Rocktron - efektové pedály

Kdo umí, umí!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Rocktron je pro mě osobně synonymem kvalitního a odpovědného zacházení se zvukem kytary. Už tím, že se specializuje právě na kytaristy, má hodně věcí dobře „vychytaných" a ve vývoji a přinášení nových řešení a nápadů, jak se zdá, neustává. Ostatně posuďte sami, jestli náhodou byste neměli revidovat svůj vlastní kytarový zvuk právě pomocí několika „pastiček" z této dílny.

Nitro (2 340,- Kč)

Možná jste už plně spokojeni se svým kytarovým zvukem, možná ještě ne. V každém případě platí, že existuje hranice, místo, odkud jsou vidět ještě další vrcholky a dimenze zvuku, barev, tonality, feelingu. Nitro tonal booster je tímto místem. Nitro obohacuje kompletně celkovou artikulaci kytary jemnou kompresí a poskytuje přes 22 dB gainu pro intensivní „boosting". Máte zesilovač, který zní jako kdyby měl angínu nebo chřipku? S nitrem převrátíte váš bojácný amp-drive na velkolepý. Nitro umožňuje dosáhnout na bohaté harmonické složky signálu velmi snadno; úplně rozsvítí tonální možnosti vašich snímačů, je to podobné jako kdybyste zapojili aktivní elektroniku; ovšem účinek je mnohem silnější než je běžné, pokud se týká tonálních zisků. Je to jeden z nejjednodušších a zároveň nejúčinnějších nástrojů, který lze vůbec použít a najít. Jeden jediný potenciometr poskytuje celou tu fantazii jménem boost a jeden jediný sešlap spínače vás tam vynese. O činnosti pedálu vás informuje obrovská rudá ledka jako ze starého Marshallu, kterou nepřehlédnete; ovšem kdyby tam nebyla, ani tak by se nic nestalo, protože účinek pedálu je nepřeslechnutelný. Pokud máte dvojici singlů (u krku a v mezipoloze) a zdá se vám, že nemáte ten sklovitý zvonivý fenderovský zvuk, plný jasné artikulace a čitelnosti, je docela pravděpodobné, že nitro vám tento zážitek přinese. Stejně tak pokud zní váš humbucker příliš jako „za závěsem", jedním sešlápnutím máte vyměněný snímač. Je to ohromně inspirativní, když najednou slyšíte nuance, které jste si mysleli že jsou vyhrazeny pouze supernástrojům. Samozřejmě nebudeme polemizovat o tom, že vám Nitro nějak zachrání zlý zvuk nebo promění špatný nástroj v dobrý; ovšem dochází tu k naprosto jasné kultivaci tónu, projasnění hry, zvýšení čitelnosti a vaší vlastní zpětné vazby a feelingu ze hry. Zajímavé také je, že ačkoliv dochází ke značným ziskům signálu, nijak extrémně nenarůstá šum či brum; vzroste, samozřejmě, ale ne stejně jako naroste gain. Je samozřejmě nutné zařadit Nitro jako úplně první do řady stompboxů, jako první před všechno, co je mezi vámi a zesilovačem. Je také absolutně nutné si Nitro vyzkoušet v kombinaci s vlastní kytarou i ampem, neboť kouzlo boostu může být různé v závislosti na konstrukci zesilovače i kytary. A pro ty nejlepší výsledky doporučuji: chcete-li obohacení tónu, zjasnění akordické hry, přidání harmonických a proměnu celkové artikulace, nastavujte boost do první třetiny rozsahu. Pro sóla, využití efektů a technik, které vás skutečně vynesou do oblak, a pro typické a garantované nakopnutí vašich lamp v preampu otočte prostě ještě dál. Stanou se pak úžasné věci.

Zombie (2 770,- Kč)

Podle nápisu na šasi „rectified distortion" lze tušit, o co tady půjde: monstrózní heavy sound, který vystoupí z vašich reprobeden a obejde je několikrát dokola. Produkuje mohutné, hutně dunící zkreslení, vhodné pro rock, hard, metal a hlavně pro moderní styly. Dobře si rozumí s podladěním a nízkými tóny kytar vůbec, sóla však umí vypíchnout a zvýraznit stejně dobře. Ovládá se pěti potenciometry, z nichž Louder koriguje celkovou hlasitost, Bass a Treble komentář nepotřebují, Scream ovládá množství distortionu ála Mesa, Stare potom slouží k nastavení tzv.symetrie (resp.asymetrie) distortionu. Co je však nejdůležitější: Zombie je navržen pro použití nejlépe s celolampovými zesilovači – jedině tak dosáhnete pravý „rectified distortion", alespoň tak praví konstruktéři od Rocktrona. Já to mohu jen potvrdit, se solid statem to nemá tu správnou šťávu, úplně schází ta slyšitelná komprimace, tak potřebná pro správný feeling.

Považuji za nutné ztratit pár slov k asymetrickému distortionu, který se nastavuje ovladačem Stare. Je to cesta, jak zajímavým způsobem rozšířit artikulační možnosti zkreslení. Jde o to, že rovnovážnou sinusovou křivku kytarového signálu takto ovlivníme v její amplitudě a zápornou půlvlnu zvětšujeme prostým otáčením potenciometru stare. V nulové poloze potenciometru je sinusoida, resp.distortion, v rovnováze, v maximální poloze je hlubší záporná část sinusovky. Tento efekt má vliv na produkci více harmonických složek signálu při buzení lamp, než je běžně váš zesilovač schopen. Mohutnější záporná půlvlna začne nutit lampy k přebuzení dříve než kladná a distortion se stává takzvaně nesymetrickým. To je to, co u mnohých zesilovačů vyšších tříd známe pod pojmem feeling. Ovladač symetrie distortionu je použit také u lampového driveru-preampu Silver Dragon, kde však pracuje odlišně, neboť jde o jinak zkonstruované obvody.

Zvukových barev dostanete ze Zombieho poměrně hodně a všechny jsou použitelné, ani jedna z krajních poloh ovladačů není zbytečná. Vyzkoušel jsem mnoho různých vzájemných kombinací; jako výchozí, pro představu, co zombie dokáže, lze vzít například nastavení louder v 1/3, bass na max, treble za 1/2, stare naplno a scream v 1/2. Je to šťavnatý, hutný a bohatý hardrockový zvuk plný gainu a průrazných středů. V zásadě je ovšem potřeba hodně „krmit", tedy louder určitě přes 1/4 rozsahu. Hodně zajímavé barvy však dostaneme, necháme-li stare i scream na nule a bass a treble naplno, je to hutná metalová pila, připomínající komprimovaný metal 80. let. Výborné pro doprovody. Postupným přidáváním stare se dynamicky proměňuje barva i charakter tónu, přibývá středů, které jsou od medových přes kulaté až po ostré, průrazné, jasné a velmi výrazně zkreslené. Těžko to přirovnat k jakékoli známé ekvalizaci, svým charakterem a barvou to opravdu dost připomíná Mesu, nebo lépe řečeno není to žádné laciné zkreslovadlo. Tón je ve všech rozsazích ušlechtilý a typicky kytarový. Scream poté už jen doplňuje práci ovladače stare, charakter zkreslení ztloustne a zvýrazní se sustain. Téměř v žádné poloze se mi zkreslení nejevilo nijak nepřiměřeně chlupaté; i při maximálních nastaveních byly akordy čitelné a sólová hra poměrně lahodná. Ploše znějící zkreslení samotného zesilovače dovede Zombie proměnit v silnou a hutnou hradbu drivu. Jen je nutno mít dobrý výchozí zvuk čistého kanálu. Vřele doporučuji vyzkoušet na staré dobré Mono50, to byste nevěřili jak rychle budete chtít nechat tento zesilovač někde spravit a vyčistit. Mohu s klidným svědomím říct, že v případě Zombie platí za málo peněz hodně muziky.

Hypnotic Flange (3 220,- Kč)

Od flangeru jsem nic až tak zvláštního neočekával. Každý přece ví, jak zhruba flanger pracuje a co s kytarovým signálem dělá, čím může přispět a co už od něho čekat nemůžeme. Hypnotic nabízí víc než běžný flanger pedál tím, že modulaci v tzv. „hypnotic" modu upravuje nízkofrekvenčním oscilátorem, který se generuje dle principu náhodného opakování. Tento mód nabízí úpravy charakteristik barev tónu od arpeggiové artikulace až po cyklický zvuk chorusu. Tento typ flangeru se překrývá ve své artikulaci s chorusem mnohem více než běžné typy flangerů. Avšak ani v rozsahu, kde se překrývá účinek flangeru s chorusem, to není chorusový zvuk, neboť je zde jiný princip úpravy samozřejmě. Ovládání je celkem shodné tak, jak bývá na flangerech zvykem: Rate ovládá rychlost modulace, depth pak její intenzitu, manual slouží k ovládání změn modulace v závislosti na zpoždění, delayi, feedback poté ovládá opětovné generování efektového procesu na výstupním signálu. Co je tu celkem jako bonus navíc, je Fx/level, který v běžné výbavě pedálových flangerů nebývá, a slouží k celkovému mixu efektovaného zvuku s původním signálem. Výhodou je, že hypnotic má dva výstupy - jeden mono, druhý stereo - takže úplnému požitku ze hry, pokud máte stereocestu, nic nebrání. Ve stereo režimu vynikne právě onen hypnotic efekt nejlépe - stačí stisknout tlačítko modu a pak otáčením potenciometru jen pozorovat, jak vlastně pracuje náhodný nízkofrekvenční oscilátor a jak narůstá a pod jeho vlivem se proměňuje feedback. Zvukové možnosti tohoto flangeru se tak dostávají o několik tříd výše, umožňuje pracovat se zvukem od standardních úprav přes velmi expresivní barvy až po „psí kusy". Výsledná úprava zvuku flangerem je velmi kvalitní, převážná většina úprav by se dala nazvat jako „jemná" a kultivovaná, jako kdyby u Rocktrona důsledně ctili zásadu, že v modulaci méně je vždy mnohem více ve výsledku; frekvenční rozsahy efektování nejdou nijak za rámec dobrého vkusu. Velmi dobře flanger ctí typ snímače a způsob hry, ty tzv. "arpeggiové" polohy nastavení jsou vynikající pro celkovou čitelnost akordické hry. Z doporučovaných nastavení jsem si nejvíce oblíbil kombinace s názvy „strawberry fields", „ain‘t talkin‘bout nutin" a „jimi sighs", jejichž názvy trošku vypovídají samy za sebe. Celkově hodnotím hypnotic jako jeden z nejpovedenějších, inteligentních flangerů, s kterými jsem se mohl setkat. A nejlepších výsledků dosáhnete, pokud flanger spojíte s Nitrem; oba se navzájem umocní ve svém účinku a vám se zcela jistě zjeví nová inspirace.

X-Tune (2 780,- Kč)

Ono se řekne ladička, ladička. Ale být vždy „in-tune" není až tak jednoduché. Tato chromatická ladička je vhodná jak pro kytaru, tak i pro basu, a nabízí i kalibrovaný výstup mute, takže máte-li tuto ladičku v sestavě, sešlápnutím spínače jste potichu a v klidu ladíte. Ladička je osazena dobře svítícími ledkami, takže bez problémů vše uvidíte i v příšeří pódia či klubu. Ovšem to nejlepší, co tento přístroj nabízí, je spínač „calibration". Díky němu se můžete naladit na jakoukoli hladinu jakéhokoli nástroje nebo dokonce nahrávky. Některé dechové nástroje jsou citlivé na změnu prostředí, vlhkosti apod., a potom vám - naladěným „in-tune" - dělají potíže. Nebo potřebujete odposlouchat nějaké sólo či skladbu a jako naschvál se přehrávač rozhodl, že bude kolísat s otáčkami - a se zamknutou kytarou a s kobylkou typu Floyd potom nastává vážná obtíž. Tak s tím je teď už konec. Se všemi intonačními nepřesnostmi a kolísáním a pod- či pře-laděnými nahrávkami nebo nástroji vám pomůže X-tune. Stačí naladit jednu strunu, nebo i jen jeden tón, který se vám podaří chytit a sladit s předlohou. Tento tón pak jednoduše zahrajete a zatímco zní, zmáčknete tlačítko „calibration". Celá ladička se tak „pitchshifteruje" na požadovanou úroveň a chová se jako kdyby to bylo komorní A. Úžasné. Jakékoliv čtvrttóny je teď možné vzít za základ ladění nemusíte se napasovat natvrdo mezi dané frekvence. Po uvolnění knoflíku calibration ladění ostatních strun probíhá standardně a celý strunový rozsah se automaticky posune o daný kousek nahoru nebo dolů. Resetování tohoto procesu a navrácení přístroje opět na požadovaných 440 Hz proběhne jednoduše - vypnutím footswitchem a opětovným zapnutím jste zpět na komorním A.

Ještě milá vychytávka k praktickému ladění - jste-li tónem mimo, ledka bliká rychle; jak točíte ladícím kolíkem a ladění se přibližuje pozici in-tune, blikání se zpomaluje. Citlivost ladičky je velmi dobrá, reaguje přesně a rychle. Ani by jeden neřekl, jak může takový na první pohled neškodně vypadající přístrojek, být užitečný. Velmi rychle jsem si zvykl na komfort, který přináší do praktického muzikantského života.

Pulse Tremolo (2 780,- Kč)

Tak tento výrobek opravdu ctí svůj název. Typické moderní tremolo je obvykle vytvářeno elektronicky přes VCA členy. Ale Pulse tremolo je o něčem jiném; je to nejlevnější způsob, jak dosáhnout na drahé elektronkové přístroje nebo obvody v zesilovačích nejvyšších tříd. Pracuje se zde totiž s modulovaným a statickým světlem. Ano, čtete dobře, k tvorbě tremola je zde použito světlo! Prostřednictvím fotoresistoru, který ovlivňuje výstupní signál v závislosti na intenzitě osvitu Led-diodou, jak jednoduché.

Efekt se ovládá pouze dvěma potenciometry - speed, rychlost tremolo efektu, a intensity, množství efektu. Dále je možné přepínačem určit podobu obálky modulace - s jemnými přechody jedné vlny do druhé (trojůhelníková forma pulsní modulace LFO), nebo tvrdě oddělené jednotlivé fáze tremola (čtvercová forma). Jak to celé tedy pracuje? Nízkofrekvenční oscilátor žhaví ledku v závislosti na dané rychlosti a zvolené formě vlny, světlo putuje na fotoresistor, který způsobuje změnu úrovně resistance a to má za následek změny na outputu vnitřního zesilovače. Výsledkem je sametové nesymetrické tremolo, které je velmi blízké klasickým vlastnostem lampového tremola ve svém charakteru. Tremolo je možné zařadit jak před, tak také za zkreslení k ostatním modulačním efektům. Při zařazení před zkreslení nastává onen známý efekt, kdy tremolo uslyšíme až v momentě, kdy tón začne nabíhat do sustainu či doznívání.

Díky použité technologii nutno říct, že opět tu máme efekt vysoké kvalitativní úrovně, která je běžná u zařízení vyšších cenových hladin. Tonální kvalitu tohoto přístroje oceníte při vyšších hlasitostech nebo při hodně nagainovaných nastaveních zesilovače. Svou povahou se Pulse tremolo nejlépe hodí k celolampovým aparaturám, ale ve spojení se solid-state obvody to hrálo taky dobře, barva a charakter tónu kytary zůstal podobný, jen to nemělo tu vřelost, ale to už jsou hodně subjektivní nuance. Výborných výsledků jsem opět dosahoval při minimálních nastaveních, kdy byl vliv tremola téměř neznatelný, ale barva tónu se jaksi rozsvítila a kytara i aparát zněly jakoby nově. Takže opět nová inspirace.

Po několikatýdenní zkušenosti s efekty Rocktron musím říct, že přes obligátní názvy modulací či typy zkreslení zde v podstatě jde ve velké míře o nová pojetí standardních efektů. Jejich výsledkem jsou nové barvy, charakteristiky i tonální možnosti úpravy kytarového zvuku. Vřele doporučuji v klidu vyzkoušet a porovnat, možná budete překvapeni, jak nově mohou znít staré dobré pedály od specialisty, jakým Rocktron bezpochyby je.