Další firmou, která se objevila na našem trhu zvukové a studiové techniky je firma Samson Audio. A jak už to tak v současném světě chodí, sídlo Samson Technologies Corp. se nachází v New Yorku ve Spojených Státech, ale její výrobky spatřily světlo světa v Číně. Nejinak je tomu i v případě testovaných aktivních studiových monitorů Resolv 50a. Díky této výrobní strategii se tak uživatelům mohou dostat do ruky velmi kvalitní výrobky za velmi přijatelnou cenu. Dostal jsem za úkol pokusit se odpovědět na otázku, jestli „to za ty peníze něco umí" a výsledkem je tento test.
Předznamenání
Referenční monitory Resolv 50a jsou určeny pro poslech v blízkém poli. Poslech v blízkém poli je prostě poslech zblízka. Tak poslouchají studioví technici v malých režiích, na mobilních pracovištích, ale poslech zblízka se často používá i ve velkých prostorách, jejichž akustické vlastnosti nejsou zrovna ideální, protože při poslechu z minimální vzdálenosti se dá do jisté míry eliminovat vliv takových akusticky nevhodných podmínek. Studiové monitory mohou být pasivní a vyžadují tedy externí zesilovač, na který jsou napojeny. Druhou variantou je monitor aktivní, který má vestavěn vlastní výkonový zesilovač, jehož parametry jsou „ušity" přesně na míru dané soustavě. To je také případ Resolv 50a. Jedná se o dvoupásmový systém a každý (výškový a basový) reproduktor má vlastní zesilovač. Pro výškový reproduktor je to zesilovač s výkonem 20 wattů RMS, pro basový reproduktor je to zesilovač s výkonem 50 wattů RMS. Tím jsme se tedy dostali k popisu testovaných monitorů.
Stavba
Po vybalení monitorů Resolv 50a z krabice jsem měl v první chvíli dojem, že jsou skříně reproduktorových soustav vylisovány z plastu. Mýlil jsem se. Skříně jsou vyrobeny z dřevotřísky (MDF) a povrchová úprava je provedena speciálním černošedým epoxidovým lakem, který vyvolává dojem umělé hmoty. Z plastu jsou naopak modré rámečky kolem basového a výškového reproduktoru. Jako vysokotónový měnič je použit jednopalcový titanový (ferro fluid cooled) tweeter a basy má na starosti reproduktor s průměrem 5 palců. Pro zvýšení linearity průběhu na spodních pásmech je ozvučnice doplněna laděným štěrbinovým basreflexem. Vzhled reproduktorové soustavy zpředu doplňují už jen štítky s logem firmy Samson, typem monitoru a modrá LED dioda umístěná mezi reproduktory. Tato dioda svítí po zapnutí napájení zesilovačů soustavy.
Na zadní straně reproduktorové skříně se nacházejí veškerá připojovací místa a ovládací prvky monitoru. Především je to zásuvka pro připojení síťové napájecí šňůry a k ní přiřazený vypínač, kterým se monitor zapíná. Přípojná místa pro audio signál jsou dvě: nesymetrický konektor RCA/Cinch pro signály s úrovní –10 dBV a symetrický konektor 1/4" pro signály s úrovní +4 dBu. Poslední, co jsem na zadní straně našel je otočný potenciometr hlasitosti Volume. Záměrně říkám našel, protože podle uživatelského manuálu by měl být k dispozici ještě čtyřpolohový přepínač Mid Presence, který, slovy původního anglického manuálu, „umožňuje míchajícímu inženýrovi vyladit průběh středního pásma monitoru od tradičního Hi-Fi zvuku k vyrovnanému, a dále na dvě úrovně agresivního průběhu středů". Tolik str. 6 anglického manuálu. Obdobná zmínka o tomto důležitém nastavovacím prvku je ještě na str. 9 anglického manuálu dole. Ať jsem však hledal, jak jsem hledal, žádný takový nastavovací prvek jsem, bohužel, nenašel, takže jsem se musel spokojit pouze s potenciometrem hlasitosti. Tak. Na závěr popisné části ještě pro úplnost uvádím zbývající technické údaje. Deklarovaný frekvenční rozsah monitoru Resolv 50a je 70 Hz až 20 kHz v tolerančním poli +/-3 dB. Použitá dělící frekvence je 2,3 kHz. Bedýnky mají rozměry: šířka 203 x výška 305 x hloubka 223 mm a jedna každá váží celkem 6,9 kg.
Na ucho
Vlastní poslechový test jsem rozdělil na dvě části. Nejprve jsem si přes zapojené monitory Resolve 50a „projížděl" své vlastní, vícestopé záznamy a dál jsem pak poslouchal muziku z přímo připojeného CD přehrávače. Vybral jsem si originální nahrávky různých stylů, počínaje 60. léty až do současnosti, které už pár roků poslouchám a znám je myslím dost podrobně. První věc, která mě trochu zdržela, bylo nastavení shodného zesílení obou reproduktorových soustav. Domnívám se, že stále ještě platí pravidlo, že pro věrohodný stereofonní poslech je nutná maximální možná shoda parametrů obou přenosových(levého a pravého) kanálů a mezi tyto parametry patří i jejich stejné zesílení. Vůbec si nedělám iluze o tom, za jakých podmínek se běžně stereo poslouchá, ale bavíme se zde o referenčních studiových monitorech a kde jinde, když ne ve studiové režii, by se měly tyto zásady respektovat?
Monitory Resolv 50a jsou k nastavení hlasitosti vybaveny otočným potenciometrem. Bohužel, nejsem si zcela jist, že je jejich průběh (u testovaných vzorků) zcela shodný. Nejprve jsem se držel stupnice kolem potenciometrů a nastavil jsem oba na stejnou pozici. Při takovém nastavení hrál jeden monitor hlasitěji a celá poslechová báze se posunula na tuto stranu. Potom jsem zkusil střední polohu potenciometrů s aretací. Ukázalo se, že aretovaná poloha potenciometru je na každém z monitorů někde trochu jinde a navíc v této poloze už bylo zesílení, pro prostor ve kterém jsem poslouchal (místnost cca 20 m2), docela dost veliké. Nakonec jsem si tedy vhodné zesílení obou monitorů musel nastavit podle sluchu, což mi nějakou chvíli zabralo, protože kvůli každé změně hlasitosti musíte za monitory, potom nastavení zkontrolovat z místa poslechu a tak pořád dokola, dokud to není ono. Já osobně bych na tomto místě uvítal vícepolohový útlumový pad už z toho prostého důvodu, že otočné potenciometry mohou dosahovat tolerance v přesnosti průběhu odporové dráhy běžně až 30%, zatímco hodnoty odporů, které tvoří útlumové pady, mohou mít v toleranci 1%.
Nastavení hlasitosti obou monitorů se nakonec zdařilo a mohl jsem se věnovat samotnému poslechu. První dojmy byly velice dobré. Co ihned připoutá pozornost, jsou čisté a průzračné výšky, kterých je dost a dost, ale nepůsobí vtíravě. Čitelnost detailů je vysoká a tím je umožněn velmi dobrý, analytický poslech nahraného zvukového materiálu. To byly dojmy, které jsem získal při poslechu jednotlivých nahraných nástrojů ze stop magnetofonu. Všiml jsem si, že jsem měl při tomto poslechu stále tendenci přidávat na korekcích mixážního pultu basy. Dál jsem k monitorům připojil přehrávač a začal jsem s poslechem připravených cédéček. Tady se situace trochu změnila. Při reprodukci hotových nahrávek se ukázalo, že relativní nadbytek výšek (relativní proto, že monitorům spíše scházejí basy) má za následek to, že poměrně ostře vnímáte, jak hrají oba monitory a uprostřed mezi nimi na poslechové bázi je skoro prázdno. Téměř nepřehlednou se stává situace, kdy v nahrávce zní forte symfonického orchestru. Střední a vysoká pásma hřmí v reproduktorech a překrývají to, co má být uprostřed na poslechové bázi. Stejné je to i u rockových a metalových nahrávek. Pokud skladbu začínají například basa, bicí je to dobré, ale nástup kytarových rifů rytmiku téměř „přikryje". Naopak vždy téměř na jedničku vychází muzika, která je, jak se říká, hodně „děravá". Pokud je nástrojů v nahrávce méně, nebo se střídají, je to dobré, ale vyšší středy a výšky stále převažují. To je dáno použitým hlubokotónovým reproduktorem. Myslím si, že pětipalcový basový reproduktor bude jen ztěží věrně reprodukovat basu, šlapák, nebo kotel, i když mu pomáhá basreflex (udávaný frekvenční rozsah monitoru začíná na 70 Hz, ale podle grafu v manuálu už pod touto frekvencí začíná poměrně strmý pokles a na frekvenci 40 Hz tento pokles dosahuje téměř 30 dB). Nejde tu však jenom o basu, nebo kopák. Nízké středy a hlavně basové frekvence spoluvytvářejí základnu a hloubku poslechové stereo báze. Bez tohoto základu dochází k výše popsanému jevu, kdy se levý a pravý kanál „stěhuje" do své reprobedny a uprostřed mezi nimi se nic neděje. Bylo to znát i na zpěvu. Ten bývá umístěn většinou vždy uprostřed poslechové báze mezi reproduktory. V některých případech jsem měl dojem, že zpěv postrádá hloubku a má ve vypjatějších polohách tendenci „utíkat" buď na jednu, nebo na druhou stranu. Po položení monitorů na strany (výškové reproduktory od sebe) se situace na středu báze o něco zlepšila. Monitory se dají poslouchat nepřetržitě celkem dlouho, aniž by to nějak unavovalo. Detaily jsou dobře slyšitelné i při relativně nízké hlasitosti. Jiné připomínky nemám a tím jsme se tedy zdárně proposlouchali až k závěru testu, před námi je už jen závěrečné shrnutí.
Sumarizace
Aktivní referenční monitory Resolve 50a firmy Samson Audio jsou dobrým přírůstkem do tuzemské nabídky studiových reproduktorových soustav. Pokud mohu na základě svých zkušeností, získaných při poslechu hodnotit, domnívám se, že zcela určitě vyhoví při kontrolním poslechu během nahrávání, kdy se analyzuje kvalita jednotlivých nahrávaných zdrojů signálů. Při korekčních úpravách a finální mixáži výsledné nahrávky bych doporučoval předem si tyto monitory „naposlouchat", ale to je možná zbytečné, protože asi jen málokdo dělá míchačku na bedny, které nezná. Cena a solidní mechanické zpracování, včetně použitých značkových operačních obvodů JRC jsou velmi příjemnou hodnotou na vážkách rozhodování. Hezký poslech!