Hluboké ticho

Silent Bass – Czech (& Hand) Made - výrobce Jan Neubert

Úvodem bych rád čtenáře upozornil na to, že článek v žádném případě není testem výrobku, tak jste většinou v našem časopisu zvyklí. Jedná se spíše o upozornění a popis zajímavého nástroje, který spatřil světlo světa v dílně pana Jana Neuberta z Dobřichovic.

S panem Janem Neubertem se díky jeho synovi znám už téměř čtyři roky. Vím, že se živí kumštem – je profesionální fotograf a nakladatel a taky že je aktivní muzikant (mezi jeho přátele patří například Ondřej Hejma zeŽlutého psa či houslista Honza Hrubý). Jak jsme tak občas probírali muziku, došlo také na informaci: „ Furt jsem nemoh sehnat nic kloudnýho, na co bych moh hrát, tak jsem si postavil kontrabas, ale ne normální velikej, takovej ten hubenej se snímačem, elektrickej… „ (Honza hraje jazz se svojí kapelou po různých nejen pražských hospůdkách). Tak jsem hned zavětřil zajímavý námět. Slovo dalo slovo, Honza mi nástroj ve futrálu i s příslušenstvím zapůjčil a díky tomu se nyní mohu podělit o svoje (a také kolegů muzikantů) dojmy.

Popis

Honzova basa patří do kategorie nástrojů, u nichž požíváme název „silent" – tichý. K tomu, aby hrála nahlas, potřebuje snímač a zdroj zesílení. Už jsme si u nás zvykli na „silent – violin", housle bez těla nebo jenom s jeho náznakem, ale basu už jsem dlouho na našich podiích neviděl, vzpomínám si, že něco podobného používali ještě v minulém století a režimu Nerez a Jablkoň (jestli se mýlím, nechť mi laskavě prominou). Zatím jsem odhalil na různých www stránkách pár zahraničních výrobců, ale o tom, že by něco podobného někdo vyráběl v Čechách nevím (i Olin Nejezchleba si své el. cello postavil sám).

Silent Bass se skládá z korpusu, krku, hmatníku, kobylky, odnímatelné opěrky, vysunovacího opěrného bodce, snímačů a strun. Na „testovaný" nástroj byly použity tyto materiály: korpus – ořech, krk – buk, hmatník – eben, kobylka – buk. V dílně výrobce ještě najdeme kvalitní javor a ovangkol, není tedy problém vyhovět individuálnímu přání zákazníka. Povrchová úprava – šelaková politura. Spoje jsou vytvořeny nejprve na sucho, po kontrole dojde k slepení. Nástroj je osazen klasickou kontrabasovou mechanikou a dvěma elektromagnetickými snímači. Honza nikdy nešetří na strunách, k ceně nástroje (cca 30 000,- Kč) si připočítejte 3-4 000,- Kč.

Představu o tom, jak nástroj vypadá si nejlépe utvoříte z fotografií, rád bych ale upozornil na dvě „vychytávky". Jedná se o snímatelnou opěrku, která nahrazuje část lubu. Basu o sebe prostě opřeme a tím zabráníme nežádoucímu otáčení nástroje (to je při váze necelých osmi kilogramů opravdu dobrá věc). Další je dostatečně dlouhý vysouvací bodec – výšku může upravit hráč upravit přesně na míru. Jelikož je Honza zaníceným cyklistou, vše vyřešil jednoduše pomocí rychloupínačů – jednoduché, spolehlivé a vtipné řešení. Nástroj mi byl zapůjčen v obalu (bohužel není v ceně…), který je zřejmě šitý na míru z dostatečně pevné látky, uschová se v něm basa, smyčec, opěrka, kabely, náhradní struny – a je opatřen otvorem „skrznaskrz", jím protáhneme (jak jinak než cyklistický) zámek a máme vše zajištěno před poberty (alespoň nějak…).

Výroba nástroje zabrala cca 100 hodin, plus mnoho času stráveného konzultacemi s přítelem houslařem Tomášem Haškovcem, který se podílel na vychytávání nedostatků (drnčení strun o hmatník a podobně). Po prohlídce nástroje ještě oceníme kvalitu řemeslného zpracování (Honza se „vyučil" restaurováním starého nábytku).

Připrav se, hrajem

Basu jsem nejdříve zkoušel sám, ale protože jako kytarista na tento nástroj hraji pouze příležitostně, berte prosím moje pocity ze hry jako čistě subjektivní zpověď neprofesionála. Nejprve jsem si zahrál jen tak nasucho, spíše z důvodů přivyknutí si nástroji a posouzení náročnosti ovládání a hry samotné, než pro hodnocení „suchého zvuku". Chvíli mi trvalo, než jsem vyšteloval výšku a našel optimální polohu nástroje při hře – je to ale pouze věcí zvyku. A pak už jsem konečně hrábnul do strun: překvapil mě velice příjemný pocit z hraní levou rukou, prsty bez námahy a zbytečné síly lehce obsluhovaly všechny čtyři struny (bohužel neznám značku). Při hře pravou rukou jsem nejprve hrál prstovou technikou a následně, byť velmi neuměle, jsem použil i smyčec. Prsty opět lehce klouzaly po strunách, nevyžadovaly pro hru nadměrného úsilí a i smyčcem jsem dosáhl požadovaných tónů, tak jak jsem si pamatoval z klasických lubových nástrojů.

Opomenout samozřejmě nemůžeme ladění. I po běžném transportu nástroje stačilo lehce poopravit pomocí ladičky a bylo hotovo – mechanika zřejmě kvalitní struny dobře udrží. Nezbývalo tedy, než bych vzal kabel, a basu postupně zapojil přímo do PA, do 40 W komba, a 60 W komba (Honza doporučuje 50 W až 100 W, a to nejlépe lampu). Nejvíce jsem si vyhrál s 60 W kombem pro akustické nástroje Hughes & Kettner – spousta krásných zvuků použitelných ve všech žánrech, vyzkoušel jsem všechny mě známé basové figury (i když nad některými experimenty by asi hráč na klasický kontrabas zaplakal), jenom ty snímače mi připadaly nějak slabé, osobně bych volil osadit něčím silnějším. Pak už konečně přišel na řadu kolega z kapely, který u nás obsluhuje baskytaru, ale hraje i kontrabas. Nástroj jsme zkoušeli v duu – s akustickou kytarou i s nezkreslenou elektrikou. Se zvukem jsme byli spokojeni, baskytarista nastavil bez větších problémů zvuk, který se velmi podobal akustickému kontrabasu, ale zněl přeci jenom trochu odlišně – vyhovoval především razantnější hře prsty a slapu, na smyčec bylo třeba další pečlivé korekce. Tady se nabízí možnost využití jednoduché ekvalizační krabičky libovolného osvědčeného výrobce a problém je vyřešen. S akustikou i elektrikou se basa dobře snesla, dokážu si jí představit na pódiu i s více nástroji. A proto jí vyzkoušíme s celou kapelou (bicí, 2 x kytara, housle, zpěv, klávesy). Jednoznačně bych jí bral do cca poloviny repertoáru, pokud bych chtěl všechno „bez šťávy" tak klidně může hrát všude, stejně jako v komornějším obsazení v tzv. malé partě (kde bicí nahrazují bonga a upřednostňují se nezkreslené zvuky ).

Závěr

Silent-bass od Honzy Neuberta je nástrojem, který spolehlivě nahradí kontrabas tam, kde striktně nevyžadujeme zvuk klasického kontrabasu. Jeho výhodou je bezesporu skladnost a snadná přepravitelnost i v osobním automobilu. Na kompletní nástroj budeme potřebovat nejméně 40 000,- Kč + kombo (porovnejte cenu s klasickým nástrojem …), za ty si pořídíte vskutku originální instrument. Kontakt na výrobce najdete na www.neubert.cz. Světlo světa již brzy spatří i pětistrunný model.