M-Audio ARIES

Stále dostupnější
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
2 990,00 Kč

Americká firma M-Audio známá svými „udělátky" pro studiovou práci se už také nějaký čas řadí mezi výrobce mikrofonů. Doposud jsem měl v povědomosti její kousky pro nahrávání ve studiu, nebo doma a nyní mám v ruce mikrofon určený především pro provoz na pódiu. Model nese jméno M-AUDIO ARIES. Doprovodné obrázky ukazují, že se jedná o klasickou „handku", tedy mikrofon do ruky.

To, co z obrázků vyčíst nelze si opíšeme na následujících řádcích.

Mikrofon M-AUDIO ARIES je kondenzátorový mikrofon (provoz tedy vyžaduje fantomové napájení +48 V) osazený mikrofonní vložkou průměru 3/4" se zlatem napařovanou membránou o síle 6 mikronů. Když jsem se kdysi poprvé setkal s kondenzátorovým mikrofonem v provedení do ruky, byl osazen vložkou o průměru 1/4", běžně se vyrábějí kondenzátorové „handky" s vložkou o průměru 1/2" a nyní mám před sebou mikrofon, který má vložku o průměru 3/4". Možná se dočkám toho, že některý výrobce do „handky" napasuje jednopalcovou, nebo i větší vložku, kterými jsou osazeny studiové kondenzátorové mikrofony. Má velikost průměru membrány kapsle mikrofonu nějaký vliv na jeho vlastnosti? Určitě. Odborníci přes design a výrobu profesionálních kondenzátorových mikrofonů říkají, že pokud jde o velikost (tedy o průměr) vložky kondenzátorového mikrofonu je to podobné jak s velikostí reproduktorů. Čím větší plocha membrány, tím větší citlivost pro kmitočty ve spodní části zvukového spektra. Pokud se přidržíme srovnání s reproduktory, pravděpodobně každý si dovede představit, jaký je rozdíl v reprodukci basů například mezi osmipalcovým reproduktorem z domácího hi-fi a patnáctipalcovým wooferem. Vraťme se ale zpět ke kondenzátorovým mikrofonům. Od většího průměru kapsle (membrány) mikrofonu tedy můžeme očekávat lepší přenos spodních kmitočtů, ale v případě ledvinové směrové charakteristiky také výraznější tzv. proximity efekt, to znamená nárůst obsahu nízkých frekvencí ve snímaném signálu v závislosti na vzdálenosti mikrofonu od snímaného zdroje. Čím blíže ke zdroji, tím větší podíl basové složky v signálu. Snímací systém mikrofonu ARIES má ledvinovou směrovou charakteristiku. Z dalších parametrů nás bude možná zajímat frekvenční přenos: udávané přenášené pásmo je 20 Hz -20 kHz, maximální akustický tlak pro zkreslení třetí harmonickou (THD) 0,5% je 134 dB, výstupní impedance 200 Ohm, doporučená zatěžovací impedance větší než 1000 Ohmů.

V mikrofonu je použit FET předzesilovač ve třídě A, bez transformátoru. To je hezké. Co to pro nás jako uživatele znamená? Výrobce nám tím sděluje zhruba následující: v předzesilovači pravděpodobně není použit, jinak dnes všudypřítomný, operační zesilovač, předzesilovač je osazen diskrétními součástkami, tranzistory typu FET. Zapojení ve třídě A znamená, mimo jiné, nulové přechodové zkreslení, typické pro zapojení ve třídě AB, nebo B. Unipolární tranzistory typu FET se vyznačují vysokým vstupním odporem a poměrně snadno se s nimi realizuje přizpůsobení impedancí, zde tedy přizpůsobení impedance mikrofonní vložky následujícím obvodům. A jen úplně stručně: pro realizaci předzesilovače se nabízí několik možností. Lze použít elektronky, bipolární tranzistory, unipolární tranzistory FET, operační zesilovače plus různé vzájemné kombinace. Každý způsob má své výhody i nevýhody, záleží na okolnostech. Svou roli při návrhu topologie předzesilovače pro tento mikrofon jistě sehrál i prostor, protože do tubusu mikrofonu ARIES by bylo asi obtížné „nacpat" elektronku a transformátor.

Dostali jsme se tedy k tělesu mikrofonu. Povrchové provedení je patrné z doprovodných fotografií. Já jen dodám, že tělo je z lehké slitiny a pod ochranným košem je slušně provedené protiotřesové uchycení mikrofonní vložky. Propojovací kabel se k mikrofonu připojuje standardním konektorem XLR. Případný zákazník pak ještě v balení s mikrofonem obdrží koženkové pouzdro a mikrofonní držák.

Technický popis si teď doplníme několika praktickými poznatky z běžné zkušebny typické rockové kapely. V akci byly dva zpěvy, takže se mi nabídlo přímé porovnání s normálním dynamickým zpěvovým mikrofonem. Jak se dalo u kondenzátorového mikrofonu očekávat, ARIES byl podstatně citlivější, než dynamika, čili na mixážním pultu nebylo třeba tolik vyjíždět gain, abych se dostal na plné vybuzení. Prakticky se také potvrdilo, že kondenzátorový mikrofon má vyrovnanější přenosovou charakteristiku směrem k vyšším (ale i nižším) kmitočtům. Subjektivně to znamenalo více výšek ve zpěvu než u dynamického mikrofonu. Hlas byl jakoby jemnější proti středovému ostrému zvuku dynamiky. To mělo ovšem také jednu nevýhodu. Zmínil jsem běžnou zkušebnu. To znamená relativně malý prostor s bohatými zvukovými obrazy, takže ARIES měl, při pokusech „vylovit" zpěv z hluku hrající kapely, v daných podmínkách větší tendenci ke zpětné vazbě, než celkem „tupá" dynamika. Po dobu zkoušky s kapelou jsem měl mikrofon v ruce, protože nebyl k dispozici druhý mikrofonní stojan. Izolace poměrně citlivého mikrofonu od manipulačních ruchu je dobře provedena. Pokud jsem to stíhal sledovat, tak žádné výrazné vedlejší pazvuky a ruchy, které by překračovaly obvyklý normál. Mikrofon jsme také letmo vyzkoušeli na akustické kytaře. ARIES je zpěvový mikrofon, ale s kytarou si poradí docela dobře, jen bylo třeba najít vhodné místo. Je zajímavé, že při zpěvu z absolutní blízkosti (jak já říkám „mikrofon až v krku") se vliv proximity efektu, tj. nárůst basů, nezdál tak výrazný, jako právě při pokusu ozvučit akustiku.

Po zkušenostech s testovaným mikrofonem M-AUDIO ARIES si myslím, že bude velmi dobře slušet hlasům, které normálně zpívají. Těm pak přidá na srozumitelnosti a nějaký ten pohyb po pódiu určitě také vadit nebude. Rockoví křiklouni a ostatní ostří hoši, kteří při své produkci částečně počítají se středově agresivním zvukem běžného dynamického mikrofonu se asi pravděpodobně poohlédnou po něčem jiném, protože jim výsledný zvuk zpěvu může připadat „moc čistej". Pro zvukaře pak může být mikrofon M-AUDIO ARIES nenáročným, ale kvalitním pomocníkem při jejich práci.