Frankfurtská ohlédnutí

Novinky z veletrhu 2. část (Kytary, baskytary, aparatury)

Zajímavých podnětů bylo na Musikmesse mnoho... Hlava ještě plně neutřídila vše viděné či slyšené, některé poznámky “z terénu” vyčítavě volají: “... a my nic?”, no a složka s fotografiemi zabírá v počítači nebezpečně mnoho místa... Ale co se dá dělat? Z kapacitních důvodů bylo nutno přistoupit k jakési informační “selekci”, nehledě na to, že je nejvyšší čas předat slovo někomu, kdo zabrousí i do jiných vod hudební techniky. Před tím si však dejme ještě jeden menší “nášup” kytar, baskytar, aparatur a efektů...

Ampeg - jakožto jednu z hlavních „basových" ikon nešlo zkrátka nenavštívit! Navíc, po zimním NAMM Show se v jejich sortimentu objevila poměrně velká řádka nových produktů, na které bylo mé oko (i ucho) docela zvědavé! Těžko nějakou z těchto „novinek" (čas už přeci jenom zase o něco pokročil) označit za nejdůležitější a s ní začít! V každém případě, mě ze všeho nejdříve padl do oka nový DI box s mikrofonním předzesilovačem - SVTMP. Tato jednotka se podobně jako starší firemní SVTDI pyšní celolampovým designem s elektronkami 12AX7 a 12AU7. Evropskou premiéru si ve Frankfurtu odbyla i nová série basových podlahových pedálů Scrambler Series. Konkrétně tu byly k vidění sub-oktáver SCP-OCT Bass a „overdrive" SCP-OD vycházející z firemní klasiky Ampeg Scrambler z roku 1969. Několik novot bylo k vidění i mezi zesilovači, a protože některé z nich byly v průběhu prvního čtvrtletí publikovány v rubrice Novinky a zajímavosti, přejděme je tedy jen telegraficky. Firemní řadu Classic Heads tu jako novinka reprezentoval tranzistorový SVT1000, z ProSeries si nálepku „nového" nesl 1100 wattový (do 4 Ohmů) hybrid SVT-6Pro, z firemní B Series nechyběli nova B500DR, B2RE, B1RE a v řadě PortaBass se objevilo nové 200 wattové kombo - PBC228. Se stánkem společnosti Ampeg se však pojí ještě jeden poznatek, byť se úplně netýká jejích produktů. Poprvé se mi tu - co by „nevěřícímu Tomášovi" - totiž podařilo „uznat" zvukovou kvalitu Variax Bass 700, kterou tu měli pro testovací účely k dispozici! Ve spojení s „ampegáckým náčiním" (myslím, že šlo zrovna o nový SVT-6Pro) mě tento nástroj přesvědčil mnohem pádněji, než při samotné předváděčce na stánku Line6.

V našem časopise jste se mohli několikrát setkat s produkty německého výrobce BSM, jehož sortiment tvoří „ošklivé" vintage krabičky, mezi nimiž převládají zejména nejrůznější „fuzzidla" a „boostříky" , které mají oživit zvuk dříve „opuštěných" technologií (germaniové zesilovače apod.). Ve Frankfurtu jim sice patřil jen nepatrný „pidi" prostůrek, za to si pro tuto příležitost přichystali dvě novinky v podobě boosteru Mk2 Treblebooster a jednotky RB Looper. Pro krabičkové nadšence doporučuji www.treblebooster.net

U společnosti Crate jsem šel na jistotu. V jejich expozici jsem měl políčeno především na zimní NAMMovskou novinku – kytarový PowerBlock! No a byl tu… Malý – co do konstrukce poměrně netradiční – stereo zesilovač s velice slušným výkonem 150 (do 8 Ohmů v mono režimu) či 2 x 75 wattů (do 4 Ohmů ve stereu). Co by jednokanál s třípásmovým ekvalizérem, ovladači Gain a Level, s kytarovým vstupem a sluchátkovým výstupem byl výrobcem s největší pravděpodobností zamýšlen jako praktické „zesilovadlo" do tandemu s nějakým „amp modelingovým" preampem či procesorem. To ostatně dokazuje i svou jednoduchostí a poměrem výkon : velikost, popřípadě váha! Jestliže píši o „praktičnosti", musím zmínit ještě schopnost automatické adaptace PowerBlocku na různá síťová napětí, což jistě ocení nejeden - kontinenty křižující – kytarista. Svou frankfurtskou premiéru (asociace s polévkou není na místě) si „prožila" například i nová firemní řada VTX Series. Její zástupci (na obr hlava VTX350H) se mohou pyšnit třemi analogovými kanály a digitální sekci, s tím, že ke každému kanálu tu lze přiřadit dva DSP efekty. Více na www.crateamps.com

V expozici amerických Dean Guitars by pravděpodobně nebylo nesnadné nalézt možná až religiózní aspekty. Laičtěji to nazval kolega, který při pohledu na stánek společnosti prohlásil, že se jedná o „úchylárnu" s tím, že očekával, že někdo s něčím podobným dříve či později vyrukuje. O čem je řeč? Sortimentu firmy na Musikmesse víceméně vévodily variace z kolekce signature modelu nedávno tragicky zemřelého Darrella „Dimebaga" Abbotta. Copak o to, to by ještě nebylo tak podivné, ale památeční stěna s vystaveným oblečením zesnulého (včetně bot) už trošku výrazem v uvozovkách zavání, no nic…reklama je asi reklama. K radosti fanoušků se ale na stánku objevila i živá legenda v osobě kytaristy Michaela Schenkera (dříve Scorpions, UFO), jehož signované „elektriky" mají rovněž pevné místo ve firemní nabídce. Ačkoliv se z těchto několika úvodních řádků může zdát, že nástroje společnosti Dean jsou zacíleny pouze na „metalové drtiče", není to tak docela pravda. Na výběr tu vedle „řízných" modelů byly také klasičtější pololubové či akustické nástroje, a to jak kytary, tak baskytary. Mohu také dodat, že v sortimentu firmy se dá nalézt i několik zajímavých kombo zesilovačů s malým výkonem. Ostatně… můžete se o tom přesvědčit na webu výrobce, kde je k dispozici i několik fotografií z veletrhu.

Kytarové aparatury německého výrobce ENGL čas od času vídám za zády některých metalových kytaristů a nutno přiznat, že jim to (a také že se jim na to) hraje dobře. Samotná firma (snad i jakožto domácí) nebyla ve Frankfurtu žádným nováčkem, neboť své aparatury tu vystavuje již od první poloviny 80. let. Na letošním ročníku stánek s těmito „celolampovými monstry" rozhodně nepatřil k těm malým. Vedle ukázek starších produktů tu bylo k „zastižení" i několik nových přírůstků. Mezi nimi dle mého názoru jasně dominovala vlajková 100 wattová loď Special Edition E670 se svou upravenou variantou Special Edition E670 EL 34 (což je v podstatě to samé, ovšem v tomto případě mají výkonovou sekci na starost čtyři EL 34, namísto elektronek 6L6). Z jejich vlastností mě zaujala vybavenost šesticí rozmanitých „soundů" (napříč žánry) spojená se velkou škálou přes MIDI ovladatelných nastavení (cca 128 MIDI presetů). Mezi dítky v nabídce firmy tu byly také dva nové modely výkonových zesilovačů Tube Poweramp E950/100 a E850/100 či 100 wattové kombíčko Sovereign – všechny se dvěma společnými jmenovateli, tj. lampové a s MIDI rozhraním. Mezi boxy se s nálepkou nového daly nalézt typy 4x12 XXL Pro a 2x12 Pro – oba z březového dřeva a osazené reproduktory Celestion.

Z domácích firem mě svými produkty asi nejvíce zaujala společnost Nobels.V jejím sortimentu máte možnost nalézt několik modelů malých kytarových komb, především ale také řadu zajímavých podlahových efektů (overdrive, zkreslení, tremola, fuzz, chorus, booster, digitální delay, phaser, sustainer atd.), nožních pedálů, MIDI kontrolerů, sluchátkových zesilovačů a tzv. „malých krabičkových pomocníků", ať už se jedná o aktivní mono a stereo linkové mixy, analogový loop expander, aktivní čtyřkanálový rozdělovač, nástrojový předzesilovač, DI box či MIDI ovladač hlasitosti. Pro Musikmesse si tento německý výrobce připravil oficiální uvedení zcela nové řady podobných zařízení s názvem Master Series. Ta je prozatím tvořena jednotkami Split-Master (víceúčelový rozdělovač signálu), AB-Master (umožňuje volit mezi dvěma vstupy pro jeden výstup a naopak – praktické využití demonstrovalo střídaní dvou kytar hraných přes jeden zesilovač nebo v opačném gardu při střídavém používání dvou zesilovačů a jednoho nástroje), Loop-Master a nástrojový preamp Pre-Master. Lačnějším ponechávám odkaz www.nobels.com

Britští klasici Orange se i letos přidrželi hesla „oranžová je dobrá" a ani o píď neustoupili módním prvkům. Jejich „vintage" kytarové a basové zesilovače, komba a boxy tvořily ve výstavním mraveništi barevně pěkně homogenní ostrůvek. K nepřehlédnutí firemní expozice navíc tu a tam napomáhali ve větru se klátící nafukovací „paňďuláci" s kytarou! S nálepkou nového tu byla prezentována kytarová hlava Rocker 30 (dosud pouze kombo), která se s 30 watty výkonu, dvěma kanály a pěticí elektronek (se třemi ECC83, popř. 12AX7 na předzesilovací sekci a dvěmi koncovými EL34) zařadila po bok ostatních zástupců firemní řady Rockreverb.

V oblasti ladění má své nezpochybnitelné místo společnost Peterson. Její činnost je spojena mimo jiné také s vývojem tzv. stroboskopických ladiček. Z relativně nových produktů této firmy byly ve Frankfurtu k vidění zejména programovatelná virtuální „stroboladička" VS-II, s tónovým generátorem a ladičkou kombinovaný metronom V-SAM a „anaheimská" novinka StroboStomb, což je v podstatě spojení ladičky a aktivního D.I boxu. Z poutavých atributů těchto modrých škatulek stojí za zmínku optické snímání zvuku s vysokou přesností ladění až 1/10 centu, temperované ladění či velká škála nestandardních podladění či capo ladění (Fret Transposition System). Doporučuji www.petersontuners.com

Velmi elegantní prostředí, nikoliv však strohé, vládlo stánku jednoho z gigantů v oblasti akustických a elektroakustických nástrojů. Dřevěné „krásky" z obrázku nepatří do sortimentu nikoho jiného, než společnosti Taylor! Ta spojila své působení na Musikmesse mimo jiné s oznámením návratu „ořechových" a „koa" nástrojů, které z důvodů omezených zdrojů dřevin (jak vidno) dočasně vyřadila ze své nabídky. Podle tiskového prohlášení svou roli sehrálo i obtížné zachování stejné zvukové kvality u všech vyrobených kusů, což se týkalo především dřeviny koa! Tyto problémy si jak se zdá výrobce vyřešil. Asi nejviditelnějším rozdílem mezi novými modely a nástroji z původní řady je abalonové zdobení. Vedle kytar bylo u „Taylorů" možné spatřit i firemní ekvalizér K4. Více na www.taylorguitars.com

Na nové produkty bylo poměrně „úrodno" také na stánku německé stálice mezi basovými kytarami a zesilovači. Ano, řeč je bezpochyby o společnosti Warwick. Na tomto místě není bohužel možné podrobněji pohovořit o všech aktuálních přírůstcích, i když by si to jistě zasloužily. Na druhou nepochobuji o tom, že by Warwick nezachoval vysokou úroveň svých baskytar. Omezím se tedy opravdu jen na stručný výčet. Z novějších nástrojů se tu tedy objevily například modely Corvette $$, „blonďaté" Hotrod Ltd 2005, dva nové modely Cruiser, signované Jack Bruce Reunion `05 a Buzzard Bass Ltd. edice Johna Entwistla. Bohaté zastoupení měl také firemní Custom Shop, v jehož rámci mě zaujal zejména dvanáctistunný obr, do jehož fyzických nároků bych musel asi ještě nepatrně dorůst. Z produkce zsilovačů se tu objevila šestice základních hlav, a to 300 wattový Pro Fet 3.2, 500 wattový Pro Fet 5.1, oba modely X-Treme (tedy jak 500 wattový typ 5.1, tak 1000 wattový 10.1) a dvojice zesilovačů Tubepath 5.1 a 10.1. Pozadu nezůstalo ani zastoupení komb a reproduktorových boxů, kde dominovaly modely W 811 Neopro a W 611 Pro. Několik zajímavých fotografií nejen ze stánku Warwick objevíte na www.warwick.de

Hned šestici nových efektových „udělátek" bylo možné shlédnout na stánku s produkty společnosti Zoom. Bohužel jen „za sklem" tu totiž byla vystavena série chystaných podlahových procesorů. Základními jednotkami tu jsou patrně modely s označením G2 (kytara), B2 (basa) a A2 (akustická kytara). Uvnitř jejich kovové šasi skýtají pěknou řádku zajímavých vlastností. Pominu-li bohaté efektové moduly a tovární presety, musím zmínit „osazení" novým DSP čipem ZFX-3 (32 bitový procesing), vzorkovací frekvenci 96 kHz, 24bitovou A/D/A konverzi či frekvenční odezvu 20 – 40 kHz. U akustického A2 poutal moji pozornost manuální eliminátor ohrožení zpětnou vazbou (Feed-back Suppresser). Další tři nové produkty představují funkčně bohatší variace kytarového procesoru. S vestavěným expression pedálem, USB rozhraním a softwarovou podporou si tu vesele „polehával" typ G2.1u. Následovaly efektové kytarové konzoly G7.1ut a G9.2tt. Z jejich atributů mohu zmínit dvoukanálový preamp, kytarový zvuk zvýrazňující Tube Energizer, který je u G9.2tt doplněný také ještě o Tube Accelerator a druhý „3D" expression pedál! Pro více informací doporučuji www.zoom.co.jp