Warwick Thumb BO Ltd 2006 "Dirty Blonde"

Čtyřstrunná baskytara v limitované edici
Cena: 
71 610,00 Kč

Uf, uf, uf, dostalo se mi do rukou NĚCO, u čeho se "člověku basovému" zatají dech a hlavou mu proběhnou všechny možné superlativy. Od toho momentu přestává komunikovat se svým okolím (i s tím nejbližším) a začne se u něj projevovat těžká duševní choroba, která se dá nazvat: zamilovanost, láska,… :-). To NĚCO má jméno Warwick Thumb Bolt-On "Dirty Blonde" a jde o čtyřstrunnou basu, kterých je na světě, považte, pouze 250 (!), poněvadž je vyrobena v limitované sérii, tzv. LTD 2006. Nechť je tedy tento článeček také inspirací pro všechny ty manželky, či přítelkyně nás basistů, neboť se blíží vánoce a lidé by měli být na sebe hodní! :-)

Klasická konstrukce téhle basy vychází ze známého konceptu baskytar Warwick Thumb Bolt-On se šroubovaným krkem. Základ nádherně vyklenutého korpusu je vyroben z vybraného amerického bahenního jasanu a nalepená vrchní deska je z tzv. Birdseye Poplar, tedy očkovaného topolu. To vše dokresluje výrazná textura (jakoby "šakalí fleky"). Přední plocha hlavy nástroje je polepena dýhou ze stejného materiálu a zdobí ji známé W. Na opačné straně hlavy nalezneme signaturu prezidenta firmy Warwick - Hanse Petera Wilfera a zapuštěný štítek s nápisem LTD EDITION 2006 6/017. Takže v našem případě se asi jedná o sedmnáctý kousek vyrobený letos v červnu. Stavěcí šroub krku je uschován pod bakelitovou krytkou a v případě téhle basy již odpadá nutnost, při seřizování krku, tenhle kryt šroubovat. Zde je totiž použit systém dva v jednom, takže v krytce je zapuštěna ještě jedna krytka a ta jde velmi lehce vydloubnout. Na krytu je zlatými písmenky vyveden nápis Thumb BO, LTD 2006. Krk je k tělu basy přišroubován čtyřmi zapuštěnými křížovými šrouby a dle dostupných informací je vyroben z žíhaného javoru a hmatník z ebenu. Krk je dokonale rovný, myslím, že zde nehrozí, snad ani do budoucna, tzv. "vrtule". Orientační značky vsazené do plochého hmatníku jsou novinkou z vývojové dílny Warwicku. Jedná se zde o tzv. Gull-Inlays, čili jde o symboly racků. I když si na podobné "výstřelky" nijak extra nepotrpím, musím uznat, že tihle perleťoví rackové, co by označení poloh na hmatníku, vypadají skvěle. Značky jsou vyrobeny z pravé perleti a jsou s naprostou přesností (což u takového nástroje považuji za samozřejmost!) ručně zasazovány do hmatníku. Velmi precizní strojní zařízení garantuje přesné a čisté spojení výlože se dřevem. Design nástroje dokresluje černý hardware - ladicí mechanika, dvoudílná kobylka a úchyty pro řemen jsou samozřejmě originály Warwick. K těm úchytům pro řemen - v dodávaném příslušenství k nástroji jsou mimo jiné přibaleny i zámky Warwick (to je moc fajn věc :-)). Ladicí kolíky jsou klasicky warwickovsky "křivě" přišroubovány a celá mechanika, včetně kobylky, funguje bezvadně. Nutno dodat, že k seřizování oktáv a výšky strun nedošlo, neboť nástroj byl perfektně seřízen již v továrně. Baskytara Warwick Thumb Bolt-On je osazena polohovatelným nultým pražcem Wilferite Just-A-Nut II.

Žhavou novinkou u tohoto nástroje je kombinace snímačů: u kobylky je to aktivní MEC TJ-Pickup, který zajišťuje průrazné a precizní basy. U krku je vsazen taktéž aktivní snímač MEC P-style. Oba snímače jsou kompletně zasazeny v plastu, pólové nástavce nejsou vidět. Každý snímač je ozdoben zlatým nápisem MEC. Basa je vybavena 3 pásmovou aktivní elektronikou (rovněž firma MEC), krmenou 9 V baterií. Kryt elektroniky a baterky postrádá šroubky. Stačí jen lehce zarýt nehtem a jste uvnitř. Aktivní elektroniku ovládáme třemi potenciometry, jsou to: dvojitý výsuvný potenciometr hlasitosti obou snímačů, jednoduchý potenciometr s aretací pro ovládaní středů a dvojitý výsuvný pot pro výšky a basy se středovou aretací. „Poťáky" jsou osazeny černými kovovými knoby. Výstupní jack je umístěn na spodní hraně korpusu nástroje a je poněkud těsnější. To je ale dobře, lepší, než kdyby měl být volný. Myslím, že v případě této basy je asi zbytečné se zmiňovat o provedení pájených spojů, zapojení elektroniky, atd. Profesionalita každým coulem a na nejvyšší úrovni. Ostatně celý nástroj, tedy - řemeslné zpracování, zvuk, ergonomie atd., mne podněcuje k užití slova dokonalost, ale nevím jak ostatní, já jsem těžce frustrován cenou této "blondýny"- nějakých 2390 Euro a u pětistrunné verze 2570 Euro. Ano, ano, za kvalitu je nutno také kvalitně zaplatit. Takže, již výše zmiňované vánoce asi až tak štědré nebudou.

Hmatník je osazen 24 pražci (tedy dvě oktávy) a pražce samotné se tváří, že vás přežijí. Při prvním pohledu na tenhle nástroj mne napadlo, že basa, vzhledem k malým rozměrům korpusu a dlouhému krku, musí nutně překlápět, ale nic takového. Poté, co jsem ji na sebe poprvé zavěsil, okamžitě mi padla jako ulitá.

I když jsem, v případě pražcové čtyřky, navyklý na "obludu" Fender Precision, Warwick mi i tak prostě seděl. Možná je to paradox, ale nikdy jsem neměl rád lehké basy, takže co se týče srovnání váhy obou těchto nástrojů, Warwick je jen o pár dkg lehčí než Fender a to svědčí o tom, že máte na sobě opravdu kus dřeva a ne nějaký čínský..., bůhví co!

No a podle toho to i hraje. Pokud je člověk trpělivý (není to snadné!) a zahraje si napřed "na sucho", tak je v našem případě bohatě odměněn. Tak jako mi Warwick padl do oka a do rukou, stejně tak mi padl i do ucha. Zde firma Warwick doslova naplnila svůj slogan "Sound Of Wood". Nevím, jak to co nejvýstižněji popsat. Každý úder na strunu, každý hmat na všech polohách hmatníku bezvadně zní, ba co víc - basa prostě inspiruje! Ano, opravdu se chci na tomto místě, dle vzoru jednoho svého kolegy recenzenta, vyhnout pojmům, jako např., hluboké basy, brilantní výšky... U tohoto nástroje je to prostě zbytečné. Nemusím snad zdůrazňovat, že se zde nesetkáte třeba s drnčením struny o pražec a podobně. Basa je potažena strunami Warwick Black label 45/65/85/105 a přesto, že jsem měl pocit, že "Éčko" bylo mírně tupé, tak mi to, v tomto případě, až tak nevadilo. Nerad se dám ošálit tvrdě kovovým zvukem nové struny. Profil krku je na můj vkus poněkud zaoblenější, ale to je záležitostí zvyku.

Co napsat o zvuku a chování tohoto nástroje po připojení na aparát? Díky vykoumané kombinaci snímačů a aktivním korekcím, které pracují, jak jinak než bezchybně, má hráč před sebou celé spektrum zvukových možností, takže záleží jen na tom, jak je využije. Výstupní signál baskytary je velice silný, což umožňuje hrát dynamicky. Myslím, že tenhle nástroj je ideální pro muzikanty, kteří hrají jazz, funky... Samozřejmě jsem odpojil efekty, které občas užívám pro dobarvení svého soundu (chorus, delay) a užíval si jen čistého, nezkresleného zvuku Warwicka. Kombinace obou snímačů, tedy precisionovského u krku a kobylkového TJ je ideální. Walking, sytý a teplý zvuk, středový mručivý tón, ostrý agresivní sound... Vyberte si, prosím! Hrál jsem většinou (ale ne vždy) na oba snímače najednou, čili balance více méně uprostřed a ať hrajete prsty u kobylky či u krku nebo slapujete, tak odezva nástroje je více než adekvátní. Ta basa vám prostě "sežere" a "vyplivne" všechno, ale bohužel i chyby, což je ovšem jiný problém, se kterým si Warwick (naštěstí?) neporadí. Pravda, musel jsem někdy lehounce stáhnout výšky, neboť právě u slapu to "střílelo" moc. Chvilku trvalo, než jsem si zvykl na ovládání elektroniky. Nikdy se moc nezmiňuji o tzv. "ideálním nastavení" parametrů nástroje nebo aparátu, protože dle mého toto ideální nastavení existuje jen v hlavě, uších a v prstech jednoho, kterého hráče. Na tomhle místě musí postačit, že aktivka prostě funguje tak jak má, zdvih potenciometrů je dostatečný a zřetelný, tedy basy, středy a výšky pracují bezvadně. Taktéž na ovládání hlasitosti obou snímačů jsem nenalezl nic neobvyklého, žádný potenciometr nechrastil. Co by chtěl člověk více? Nevím, jestli se hodí srovnávat můj Fender Precision s touhle basou. Fendera vlastním asi dvacet let, takže je vyhraný (určitě víte co mám na mysli), jsme na sebe fakt zvyklí. Navíc, Fender je ryzí basa pro bigbeat tvrdšího ražení. Warwick je, podle mne, nástroj zcela jiné kategorie, tedy i cenové. Samozřejmě, umím si ale představit, že bych byl jeho šťastným majitelem.

Komfort hry na tenhle nástroj, to je kapitolka sama pro sebe. Je jasné, že zadní klenutí korpusu má především význam z hlediska zvuku nástroje, ale já si stejně myslím, že vývojáři Warwicku tajně mysleli také na ty basisty, kteří mají rádi chmelový nektar. A kteří z nás ne? :-)) Takže také díky tomu basa bezvadně sedí na těle, ani se nehne. Ale k tomu si musíte vypěstovat ty známé fyzické proporce. Co se týče ladění basy, k tomu nelze nic moc dodat. Tenhle nástroj ladí úplně přesně a ve všech polohách. Jak již bylo výše zmíněno, signál Warwicka je dost silný a tak by možná nebylo od věci mírně snížit výšku obou snímačů, protože při agresivnějším úderu, např. při slapu, může struna narazit až do snímače. Krk nástroje je i přes svou zaoblenost dostatečně rychlý. Povrch korpusu (stained satin finish), podle kterého dostala basa přezdívku "Dirty Blonde", je na omak velmi příjemný. Zadní část těla zůstala jakoby "neopracovaná", takže jsou na ní znatelné brázdy, rýhy, vrypy..

Tahle přepychová basa je dodávána

s pouzdrem RockBag "Premium Line Plus", nebo si můžete přiobjednat "letecký" kufr Rock Flight Case. Pokud na to mám a jsem ochoten zaplatit za nástroj více než 70 000 Kč, tak těch "pár" korun navíc za pevné pouzdro se určitě vyplatí. V dalším dodávaném příslušenství k nástroji dále nalezneme tzv. User Kit, který obsahuje certifikát pravosti, oficiální manuál vlastníka Warwicku, záruční list, sadu strun Warwick Black Label, již zmiňované zámky na popruh, tzv. Beeswax, klíč k seřízení výztuhy krku, imbusové klíče k seřizování kobylky a utěrku k čištění nástroje.

Ty tři týdny, co u mne bydlela, utekly jak voda a zítra už jí musím zabalit kufr. No nic, co se dá dělat, ale aspoň jsem si to s ní užil. Fakt! A řeknu Vám...., ale radši už nic.

Jestli někdo z vás má na tuhle "Dirty Blonde" v prasátku našetřeny patřičné "Dirty Money" a je ochoten do ní jít, tak neváhejte. Tahle luxusní blonďatá "štětka" za to stojí. Vím, o čem mluvím. Já jsem ji zkoušel. :-)