Kustom Deep End DE 50, DE 100-210 & DE 200-210

Baskytarová komba

Počátky amplifikace elektrické baskytary jsou spojeny s komby Ampeg Portaflex a Fender Bassman. I přes dnešní obrovskou rozmanitost v nabídce zesilovačů, boxů a dalších zařízení zůstává touhou části baskytaristů kompaktní výkonné kombo. Prakticky všichni výrobci je nabízejí v nejrůznějších výkonech, vybaveních a cenách.

Americká firma Kustom není výjimkou, přitom překvapuje entuziasmem, s nímž obměňuje a inovuje svůj sortiment. Pro profesionály je určena řada „Groove Bass“ s boxy „G - series“, na opačném pólu najdeme zcela novou řadu „KBX“ a zlatý střed představuje série „Deep End“. Dovozce zaslal do testu tři modely Deep End: DE 50 (1 x 10“), DE 100 - 210 a DE 200 - 210. Všechny jsou osazeny 10“ reproduktory a výkonovým spektrem 50 - 200 W by měly patřit k nejžádanějším. Oba silnější modely (100 W a 200 W) lze také dostat v „klasičtějším“ osazení 1x15“.

Kustom Deep End 

Podívejme se nejprve na řadu Deep End globálně a pak proberme jednotlivé modely. Společnými prvky série jsou elektronka 12AX7 v předzesilovači, vintage design a určení pro amatérské až poloprofesionální hraní v „nepříliš hlasitých stylech“. Použití lampového předzesilovače ve třídě „levných“ aparatur není zdaleka obvyklé, a tak snahu výrobce přiblížit se tím zvuku dražších a zavedenějších značek hodnotím jednoznačně pozitivně.

Druhou specialitkou řady Deep End je tzv. „Organic Clipping Power Amp Circuit“, tj. řešení obvodu koncového tranzistorového zesilovače, které při vysokém výkonu omezuje charakteristické „tvrdé“ a nepříjemné zkreslení v oblasti limitace, ale naopak by se při vyšších výkonech mělo transformovat v akusticky příjemnější, které je blízké lampovému stupni v oblasti saturace. Základní obvody, jak jsem zjistil při testu „hlavy“ DE 300 (MS 11/09), jsou prakticky stejné; zesilovače se liší výkonovými stupni a vybavením, které jako u jiných výrobců košatí s rostoucím výkonem. Čelní panel všech komb vedle hlavního síťového vypínače obohacuje efektní „diamantové“ modré světlo signalizující zapnutí zesilovače. Za design v retro stylu se firma Kustom určitě nemusí stydět, na první pohled slušně vypadá i zpracování. Poněkud problematičtější je kvalita některých prvků, ale k tomu se ještě dostaneme. Ale nakonec, proč to nevybalit hned: Použitá „koženka“ je dosti tenká a bohužel bude mít tendenci k rychlému odírání, zvláště pokud kombo nebudeme při dopravě chránit např. obalem z kobercoviny… Příznivý poměr cena:výkon komb této řady vysvětluje nápis na zadním panelu: „Designed in USA, Made in China“.

Kombo DE 50 (8 509,- Kč)

Nejmenší model řady představuje DE 50 s výkonem 50 W RMS osazený jedním 10“ reproduktorem „Kustom Deep End“. Výkon se uvádí „po americku“ v poctivých „RMS“ watech“ pro impedanci 8 Ohm a zkreslení do 5 % THD (Total Harmonic Distortion). Jelikož s rostoucím nastavením TUBE GAIN i MASTER roste celkový šum zesilovače, je vhodné i s ohledem na možnosti jediného 10“ reproduktoru ponechat nastavení přibližně za polovinou rozsahu obou, tj. „13 hodin“ příliš nepřekračovat. Čelní panel svým sparťanským pojetím připomíná „celolampové“ vintage zesilovače - kromě obvyklé dvojice vstupních jacků následují zleva doprava v logickém pořadí: GAIN TUBE, BASS, MID, TREBLE a MASTER. Jediná elektronka 12AX7 (ECC83) je zodpovědná za příjemný témbr, bez ohledu na typ baskytary se obohacuje frekvenční spektrum o vyšší harmonické. I levné baskytary, které na levnějších tranzistorových zesilovačích obvykle brzy projeví zvukové limity, působí na Deep End zesilovači podstatně příjemnějším dojmem. Rovněž korekce vycházejí jakoby z lampových „old school“ zesilovačů: basy jsou posazeny už na 40 Hz se zdvihem +/- 14 dB, středy na vcelku standardních 450 Hz se zdvihem +/-9 dB, zato výšky až na 8 kHz se zdvihem +/- 11,5 dB. Kupodivu i bez výškové „horny“ (u nejlevnějších komb a boxů realizovaných zpravidla piezo reproduktory) se výškové korekce ve zvuku výrazně projeví, širokopásmový reproduktor tedy výrobce zvolil neomylně.

Malé basové kombo přenáší nejnižší frekvence baskytary překvapivě dobře, pravděpodobně i díky správně naladěnému bassreflexu: dokonce u Jazz Basse jsem musel korekce BASS ubírat na cca 9 hodin, aby zvuk rušivě neduněl. Přesto po zkušenostech s malými komby jiných výrobců osazených jediným reproduktorem bych osobně uvítal namísto 10“ reproduktoru „dvanáctipalec“. Zadní panel umožňuje v této kategorii obvyklé připojení sluchátek (1/8“ jack – „minijack“), externího reproduktoru o impedanci 8 Ohm (1/4“ jack ) - v obou případech se automaticky odpojí reproduktor komba - a také MP3/CD přehrávače případně jiného zdroje zvukového signálu pomocí miniaturního stereo jacku. V této cenové kategorii vítaným nadstandardním prvkem je symetrický DI výstup zakončený XLR konektorem pro bezproblémové připojení např. do PA systému. Kombíčko „hraje“ překvapivě hlasitě a vyrovnaně v celém frekvenčním spektru, samozřejmě s možnostmi danými jedním 10“ reproduktorem, rozměry a výkonem zesilovače. Je jasné, že 50 W (při 5% zkreslení!) znamená v reálu nastavovat GAIN i MASTER s rozmyslem, naštěstí zvýšený šum při překročení hranice cca 13 hodin by měl příčetného uživatele varovat, že limitů může být záhy dosaženo. Při kompaktních rozměrech 18 x 42 x 30 cm docela překvapí váha 17(!) kg, na jedno ucho a ruku je to tak akorát. Využití tohoto praktického a zvukově povedeného kombíčka vidím především v akustických kapelkách bez bicí soupravy, pro ozvučení pódia á la odposlech pro baskytaristu pohybujícího se ve stylech vycházejících z country, folku, akustického jazzu apod. by mělo stačit. Naproti tomu jenom pro „domácí“ hraní nebo cvičení je možná tohoto slušně vybaveného komba škoda. Potřebu zvýšené hlasitosti případný uživatel může řešit jednorázově připojením boxu s podstatně větší plochou membrán (4 x10“, 2 x 12“ apod.). Někdy se trochu zapomíná, že kromě výkonu zesilovače jsou pro dosažení vyššího akustického tlaku („hlasitosti“) nutné reproduktory s vysokou charakteristickou citlivostí a s co největší plochou vyzařování (ideálně tedy 8x10“), ale kdo by se s tím tahal? Druhou možností je od počátku preferovat vyšší výkon komba. Pro tento případ zde máme další zástupce řady KUSTOM Deep End.

Kombo DE 100-210 (11 631,- Kč)

Slabší z nich kombo DE100-210 disponuje oproti DE50 dvojnásobným výkonem a dvojnásobnou plochou membrán reproduktorů, tj. teoreticky by mělo umožnit nejméně čtyřnásobnou hlasitost… Měl jsem možnost toto kombo vyzkoušet na live produkci v sále s problematickými akustickými poměry (neobvykle vysoký strop možná až cca 15 m, sál bez jakýchkoliv prvků akustického tlumení), hraní v plně elektrické kapele. Musím rovnou předeslat: Litoval jsem, že jsem s sebou nevzal silnější verzi DE 200-210. S razantním bubeníkem kombo výkonově prostě nestíhalo.

Jak se kombo DE100-210 liší od „padesátky“? Parametry i uspořádání třípásmových korekcí Bass-Midle-Treble jsou nezměněné. Kromě ovládacích prvků uvedených u komba DE50 je čelní panel obohacen o tzv. „EQ Room“, který sestává ze dvou tahových potenciometrů pro basové a výškové pásmo: Low Contour s potlačením signálu až o 10 dB na 200 Hz/150 Hz a „High Contour“s útlumem signálu až o 10 dB na 2,2 kHz/2,5 kHz. Výrobce na svých webových stránkách zdůrazňuje jejich účinnost především na potlačení rušivých jevů, které bývají spojené s problematickou akustikou některých uzavřených prostor. Jak pozmění oba ovladače frekvenční charakteristiku, naznačují symbolické ikonky na panelu zesilovače: posunem do Low Contour do horní polohy zjednodušeně řečeno „vyřízne“ část basového spektra v oblasti nižších středů, tím zvuk získá na průraznosti a čitelnosti, ve střední poloze Low Contour při obligátním nastavení korekcí do polohy 12 hodin je basů překvapivě až dost. Naopak, přesunutím do spodní polohy jsou výrazně redukovány nejhlubší frekvence, které mohou v některých prostorách působit nepříjemné dunění. High Contour pracuje obdobně, jenom je jeho funkce posazena o něco výše (na úrovni vyšších středů). Posunem do horní polohy se zvuk zbaví plných středů a dostane poněkud kulatější charakter, vhodný do „měkčích žánrů”, ve spodní poloze funguje trochu primitivně, jako obyčejná „tónová clona“ a nekompromisně vypreparuje vyšší kmitočty, takže zvuk dostává poněkud mdlý a přidušený charakter. Potvrzuji, že v konkrétním případě se ovladač Low Contour s potlačením nejnižšího basového pásma jednoznačně osvědčil a srozumitelnost basových frekvencí se významně zlepšila.

Opticky se oba vyšší modely od základní padesátky téměř neliší, výrazným odlišením jsou dva „chromované“ plastové nátrubky bassreflexu v dolní části ozvučnice kontrastující s černou tkaninou i černou koženkou komba. Při podrobnějším zkoumání jsem zjistil, že vnitřní průměr tohoto ozdobného bassreflexového nátrubku je menší, než pokračující část uvnitř komba. To z pohledu optimálního naladění a konstrukce bassreflexu není úplně ideální: Obvykle se doporučuje, aby proud vzduchu z bassreflexu (při pohybu membrány reproduktoru vzad) nebyl nijak „aerodynamicky“ narušován. Předpokládám, že výrobce z ekonomických důvodů použil identické reproduktory „Kustom Deep End“ jako v bedně DE 410, která bassreflex neměla a přitom „basovala“ skvěle. Konkrétní provedení podsouvá pochybnost, zda oba bassreflexy komba 210 nemají spíše dekorativní účel a zda je konstrukce skříně opravdu navržena jako „bassreflex“. Nicméně přenos baskytary tímto kombem je bezproblémový, čemuž navíc pomáhá neodymová horna, nenápadně umístěná v horní části. Zadní panel je kromě stejných funkcí jako u komba DE 50, tj. zdířkou pro připojení externího boxu, symetrickým DI-výstupem XLR Canonem, miniaturním jackem pro MP3/CD přehrávač a navíc také 6,3mm jackem označeným TUNER OUT, který kromě elektronické ladičky může sloužit jako alternativní výstup signálu za předzesilovačem GAIN neovlivněný korekcemi. Dále zde najdeme vypínač výškové „horny“ a sériovou efektovou smyčku (SEND-RETURN), pokud chceme tímto způsobem zapojit stomp-box nebo rozměrnější efektový „kombajn“. Kombo poněkud narostlo na 64,5 x 58,5 x 35 cm a znatelně přibylo i na váze: 28 kg se již docela pronese. Naštěstí výrobce obě výkonnější verze na bocích vybavil plastovými ergonomicky tvarovanýmí uchy. Pokud jde o úroveň šumu, platí i pro tento model stejné omezení v nastavení GAIN a MASTER, jako u nejmenšího bratříčka. Kombo svým výkonem stačí na nepříliš hlasitou kapelu s hodně ukázněným bubeníkem. Vzhledem k nepsanému pravidlu, že výkon basového zesilovače by měl být nejméně trojnásobkem výkonu kytarového, by výkon kytarových komb spoluhráčů neměl převýšit cca 30 W. Pokud chcete mít jistotu, že se na pódiu uslyšíte téměř za každé herní situace a že vás uslyší kytarista za bubeníkem na opačné straně pódia, zvolte dvoustovku (nebo hlavu HD 300 a box 410).

Kombo DE 200-210 (15 425,- Kč)

„Dvoustovka“ se na první pohled prakticky neliší od stowattové verze. Není divu, vzhledově i rozměrově jsou obě komba naprosto stejná, na čelním panelu nenajdete rozdílu. Jediným vodítkem zůstává pouze označení typu „DE 200“ drobným písmem pod ozdobným Deep End Series. Pozornější oko si možná všimne, že DE 200-210 má jiné reproduktory (s větší cívkou a jinou barvou membrány), což výrobce v manuálu potvrzuje uvedením značky „Eminence“. Pravděpodobně se jedná o reproduktory odvozené ze základní, ale přesto velmi dobré, řady Beta American Standards. Zadní panel je proti stowattové verzi navíc vybaven konektory PREAMP OUT a POWER AMP IN. Symetrický DI-vystup je navíc vybaven tzv. „speaker emulátorem“ s přepínačem PRE EQ/POST EQ, který má signál pro nahrávání ve studiu přiblížit reálnému zvuku z boxu na pódiu. Podle tvrzení výrobce aktivací tohoto obvodu signál symetrického DI výstupu nabývá charakteru zesilovače Deep End v podobě, jakou by slyšel baskytarista stojící před stackem, (signál, jak naznačuje i ikonka u popisu panelu, je samozřejmě v podobě POST, tj ovlivněný všemi korekcemi zesilovače).

Kombo jsem vzal na akci, která měla probíhat původně v menším sále, nakonec se ale hrálo venku, protože proměnlivé srpnové počasí se o víkendu kupodivu umoudřilo. Vždy se jinak hraje venku, než v uzavřeném sále, teď myslím spíše ve smyslu „vzájemného slyšení se na pódiu“. Pokud za sebou máte stěnu, od které se zvuk může odrazit, je situace příznivější. Pro podobné situace má kombo výkonu dost, zvuk jsem chválil už u sestavy DE300 + DE410 v listopadovém testu. Venku pod jednoduchým zastřešením proti dešti se ale přeci jen projevila omezená plocha pouze dvou reproduktorů, situaci podstatně vylepšilo připojení externího boxu 4x10“, na který jsem kombo postavil.

I u této nejvýkonnější verze komba bohužel dojde připojením externího boxu k automatickému odpojení reproduktorů komba. Reproduktory komba tedy nevyužijete. To je trochu škoda, některé značky toto umožňují a nenutí vás rovnou si pořizovat výkonný zesilovač a dva boxy, pokud se vaše nároky časem změní a dojdete k názoru, že přídavný box ke kombu by se hodil. Při stejných rozměrech hmotnost oproti stovce mírně naroste na 31 kg. Sestava DE 200-210 (200 W, 2x10“) s externím boxem 1x15“ se zdá být z hlediska výkonu, zvuku, mobility, rozměrů i váhy téměř ideální; pro kluby, menší sály a uzavřená pódia kombo určitě stačí.

Souhrn

Baskytarová komba jsou oblíbená baskytaristy právě z důvodů, které osobně nemám moc rád: Jeden „kus“ aparátu na stěhování (váha se „nedělí“ mezi box a „hlavu“). Z toho vyplývá obvykle vyšší hmotnost komba a také omezené zvukové možnosti dané konkrétním uspořádáním (nelze kombinovat různé boxy a zesilovače). Při poruše komba bývá problematičtější na fungující část zapojit jiný box nebo zesilovač. Po loňských cenových propadech a letošní stabilizaci výhoda příznivější ceny nového komba ve srovnání se samostatným zesilovačem a „bednou“ zdaleka nebývá dramatická, takže kdysi proklamovaná výhoda „vše v jednom“ se v mnoha případech smrskne do zanedbatelného rozdílu. V konkrétním případě vychází nejvybavenější kombo DE 200-210 za necelých 14 tisíc o cca 2000 Kč „levněji“ proti sestavě zesilovače DE 300 (cca 8,5 tisíc) a boxu DE 410 (cca 7,5 tisíc - uvedeny přibližné ceny internetových prodejců). Je třeba dobře uvážit, zda podobný rozdíl v ceně vyváží výhody a nevýhody komba proti sestavě hlava a box. A také to, zda vše, co je levnější, mi automaticky bude vyhovovat lépe. Zvukově patří komba řady Deep End v této cenové kategorii k nadprůměru. Zatímco základní model DE50 uspokojivě splní nároky spíše nenáročných uživatelů a to za velmi příznivou cenu, oba výkonnější modely DE 100-210 a DE 200-210 svým výkonem, vybavením i cenou zaujmou náročnější baskytaristy s poloprofesionálními ambicemi. Vzhledem k méně trvanlivému povrchu budou komba vyžadovat větší péči při stěhování a věčných muzikantských přesunech. Jak možná z textu vyplynulo, osobně se mi nejvíce líbila nejvýkonější verze z testovaných komb, ale chybu neuděláte ani u ostatních, pokud vám výkonově postačí.