M-Audio Axiom 25

USB MIDI kontrolér
Distributor: 
Cena: 
6 490,00 Kč

Vím, že nabídka v oblasti malých, lehce přenosných MIDI kontrolerů je dnes poměrně široká, několik výrobků od rozličných firem jsem si vyzkoušel, ale nic mě neoslovilo natolik, abych si ten který model zakoupil, a tak jsem vyčkával až se na trhu objeví něco, co mi skutečně padne do oka, tedy spíše do rukou. Situace se změnila v okamžiku, kdy firma M-Audio vychrlila na světové trhy svoji novinku nesoucí název AXIOM. Přiznám se hned na začátku, stačilo mi několik desítek minut letmého zkoušení a Axiom jsem si odnášel domů.

Axiom 25 pochází z mladičké rodiny Axiomů, která kromě něj čítá ještě další dva větší členy, a to konkrétně Axiom 49 a 61, kteří se od malého Axíka liší počtem kláves a mají navíc ještě několik ovládacích prvků, ale v podstatě funkčně jsou totožné s mým modelem.

Jedná se o masterkeyboard s 25 polovyváženými klávesami standardní velikosti, které, dle mého názoru jsou poměrně kvalitní (na rozdíl od většiny konkurence, ale i ostatních menších masterkeyboardů od samotné mateřské firmy M-Audio) a hra na ně je velmi příjemná. Klaviatura dobře reaguje na vaši hru ať hrajete piano či forte, vždy skvěle přenese váš feeling, nikde se navíc neozývá žádné vrzání, praskání, či jiné pazvuky, které je možno slyšet při hře na podobné konkurenční nástroje této kategorie. Je zde také možnost výběru několika dynamických křivek, případně dynamiku úplně vypnout, a klaviatura bude vysílat jen jednu přednastavenou hodnotu Velocity. Jen pro úplnost dodám, že klávesnice Axiomu nabízí také monofonní aftertouch, který reaguje opět skvěle, při přitlačení klávesy se jako by „zalomí" a začne vysílat data aftertouch.

Dobrá klaviatura není vším co Axiom 25 nabízí, nalezneme zde mimo jiné také dvě gumová kolečka standardně vyhrazena pro Pitch a Modulation funkce (což lze, tak jako vše ostatní na Axiomu, poměrně snadno přeprogramovat), která, tedy aspoň mě, poměrně dobře padnou do ruky. Jejich povrch je z hrubší gumy, takže při hře vám nekloužou pod rukama, a navíc kolečko Pitch má ve svém středu malé vyvýšení, takže máte dobrou kontrolu, v jaké pozici se kolečko právě nachází. Nad kolečky je umístěna dvojice poměrně velkých gumových tlačítek, která mají za úkol primárně potlačovat částečný handicap krátké dvouoktávové klaviatury, pomocí nich lze totiž přepínat na Axiomu oktávy (takže máte i zde přístup k plnému rozsahu všech 128 MIDI not), případně podržíme-li obě současně, dostáváme se do režimu Transpose, kdy následně pomocí těchto tlačítek můžeme klaviaturu snadno transponovat po půltónech směrem nahoru i dolů. Jen dodám, že díky své velikosti je ovládání již zmíněných funkcí Axiomu snadné a nebojím se říct, že v dané kategorii komfortní.

Dalším, z plně programovatelných MIDI kontrolerů na Axiomu je osm gumových padů (které jsou mimo jiné totožné s těmi, které nalezneme na firemním kontroleru Trigger Finger, jen je jich zde o polovinu méně). Nalezneme je na horním panelu vpravo nad klaviaturou a poskytují snadnou hru, potažmo programování zejména bicích nebo perkusivních zvuků. Pohodlně ale můžeme ovládat třeba loopy, samply apod. Pady, jak již bylo zmíněno výše, je možno libovolně programovat na požadované MIDI noty či kontrolery, které budou vysílány - jednak při hře na ně, ale i při jejich stlačení (tzv. Pressure Control, kdy je možno každému padu individuálně nastavit číslo MIDI kontroleru, keré bude po stlačení vysíláno). Je zde možno také nastavit křivku dynamiky (devět křivek plus tři nastavení fixní hodnoty Velocity), podobně jako u klaviatury a také můžete navolit rozmezí hodnot v jakém budou data příslušného kontroleru vysílána (data kontrolerů nemusejí být vysílána v plném rozsahu, tedy 0 až 127, ale je možno nastavit jejich hranice - např. parametr Volume (7) bude vysílán pouze v rozsahu 60 až 95 apod.

Aby toho nebylo málo, nabízí nám Axík také osm otočných knobů, které lze také, tak jako ostatní ovládací prvky, snadno naprogramovat k obrazu svému. Knoby mají poměrně tuhý příjemný chod, nemají aretaci a jsou tedy „nekonečné". Při jejich otáčení cítíte jak „krokují" takže ovládání parametrů pomocí nich je příjemné, detailní a pohodlné, a jen opět pro úplnost dodám, že je možno knobům přiřadit také jednu ze tří akceleračních křivek, podle kterých budou příslušně reagovat na rychlost otáčení, případně, je také možno knoby ponechat bez přiřazené akcelerační křivky, což je ideální stav zejména pro zadávání detailnějších hodnot.

Pod osmi knoby se nachází šestice transportních tlačítek, opět v gumovém hávu, která vysílají povely MMC, tedy MIDI Machine Control, a lze s nimi jednoduše a pohodlně ovládat transportní funkce vašeho SW sekvenceru či jiného zařízení, které MMC podporuje. Velikostí jsou ideální, tedy o kousek větší než u konkurence, a proto se nemusíte obávat zda se opravdu trefíte na požadované tlačítko či nikoli. Transportní tlačítka na Axiomu mají také ještě druhou funkci, lze pomocí nich aktivovat jednotlivé Zone a Groups. Axiom 25 umožňuje individuální nastavení až tří nezávislých zón na klaviatuře (ostatní dva větší Axiomy umožňují používat takovéto zóny čtyři), které mohou mít rozdílný MIDI kanál (tedy každá definovaná zóna může ovládat jiný MIDI nástroj, případně jen jiný zvukový rejstřík, nebo totožný rejstřík např. jen s jiným nastavením třeba parametru transpozice), transpozici, rozsah na klaviatuře (mohou být rozmístěny vedle sebe, tedy Split, nebo také nad sebou Layer), což může být ideální zejména při nasazení Axiomu při živých vystoupeních, kde je potřeba ovládat více zvukových barev najednou, popřípadě při ovládání např, virtuálních Hammondek, kdy každá Zone může ovládat jeden manuál.

Co se týká jednotlivých Groups, jejich počet je totožný s počtem zón, tedy také tři. Všechny kontrolery na Axiomu 25 jsou rozděleny do třech skupin s označením Groups A, B, C.

Group A obsahuje klaviaturu, kolečka modulace a Pitch Bend, Aftertouch, externí připojitelné Expression a Sustain pedály, nastavení zón, Global Channel nastavení, dále nastavení MIDI Out a nastavení Preset/Bank.

Do Group B spadá nastavení osmi otočných knobů a taktéž nastavení osmi transportních tlačítek. Poslední, třetí Group C je vyhrazena osmi gumovým padům. To umožňuje zapisovat, či vyvolávat jednotlivé skupiny kontrolerů individuálně.

Ovládání celého Axiomu usnadňuje poměrně velký, dobře čitelný, modře podsvícený displej, který vždy aktuálně zobrazuje vše co váš Axiom právě dělá, takže máte dobrý přehled jaká data právě vysíláte (např. číslo noty, hodnota Velocity a také číslo kontroleru). Pod displejem se nachází devět opět gumových funkčních tlačítek ve dvou řadách pod sebou, které slouží mimo jiné i k programování nástroje. Jako první na řadě je tlačítko s názvem Advanced, díky kterému nástroj uvedeme do editačního módu, ve kterém jsou využívány i jednotlivé klávesy klaviatury, jelikož každá má svoji přiřazenou funkci, jako např. číselné zadávání hodnot, Enter, MIDI Out, Store, Curve a podobně, a jen dodám, že tohle tlačítko je podsvětleno modrou LED diodou. Další tlačítka v řadě s slouží k zadáváni hodnot parametrů (jsou označena ikonami plus a mínus) a při jejich současném stisknuti vyšle Axiom tzv. Snap- shot, tedy aktuální nastavení koleček (Pitch Bend a Modulation), Expression pedálu, a osmi otočných knobů. Dalším tlačítkem v řadě je tlačítko s názvem Zone Range, pomocí něj lze poměrně snadno nastavovat rozsah jednotlivých zón na klaviatuře tak, že po jeho stisku (nejdříve tedy samozřejmě zvolíme příslušnou zónu) určíme spodní hranici zóny tím, že zmáčkneme příslušnou klávesu na klaviatuře, a podobným způsobem jednoduše definujeme horní hranici konkrétní zóny - to je vše. Posledním tlačítkem Zone/Group v horní řadě a za pomoci transportních tlačítek volíme příslušné zóny a groupy.

Podíváme-li se na spodní řadu tlačítek, jako první z leva nalezneme tlačítko s názvem Recall. Axiom obsahuje dvacet pozic (pamětí), které slouží k ukládáni vašeho nastavení (z výroby jsou předprogramovány aplikace, jako např. Native Instruments B4 Organ, GM mixer, Reason apod.) Pomocí tlačítka Recall je možno tedy vyvolávat jednotlivé presety. Tlačítko s názvem Preset, které nalezneme půjdeme-li směrem doprava má za úkol společně s tlačítky plus/minus, nebo pomocí kláves na klaviatuře vysílat povely Program Change. Předposledním tlačítkem na ovládacím panelu Axiomu 25 je tlačítko pojmenované Mute (je opět podsvíceno modře) a jeho úkolem je „zamutovat" kontrolery tak, aby při manipulaci s nimi nebyla vysílána jejich data do MIDI výstupu. Poslední, taktéž modře podsvětlené tlačítko s názvem Null má za úkol aktivovat tzv. Null mód, který pracuje obdobně jako např. funkce Undo, kdy máte možnost se kdykoli vrátit k původnímu nastavení ovládacích prvků, došlo-li např. k jeho nechtěné ztrátě např. vinou vaší roztržitosti (což se mě stává poměrně často).

Zadní konektorový panel obsahuje zleva dva TS konektory, které slouží k připojení externích pedálů Expression a Sustain. Pro komunikaci s okolním MIDI světem je Axiom vybaven dvěma DIN konektory MIDI Out a MIDI In, následovanými USB konektorem, pomocí kterého je kromě přenosu MIDI dat do Macku a PC realizováno i napájení Axiomu. Pokud se však rozhodnete používat Axiom bez počítače, např. se zvukovými moduly na pódiu, máte k dispozici konektor pro externí adaptéru 12 V (není součástí dodávky). Posledním prvkem panelu je Power vypínač.

Protože člověk kupuje především očima, je silnou stránkou Axiomu opravdu vkusný, originální, nekýčovitý, ale hlavně výborně funkčně navržený design, který na předchozích nástrojích od firmy M-Audio ho nenaleznete. Celoplastové, ale poměrně robustní tělo se zaoblenými hranami omezujícími riziko poškození při transportu. Řemeslné zpracování Axiomu je vynikající, nikde nic nevrže, nepraská, nechrastí, chod jednotlivých knobů i kláves je skvělý, kolečka jsou taktéž bezproblémová. Někdo by mohl navrhnout, že Axiom je oproti konkurenci, jak z vlastních řad, tak i oproti podobným výrobkům od jiných firem, o něco dražší, ale já musím oponovat, že v podobě Axiomu 25 dostanete opravdu profesionální nástroj skvělé kvality.

Dnes už běžným doplňkem je pak software Ableton Live 4 Lite a firemní editační utilitka Enigma.

Jak jsem na začátku zmínil, vyzkoušel jsem několik podobných zařízení, která jsem měl zapůjčena na několik dní domů, a jejich případnou koupí bych oproti Axiomu ušetřil ne zcela bezvýznamnou částku, ale při hře na tyto nástroje jsem nebyl schopen nic kloudného vyprodukovat - chyběl mi jakýkoli pocit z hraní, jakýkoli výraz, emoce, zkrátka nic. Naopak hra na Axiom je pro mne inspirující, a to je položka, která pro mne překlápí pomyslné vážky jednoznačně na jeho stranu.