Quantum QC 415

Nová hvězda?
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
41 390,00 Kč

Kdo z baskytaristů by si nepřál výkonný aparát s ušlechtilým tónem, s barevností lampového zesilovače, s variabilitou a přesností tranzistorového, navíc skladný, lehce přenosný a přepravitelný, na cvičení doma, do zkušebny i na pódium? Myslíte si, že takový neexistuje? Souhlasím, ale vývojáři z firmy Hughes & Kettner si přesto stanovili nelehký cíl se k takovému ideálu přiblížit.

Díky péči dovozce, firmě MusicData Velké Meziříčí, bylo jedno z prvních komb zcela nové řady pojmenované „Quantum" poskytnuto redakci do testu. Původně se mělo dokonce jednat o dvě komba, QC 415 a QC 421, ale „dvoudesítka" byla okamžitě prodána ještě před Vánocemi... Po zkušenostech z testu se nedivím.

Vývoji, výrobě i představení nové řady byla věnována mimořádná pozornost, což se promítlo mj. do několika původních konstrukčních řešení chráněných patenty. Nová řada Quantum má vlastní webové stránky www.quantum-amps.com, nezávislé na domovských H&K, pozor, nezaměnit s adresou www.quantumamps.com!

Prozatím vyráběnou řadu tvoří čtyři modely: QC 310 = 250 W RMS, 1 x 10", QC 412 = 400 W RMS, 1 x 12", QC 415 = 400 W RMS, 1 x 15" a konečně QC 421 = 400 W RMS a 2 x 10". Zpočátku mě poněkud zmátlo označení, u QC 412 se nejedná o osazení 4x12" (!), jak jsem tajně doufal, ale první numero značí výkon v jednotkách stovek watů, zatímco druhé velikost reproduktoru v palcích... Pozoruhodná je při těchto výkonech váha jednotlivých komb: 17,5 kg, 19,5 kg, 24 kg a 29 kg (!) - v pořadí výše uvedených modelů.

Podívejme se nyní na QC 415 trochu blíže. V porovnání se základní řadou „BassForce" (MS 2/2003) je Quantum konstrukcí i designem o jednu až dvě třídy výše. Při bližším zkoumání nezbývá než konstatovat, že tradiční přívlastky H&K zůstaly zachovány: funkčnost, účelnost, střízlivost, přesnost a smysl pro detail. Navíc je znatelný pokrok i v designu, už to i vzhledově „odpovídá ceně tý bedny".

Proti řadě BassForce vypadá Quantum jako vyšlechtěný závodní hřebec vedle pivovarského tahouna. Je zde patrná snaha vtisknout značce vlastní charakteristický image, mj. i typickým „blue" podsvícením některých ovládacích či signalizačních prvků. Zde se po zapnutí zesilovače rozzáří okénko s „elektronkou" ve středu ovládacího panelu.

Modrá je dobrá

Velmi zdařile působí rafinovaná kombinace „retro" designu panelu s „high-end" technologiemi ukrytými uvnitř.... Kdepak jsem už jenom tyhle knoflíky viděl? Že by na polarografu v chemické laboratoři naší průmyslovky? Nebo na babiččině předválečném rádiu? Čelní panel tak trochu připomíná produkty britské firmy Ashdown.

Povrch komba je pokryt atypickou „textil-koženkou" s charakteristickým „látkovým" rastrem, pravděpodobně ve vodoodpudivém nesmáčivém provedení. Plastové lišty na dně komba a po stranách zadní stěny slouží k upevnění k přepravnímu vozíku. (Jak je u německých firem „dobrým" zvykem, vozík ani ochranný přepravní obal nejsou součástí standardní dodávky, a objednávají se a platí zvlášť).

Příčiny

Pod nadčasovým líbivým zevnějškem se ukrývá to nejpodstatnější - elektronika. Již v upoutávce v jednom z minulých čísel byly uvedeny základní inovace, které jsou charakteristické pro řadu QUANTUM, bez ohledu na to, který z modelů si vyberete... Vzhledem k jejich vlivu a významu na výsledné zvukové vlastnosti je nelze přejít jen několika řádky.

  • Předzesilovač - zvnějšku ovládaný potenciometrem GAIN - nejen že má opravdu výjimečnou odolnost proti přebuzení i v krajní poloze, ale zároveň se nastavením jeho úrovně, samozřejmě v závislosti na dalších ovládacích prvcích, poněkud mění odezva zesilovače a tím i zvukové spektrum.
     
  • Koncepce „EKVALIZÉRU" rozděleného do čtyř frekvenčních pásem „bass", „low mid", „high mid" a „HF-character" je inovativní v paralelním řazení příslušných frekvenčních „filtrů", takže změna nastavení jednoho prvku, na rozdíl od sériového zapojení, neovlivní signál vstupující do následujícího „filtru". Výrobce uvádí, že díky této „Pure parallel technology" je výsledný signál „sečtený" za ekvalizérem bez negativních vlivů jeho prvků na kvalitu signálu. Výsledný signál je překvapivě hřejivý, tlustý a průzračný v celém frekvenčním pásmu od basů po výšky. Jenom té brilance bych očekával trochu více, což může být dáno mj. reproduktorem 1 x 15“. Určitě by právě po této stránce bylo dobré porovnat QC 421 se dvěma desítkami.

    Zajímavé je posazení frekvencí ekvalizéru, které - podle osazení reproduktoru - je ve vyšších středech mírně upraveno:

    Basy 75 Hz, Low mid 400 Hz, High mid 850 Hz pro 10" (1200 Hz pro 12" a 15"), vše se zdvihem +/- 12 dB. HF-character ovlivňuje rozsáhle průběh frekvenční charakteristiky od cca 2 kHz až do 12 kHz.

  • TUBE GROWL je speciální obvod, pro vytvoření charakteristického „lampového" zvuku, který má kytaristovo ucho tak rádo. Částečně upravuje úroveň signálu pro vstup do koncového zesilovače. Jeho funkce je přirovnávána ke kmitající struně, která kromě základního kmitočtu generuje i další vyšší harmonické signály v polovině, třetině, čtvrtině atd. délky struny. Ovládací potenciometr Tube growl zajišťuje přesnou kontrolu tohoto „generátoru lampového zkreslení". Je skvělé, že se podařilo vytvořit příjemný „lampový" zvuk při zachování jeho přirozeného náběhu i při rychlejším ataku struny. Činností tohoto obvodu není naštěstí nijak nepříznivě ovlivňován přirozený sustain baskytary nadměrnou komprimací signálu, ani nedochází k jiným rušivým účinkům (zploštění zvuku, snížení intenzity apod.) Naopak, TUBE GROWL je mocný nástroj, kterým lze ovlivnit příznivě kompresní poměr i úroveň komprese, gain, úroveň přebuzení...
     
  • Výkonový stupeň. Jak dobře znají električtí kytaristé, u hybridních zesilovačů (s tranzistory v koncovém stupni) ani s lampou v sebelepším předzesilovači nedosáhnou té barevnosti, zkreslení a plnosti zvuku jako u celolampového zesilovače. Z této léty ověřené skutečnosti vychází koncový 400 W zesilovač - po mnoha letech výzkumu chování čistě elektronkových zesilovačů fa H&K svůj přístup zúročila v patentované technologii „DynaValve ‘ ". V nejjednodušším přiblížení to znamená, že čistě tranzistorový koncový stupeň je navržen tak, že se dynamickým, frekvenčním a modulačním chováním přibližuje celolampovému. Jak to vypadá s napěťovými průběhy na osciloskopu, ukazují přesvědčivě obrázky v manuálu nebo na webu. Důležitější však je, že i ve skutečnosti opravdu zesilovač dává mnohem přirozenější, příjemnější, barevnější, silnější a sonornější zvuk než drtivá většina „běžných" tranzistorových protějšků.

Dalšími podstatnými prvky, který se velkou měrou podílejí na výsledném zvuku, jsou typ ozvučnice a reproduktory. Ani tady se nešlo po vyšlapaných cestách. Byla použita speciálně laděná bassreflexová ozvučnice, aby se dosáhlo širšího rozptylu a přesného signálu s definovanou lokalizací na pódiu. Řada Quantum používá lehké reproduktory s neodymiovými magnety (váha cca 2 kg) se zabudovaným vysokofrekvenčním systémem v ose. U 10" reproduktorů pojmenovaný „Dual Cone" - se dvěma paralelními membránami, zatímco 12" a 15" reproduktory využívají zcela nové technologie „Dura Dome ‘" s přesným hliníkovým vrchlíkem. Nezanedbatelnou výhodou reproduktorů je kromě podstatného snížení hmotnosti také vyšší hustota magnetického toku, která příznivě působí na zlepšení impulsní odezvy (zvlášť poslední dobou ceněný parametr u řady současných baskytarových technik, při kterých jsou na reproduktory kladeny mimořádné nároky), navíc umístěním výškového systému soustředně pod prachovku basového reproduktoru se eliminují problémy s fázovým posunem a interferencemi....

Pevnost, tuhost a neutrální akustické vlastnosti ozvučnice zajišťuje šestivrstvá překližka okoumé z tropického dřeva gabon, která má údajně proti obvykle používané mnohovrstvé březové pouze poloviční hmotnost. Ochránci tropických pralesů asi nebudou mít radost.

Bylo těch technických informací trochu více, nový přírůstek na basovém nebi si to nepochybně zaslouží. Tímto popisem je v podstatě vyčerpán současně i popis ovládacích prvků na čelním panelu, až na některé jednotlivosti jako vstup TUNER pro ladičku umístěný vedle vstupních jacků pro pasivní či aktivní basovku, či výstup pro sluchátka Headphones a vstup pro ovladač nožního panelu Footswitch (značkový FS-2). Důležitý spínač, který jsem zpočátku ke své škodě poněkud přehlédl a nepoužíval, je ovladač PUNCH umístěný hned vedle GAINu. Jeho aktivací se zvýrazní pásmo basových frekvencí do cca 100 Hz a dále středy v široké oblasti nad 1 kHz. Pro tento jednoslovně obtížně přeložitelný název by se snad dal použít český pivařský ekvivalent „říz", případně biliárový „koule"...

Zadní panel obsahuje linkový výstup např. pro připojení do DI-boxu nebo do výkonového zesilovače, DI-výstup pro mixážní panel, výstupy A a B pro externí reproduktor s impedancí nejméně 4 Ohm. Na rozdíl od většiny zesilovačů vybavených paralelními výstupy, zde je sériový výstup, takže připojením externího boxu do A se sice zvýší celková impedance a poklesne příslušně výkon zesilovače, na druhé straně se zvýší hladina akustického tlaku díky větší ploše membrán reproduktorů. Bednou na výstupu B anebo připojením sluchátek do čelního panelu se automaticky odpojí vnitřní repro komba.

Následky

Po zapojení komba se ozve lehké hučení chladicího ventilátoru koncového stupně a za okamžik se cvaknutím přes ochranný obvod připojí repro...

V „rychlé příručce" neboli Quickguide.pdf výrobce doporučuje základní nastavení ovládacích prvků. Poněkud odlišně se nastavuje pro modely QC 310 a QC 421 s 10" reproduktory a pro QC 412 a QC 415 s 12" a 15".

Vyzkoušel jsem postupně vše tj. „kráčející bas" pro swing, klasický rock 60. let, metlu, „mainstream" rock, slap, taneční dupárnu.... Nakonec jsem se po čase dobral ke „svému" optimálnímu nastavení, nejblíže k „metalu", ovšem s „vyššími středy" a „HF-character" zcela vytočenými doprava. Překvapující je pozoruhodná zvuková hutnost již při malé změně nastavení MASTER, právě tak jako využitelnost celé dráhy GAINu bez rušivých zkreslení nebo jiného negativního vlivu na kvalitu signálu.

Výbornou „vychytávkou" je potenciometr GROWL TUBE spolu s přepínačem PUNCH, zde jsou možnosti barevného nastavení aparátu opravdu bezkonkurenční. Kombo QC 415 má dostatečnou výkonovou rezervu a bezpečně postačuje běžnému uživateli pro všechny styly. Samozřejmě, že limitujícím prvkem je zde pouze jeden 15" reproduktor, kterým podle mého soudu kombo vyhoví spíše tradičním poklidnějším stylům – country, blues, jazz atd. Pro rock, metal a další odvozené současné styly by bylo asi lepší volbou kombo QC 421, nejlépe doplněné přídavným boxem.

Vzhledem k akustickým vlastnostem QC 415 bylo kombo vynikající ve spojení s bezpražcovou baskytarou, dokážu si představit, že třeba verze QC 310 nebo QC 412 by mohla být skvělou volbou pro hráče na elektrifikovaný kontrabas...

Kombo bylo vyzkoušeno ve zkušebně, i s přídavným boxem 1 x 15" tj. celkových 2 x 15". To pro tvrdší muziku bohužel není právě ideální kombinace reproduktorů. Je pravdou, že proti hradbě kytarových stacků by byl asi ideálním doplňkem box 4 x 12", takhle ty vyšší středy a především akustický tlak přece jen trochu chyběly. Výše uvedené ovšem není nedostatkem komba, spíš tím naznačuji, že zvuková hladina, kterou lze jeho 400 W zesilovačem dosáhnout je na takové úrovni, která téměř vyhoví i hodně hlasitému „heavy" metalu. Pro všechny ostatní styly hrané v přijatelnějších zvukových hladinách bude kombo naprosto v pohodě...

Sumarizace

Přednosti shrnuté do bodů: zvukové možnosti, výkon, váha, přepravitelnost, variabilita a universálnost, provedení, design. Nedostatky jsem opravdu nenašel.

Ideálu nelze dosáhnout, pouze se k němu přiblížit. Přesto musím přiznat, že nelehký úkol, který byl při vývoji nové řady basových komb Quantum zadán, byl splněn na obdivuhodné úrovni. Rozhodně doporučuji vyzkoušet a porovnat se zavedenými značkami. Těším se na další členy rodiny Quantum, snad i další baskytaristé by uvítali samostatnou hlavu a boxy např. 4 x 10", 6 x 10", 2 x 12", 4 x 12" apod... Že by snad Frankfurt?