Marshall AS50D Acoustic Soloist

Kombo pro akustické nástroje
Distributor: 
Cena: 
10 390,00 Kč

Team „guru kytarového zvuku" Jima Marshalla řadou Acoustic Soloist pamatuje na hráče na akustické nástroje. Testovaný model AS50D - novinka roku 2007 - je představován jako vylepšený pokračovatel známého a hojně využívaného AS50R (test MS 6/00, Zdeněk „Denis" Blažek). Marshall AS50D se chlubí novým tweetrem, phantomově napájeným mikrofonním kanálem i digitálními efekty (chorus a reverb).

Základní popis

Dvoukanálové tranzistorové kombo (50 W RMS do 4 Ohm) je dodáváno v přepravní firemní krabici, která nese základní údaje o výrobku. Příslušenství tvoří toliko síťový kabel a originální vícejazyčný manuál. Distributor přidal ještě manuál v češtině, doplněný o informace o záručním a pozáručním servisu, za což mu patří dík (zdaleka ne všichni distributoři toto pokládají za samozřejmost). Uzavřené kombo o rozměrech: 542 x 416 x 261 mm stojí na čtyřech plastových nožkách, rohy chrání plastové nárazníky. Pro řadu AS je charakteristické krytí hnědou koženkou. Repro (2 x 8" plus piezo tweeter) chrání tkanina opatřená světoznámým logem Marshall. Při váze 16 kg dostačuje jedno vrchní kožené madlo. Výrobek je made in China pod kontrolou Marshall Amplification.

Ovládací prvky

Nástrojový kanál: obsahuje vstup pro nástroj opatřený piezo nebo magnetickým snímačem, ovladač úrovně hlasitosti, Bass a Treble potenciometr.

Mikrofonní kanál:nabízí cinchový vstup pro CD apod., symetrický XLR vstup pro nástrojový nebo zpěvový mikrofon (trvale fantomově napájen), jackový vstup pro další signál, např. klávesy, bicí modul. Následuje ovladač hlasitosti, korekce basů a výšek.

Společná (Master) sekce obsahuje Chorus Assign Switches, tedy přepínače, které pošlou vestavěný chorus k jednotlivým kanálům, Chorus Speed a Depth Control, jenž nastavují frekvenci a hloubku chorus efektu.

Reverb Balance Control vyvažuje reverb (případně efekt zapojený v efektové smyčce) mezi kanály a Reverb Level Control pak celkově nastaví množství reverbu.

K dispozici je též přepínač fáze Phase Switch a Notch Filter, který potlačí o 10 dB frekvenci zvolenou následujícím ovladačem Frequency Control. Zbývá již jen Master Volume pro celkovou hlasitost zařízení a podsvícený hlavní vypínač.

Zadní panel zahrnuje zásuvku síťového kabelu, Footswitch jack pro připojení nožního přepínače pro ovládání interních efektů (není součástí příslušenství), linkový výstup Line Out, galvanicky oddělený DI Out s konektorem XLR pro výstup do PA. Oba výstupy mají shodný signál odebíraný před celkovou hlasitostí, liší se jen svou úrovní. Zbývají nám jacky pro smyčku externích EFX.

Akce

Starší model komba Marshall AS50R jsem měl možnost vyzkoušet v rámci koncertů kapely Supercool (Music – Store 8/05), s nástrojovým kanálem jsem byl velmi spokojen (na mikrofonní se tehdy nedostalo). Rád jsem uvítal možnost kompletního „proklepnutí" jeho vylepšené modifikace.

První, co na Marshallu AS50D zaujme je bezesporu vzhled (celá řada AS je přitažlivá na pohled) ruku v ruce s bezchybným provedením.

Za druhé si uživatel hned všimne toho, že mezi ovladači chybí středy.

Při prvním zapojení nástroje (mikrofonu) zjistíte, že je prostě nepotřebuje. Nevím, „jak je to vevnitř udělaný", ale oproti např. taktéž „bezstředému" powermixu za cca 5 000,- Kč to hraje úplně jinak (dobře).

Nástrojový kanál…

…jsem nakrmil vším, pro co je určen - piezosnímač s aktivní elektronikou, pasivní „pecka" koncertní nylonky, magnetické snímače: singl pro akustickou kytaru, singly i humbuckery elektrických kytar.

Od AS50R jsem už trochu věděl co mám čekat u akustik vybavených aktivním piezem. Výsledkem je čistý akustický zvuk, kombo věrně reprodukuje vlastnosti snímačů. Korekce jsou dostačující. Příznivci piezo i magneto zvuku mohou být naprosto spokojeni. Výsledný tón je čistý, jasný a konkrétní, i při velkých hlasitostech bez zkreslení (dle informací výrobce je vestavěn limitér). Totéž platí i pro mojí oblíbenou nylonku. Málokterý aparát jí dokáže kvalitně zesílit, zde se to podařilo i s uspokojivým odstraněním nechtěné zpětné vazby.

Mikrofonní kanál

Lze s úspěchem použít pro nástrojové i zpěvové mikrofony. Korekce opět stíhají. Taktéž druhý kanál se honosí čistým a nosným zvukem. Prubířským kamenem se zde stal pro mne dosud ne zcela probádaný nástroj – didgeridoo (kdo aspoň trošku ví, o čem je řeč, ví také, jak těžko se zvučí…). Korekce se podařilo nastavit tak, že pan didgeridista prohlásil: „Je tam všechno, co tam má bejt."

A odešel zjistit, kde se „to" dá sehnat.

Kanálem jsem prohnal ještě (jackový vstup) klávesy – opět velmi čistý zvuk. A také kytary: výsledek je zde o stupínek hlasitější a také neučesanější, ale je to pořád akustické. Kombinace zapojení aktivního pieza do nástrojového kanálu a pasivního singlu do druhého kanálu má za výsledek zajímavý zvuk a umožňuje experimentovat. K čemuž doslova vybízí…

Efektová sekce

K dispozici je chorus a reverb (jak již bylo výše uvedeno – digitální). Chorus je ovládán klasicky: speed a depth a pomocí přepínačů je možné přiřazení k jednotlivým kanálům. K nastavení reverbu slouží level (intenzita) a balance (vyváženost mezi signály společná pro externí efekty zapojené ve smyčce). Pro účely akustických hráčů oba efekty postačí více než bohatě. Dle mého názoru jsou spíše předimenzované – jejich využití v krajních polohách patří do kategorie zvuků „sci - fi".

Potlačení nechtěné zpětné vazby funguje dokonale, mnohdy stačí pouze přepnout fázi a je po problému. Pokud přetrvává, 10 dB pro potlačení v běžných aplikacích zcela postačuje, stačí vazbu frekvenčně „vylovit" potenciometrem a vliv na zbývající frekvenční spektrum nástroje není devastující.

Praxe

Marshall AS50D hraje naprosto čistě při všech hlasitostech a ve všech výše uvedených případech. To jej předurčuje k mnohostrannému využití. Doma v kuchyni je možno cvičit na různé „silent" nástroje, na elektrickou kytaru i na akustiku, pokud se neobejdeme bez efektů. Využitím line out lze okamžitě zaznamenat hudební nápady do nějakého „nahrávadla" i se zpěvem. Kombo v pohodě zvládá zkušebnu (i při plné palbě basa, bicí…). Samostatnou kapitolou je „one man show" (nástroj, mikrofon, CD přehrávač): s rezervou(!) jsem si vystačil ve spřátelené hospodě při párty pro 30 lidí i po půlnoci…Při produkci v aule pro cca 80 posluchačů jsem po předchozích zkušenostech s AS50R s úspěchem využil D.I. Out do PA. Osobně jsem byl s Marshallem navýsost spokojen s již zmiňovanou kombinací zapojení různých druhů snímání akustické kytary, s ozvučením klasické nylonky a příjemně překvapilo především souznění s didgeridoo.

Závěr

Nejnovější model akustického Marshalla při nesporných kvalitách zařízení „za desítku"? No, nekup to…!