Roland SPD-S

Pro radost ze hry
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
22 050,00 Kč

Jak ve zkratce představit nový počin Rolandu, zaměřený na skupinu našich tlučmistrů a příznivců perkusivních zvuků. Jedná se v podstatě o bicí modul ve tvaru placky jakou známe od Rolandů již zdřívějška, ale s tím rozdílem, že hlavní zbraní tohoto nástroje jsou vzorky, které si mohu do nástroje nahrát sám a jakási logičtější ergonomie celého sampling padu.

Hrubý popis

9 dynamicky citlivých padů, 8hlasá polyfonie, 128 uživatelských nastavení, maximální počet vzorků je 399, z toho 181 je předuloženo, efektová jednotka s 30 efekty, flash ROM, možnost připojení dvou triggerů, 2 x footswitch, 1 x expression pedál... A cena? Ta je vskutku lidová, 22 050,- Kč. No bratru, nekupte to.

Ale začínat se musí od začátku a ani já neporuším tohle zaběhlé pravidlo.

Popis přístroje

Hlavní panel, v našem případě to, co je vidět shora, je opticky rozdělen do několika částí.

První a největší část patří padům a tady si nelze nevšimnout jedné zvláštnosti. První tři pady jsou totiž vytvarovány do jakých si válečků a vypadají spíš jako nárazníky či ochrana před nepromyšlenou ránou vedle, ale důvod je samozřejmě prostý a geniální. Jelikož kdo šetří má za tři, tak i tady se podařilo Rolandům ušetřit místo a řekl bych i na docela pravém místě, neboť po týdenním testování jsem jedinkrát nezatoužil po tom aby všech devět padů bylo stejně velkých. Dokonce by se dalo říct, že mi toto optické rozdělení docela vyhovuje neboť nemusím tolik přemýšlet o tom kam jsem si nastavil různé zvuky. Zbylé pady 4 – 9 jsou již ve standardním čtvercovém tvaru.

V další části nás očekávají dva otočné regulátory, z nichž jeden má za úkol úpravu hloubky efektu (EFFECTS CONTROL) a druhý, jak již název napovídá bude mít vliv na celkovou výstupní úroveň hlasitosti (VOLUME). Hned vedle se nachází sloupec indikátorů pro PADy a my se na nich dozvíme, který pad je zrovna aktivní ať už při editaci a nebo při hraní samotném. To samozřejmě platí i pro přicházející MIDI noty.

Nemůže, a ani nechybí displej, který mi sice na začátku přišel příliš malý a skromný, má totiž jeden řádek se 16 znaky, ale záhy jsem pochopil, že u Rolandů jsou daleko důvtipnější nežli já. Při jakékoliv operaci totiž displej přímo spolupracuje s ostatními indikátory, které se různě rozsvěcují či zhasínají podle potřeby. Nelze si nevšimnout obrovského nápisu SPD-S sampling pad, který je hned nad displejem.

V další části jsou těsně u sebe tlačítka ovládající vše co se týká zvuku. Protože jsou tato tlačítka na první pohled přehlednější ve sloupcích představím je také tak.

Sloupec 1.

PATCH – tlačítko pro vstup k uloženým zvukovým bankám, EFFECTS – zapíná a vypíná efekty (podružná funkce AMBIENCE). PHRASE MAKER – slouží pro vstup do módu smyček..

Sloupec 2.

WAVE – slouží pro vstup do „WAVE“ módu (podružná funkce MARK).

ALL SOUND OFF – výborná funkce, dřív než se zblázníte či proženete kulku hlavou docílíte úplného umlčení přístroje právě tímto tlačítkem. A bez namáčení. Navíc je toto tlačítko zapuštěno daleko víc než ostatní a ještě ohraničeno stříbrným rantlíkem abychom se nedopustili nechtěného ticha náhodou.

Trojice tlačítek ovládající samplovací část: START/STOP, SAMPLE, RESAMPLE. Následují systémová tlačítka SETUP, FUNC, EDIT a SHIFT.

A nakonec úplně vpravo na nás čekají dvě velká tlačítka - / +, sloužící k listování v menu, patch a v ostatních funkcích. Nad nimi jsou ještě tlačítka EXIT,ENTER a PAGE sloužící opět pro pohyb v systémových menu. Tolik vrch.

Co uvidíme zezadu?!

Opět zleva doprava. Knoflík pro zapnutí a vypnutí přístroje, následuje dnes již běžný a praktický úchyt na kabel od adaptéru proti vytržení a nezbytná zdířka na adaptér a dvojice MIDI konektorů (IN/OUT). Dále je tu zdířka pro fooswitch ovládající HiHAT, ale máte možnost i výběru dvou pedálů (připojuje se do jednoho vstupu přes stereo jack), na které si nastavíte spoustu jiných funkcí (patch +/-, wave sw, effects sw, tap temtpo atd.). Hned vedle je vstup pro dva externí PADy jejichž připojení se děje opět kabelem se stereo jackem. Co se dá vše nastavit na externí pady jistě tušíte, ale zároveň se dá připrogramovat spousta dalších funkcí. Nechybí samozřejmě ani vstup pro expression pedál, který nám umožňuje v reálném čase ovládat hlasitost, hloubku efektů apod. Samozřejmostí jsou všechna data, která takto ovlivníme, vyslaná po MIDI ven a tudíž je možné jimi řídit další zařízení a nebo je prostě zaznamenat do ext. sequenceru pro pozdější použití.

Dále zde máme stereo vstup pro sampling, který je vlastně hlavní zbraní celého zařízení. Obsahuje přepínač mikrofonní a nebo linkové citlivosti, dále pak R a L (L je zároveň mono) a nastavení úrovně hlasitosti LEVEL.

A protože musíme zvuk dostat i nějak ven, máme zde dva výstupní jacky R a L (L opět mono) dále pak sluchátkový výstup a ovládání hlasitosti pro sluchátka!!! Tady totiž konečně někdo zapřemýšlel a to hned dvakrát. Za prvé je výstup na sluchátka formou velkého 1/4“ jacku a hlavně výstupní hlasitost na sluchátka je nezávislá na hlavním ovládání hlasitosti, který jde do výstupu. To znamená, že já mohu poslouchat zvuk ve sluchátkách i když je přístroj zapojen do procesu..

Ještě je potřeba se podívat z boku, kde na nás kouká slot pro paměťovou kartu a ještě jeden pohled zespodu, kde je připravena čtveřice závitů pro připevnění na stojan. Velmi vhodné pro živá vystoupení. V katalogu, který je součástí balení se o příslušenství dozvíte více.

Zapnutí a práce samotná

Jedním slovem jednoduché. Po zapojení do sítě a zapnutí nás na displeji osloví uvítací fráze a přístroj je připraven k provozu.

Pokud se Vám nelíbí obsazení jednotlivých PATCHů, můžete si udělat své a to velmi jednoduše. Zvolíte si PATCH, ve které se vám líbí třeba nějaké smyčky, ale některé bicí či perkuse by jste si radši zvolili jiné. Není nic jednoduššího než zmáčknout EDIT, paličkou uhodit na PAD, který chcete změnit a potom máte na výběr:

WAV A – základní vzorek přehrávaný při úhozu. Pro vstup do editace vzorku A zmáčkneme ENTER a listováním velkými tlačítky - / + zvolíme vzorek, který chceme použít. No a je to.

Na výběr možností máme ještě následující:

WAVE A,WAVE B (je možné nastavit na větší dynamický úhoz spouštění jiného vzorku, např. hi-hat otevřená a zavřená, činel hraný na hraně nebo středu atd.) Samozřejmostí jsou také dva vzorky na sobě (šlapák a činel).

Zvolíme-li Wave A či B, máme na výběr ještě z dalších možností a to: výběr vzorku či loopu, Level vzorku, nastavení panorámy vzorku.

PAD CONTROL – v této nabídce můžeme zapnout/vypnout dynamiku, efekt či ho nastavit na dynamiku úhozu, synchronizaci s tempem a notu kterou bude námi zvolený pad poslouchat a vysílat (velmi vhodné pro spouštění vzorků s ext. sequenceru a hlavně na vrstvení se vzorky i s jiných nástrojů). A nechybí ani nastavení Gate time.

EFFECTS – je zde na výběr několik základních efektů, které jsou víceméně presetově nastaveny a jsou vždy společné pro všechny pady v jedné patch. To je potřeba si uvědomit, neboť pokud nastavíte pro šlapák nějaký gate a potom si nastavíte pro bubínek dlouhý hal, tak je jasné že bude použit efekt, který jsem zvolil naposled. To je věc, která trošku zamrzí, ale na druhou stranu si musíme uvědomit kolik tahle sranda stojí, a že jinak mají efekty jako již tradičně, naprosto vynikající kvalitu.

Pokud jde o výčet efektů nebudu vás tady trápit podrobnou tabulkou, neboť bychom se obsahem nevešli do našeho časopisu, ale vězte že efektů je celkem 30 a je tam vše co je potřeba ke standardnímu hraní i studiové práci.

PATCH COMMON – zde volíme nastavení jednotlivých PATCHů. Sync. Tempo, Patch Level, Name.

PAD COPY a PAD EXCHANGE – slouží pro rozmístění zvuků jednotlivých padů.

PAD INIT – vrátí nastavení vybraného PADu na tovární nastavení.

PATCH COPY a PATCH EXCHANGE – kopírování jednotlivých patchů mezi sebou

PATCH INIT – vrátí nastavení vybrané PATCHe do továrního nastavení.

Co se mi tady obzvláště líbilo je fakt, že na každý PAD si mohu navrstvit více zvuků, jež mohou být spouštěny současně a nebo podle dynamiky úhozu (bubínek/ráfek). Tady nás samozřejmě bude omezovat polyfonie a proto nezapomeňte, že méně je někdy více.

Tolik k nastavení jednotlivých vzorků a padů. Neodpustím si však jednu perličku, kterou mě SPD-S dostal úplně. Jistě všichni víte co to je, když dlouho nastavujete nějaké parametry a potom v roztržitosti zapomenete uložit a nebo jednoduše vystoupíte EXITem do jiného módu. No to pak můžou jednoho čerti sebrat. No a u SPD-S není třeba obávat se, neboť stačí zmáčknout již zmíněný EXIT a ještě než se nám vrátí SPD-S do hracího režimu, tak si do paměti zapíše všechny Vámi provedené změny. Jak prosté.

Systémové nastavení, které je neméně důležité.

SYSTEM - Nastavit si v něm mohu kontrast LCD displeje, AMBIENT, INPUT MIX (vstup sloužící k nahrávání vzorků do SPD-S se dá též použít jako další vstup třeba pro klávesy a nebo CD), Foot Switch polarity, a nakonec se nám ukáže kolik nám zbývá volného místa v paměti.

PAD – citlivost, náběh, MASK (nastavení jakési vnímavosti padu, slouží při opakovaném úderu, například při hraní rukou).

CONTROL SW – tady si nastavím funkci, kterou má ovládat připojený footswitch.možností je hned několik: PATCH +/-,tap tempo, sound off,

TRIGGER INPUT – nastavení typu triggeru, který bude zapojen do vstupu a následuje nastavení parametrů pro přesné fungování triggeru.

MIDI – nastavení kanálu na kterém má SPD-S vysílat a přijímat data, Local control, Soft THRU (dobrá věc) a ostatní parametry týkající se ovládání po MIDI.

BULK DUMP – v této položce si vyberete zálohování SPD-S a to buď pouze nastavení nebo všech PATCHů, nebo všeho.

INIT/DELETE – myslím, že k této položce není co dodat.

Zvuk

Při hraní vás překvapí dynamika a dokonalost zvuků. V bohaté zvukové bance najdeme spoustu „zásadních“ zvuků. které proslavili nejen firmu Roland, ale i spoustu světových hitů, ale najdeme zde i spoustu smyček bicích, basových a kytarových. Nechybí ani pár skřeků různých hlasových poloh. Při hraní oceníte především výborně zvolený materiál, ze kterého jsou pady vyrobeny a docela mě přesvědčil i o tom, že přestože je celý SPD-S vyroben z plastu, bude mi tento sloužit po hodně dlouhá léta.

Názor na zvuk je jinak samozřejmě docela subjektivní, protože každému se líbí něco jiného, ale já sám za sebe jsem velmi spokojený.

Mluví ze mě samozřejmě mnoholetá zkušenost nejen studiová, ale i zkušenost barového muzikanta, který slyšel již ledacos, a sám má přímo každý den možnost porovnání.

Pokud jde o standardní zvuky bicích tak jsou na úrovni, kterou firma Roland nastolila již před lety a tudíž o ní nemusíme dlouho diskutovat.Pokud jde ale o ostatní zvuky perkusivních nástrojů, jako jsou různá chrastítka a etnická „hrkadla“, ty jsou velmi pěkné až luxusní.

Dokonce bych si troufnul říct, že některé zvuky jsou „dospělejší“ než už tak dost dokonalé zvuky v Rolandovských modulech typu JV a XV. Ve zvukové bance jsem našel i spoustu zvonů a trianglů, gongů a chimes, no a ty mě nadchly naprosto, neboť když už budete mít nějaký ten nástroj doma, tak se vám ho určitě nepodaří takhle skvěle nahrát, tak jako se to povedlo Rolandům zrovna u těchto „kovových“ nástrojů. Nedílnou součástí zvuku je také efektová jednotka, o níž již byly zmínka výše. Tedy zkráceně - 30 presetů, společná pro celou PATCH. Jen s tím rozdílem, že si na každý pad můžete nastavit má-li jít do efektu či nikoliv. Pakliže ano, nastavuje se zde ještě hloubka.

Sampler

Jednou větou jednoduchý, dokonalý a skvělý. Někdo může namítnout, že toho náš SPD-S moc neumí, ale já se domnívám, že výběr funkcí přímo koresponduje s využitím nástroje. A navíc já osobně jsem zvyklý vzorky připravovat v počítači. Znáte to, zvyk je železná košile.

Ale jinak je práce s ním dokonalá. Schválně počítejte se mnou jednotlivé kroky k dosažení nasamplovaného zvuku.

  • připravil jsem si v počítači vzorek, v tomhle případě to byl Orchestra hits, jenž jsem si nastříhal z Furiantů. Prodaná nevěsta je překvapivě dobrým zdrojem samplů (Béďa jistě promine).
  • propojil kabelem mixpult se dvěma vstupy na SPD-S
  • zmáčknul tlačítko SAMPLE na SPD-S (na displeji se objeví „select dest pad“ - pro ty co přišli až teď – zvolte pad, který chcete nahrát).
  • úhozem zvolíte kam chcete vzorek nahrát a zmáčknete zeleně blikající START/STOP - následně se objeví indikace vybuzení a nápis „Stby“. To je moment kdy si můžete pustit vzorek proto aby jste mohli nastavit požadovanou nahrávací hlasitost.
  • zmáčknete ještě jednou blikající START/STOP a na displeji se objeví „Wait“. Tohle není zpráva o tom, že by jste snad měli čekat vy neboť by jste čekali do soudného dne, ale je to informace o tom, že čeká SPD-S na signál aby mohl nahrát Váš vzorek.
  • Zmáčknul jsem tedy mezerník u mého počítače a vydal tak pokyn aby můj wave editor spustil. Jakmile se objeví na vstupu SPD-S signál, započne nahrávání a displej vás o tom informuje obligátním hlášením „Rec“.
  • Dohrála hudba, zmáčkneme STOP, SPD-S nás vyzve k pojmenování vzorku, my provedeme ENTER. SPD-S si to zapíše a přepne se zpět do hracího módu.
  • Úhozem na zvolený PAD zjistíme zda-li je vzorek dobrý, popřípadě vylepšíme použitím již dříve zmíněných možností.
  • Hurá s tím na kšeft „a pak houpy hou, šlehačka a dortík s jahodou“

Jednoduché a účelné. Pro zvukové experimentátory a fajnšmekry je pak dostupná také funkce resamplingu s možnostmi odpovídajícími zaběhnutým standardům.

Shrnutí a závěr

Firma Roland, tak jako vlastně skoro pokaždé, dokázala udělat „hudební nástroj“, který se dá krásně využít jak v domácím či profesionálním studiu, ale i na pódiu jako hlavní a nebo doplňkový zdroj zvuku. Jelikož se nejedná o zvukový modul v pravém slova smyslu, odpouštím mu absenci GM sady a tím i jednoduchého rhytmeru. Ten se nakonec dá nahradit zasmyčkováním jednotlivých frází a je to. Musím vyzdvihnout naprostou jednoduchost v ovládání a vynikající zvuk. V neposlední řadě je super, že mohu mít SPD-S zapnut zároveň do mixpultu a zároveň poslouchat na sluchátkách a dokonce si mohu regulovat i každou z úrovní zvlášť. Na můj vkus by mohla být větší polyfonie, v našem případě je to 8 hlasů a rozsáhlejší efektová jednotka, ale i to je subjektivní. Na druhou stranu, kdyby mi někdo ještě tak před 5 lety tvrdil, že tohle koupím úplně nové bratru za 22 000,- tak bych si myslel, že přinejmenším není zcela při smyslech.

V balení jsem našel kromě anglického návodu a katalogu, ještě CD. Pro ty z vás, kdož se nechcete pouštět přímo do přípravy vlastních samplů, máte počáteční porci vzorků právě zde.