Čechomor

Technická reportáž z ozvučení koncertu
Autor: 

Na první listopadový podvečer tohoto roku jsme obdrželi pozvánku od jedné z význačných firem, pohybujících se v hudebním bussinesu. Brněnská firma Rental Pro nás nasměrovala do Matičky měst, konkrétněji do haly na Brumlovce. A protože hlavní aktivitou této firmy je ozvučování koncertů, bylo jen otázkou, kterého z význačných hudebníků české či světové extratřídy na pódiu uvidíme. Avšak vzhledem k našemu zájmu soustředěnému především na audiotechnické a světelné zabezpečení celé akce, to bylo téměř jedno. Kdo že nás to tedy očekával? Nikdo menší než uskupení na vzestupné vlně popularity plující a snoubící lidové motivy z Moravy a Čech v jeden celek s keltskými variacemi a poctivým bigbeatovým základem. Kapela s původním názvem Českomoravská hudební společnost, který se zvolna přetransformoval v lehce kontroverzní, ale o to snáze zapamatovatelný název Čechomor.

Než jsme se vrhli zpovídat samotné firemní techniky a zvukaře, využili jsme závěru zvukové zkoušky a obhlédli nástrojový park a aparáty jednotlivých muzikantů. Čímž se současně otevírá možnost si je ve zkratce představit.

Karel Holas - housle, el. kytara - z celé kapely asi nejznámější osobnost, mající zkušenosti ze světových pódií kdy hrál s A. Stivellem, dlouhá léta spojený s uskupením České srdce, ale i Dobrohošť, ZOO či ETC. Signál houslí ze elektromagnetického snímače JANECKÝ je přes bezdrátový port TRANTEC S 4,5G veden do lampového procesoru TL Audio Ivory 5051 Valve Voice Processor. Následně je pak upraven pomocí wah/volume pedálu a klasického digitálního zpoždění DD-3 od firmy Boss. Hlavní efektové zpracování však probíhá pomocí procesoru T.C.Electronics M-One, který je řízen MIDI pedálem Boss FC-50. Elektrická kytara ve tvaru Strata nese značku Lee Hooker.

František Černý - kytary - kdo viděl film Knoflíkáři, nemůže si nepamatovat trpělivého, vyrovnaného taxikáře. Na hudebním poli je historicky spojen se skupinou Povijan. Používá akustickou kytaru Furch JV 61, speciálně naladěnou do akordu pro písničky hrané s dudami. Dalšími jsou “elektrika” Squier Stratocaster a elektroakustika Godin se snímačem L.R.Baggs. "Šlapkoviště" je vybaven krabičkami Ibanez Tube Screamer TS-5, Boss DD-2, Zoom 1010, volume pedálem PMT VM-1 a ladění zajišťuje Boss TU-12. Nově se dovybavil a se začíná seznamovat s Rocktronem Voodu Valve a ovladačem Midi Mate.

Radek Pobořil - harmonika, trubka - studiový hráč,15 let členem orchestru činohry ND, nyní pedagogem na konzervatoři J. Ježka v oboru trubka. Harmonika je zvučena pomocí čtveřice klipových mikrofonů AKG, levá ruka dva, pravá ruka dva, ve předu se míchá už jen poměr dvou předmíchaných signálů. Odposlech tvoří klávesové kombo Laney CK 30.

Michal Pavlík - viloncello, dudy - podílel se na natáčení bezpočtu alb (Kratochvílová, Semelka, Pospíšil, C&K Vocal, atd.). Na zakázku stavěné tiché violoncello je nazvučeno přes efekt EBS Octabass do komba stejné značky, model Drome 12" 150 W. Samostatnou kapitolou je zvučení dud. Zde po dlouhých peripetiích a testech bylo použito dvojice obyčejných korejských klopových mikrofonů v ceně několika málo stokorun, které díky omezené frekvenční charakteristice přenášejí přesně požadované pásmo. Signál je z přední a zadní píšťaly sveden do "čajového" předzesilovače a mixeru - na fotce jistě, mnozí z vás starších, důvěrně známou plechovou krabičku poznají - a odtud přes volume pedál pro tvorbu dynamiky do mixu.

Radek Klučka - bicí - nejmladší člen kapely, kromě státní konzervatoře má za sebou působení v kapelách Heleny Vondráčkové, Alice Springs, Tadun Bandu, Irish Dew nebo Jolly Joker. Bicí Yamaha Maple Custom ožívají paličkami Balbex, šlapka je DW, "hajtkový" stojan Tama. Činely najdeme Sabiany HH, Zildjian K. Nazvučení je klasické sadou mikrofonů Audix, tedy žádné samply.

Jako host se na pódiu v roli vokalistky objevila Lenka Dusilová.

Co je základem měkkého, masivního a přitom zcela průzračného, konkrétního zvuku, a jaké technické finesy jsou na této šňůře použity, nám odkryli samotní technici firmy Rental Pro.

"Koncové soustavy tvoří komplet firmy Nexo, konkrétně série "Alpha e". Na každé straně jsou použity čtyři stacky zavěšené na traverzách pomocí komponentů systému Crossbow Flying System a vyzdviženy pomocí motorů CHAIN MASTER, plus opět dva Nexo S 2 subbasové boxy. Systém je napájen zesilovači Crest Audio CA 12, Crest Audio CA 18, CAMCO VORTEX 6 a celkové řízení sestavy obstarává procesor Nexo NX 241, který je pro tyto boxy přesně naladěn. Celkový výkon PA se pohybuje okolo 14 kW, což ale není v tomto případě nejpodstatnější, důležitější roli hraje obrovská citlivost boxů, která je 107 dB, což ve výsledku znamená že systém hraje hlasitěji i při menších výkonech a reprodukce je právě čistší, plnější, s menším zkreslením. Hlavním nástrojem na zvukařově postu je konzole Crest Audio X Eight 48/8/3, ale ta není zcela zaplněna, využívá se asi 30 kanálů. Efektový rack obsahuje vcelku standardní sestavu efektů, zajímavou vyjímku snad tvoří dva čtyřkanálové gejty německé firmy Kunhle. Ty jsou použity z důvodů obrovské dynamičnosti bubeníkovy hry. Některé písničky jsou strašně jemné, jiné naopak až rockově razantní. A v tu chvíli, kdy se nastaví práh na rockové věci, při slabé hře se samozřejmě žádný gejt neotevře. Tohle zařízení má "vychytávku" v podobě master ovládání treshold, a máme obě brány spřaženy, takže dokážeme pomocí jednoho potenciometru povolit všech osm kanálů najednou. Jinak je zvučení vcelku standardní, nepatrně se musí opět díky dynamice pracovat s barvou a úrovní šlapáku.

Asi nejzajímavější částí celého ozvučení je monitoringový systém. Jak jste si určitě všimli na pódiu není vidět klasický odposlech. Jako jedni z mála v republice používáme In-ear monitoring, konkrétně Trantec S 4000 IEM. To je věc celkem přístupná širokému poli muzikantů, protože i s daní stojí 29 tisíc a obsahuje vše co člověk pro běžnou produkci potřebuje. Trantec dělá samozřejmě i vyšší model monitoringu, ale tam stojí jedna jednotka okolo 160 tisíc. Při tomto druhu odposlechů jsou, ač se to nezdá, kladeny značné nároky na zvukaře u monitorového mixážního pultu. My používáme Mitec Event 48/4. Problém je v tom, že pokud se poměr čehokoliv přežene, přemažou se ostatní nástroje. V klasických monitorech se skoro vždy podaří si ten svůj nástroj či hlas "vylovit", což tady bohužel nejde. Co tam není, to tam prostě nenajdete. Kromě běžného nástrojového a zpěvového monitoringu domícháváme muzikantům ještě pro dotvoření atmosféry signál z ruchových mikrofonů, aby slyšeli reakce publika. Můžete si také všimnout, dvou side field boxů, ty jsou tu pro případ takové "poslední pomoci", jako havarijní systém, kdyby vypadl in-ear, aby se muzikanti úplně neztratili. Někdy se v sálech s komplikovanou akustikou pouští do těchto boxů lehounce zpěv.

Pro stabilní vzhled scény sebou vozíme i praktikábly Nivtec, jak pod bicí, tak pod akordeon i čelo a video projekci. Ta má divákům zajistit přiblížení atmosféry, kdy skupina Čechomor hrála v Rudolfinu koncert s Českou filharmonií i jak natáčela s orchestrem album Proměny. Jen mimochodem, aranže pro toto album dělal světoznámý Jaz Coleman. Abych se vrátil k technickým věcem, právě pro písně s orchestrem využíváme při živém hraní starého dobrého Rolandu VS 880, kdy ze dvou stop se pouští předmíchaný orchestr a ze třetí stopy jde muzikantům klik.

Vizuální stránku dokreslují světla, zvolili jsme střídmou variantu, která zahrnuje z inteligentních světel čtyři Varicolory 6 na míchání barevné atmosféry, pak ACL, šestnáct kousků a pak už jen 24 klasických Par 64. Na prokreslení světel používáme hazer (vyrábí velmi jemný neutrální opar - pozn. redakce) od firmy Look. Nedráždí muzikanty a přitom nechá světla vyniknout. Řízení tohoto parku zajišťuje pult Celco Ventura.

Rád bych zdůraznil, že se jedná o úspornou variantu, protože turné se jede bez sponzora, a tím pádem se veškeré náklady musejí pokrýt ze vstupného.

Nejmrzutější částí naší pražské reportáže bylo, že jsme museli koncert opustit už před polovinou produkce. I tak jsme si ale užili výtečného zvuku a jednoduché, účelné a díky nepřítomnosti monitorů i prostorné scény, na které se muzikantům nemotaly pod nohy všudypřítomné šňůry a díky kompletní bezdrátovosti (pokud se dvou hlavních protagonistů týká) měli naprostou svobodu pohybu a vždy přesný zvukový obraz.

Pod pojmem taneční hudba se většinou skrývají elektronické "hrůzy" různých dance klubů. Že tomuto pojmu jde dodat i jiný, příjemný a lidský rozměr se zkuste přesvědčit při nejbližší příležitosti sami. Tahle muzika vás prostě roztancuje. Věřím tomu, že i ti z vás, kteří si dosud na lidové nápěvy příliš nepotrpěli, budou odcházet s příjemným pocitem a ani si zcela neuvědomí jakéže harmonie to zněly. Pro milovníky vícehlasých vokálů platí předchozí dvojnásob.

Mic setup:

zpěv: všichni AUDIX OM 5, pouze Lenka Dusilová používala novinku - AUDIX VX 10, kondenzátorová handka pro live produkci s robustní konstrukcí a velkou odolností.

bicí:

  • kopák - AUDIX D4, bubínek - AUDIX D1 a AUDIX D3
  • tomy - AUDIX D2, Hi-hat, overheady - AUDIX ADX 50
  • kytary: AUDIX D2, harmonika: 4 x klips AKG