Frankfurt Musikmesse 2014

Novinky z oblasti baskytar, bicích a kláves
Musikmesse 2014

Jelikož jsme si naše putování letošním fankfurtským Musikmesse rozdělili tradičně na dvě části, splácíme dluh. V dnešním pokračování najdete malý výběr novinek, kterými se snažíme upozornit na vše, co by mohlo zajímat baskytaristy, bubeníky a klávesisty. To vše s ohledem na to, co lze u nás také reálně sehnat, byť si sem tam možná neodpustíme zmínku o okrajových perličkách, které v každém obchodě „za rohem“ hned tak nenajdete.

Na poli baskytar byla k vidění řada nástrojů v provedení pěkných exotických dřevin, mnoho menších výrobců přivezlo ukázat skutečně exkluzivní ručně vyráběné basy. Co se týká ozvučení basy, mnoho výrobců přišlo také se zajímavými kompaktními, lehkými, ale náležitě výkonnými novinkami za slušnou cenu. Na poli kláves vsadili velká jména zejména na nové varianty pracovních stanic a celá řada novinek přišla také s excelentními modely digitálních pian. Velké nadšení ovšem vládlo kolem výrobců nabízejících modulární analogové syntezátory včetně těch ručně vyráběných, které si nadšenci mohli vyzkoušet v expozicích připomínajících zvukové laboratoře šílených skladatelů. Objevily se i bláznivosti na poli úplně nových typů kontrolérů – třeba Crystall Ball firmy Naonext, kombinující keypad velikosti větší kalkulačky s vyčuhující polovinou „křišťálová koule“ s pěti optickými senzory, umožňuje ovládat třeba efekty nebo samply. Nástroj/MIDI kontrolér du-touch firmy Dualo pak nabízí v šasi připomínající zmenšenou harmoniku a dvě palety dotekově citlivých chromatických kláves (ploch), které svým geometrickým rozložením připomínají včelí plástve a z hlediska rozložení a kombinování tónů jde prý o velmi logické uspořádání. Roland pak poodhalil roušku tajemství dosud zahalující jeho chystaný plug-out syntezátor Aira System-1. Má jít o pokračovatele legendární série modulárních syntezátorů ze 70. let, syntezátor analogového střihu pro digitální věk. Zájem, který budí, je zatím obrovský.

U bicích to bylo hodně opět o zajímavých povrchových úpravách. Třeba firma Peace pokračovala ve svém zajímavém 3D vzorkování a po loňských egyptských motivech předvedla sadu se vzorkem krokodýlí kůže v hnědém či bronzovém zabarvení. Absolutní nutností bylo mít v expozici alespoň jednu průhlednou sadu z akrylátového materiálu, kdo ji neměl, opravdu zaspal dobu (nezaspali ji z těch známějších značek třeba DW, Ludwig…). A třeba Gretsch využil toho, že patří pod Fender a představil tak bubínek v provedení Fender Relic – jinak řečeno, pokud jste někdy viděli novou, ale za speciální příplatek uměle ošoupanou a otlučenou kytaru z fenderovského custom shopu, tak tohle je obdoba tohoto příšerného „fenoménu“. Podobný sešlý design dokáže udělat i Premier, který to ukazoval na kusech série One, ze které ovšem vycházejí ryze jedinečné kousky svého druhu. Ale vyhrála by nejpíš firma Paiste, výrobce činelů jako hlavní lákadlo umístil do středobodu svého stánku bicí sadu v kovové povrchové úpravě svých činelů. Že design může hrát roli i u činelů pak ukázala turecká firma Masterwork s leptanými a vybarvenými kousky, které lze směle prohlásit za umělecká díla. Něco podobného předvedla i firma T-Cymbals.

Fender

Pro basisty tu byly připraveny například modely '70 Precision Bass Relic a zajímavou novinkou byla baskytara Dimension Bass, která pod jiným označením jakoby vracela do hry někdejší modely Music Man. Dostupná je v levnější sérii Modern Player nebo dražší sérii American Deluxe s tělem z jasanu a jedním nebo dvěma humbuckery Dimension. Pokud potřebujete spíše nové kombo nebo zesilovač, pak stojí za to se podívat po některém z modelů od základu inovované řady Rumble, kterou tady Fender představil. Za dobrý peníz nabízejí například footswitchem ovládaný distortion, tří až čtyřpásmovou ekvalizaci a tři tlačítka pro přepínání zvukových barev (Bright, Contour, Vintage). Nabídka začíná u lehoučkého 15W kombíčka a přes 40, 100 a 200W verze sahá až k 500W kombu s koncem třídy D, dvěma 10“ reproduktory Eminence a vypínatelným kompresním tweeterem. I tyto výkonné verze jsou zajímavé nízkou hmotností, 200 a 500W verze je navíc dostupná v podobě kompaktní hlavy, k níž jsou dodávány adekvátní reproboxy. 

Ibanez 

Ani basisté neodcházeli ze stánku Ibanez zklamáni. Zaujaly zejména nové modely, které byly vyvinuty v rámci unikátního projektu Bass Workshop. Ve stejnojmenné řadě zaujal především model BTB686SC Terra Firma v šestistrunném provedení, který má namísto horního rohu protáhlé tělo, které lemuje horní část hmatníku až po 12. pražec (oproti tomu výřez dolního rohu se s tělem spojuje až u 24. pražce). Tento tvar obecně není tak docela novinkou – povětšinou bývá k vidění u dražších zakázkových či butikových modelů. A právě takovou možnost a kvalitu chce nyní nabídnout i Ibanez.

 

Odpovídají tomu i další konstrukční specifika, např. pečlivý výběr materiálů, vysoce kvalitní komponenty, průběžný krk z pěti kusů dřeva (javor a bubinga) a dvojice snímačů Bartolini BH1. „Křídla“ tvořící tělo jsou z jasanu s vrchní deskou z palisandru, z něhož je i hmatník, a přírodní barva dřeva působí při této kombinaci velmi luxusním dojmem. Zajímavá je i „elektrika“ tvořená společnou hlasitostí a potenciometrem Balancer pro nastavení poměru mezi snímači plus třípásmovou ekvalizací, navíc s dvoupolohovým přepínačem pro výběr středové frekvence (250 nebo 600 Hz). Tuto novinku pak doplňovaly čtyř, pěti (oba s průběžným krkem) a šestistrunné (se šroubovaným krkem) modely SRC a SRF téže série Bass Workshop, ovšem klasičtějšího ražení – alespoň co se týká tvaru těla.

TecAmp

Lahůdku zejména pro baskytaristy, kteří hrají přímo do mixu a používají in-ear, vymyslel Tec- Amp. Basáci, kterým chybí ten správný tlak a zátah z reproboxu na bránici, kterým se občas intuitivně řídí, si mohli vyzkoušet novou generaci tzv. Pleasure Board. Jen si stoupnete na „prkno potěšení“, což je vlastně podlahový subwoofer, a ten na vás přenáší nejnižší frekvence svým pohybem. Výsledek je podobný, jako když vám do zad duní vybuzená bedna. K němu přísluší speciální zesilovač Pleasure Pump, ale můžete jej krmit i signálem vašeho běžného zesilovače a ještě jej zkombinovat s obyčejnou bednou. Potěšení sice nepocítíte na celém pódiu, ale dodává se v několika velikostech. Silně návykové. Jinak ale výrobce produkuje také několik řad vymakaných basových aparátů, lampových i polovodičových. Ze série Black Jag představil třeba nejvýkonnější verzi 2000, jejíž digitální koncový zesilovač dává právě tolik wattů výkonu.

MarkBass

Italská značka MarkBass, v jejích prostorách se mihla jména jako Jeff Berlin nebo Hadrien Feraud, nabídla kompletní paletu novinek pro letošní rok. Za největší parádu lze považovat  její programovatelný Bass Multiamp nabízející 500W a v jednom balení celou řadu vintage i moderních virtuálních zesilovačů, efektů, modelů reproboxů a mikrofonů, 105 továrních Live presetů pro hraní do boxu a 105 presetů pro P.A., podporu MIDI a ukládání na SD kartu. Navíc je k dispozici i ve stereo verzi Bass Multiamp S (2x500 W), kterou budeme recenzovat v příštím vydání Music Store.  Z dalších novinek jmenujme kompaktní, lehký a cenově dostupný 250W zesilovač Little Mark 250 Black Line. Zajímavé jsou také krabičky MB Distorsore (distortion se 7pásmovým EQ) a MB Boster (booster se 7pásmovým EQ) – oba jsou ovšem k dispozici i ve verzi mini bez grafického ekvalizéru

EBS

Švédští profíci EBS si pro baskytaristy připravili novou verzi hlavy Classic očíslovanou hodnotou 500. Klasicky designovaný zesilovač nabízí například možnost zkreslení Drive od vintage barvy po masivní zkreslení, má zdvojené nastavení středového pásma (vyšší a nižší středy s nastavitelnou centrální frekvencí) a dostanete z něj až 500 W při zátěži 2 ohmy. K tomu byla o nový 2x10“ box doplněna řada boxů ClassicLine. EBS Fuzzmo je zase označení nového fuzz pedálu signovaného Billym Sheehanem, který představuje přechod mezi moderními distortiony a vintage fuzzy, takže představuje docela univerzální variantu. Přímo do mixu můžete nyní hrát přes lampový EBS ValveDrive DI, ze kterého dostanete vše od tradičního teplého lampového zvuku po tvrdý distortion. 

Ampeg

Ampeg si letos vzal na mušku svoji oblíbenou řadu basových komb BassAmp, neboli BA, a pořádně ji zrevidoval. Výsledkem je pět nových modelů, které reflektují potřeby živě vystupujících hráčů. Konkrétně tím, že bedna je na jedné zadní straně zkosená tak, že kombo můžete nechat stát buď v normální poloze, nebo si jej položit na bok na zem tak, že leží v poloze pódiového monitoru, tzn. pod úhlem 60 stupňů směřuje reproduktor přímo nahoru k vašim ušním boltcům. Další společným znakem jsou třeba vestavěný nový overdrive Bass Scrambler, který prý umí dát ten správný říz známý ze zesilovačů SVT. Řada sahá od 15W komba s funkcemi užitečnými pro cvičení, po 450W mašinu pro výkonné umělce.

Schertler

Švýcarská firma Schertler lákala baskytaristy na zajímavou novou řadu kombíček Bass Fidelity. Do té výrobce vložil dosavadní výsledky dlouholetého vývoje, směřujícího k vysokému výkonu při zachování maximální čistoty tónu, který nezmění tón nástroje. K tomu využívají vysokovoltážní předzesilovač třídy A, který umožňuje tvarování tónu, a konec třídy D kombinovaný s reproduktorem o průměru prakticky přes celou šířku bedny. K mání jsou tři na svůj výkon docela kompaktní modely B10 s výkonem 300 W, 10” reproduktorem a 1" kompresním driverem. Větším 12” wooferem a dvěma drivery je už vybaven 400W model B12, zatímco nejvyšší v řadě B15, který dává 500 W, disponuje 15" wooferem a speciální 1" kompresním driverem. Z relativně kompaktních komb se line pěkně hluboký, čistý a teplý zvuk a vynikají velkým frekvenčním rozsahem a dynamikou.

Mapex

V přehlídce Mapexu stojí zato nepřehlédnout pěkné exponáty v podobě profesionální sady Saturn IV. Ovšem úplnou novinkou je sada Armory. S hybridními korpusy tvořenými kombinací javoru a břízy dává zvýšenou brilanci a lepší projekci u tomů – a naproti tomu plnější a temnější zvuk floor tomu a kopáku. K nim lze vybírat z pestré sady kvalitních profesionálních malých bubnů. Další zbrusu novou sadou je levná celobřezová sada Mars. Pro obě je typické nový design hran Soniclear pro zlepšení kontaktu bubnu a blány, což je poznatek už nezřídka uplatňovaný u mnoha dražších sad. Projeví se jak pozitivně na zvuku, tak na snazším ladění. Dodejme, že zmíněné řady nahradí dosavadní sady vyšší střední, potažmo nižší třídy (Horizon, Meridian).

DW

Největší pozornost v expozici Drum Workshop budila průhledná akrylátová verze nejlevnější sady Design Series s chromovaným hardwarem série 3000, ale většina návštěvníků si pak reálně zkusila zahrát spíše na ty tradičnější sety. Třeba sadu Performace Series v pěkném novém provedení Natural Lacquer nebo sadu Jazz Series z kombinace mahagon/gumwood či třešeň/gumwood.

Pearl

Legenda v oblasti bicích nástrojů ukázala třeba krásnou velkou sadu Masterworks ve finiši Natural Imbuiya vyrobenou pro Randyho Blacka – luxusní, zcela ruční zakázková práce. Skvěle vypadají také sady Masterworks v retro designu 70. let. Zaujaly i variace na sadu Vision VBA v provedení 2014 s ukázkou, jak také může vypadat custom grafika (například v podobě efektního designového nápisu Pearl na každém bubnu). Úplnou novinkou byla elektronická sada ePro Live postavená na skutečné akustické sadě doplněné o „blány“ Tru Trac pro bicí i činely – blíže už se snad pocitu hry na skutečné bicí přiblížit nemůžete. 

Tama

Z procházejících kolem expozice firmy Tama se jen málokdo neotočil po monstrózní sadě Starclassic Performer B/B v krásném provedení Volcanic Burst ukotvené v rackovém systému Tower Power. Jinak se výrobce pochlubil inovovanou ucelenou řadou hardwaru Star – důraz na preciznost, stabilitu, maximální flexibilitu nastavení… a také podtržení zvukových vlastností bicích i činelů. Své 40. výročí slaví speciálními verzemi základních bubínků v různých luxusních provedeních. V řadě Star představil sadu s korpusy z bubingy, které jsou tenčí a tedy volněji vibrují než u bubnů Starclassic. Varianta Star Maple s javorovými korpusy využívá 2mm tlustou základní vrstvu mezi dvěma 1,5mm vrstvami, revoluční to řešení, které má dávat teplý a otevřený zvuk javoru s bohatostí zvuku charakteristického pro bubny z masivního dřeva.

Paiste

Legendární výrobce činelů představil nové inkarnace řady PST5 a cenově dostupnou variantu PST7 pro milovníky vysoce kvalitního tradičního zvuku. Rozpětí nabídky PST5 sahá od 14“ hi-hatů po 20“ ride. Redesignované činely jsou lehčí, než jejich předchůdci, což by se mělo odrazit v hlubším, teplejším zvuku, ale se zachováním jejich jasného charakteru. 

Ludwig

Americká kvalita pro „chudé“ Evropany. To je heslo, kterým by se dal popsat záměr výrobce při evropském uvedení solidní, ale cenově dostupné sady Signet 105. Název připomíná 105letou tradici a 6vrstvé korpusy ze severo-amerického javoru v kombinaci s bezšroubovými mušlemi Insta-Lite a tříbodovým uchycením tomů mají zase zajistit rychlé nastavení sady a pak už jen skvělý rezonantní zvuk. Za zmínku stojí „zelené“ (čti ekologické) alternativy k exotickým povrchům. Výrobce používá dřevěné dýhy (z důvodu ochrany proti nadměrné těžbě ohrožených druhů stromů) a tenkou vrstvu ručně nanášeného laku, který zvýrazňuje kresbu tenké vrstvy dřeva. 

Yamaha

Japončíci z Yamahy měli novinkami nabitý celý pavilon. Klávesisté, kteří chtějí super zvuk bez obětování několikaletých úspor, se pídili hlavně po nové verzi syntezátoru MOX, který byl aktualizován o nejnovější vymoženosti vlajkové série MOTIF XF. Výsledné modely MOXF8/6 obsahují její zvukové jádro s novými zvuky, více efekty a rozšiřitelností prostřednictvím Flash paměti. Kromě rozsáhlé knihovny zvuků a samplů je pozitivní kompatibilita s řadou dalších produktů a podpora pro spolupráci s DAW a VST softwarem přes MIDI či USB i interní sekvencování. Argumentem je i dobrá přenosnost. Bylo by nespravedlivé alespoň telegraficky nezmínit také novinku CP4, protože je to prý nejlepší stage piano, které Yamaha kdy vyrobila. V lehkém a přenosném provedení s 88 dřevěnými klávesami s perfektní citlivostí a odezvou nabízí výběr zvukových variací z prvotřídních ručně vyráběných klavírních křídel tohoto výrobce včetně CFX, CFIIIS a S6 nebo vintage EP plus VCM efekty a nabídku zvuků ze syntezátoru MOTIF.

Clavia

V záplavě návštěvníky věčně okupovaných červených kláves švédské značky Clavia bylo možné najít novou variaci na letošní nejnovější  analog modelující syntezátor A1 představený v lednu – nejčerstvějším byla ve Frankfurtu jeho racková verze A1R nabízející několik nových funkcí. Třeba režim Unison umožňuje dosáhnout plnosti zvuku typické pro analogové syntezátory. Funkce Like dovoluje dočasně si uložit až 50 variací na daný patch, což je užitečné během programování. Výsledek pak finálně uložíte na jedno paměťové místo. Funkce Mutator pak umožňuje vytvářet variace patchů změnou pouze některých parametrů nebo náhodným nastavením.

Akai

Na stánku Akai jste si mohli vyzkoušet perfektní analogový groovebox s názvem Rhytm Wolf. Stolní zařízení ve stylovém vintage provedení nabízí pětihlasého bubeníka se zvuky základního bubínku, kopáku, hi-hat a kovových perkusí plus modul basového syntezátoru s možností volby typu filtru – skvělý pro hluboké, teplé zvuky pro basové linky i melodické vyhrávky. K tomu 32krokový sekvencer pro rychlé vytváření groovů a melodií, šest citlivých MPC padů, tzv. howl knob – např. pro ovládání distortionu, ale i USB, MIDI či gate trigger pro spouštění zvuků z externích syntezátorů, sekvencerů atd. Příjemná variace na klasická zařízení toho typu.

M-Audio

Celkovým redesignem řady svých kláves se pochlubila firma M-Audio. Vlajkovým modelem je Keystation 88 s 88 klávesami plné velikosti, podporou ovládání DAW softwaru a přibalenou emulací Eighty-Eight Ensemble Steinway od firmy SONiVox. Dolní konec řady reprezentuje Keystation Mini 32 s 32 klávesami plus další ovladače jako oktávový posun, modulace nebo sustain, a dále Keystation 49 a 61. Jsou vybaveny rychlostně citlivými klávesami a vyznačují se lehkostí a snadnou přenositelností a dobrou cenou. Kromě zmíněného virtuálního klavíru jsou ke klávesám bundlovány také Ableton Live Lite. 

Waldorf 

Že i přes všechny trendy směřující k softwarovým nástrojům, iPadům apod. není úplně konec hardwarovým syntezátorovým modulům, dokázal Waldorf se svým zbrusu novým string syntezátorem Streichfett. Samozřejmostí je možnost ukládání 12 presetů a podpora USB a MIDI. Se svou plně polyfonní sekcí String zvládá zvuky houslí, violy, cella, dechů či varhan, zatímco monofonní sekce Solo nabídne zvuky basu, e-piano, clavi, synth či pluto s možností Layer či split. To vše doplňují nezbytné efekty a možnosti morphingu mezi zvuky, příjemné ovládání potenciometry atd. Zní to opravdu dobře. Můžeme se bavit o snahách nabídnout plné, „tučňoučké“ a přitom jemné zvuky string syntezátorů, ale myslím si, že nejlépe to vystihl sám výrobce: Streichfett prý zvládne replikovat i to, jak zněly klasické filmy pro dospělé zhruba před 30 lety. No a to je výzva.

 

Musikmesse 2014 - Nord
Musikmesse 2014 - AKAI
Musikmesse 2014 - činely
Musikmesse 2014
Musikmesse 2014 – M-Audio
Musikmesse 2014 – příšery
Musikmesse 2014 – Paiste
Musikmesse 2014 – Paiste
Musikmesse 2014 – Roland
Musikmesse 2014 – modulární syntezátory
Musikmesse 2014 – Tama
Musikmesse 2014 – Tama
Musikmesse 2014 – Tec-Amp
Musikmesse 2014 – Trace Elliot
Musikmesse 2014 – Waldorf
Musikmesse 2014 – Yamaha
Musikmesse 2014 – Yamaha
Musikmesse 2014 – Yamaha