Warwick Streamer LX LTD 2008

Pětistrunná baskytara z limitované edice
Autor: 
Cena: 
74 265,00 Kč

Vy z vás, kteří patříte k příznivcům baskytar Warwick, jistě víte, že tento výrobce „echtovních“ nástrojů každý rok představí zbrusu novou baskytaru, opravdovou lahůdku, vyjímečnou baskytaru, která se vymyká sériově vyráběným modelům. Děje se tak s železnou pravidelností od roku 2001, kdy tuto tradici limitovaných edic zahájil model Thumb Bolt-on LTD.

Od té doby každý rok všichni zapálení Warwick fans napjatě očekávájí představení dalšího LTD modelu. Denně checkují internetové stránky warwick.de, vzrušeně diskutují na fórech a spekulují, zda bude letošní model vycházet ze Streamera, Corvetty nebo snad Thumba!? Spekulují nad tím, který z těchto už tak vynikajících modelů bude ještě vylepšen do naprosté dokonalosti a okořeněn něčím speciálním, něčím, co mu přisoudí přídomek LTD – Limited Edition. (Pro letošní rok se této cti dostane nástroji Corvette $$.)

V roce 2008 padla volba na koncept Streamera LX a v červenci spatřil světlo světa první kus této limitované edice. Význam slovíčka limited = omezený, je v tomto případě nutné chápat správně. Omezený je pouze počet vyrobených kusů, nikoli možnosti tohoto unikátní nástroje. A opravdu zde platí známé „dobrého pomálu“, protože z výrobního závodu v německém Markneukirchenu se do celého světa rozjelo pouhých 225 kusů. Jaká to šťastná náhoda, že jeden z nich doputoval až ke mně a já se teď s vámi mohu podělit o veškeré dojmy z tohoto mistrovského díla s pěti strunami.

Hned na první pohled je zřejmé, že jde o exkluzivní kousek, vypracovaný se smyslem pro detail a záměrem přinést něco neobvyklého. Můj zrak asi nejvíce upoutalo úžasně vykreslené dřevo tvořící horní desku těla nástroje a také fakt, že ze stejného dřeva jsou vyrobeny i kryty obou snímačů, stejně jako dýha na hlavici nástroje (tzv. matched headstock). Podle internetových stránek Warwick (pomineme-li místy trochu rozporuplnou českou verzi) jde o dřevo Mandrona burl. Strom s lidovým názvem Madrona (lat. Arbutus menziesii) roste v mírném pásu Severní Ameriky. Označení burl (angl. suk) vystihuje sukovitou strukturu dřeva. Bohužel se mi nepodařilo najít nic o vlastnostech tohoto dřeva, ale zcela jistě bude velmi tvrdé a houževnaté, tedy skvěle zapadající do Warwickovské koncepce konkrétního zvuku. Ještě bych se chtěl vrátit ke dřevěným krytům snímačů. Při podrobnějším zkoumání jsem zjistil, že jsou ručně vyráběné samotným šéfem firmy MEC Vlado Hansalem, což bezesporu podtrhuje celkovou exkluzivitu tohoto nástroje.

Zpět k tělu baskytary. Madrona není jediný druh dřeva, ze kterého je korpus vyroben. Vrstvenou (tzv. sendvičovou) konstrukci tvoří ještě další materiály. Střední vrstva je z tmavého ořechu a zadní deska z bahenního jasanu. Všechny tři vrstvy jsou ještě proloženy dýhou z Ekangy. Tvar těla je klasický Streamer, tedy nositel těch konzervativnějších křivek výrobního programu Warwick. Příjemně zaoblené tvary jsou nejen elegantní, ale také se pohodlně „nosí“. Na skvělé ergonomii těla se výrazně podílí konkávně klenutá záď, která výborně sedí na konvexním břiše každého správného basáka. Dřevo těla ani krk nevyžadují voskování a to díky povrchové úpravě, která je provedena matným lakem a je velmi příjemná na dotek.

Krk Streamera je ze čtyř podélně slepených kusů fládrovaného javoru, které jsou proložené proužky tmavé Ekangy. Tato konstrukce zajišťuje lepší stabilitu krku, menší riziko zkroucení, ale také vyšší estetickou hodnotu. Jelikož toto „eltédéčko“ vychází z koncepce Streamera LX, jde pochopitelně o krk šroubovaný, připojený k tělu obvyklými čtyřmi vruty. Hlavici zdobí kromě perleťového W z přední strany také laserem vypálené logo Limited edition na zadní straně, pod nímž je uveden rok edice a pořadové číslo nástroje. Najdeme zde také vlastnoruční podpis samotného generálního ředitele Hanse Petera Wilfera. Kromě ozdob je na hlavici také 5 firemních ladících mechanik černé barvy. Hmatník je vyroben z tmavého ebenu černého jako uhel a zcela tradičně nese 24 pražců ze zvonového bronzu. Klasické poziční značky na něm nenajdeme, jen 12. pražec zdobí perleťové vykládání s motivem orlí hlavy.

Baskytara je vybavena stejně jako všechny základní modely všemi již notoricky známými Warwickovskými specialitami a vychytávkami, jejichž výčet a stručný popis jejich výhod přece jen pro jistotu zmíním. Dvojdílná kobylka umožňuje kromě nastavení výšky strun a oktáv také nastavení roztečí (standardně 16,5 mm). Další vychytávka je nastavitelný nultý pražec ze speciálního kompozitu. Jde již o třetí generaci, která disponuje příjemnými oblými tvary a vyšší pevností. Warwick se soustředí kromě funkčnosti také na praktičnost a uživatelský komfort, čehož důkazem jsou dvě poslední specialitky: odklápěcí kryt u výztuhy krku a u dutiny s elektronikou. Všude se dostanete rychle a bez šroubováku. Zámky na popruh již považuji za samozřejmost. Najdete je uložené v praktickém uživatelském balíčku spolu se všemi potřebnými klíči, manuálem, náhradní sadou strun Warwick EMP 45‘ a certifikátem pravosti, prokazujícím, že je váš kousek jedním z oněch 225 originálů.

Na Streamera se hraje díky výše zmíněné ergonomii pohodlně. Na popruhu je skvěle vyvážený a nepadá na hlavu. Přitom zdaleka nepatří k nejtěžším. Na typicky Warwickovský, poněkud macatější krk, je nutné si zvyknout. Je to prostě daň za stabilitu, nízký dohmat a bezproblémové ladění i při změnách klimatu a teploty. Zahrát se dá na něj jakoukoli herní technikou, i když je pravda, že pro slap či taping by to chtělo větší rozteč strun. To je bohužel problém téměř všech pětistrunek od Warwicku. Nastavením kobylky lze sice dosáhnout cca 17,5 mm, ale přesto bych vyloženě slappovým fanatikům doporučil nějaký broad neck model nabízející základní rozteče 20 mm.

Konečně se dostáváme k tomu hlavnímu, a tím je zvuk, v tomto případě spíše zvukové možnosti. Výrazně se zde projevuje sendvičová konstrukce. Každý druh dřeva má totiž svoje specifické rezonační vlastnosti a je tedy schopen udržovat a přenášet určité frekvence. V případě Streamera bylo použito několik druhů dřev tak, aby bylo pokryto celé frekvenční spektrum, které je baskytara schopna vyloudit. Základ tvoří bahenní jasan, který se stará o pevný fundamentální spodek spolu s navrčenými nižšími středy. Tohle je úplná klasika, kterou umí každá dobrá baskytara s jasanovým tělem, Fenderem ze 70. let počínaje a Warwickem Corvette Standard konče. Takový zvuk je sice výborný do rockové muziky, ale trochu v něm chybí vyšší středy a brilance ve výškách. O ty se u Streamera postará ořech a madrona. Čistotu zvuku a opravdovou brilanci pak zajistí javor a eben, což jsou dřeva tvrdá jako kámen. Máme tedy kompletní frekvenční spektrum, z něhož si stačí jen vybrat. K tomuto účelu je zde elektronika.

Tepajícím srdcem elektroniky jsou dva aktivní snímače německé firmy MEC (Music Electronic Company), která s Warwickem spolupracuje již řadu let. Typové označení Twin Jazz napovídá, že jde o dvoucívkové snímače, tedy jakoby dva singl, nebo chcete-li J snímače, vedle sebe pod společným krytem. A když se k tomu přidá aktivní elektronika MEC s třípásmovým ekvalizérem a dvěma mini přepínači pro volbu cívek, je již jasné, že možností nastavení bude pro některé až hrozivě mnoho. Každý mini přepínač má na starosti jeden snímač a nabízí tři polohy - tři možnosti zapojení cívek: 1. přední cívka, 2. obě cívky a 3. zadní cívka. Kromě mini přepínačů je zde jeden velký přepínač snímačů pro volbu krkového/obou/kobylkového Twin Jazzu. Jen pomocí různých kombinací těchto tří přepínačů lze z baskytary dostat 15 různých zvuků. Poměr snímačů lze samozřejmě regulovat i plynule pomocí potenciometru balance. Tónové korekce fungují skvěle a jsou citlivé i na jemné změny nastavení. Osobně jsem ocenil možnost regulovat středy, protože právě středové frekvence tvoří charakter zvuku baskytary. Nutno dodat, že ekvalizér lze vypnout povytažením potenciometru hlasitosti, čímž vlastně odpojujeme aktivní elektroniku a dostáváme tak čistý a velmi dynamický zvuk přímo ze snímačů. Všechny přepínače ovšem zůstávají v provozu.

Závěrem nemohu nic jiného, než vám tento mistrovský kousek doporučit. Nabízí kompletní spektrum zvuků s nepřeslechnutelným Warwickovským bručákem, pověstnou pevností a průrazností. Hodit se bude především basistům, kteří svůj sound stále hledají, nebo se zvukem rádi experimentují, případně hrají ve více kapelách, nebo jsou studioví nebo jinak profi muzikanti. Limitované edice se také často stávají předmětem zájmu muzikantů - sběratelů, což ale asi nebude v naší republice příliš aktuální. K dispozici je i ve čtyřstrunné verzi. Milovníci bezpražcových hmatníků a levorucí basisté si ovšem jeho kopii musí objednat v custom shopu.