtyři CD. Jedno představuje klasické instalační CD (ovladače), druhé obsahuje nahrávací program Live Ableton Lite 7, na třetím CD najdeme známý Reason 4 a konečně čtvrté v sobě skrývá aplikaci Riff Works. Instalační procedury hardwaru zůstaly zachovány beze změny. Tedy nejdříve vložit CD s ovladači a teprve poté USB kabelem propojit zvukovku s počítačem. Pak už jen kliknout na ikonku PodFarm, která se po dokončení instalace objeví na ploše a zapojit kytaru/baskytaru/mikrofon. Pro poslech nasadit sluchátka nebo připojit bedny a vesele hrát dle libosti.

Něco málo slov k PodFarm.

Jde o náročnější a mnohem „mocnější“ srdce i mozek, než který „tikal“ a „myslel“ v TonePort UX1 GearBox. Vlastní princip aplikace ale zůstal stejný, takže ovládání je opět velmi intuitivní. Už z hardwarového nastavení samotné zvukovky je jasné, že lze hrát i nahrávat na kytaru nebo baskytaru, zpívat nebo nahrávat na mikrofon (dynamický či kondenzátorový), do linky zapojit klávesy nebo třeba připojit nějaké digitální zařízení... Prostě, stačí jen v PodFarm vybrat to právě požadované zařízení a začít si hrát.

Vybírat přitom lze z obrovského množství aparátů a komb i efektů, z rozličných nastavení polohování mikrofonu u beden, zkrátka sestavovat si právě ten svůj vysněný zvuk a to v té nejlepší možné softwarové podobě. Graficky je vše znázorněno logicky a přehledně přesně tak, jak je tomu v běžném klasickém zapojení aparátu s efektovým řetězcem. Myslím, že z doprovodných screenshotů je dobře patrné, co chci říct... Na rovinu přiznávám, že jsem spíše zatížen na klasické (reálné) analogové aparáty a krabičky; zde ovšem musím smeknout, protože jak GearBox nebo představovaný PodFarm jsou produkty opravdu výjimečné. Zvuk jimi produkovaný je živý, nepostrádá dynamiku – jednoduše napsáno: při hře na vás dýchne opravdový „zvuk“ a ne jenom „nuly a jedničky“. Navíc jsou pochopitelně všechny presety plně editovatelné, což nabízenou škálu výraziva otevírá téměř neomezeně. PodFarm vlastně představuje samostatnou aplikaci, kterou v nahrávacím programu zadáváte jako výchozí zařízení. To je samozřejmě výhodné pro uživatele jiných nahrávacích programů (využití programu se tak nevyčerpává přiloženým Live Ableton Lite). Osobně třeba používám Cubase LE 4;

v nastavení programu mi stačí jenom zadat UX2, volbu potvrdit - a mohu okamžitě nahrávat.

Už jsem předeslal, že balení UX2 obsahuje více CD nosičů (a tak i programů). Ableton předpokládám není nutné nijak zvláště představovat, jedná se dnes už o klasický a dostatečně prověřený kvalitní nahrávací program. Nejen z tohoto úhlu pohledu ovšem výjimečně zajímavý doplněk představují zbylá dvě CD, tedy Reason 4 a RiffWorks. Reason 4 považuji za zcela mimořádný program, zahrnující v sobě sekvencer, ReGroove mixer, arpeggiator RPG-8 a syntezátor Thor. Nevím, jak dalece Reason znáte, ale například pro tvorbu bicích je tento nástroj, společně z Addictive Drums, jednou z nejlepších voleb v této kategorii. Čtvrtá generace sekvenceru je nyní doplněna o vektorovou automatizaci a vícenásobné křivky průběhů pro jednotlivé stopy. Automatizovat lze nově také tempo. Zmíněný ReGroove Mixer představuje nástroj pro nedestruktivní změny rytmů v MIDI stopách. Dokáže simultánně aplikovat až 32 patternových nastavení na libovolný počet stop. K dalším novinkám této verze programu patří také už jmenovaný RPG-8. Jedná se o monofonní arpegiator (nástroj pro rozklad akordů), disponující rozmanitými přehrávacími módy, insert funkcí a možností vypínání jednotlivých tónů, ze kterých mají být vytvářeny patterny. Poslední zmíněnou částí R4 je Thor. Jde o polyfonní syntezátor se čtyřmi typy filtrů a šesti typy syntézy. Šest otevřených slotů pro filtry a oscilátory umožňuje načíst až tři rozličné syntezátorové filtry a tři separátní oscilátory najednou. Při vývoji tohoto nástroje byl kladen důraz na kvalitu výstupního zvuku, který je opravdu ohromující. Nahrávky díky němu dostanou velmi živý charakter, který lze bez uzardění přirovnat k nejlepším samplům na nahrávkách kapel jako Radiohead a spol.

Co obsahuje CD, které má na sobě nálepku RiffWorks je z názvu jistě patrné. RiffWorks, produkt firmy Sonoma, umožňuje vytvářet vlastní skladby v jednoduchém prostředí založeném na práci s riffy, které inspirativně experimentují se strukturou skladby. Okamžitě po polibku Múzy tak můžeme jednoduše zaznamenat myšlenku jen jednoduchým nastavením tempa a záznamem nekomplikovaného brnkání na kytaru. Stopy se vytvoří automaticky podle toho jak hrajete. Lze tak snadno vytvořit více stop nebo stopy vrstvit bez nutnosti zastavování záznamu. Součástí tohoto programu je také utilitka Instant Drummer, která lehce přidá bicí k partům kytary nebo basy. S osmi různými Instant Drummery presety, které lze volně použít, tak jak je RiffWorks nabízí, můžeme vybrat groove, nastavit tempo a hrát, zatímco studiově zaznamenaná plnohodnotná sada bicích hraje perfektní doprovod. Pochopitelně je u všech programů síťově dostupná automatická SW podpora a všechny uvedené nástroje jsou plně kompatibilní s výrobky Line6. Už teď bychom mohli zvolat „bravo!“, ale (použiji-li výraz Horsta Fuchse): „to není zdaleka všechno!“.

Po nahrání a následném exportování výsledného produktu dostaneme okamžitě nahrávku, kterou si snadno můžeme překonvertovat do jakéhokoliv námi požadovaného formátu. Pokud vezmeme v potaz, že v dnešní době řada lidí nehledá muziku na pultech obchodů, nýbrž že jim ke spokojenosti postačuje kvalitně zkomprinovaný materiál ve formátu MP3, OGG apod, vyjde nám, že díky UX2 a k němu doplňkových programů jsme schopni vyprodukovat vynikající produkt od začátku až do konce a to za doslova směšné peníze! Jen si představte, že byste měli mít např. aparát Soldano, efekty od těch nejrenomovanějších značek, k tomu připočítejte kvalitní mikrofony, studiovou výbavu a samozřejmě letité zkušenosti – peněz se nedopočítáte a samotné pomyslné shánění a zvučení zabere šílené množství času. Přitom za necelých pět tisíc tohle všechno můžete mít! Znovu opakuji, že je vše naprosto logicky a přehledně uspořádané a to dokonce natolik, že si až teprve po čase uvědomíte: „Dostal jsem k tomu vlastně manuál?!“ ...Jen na okraj, nedostal, ale v instalačním balíku je pro jistotu umístěn PDF soubor, popisující všechny možné hrátky s POD UX2.

Co tedy ještě dodat?

Myslím, že vše podstatné už zaznělo. Nemyslím, že má smysl vypisovat všechny presety jednotlivě, zvlášť pro kytaru, baskytaru, mikrofony atd. - řekněme, že je jich opravdu požehnaně a že všechny fungují tak, jak mají. S UX2 si tak stačí jen hrát, zkoušet a vybírat, co se hodí do skládaného songu. Na závěr bych tak snad jen ještě jednou vyzdvihl takřka nulovou latenci, perfektní přehlednost a především obrovskou škálu zvukové, efektové a konfigurační variability. Rád říkávám, že za ideální považuji zajít si zařízení jednoduše osobně vyzkoušet – především za účelem vytvoření si svého vlastního názoru. V případě UX2 bych takovou zkoušku rozhodně doporučoval – určitě vás tahle „mašinka“ nezklame.