Marshall AS 50R & AS 100D

Marshall AS50R & AS100D
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Klasika je klasika. Tím bych začal recenzi na nové kombíčko od starého, dobrého Brita, Jima Marshalla, otce stejnojmenných aparátů, které zdobí mnohou zkušebnu a pódia po celém světě vezdejším. Tak tenhle nový výrobek „tatíka“ bigbítových strojoven je tentokrát určen „elektro-akustickým hráčům“, třímajícím folky-nefolky lubové kytary ať už vybavené, či nevybavené piezzem, tzn., že je schopen ozvučit kytaru čistě akusticky pouhým mikrofonem.

MARSHALL AS50R

Ovládací prvky předního panelu

Celotranzistorové kombo má přehledný přední panel, který se honosí dvěma nezávisle na sobě regulovatelnými kanály. Jeden slouží pro připojení elektrické, tj. kytary vybavené piezoelektrickým nebo magnetickým snímačem, a druhý pro připojení mikrofonu ať už tzv. canonnem - konektorem XLR, nebo standardním kytarovým jackem. Disponuje totiž oběma vstupy a nejenom to, jsou tu umístěny i konektory cinch pro připojení externího CD přehrávače nebo magnetofonu pro případ, že by se vám zachtělo cvičit společně s vaší oblíbenou kapelou nebo byste si přáli hrát živě s podkresem. A to je docela fajn, že? Ovládací prvky každého ze zmíněných dvou kanálů jsou hlasitost, basy a výšky. Jsou velmi funkční, mají slušný rozsah a dostatečně „zabarví“ zvuk. Samozřejmě nechybí celková hlasitost čili master volume.

Zadní panel

Disponuje přímým XLR výstupem do mixážního pultu, linkovým výstupem, vstupem a výstupem pro externí efekt a džekem pro připojení nožního pedálu. Zadní strana komba je zavřená.

Efekty

A teď pozor, malé překvapení! Je tu chorus a reverb! Veliké překvapení. A dále pro případ zpětné vazby přepínač fáze kmitání reproduktoru s luby vaší kytary, a když i to bude málo, je tu potenciometr vychytání zpětné vazby v pásmu 80 Hz až 1 kHz. U všech zmíněných efektů a anti-feedbacků samozřejmě nechybí přepínače a chorus lze navolit přepínačem na jednotlivé kanály samostatně anebo dohromady. Reverb má dokonce i potenciometr vyvážení (balance) mezi jednotlivými kanály. Bouchám do komba pěstí a neslyším rachot pružin reverbu. Jednoduše proto, že je elektronický! Zabírám do strun jumba vybavené ho piezzoelektrickým snímačem značky Fishman a na to, že kombo je osazeno 10“ reproduktorem a jedním výškovým reproduktorem (tweetrem), je zvuk poměrně plný a solidní.

Použití na jiné nástroje

A teď další překvavení. Jen tak mě napadlo vyzkoušet tohle elektroakustické kombo na dechové nástroje a klávesy. V kapele je máme a dechaři mají věčný problém s odposlechem či s hlasitostí při hraní v menších klubech, kde se hraje především akusticky. Tedy jsme je vyzkoušeli přes mikrofon (kromě kláves) :

  • na flétnu: velmi dobrý zvuk a s reverbem - nemá prostě chybu. Hlasitost je dostatečná,
  • na altku: totéž,
  • na klávesy (elektrický vstup ): zvuk srovnatelný s lampovými komby,
  • na plně elektrickou kytaru: velmi použitelné na jazzové hraní, tj. čistý zvuk (nevylučuji použití na rock, ale samozřejmě s nějakým tím lampovým předzesilovačem v pedálu či racku nebo jiným, dle libosti. Ten jsem bohužel ale neměl k dispozici)

Malé zhodnocení

Vezmeme-li v úvahu poměr cena/vybavení, kombo Marshall AS50R opravdu bombou je. Díky licenční výrobě v Číně je totiž prodejní cena velmi příznivá.

Použité nástroje

  • Jumbo CORT Earth 100F (piezzo Fishman)
  • Ibanez SG (elektrická kytara - cca 1982)
  • Příčná flétna Aria
  • Altsaxofon Yamaha
  • Klávesy Kurzweil Grand Ensemble

MARSHALL AS 100D

Ano, další elektroakustické kombo z dílny Jima Marshalla, tentokrát ryze britské provenience a zároveň i odpovídající ceny (cca třikrát dražší než menší bráška AS50R, ale zase dvakrát větší výkon). Pěkně koncipované kombo s klasickým úkosem předního zlatavě eloxovaného panelu určeného pro různé akustické nástroje.

Ovládací prvky + vybavení

Tady hned na začátku pozor. Kombo je stereo a je osazeno dvěma 10“ reproduktory a dvěma výškovými reproduktory. Je tedy možno míchat zvuk dvou kanálů určených jak pro plně akustické nástroje - piezzo, či mikrofon a magnetický snímač. Jestli je váš nástroj vybaven různým typem snímání, jako např. kanadské/quebecké akustické kytary Seagull (piezzo + mikrofon), lze zvuk plně stereofonně namíchat. Základní ovládací prvky jsou samozřejmě hlasitost a koncový master volume (hlasitost koncového zesilovače), přepínač gain, tj. pro případ, že má váš nástroj slabší vstupní signál a korekce. Výrobce nabízí u tohoto modelu čtyři samostatně ovládané kanály. Tři jsou určeny pro nástroje, potažmo mikrofony a jeden je pro externí zařízení jako je CD přehrávač nebo magnetofon.

Přední panel

Kanál 1 slouží pro akustické nástroje, kde je váš nástroj ovládán přes mono/stereo vstup (jack) ovládaný potenciometrem basů, parametrickým potenciometrem pro zdůraznění nebo potlačení středových pásem, který je v přímé funkci s dalším, potenciometr pro nastavení středové frekvence od 250 Hz do 2,5 kHz a výškovým potenciometrem.

Kanál 2 je určen pro akustické nástroje a mikrofon s jedním mono jackem a jedním XLR. Přepínačem Link switch se připojíte ke kanálu číslo 1 i s ovládacími prvky, což jsou tentokrát pouze hlasitost, basy a výšky. Je tu ovšem chytrý přepínač Contour, jehož pomocí se dostanete na ekvalizaci z kanálu 1. Dále se nám tu nabízí přepínač fantomového napájení kondenzátorového mikrofonu, což je pozitivní, a přepínač fáze mezi rozkmitanou ozvučnicí kytary a reproduktorem, tzn. eliminace zpětné vazby indukované převážně v nižších polohách. Ano a teď se dostáváme k sekci, jež je určena proti zpětné vazbě s mixem kanálů jedna a dvě. Je vybavena nejen přepínačem, ale i dvěma otočnými potenciometry pro vychytání pásma, které nahoukává. První se stará o pásmo od 50 Hz do 250 Hz a druhý od 60 Hz do 650 Hz. Věřte, že je to účinná pomůcka. Zkoušel jsem kombo pěkně zesílit se španělkou přímo před ním a dařilo se vazbu odstranit poměrně svižně.

XLR vstup, tedy mikrofonový u třetího kanálu má opět přepínač fáze reproduktoru versus rezonujícího nástroje a vypínač phantomového napájení pro kondenzátorový mikrofon. Ovládání sestává z pěti potenciometrů - hlasitost, basy, výšky a interního a externího potenciometru přidání efektů k čistému signálu.

Další šikovnou věcičkou je pomocný regulovatelný vstup pro CD přehrávač nebo magnetofon pro případ cvičení nebo playbacku, a to je kanál poslední, čtvrtý.

Efekty

A nyní tu máme opět nějaké přepínače, a to interních a externích efektů. V prvním případě jimi zapínáme a vypínáme zabudovaný procesor, tedy celou možnou škálu reverbů, hallů a chorus. Osobně si myslím, že si tu každý najde svoji parketu včetně deskového echa a flangeru. Je příjemné mít v kombu tento výběr, aniž by člověk musel dupat po několika pedálech. Zde si v případě nutnosti vystačíte s jedním pedálem zapínajícím zmíněné efekty (dodává se automaticky jako příslušenství komba). Efektová sekce má celkem tři potenciometry, z nichž jeden je přepínač - volba efektu - nabízí vám 16 efektů (z nichž některé jsou si tak blízko, že bych raději řekl tak o polovinu méně), druhý pracuje v případě zvolení dozvuku (delay), či reverbu pro nastavení délky (decay) zatímco v případě použití chorusu, modulace nebo flenžru s ním nastavíte rychlost.

Zadní panel

Na zadním panelu se nachází přímé XLR výstupy ( levý + pravý) do mixážního pultu, linkové výstupy (opět levý + pravý), stejně tak i vstup a výstup pro externí efekt (stereo) včetně potenciometru úrovně signálu a džek pro připojení nožního pedálu. Zadní strana komba je zavřená.

Použití na jiné nástroje

Stejné jako u Marshall AS50R, ale zvuk je pochopitelně plnější a hutnější a hlasitost silnější. Pro elektrické kytaristy, milovníky čistého zvuku mohu model AS100D jen doporučit.

Použité nástroje

  • Jumbo CORT Earth 100F (piezzo Fishman)
  • Ibanez SG (elektrická kytara cca 1982)
  • Příčná flétna Aria, Altsaxofon Yamaha
  • Klávesy Kurzweil Grand Ensemble