Superlux HD-660

H(á)D(ej)...čí jsme?
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
1 829,00 Kč

O využití sluchátek doma i v profesionální praxi netřeba dlouze hovořit. Nároky na domácí použití ovšem často bývají rozdílné než např. u zvukaře nebo hudebníka. Tchajwanská firma Superlux má ve své nabídce především mikrofony a jiné příslušenství pro muzikanty. Testovaná sluchátka zmíněné společnosti budou spíše patřit do kategorie „nedomácí" (výrobce to dokumentuje na obalu fotografiemi nahrávacího studia a hrdými nápisy o jejich profesionálním využití), ale jak už to tak bývá, pokud posluchače zaujmou a zvykne si na jejich zvuk, doma většinou ostudu neudělají.

Druhy měničů (principy)

Pro přeměnu elektrické energie na mechanickou byly ustáleny dva principy: elektrodynamický a elektrostatický, přičemž ten druhý je, z důvodů vysokých výrobních nákladů, používán pouze v high-endových oblastech.

Elektrodynamický měnič se skládá z kruhově tvarovaného permanentního magnetu a z oscilační cívky, která je připevněna k membráně. Jakmile je vyslán signál (střídavý proud) do oscilační cívky, membrána začne kmitat v závislosti na tomto signálu.

Elektrostatická sluchátka mají na rozdíl od předcházejících membránu, u které je řízen pohyb celého jejího povrchu. (U elektrodynamických sluchátek se šíří kruhové vlny ze středu.) Tento jev je docílen vestavěním velmi tenkého vodivého filmu z polymeru mezi dvě deskové elektrody. Tento film reaguje na sebemenší změny napětí. Membrána takto vytváří zvuk s vysokou věrností. Výsledkem je tak vynikající rychlost reakce, že zvuková reprodukce je téměř bez zkreslení, fázových chyb apod. Kromě toho – nízká hmotnost membrány hraje důležitou roli pro přesné a přirozené rozlišení. Elektrostatická sluchátka tak nabízejí velmi působivou a přesnou hudební reprodukci, bohužel za cenu vyšší investice.

Otevřené vs. uzavřené

Uzavřená sluchátka separují ucho od okolního hluku a okolí izolují od zvuku sluchátek (princip tlakové komory). Typickou vlastností uzavřených sluchátek je utěsněná konstrukce omezující pronikání zvuku a také ucho obklopující náušníky, což má podstatný vliv na charakteristiku přenosu zvuku. Pokud je izolace nedostatečná, kvalita basů se zhoršuje. Akustický tlak je zde vyšší než u otevřené varianty. Uzavřené modely jsou častěji užívány např. zvukaři, kteří se potřebují maximálně koncentrovat na hudbu bez vlivů vnějšího hluku.

Problém s vyšším akustickým tlakem se nevyskytuje u otevřených sluchátek, které jsou konstruovány tak, že prostor před a za membránou propouští zvuk. Je tedy dovoleno zvuku, aby procházel přímo bez výraznějšího tlumení a to činí zvuk zpravidla přirozenějším. Odlišnost též spočívá i v menší velikosti a hmotnosti sluchátek – jsou tak pohodlná a neunavují i při dlouhotrvajícím poslechu.

Konstrukce

Sluchátka, která jsou předmětem zkoumání, výrobce ukryl do praktického plastového kufříku. Velmi příjemná věcička pro bezpečný transport poněkud choulostivého zařízení. Marně vzpomínám, který z výrobců věnuje uskladnění takovou pozornost. Otevření černé plastové schránky ve mě vyvolalo silný pocit déja vu. Asijskému výrobci se zřejmě zalíbil vzhled a konstrukce jednoho z dražších modelů firmy Beyerdynamic (konkrétně DT-770 Pro v kombinaci s DT-770 M). Podobnost vskutku zajímavá: od krouceného kabelu zakončeného stejně vyhlížejícím jackem přes odepínací výplň hlavového mostu až k téměř totožné struktuře plastu na povrchu mušlí. Spojení hlavového mostu s měniči obstarávají bytelně vypadající kovové úchyty. Škoda jen, že nelze provést příposlech na jedno ucho bez nasazování na hlavu – pohyb mušlí okolo horizontální osy je poněkud omezený. Náušníky jsou potaženy tenkou koženkou, při pohybu hlavy můžou mírně povrzávat. Zde už je vidět rozdíl oproti Beyerdynamicům – ty měly náušníky z jemného plyše s možností dodatečné výměny. Jednostranně vyvedený kabel je kroucený a zakončený 3,5 mm jackem se zlacenou šroubovací redukcí na velikost 6,3. Délka vedení je v „klidovém stavu" cca 50 cm. Výrobce uvádí až 3 m, praktičtější použití je však pouze do vzdálenosti asi 1,5 metru.

Zvukové vlastnosti

Tento model je typickým zástupcem uzavřených sluchátek. Kryt membrány je nepropustný, což zajistí výraznou izolaci pro zvuk v obou směrech. Na obale proklamované využití ve studiu se tedy zdá být opodstatněné. Sluchátka mají samozřejmě možnost vysouvání mušlí podle velikosti hlavy posluchače. Posun je zajištěn aretací, jen větší rozsah vysunutí by nebyl na škodu. Možná by to pomohlo i odstranit nepříjemný jev mírného odstávání v dolní části náušníků. Je to ale individuální – ne každá hlava může mít stejný problém. Ze čtyřech náhodně zvolených figurantů tento jev potvrdila polovina.

Zvukový charakter je ovšem poněkud jiný, než se v kategorii uzavřených sluchátek dá předpokládat. Důraz je kladen v hojné míře na středy, basy jsou spíše v pozadí, ale nechybí i ty hlubší pasáže, jen jsou reprodukovány nezdůrazněně s citem pro detail. U jazzových nebo jazzrockových nahrávek (konkrétně Stanley Clarke) byla baskytara podána velmi podrobně a postrádala jakékoliv nepříjemné dunění a nečitelné slévání tónů. Střední kmitočty přece jen dominují zvuku, a proto je především řečové pásmo přenášeno nadmíru zřetelně a trochu vyčnívá z celkového projevu. Vyšší frekvence proto možná trochu zaostávají. Pokud by na takováto sluchátka byl kladen důraz na vyrovnanost frekvenční charakteristiky, asi by obstály, s výhradou u výšek.

Zvuk je tedy podáván spíše analyticky, což muzikant či zvukař ocení raději než „navoněný" a líbivý zvuk vhodný možná tak na domácí poslech. Například při konfrontaci s lacinějšími Koss GT/5 (již nejsou v prodeji, dříve cca za 1.200,-) vyniknou u HD-660 ty zmiňované přednosti. Koss zdůrazňuje hloubky někdy až nepřirozeně a přesto, že se o nich nedá hovořit jako o uzavřených, ostatní složky zvuku poněkud zanikají. Srovnání se Sennheiser HD-280 Pro už nenabízí tolik rozdílů. Německá sluchátka mají podobný projev s výraznějšími basy i výškami – cena u nich je však asi dvojnásobná. Zmiňovaný typ Beyerdynamic DT-770 Pro nebyl bohužel v době testu k dispozici k porovnání.

Superluxy snesou i vcelku velké zatížení. Při vysokých hlasitostech hrají s malým zkreslením. U opravdu dynamických nahrávek se špičkami na vyšších basech občas jedno ze sluchátek zadrnčelo - jednalo se zpravidla o velkou intenzitu hlasitosti. Nevím, zda se jedná o chybu tohoto kusu nebo vlastnost sluchátek, ale doporučuji před koupí příslušný exemplář otestovat. To platí samozřejmě i u jiných značek a modelů. Zvuková izolace od vnějšího prostoru je velmi dobrá.

Na závěr

Přestože první pocity z těchto sluchátek byly poněkud smíšené (nejvíce to asi ovlivnila ne náhodná podobnost s uvedenou konkurencí), při zevrubnějším zkoumání se dojem znatelně vylepšil. Celkově lze zvukové vlastnosti sluchátek Superlux HD-660 shrnout jako vyrovnané s nepříliš důraznými výškami a (pro někoho až příliš) čitelnými basy. Konstrukce poněkud vymezuje jejich použití spíše v profesionální praxi, ale přeci jenom se jedná o sluchátka dostupnější i pro méně náročného uživatele, kterému vyhovuje „monitorový" projev.

Výrobce též uvádí na obale adresu na svou internetovou prezentaci (http://www.superlux.com.tw), ovšem stránky jsou naneštěstí ve výstavbě (v době recenze), takže podrobnější informace je nutno hledat na jiných místech pomocí vyhledávačů.

Technické údaje uváděné výrobcem:

    Typ: dynamický, uzavřený
    Frekvenční rozsah: 10 – 30.000 Hz 
    Impedance: 150 Ohm 
    Citlivost: 96 dB 
    Přítlak: 3,5 N 
    Hmotnost: 250 g