Shure KSM44 (USA)

Par Excellence
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Kdo sledujete vývoj na poli mikrofonů, víte, že se jedná o mladšího, ale dospělejšího brášku modelu KSM32, který byl představen v Music Store č. 3/00.

Úvodem bych rád sdělil několik věcí. Bohužel se mi dostalo méně času pro vytvoření názoru kde, popřípadě jak mikrofon nejlépe použít a následně tlumočit vám své postřehy. Na druhou stranu ideální využití výrobku tohoto formátu se prověří až delším časem a mnohými diskusemi.

Škoda, že není možnost přímého porovnání obou typů, ale něco přeci se o mikrofonu dočtete.

Výbava a konstrukce

Provedení a konstrukce mikrofonu je objektivnější částí testu a nechala by se shrnout v tomto případě jedním slovem - luxus. Nechci rozhlašovat prázdné fráze, ale napadá mě v případě KSM44 věta: luxus, který si lze dovolit. Totiž v balení i na mikrofonu nenajdete nic, co by zde chybělo nebo i zbytečně přebývalo. Vypadá to... a funguje. Zpětná sebekontrola mi napovídá, že bych měl začít být považován za člověka, kterému výše honoráře závisí přímou úměrou na množství kladů zdůrazněných v testu. Není tomu tak a nemusíte mi věřit, ale zkuste sami otevřít kufřík s mikrofonem. Kufřík sám o sobě je již dost pěkně proveden, v měkkém uložení zde najdete redukci stojanových závitů. Jednoduchý stojanový držák speciální pro tyto typy a další držák tzv. „pavučina“. Tomuto lze říkat opravdu perfektní pavouk. Mikrofon se do něj šroubuje tak, že vypadnutí nehrozí v žádném případě, odpružení mikrofonu je ideální a provedení velmi pěkné a v barvě stejné jako samotný mikrofon. Co se barevného provedení týče, KSM44 se vyrábí pouze ve stříbrnozlaté barvě (KSM32 navíc v sametově černé).

Kulovou nebo osmičkovou charakteristiku na pódiu příliš nevyužijete, ta společně s kardiodou potřebuje dvojitou kapsli, která tvoří podstatu cenového rozdílu proti jednokapslové KSM32. Ve výbavě je ještě anglický manuál, bohužel individuální měřený graf chybí. Je to škoda, protože takový mikrofon jako je KSM 44 se hodí i pro stereokombinace a zde je třeba pro výběr kontrolovat parametry individuálně. Je samozřejmé, že diametrální rozdíly se konat nebudou, ale co možná nejtěsnější hodnoty jsou zárukou další práce.

K dokonalosti chybí v kufříku snad jen popfiltr, který si můžete dokoupit (pokud nevlastníte tzv. „punčochu na kruhu“) za asi 500,- Kč.

Vzhled

Zvenku se mikrofon samotný tváří stejně jako jeho bráška. Zezadu „vintage“ logo Shure a dva chromované přepínače: Low cut a Pad. Zepředu pouze jeden přepínač směrových charakteristik.

To je tedy podstatný rozdíl proti KSM 32. Zespodu konektor XLR-3 se zlacenými kontakty. Tvarově se mi mikrofon líbí, odlišuje se od ostatních podobného kalibru, přitom ale nehledá nesmyslné absurdity. Je velmi ladný ve svém tvaru a jak je vidět, pouze firma podobného formátu si může dovolit nabídnout neotřelý, ale přitom funkční design. Nutno připomenout, že kapsle je uložena radiálně.

Zevnitř se jedná o kapacitní (zde druhý podstatný rozdíl od KSM32). Menší „bráška“ je totiž „permanently biased“, tedy elektretový, velkomembránový, fettový mikrofon s přepínatelnými směrovými charakteristikami (koule/kardioda/osmička) a napájením Phantom. Další přepínače, jako omezení basů a zařazením útlumu (Pad) ho řadí do kategorie univerzálních studiových mikrofonů.

Jednotlivě k bodům

I když technologie elektretových mikrofonů pokročila natolik dopředu, že dnes jako uživatel nepoznáte rozdíl, jsou stále kondenzátorové systémy s externím polarizačním napětím více „ceněny“. KSM 44 používá jako měnič jednopalcovou, zlatem napařovanou (24 karátů) dvojitou kapsli. Zlato, jak známo, je velmi stabilní kov, a tak nám na tomto namáhaném místě zaručuje časovou stálost, zvláště pak při tloušce membrány 2,5 mikronu. Odlišnost kapsle od typu KSM32 mě utvrzuje v domněnce, že i zvukový charakter mikrofonů bude odlišný. Zvenku pak kapsli chrání trojitá, různě pevná a hustá mřížka. „Tube“ se nekoná a mně je to i sympatické. Dnes, kdy je třeba, aby všichni byli „vintage tube“, se jedná o docela příjemnou změnu. Pravda je, že cena by asi vzrostla, ale právě firma Shure by měla mezi prvními nárok na znovuobnovení technologie. Diskrétní obvod pracující v třídě A a beztransformátorový výstup mají také svůj charakter. Neumann U 87 a AKG C 414 B ULS jsou jedny z nejpoužívanějších již dost dlouho a nejsou lampové, ale mají trafo výstup. Další velmi frekventovaný model Neumann TLM 170 má menší kapsli a nemá trafo. Prostě, těžko hledat jednoznačné vazby. Elektronika mikrofonu, jak jsem již zmínil, má pro nás vyvedeny tři ovládací prvky. První je přepínač polarizačního napětí kapsle v pořadí koule - kardioda - osmička. Myslím, že nejčastěji v klasickém hudebním studiu využijete první dvě (a dokonce i široká nebo úzká kardioda se hodí, ale ty zde nejsou). Další přepínač slouží pro ořezávání v nižší části zvukového spektra. V pořadí : Flat (plné spektrum se subsonic filtrem -17 Hz) - Cut (ostré ořezání, -18dB/ oct. pod 80 Hz) - Rollo (kompenzace proximity ef. , -6dB/ oct. na 115 Hz). Poslední přepínač má jen dvě polohy a většinou nese označení „PAD“. Poloha vlevo je vypnuto, tedy útlum nula a přepnutím doprava se zařadí 15 dB útlumový článek, kterým zajistíme nezkreslený průchod preampem při „direct“ snímání velmi hlasitých zdrojů zvuku, jako jsou : trumpeta, velmi „najetý“ aparát kytary apd., bicí , perkuse a možná i některých pěvců.

Poslech

Poslech jak jsem řekl, nebyl nijak rozsáhlý, alespoň co se času týče. Hned na úvod bych vám sdělil, že mě mikrofon vlastně vůbec nepřekvapil. Pozor ale, proč. Než jsem jej slyšel, kladl jsem si otázku, jestli firma jako je Shure by pustila na trh něco průměrného, neřku-li špatného. Asi to nepřipadá v úvahu. A když otázku ještě zobecním, zeptám se, jestli a kolik bychom před několika lety našli na světovém trhu podobných mikrofonů ve stejné nebo nižší cenové relaci. Chci tím říci, že dnes již není velký problém nakoupit do studia solidní mikrofonní vybavení za rozumný peníz. Výběr je velký, a tím i nastává problém co tedy. Nabízí se i otázka jakéhosi testu porovnání v této oblasti, protože otestování mikrofonů s jinou cenovou nebo konstrukční kategorií je vždy poněkud zavádějící.

Tedy první letmé sluchové postřehy bych obecně charakterizoval asi takto: Barvou zvuku se zdá velmi neutrální a frekvenčním rozložením pózuje někde mezi U 87 a C 414, mám-li to nějak neobratně přiblížit. Zajímavé by bylo otestování v podmínkách symfonického nebo komorního tělesa, kde by se ukázalo, kromě jiného, jak byl můj první dojem pravdivý. Basy velmi pevné, středy, jak jsem již řekl, čisté a výšky mi několikrát připadalo, že jsou z menší membrány, což může být spíše klad. To se mi znovu objevilo při přepnutí na kouli - objevilo se více živého prostoru. Myslím, že přepínat na -15 dB bude potřebovat zřídka, protože i slušný rachot přenesl velmi čistě. Tím myslím aparaturu el. kytary. A když jsem u té kytary, napadlo mě, že i KSM 32 by zde byl velmi upotřebitelný. Také je. Prohlédl jsem si webové stránky Shure a s údivem zjistil, kolik muzikantů a zvukařů preferují tento mikrofon především na el. kytaru a overheady. U aparatury el. kytar bych se přikláněl ke kombinaci SM 57 a KSM 44, popř. 32. Záleží čeho chceme dosáhnout. SM 57 dodá průraznost středů a kapacitní systém pevné basy a nabroušenost. (Zde si neodpustím jednu poznámku. Mně je firma Shure velmi sympatická, ale nechci být zařazen mezi ty některé (především české) zvukaře a hudebníky, kteří z SM57 potažmo SM58 vytvořili definitivní modlu, což firmě spíše škodí). Například akustická kytara i saxofon vyzní také velmi dobře. A zde jsem i pokukoval po indikátorech bez vybuzení signálem. Pravděpodobně (protože sluchem již není šance) má firma pravdu v dokumentaci, když uvádí základní vlastní šum -7 dB. Byl opravdu, i když jen o několik decibelů, nejnižší. Každý decibel ale udělá své. Vezměme počet stop, efektů a vše se vždy jen sčítá. Tedy další potěšující zpráva. Vezmeme-li v úvahu velmi nízký vlastní šum a vysokou přebuditelnost bude se jednat o mikrofon s velkým dynamickým rozsahem, což mu dodává další visačku univerzálnosti.

Závěrem

Vynikající výbava příslušenstvím, perfektní provedení, univerzálnost daná technickými parametry i výbavou, čistý zvuk, záruční (1 rok) i pozáruční servis a odpovídající cena. Samozřejmě, že na trhu jsou mikrofony levnější a také upotřebitelné, ale frekventovanost využití ve studiu KSM44 bude vysoká a to se vrátí. Tedy takto, když se snažím vždy naznačit upotřebitelnost ve studiu, myslím si, že v případě dvou těchto modelů KSM se bude jednat o základ mikrofonního vybavení hudebního nahrávacího studia. Samozřejmě tím nevylučuji použití v home recordingu, dabingu, hlasatelských pracovištích a dalších.