Frankfurtská ohlédnutí - novinky z veletrhu

Studio/Recording, Live P.A. – 2. část
Autor: 

Zdá se, že letošní objem informací z Musikmesse, překročí obvyklý rámec, jak co do počtu použitých stran, tak pokud se týká pokračování. Tedy zjednodušeně, ještě v příštím čísle se k veletrhu vrátíme. Leč již teď můžeme publikovat několik důležitých faktů ze závěrečné hodnotící zprávy. Branami výstaviště prošlo 65 230 návštěvníků a své stánky postavilo na 1 470 vystavovatelů. Asi nejpovzbudivějším je však fakt, že poprvé od roku 2001 se zvýšil objem obchodních transakcí, a to i navzdory zkrácení Musikmesse z pěti na čtyři dny. Doufejme tedy, že evropský hudební trh zaznamenává podstatné oživení, protože pár dní už do něho patříme i my!

Objekty prezentačního soustředění firmy Midas byly v podstatě předem očekávány. Ještě sálajíc teplem mateřského lůna byla Evropě oficiálně představena velmi univerzální live konzola Verona (podrobnosti jsme publikovali již v článku o její české premiéře) a poprvé na Starém kontinentě i nejvýkonnější monitorový pult Heritage 4000, který spatřil světlo zvukařského světa na loňské londýnské přehlídce Plasa.

Hledáte-li v současnosti alternativu ke značkovým, ale také finančně velmi náročným studiovým mikrofonům, zpravidla narazíte na poměrně nepřeberné množství asijských značek. Ano jistě, existují i varianty Audix, CAD či Rode, pokud však z nějakého důvodu nenaleznete vhodný model či přímo tíhnete k americké produkci, nabízí se jako jedna z možností značka MXL. Firma Marshall Electronics z Kalifornského Culver City nabízí ve svém sortimentu jak kondenzátorové solid-state velkomembránové mikrofony transformátorového i beztransformátorového typu, tak po jednom typu lampovém a malomembránovém. Ceny v rozmezí od 200 do 400 USD jsou celkem příznivé a stejně tak ohodnocení v testech předních renomovaných časopisů.

Nexo sice letos nepřišli s žádným novým ozvučovacím systémem, ale soustředili se na uživatelský komfort a dokonalou informaci o provozních podmínkách, a možnost dálkové správy svých systému. Představen byl ve spolupráci s dvorním dodavatelem zesilovačů, firmou Camco, softwarový TCP/IP kontroler WinCAI, zajišťující integraci Vortex zesilovačů s Nexo PA procesorem NX 241 a síťové karty EtherCAI a NX-CAI zvládající WLAN přenos a tvořící most mezi IP a CAI sítí.

Pokud si váš životní styl či pracovní povinnosti žádají bleskové, kompaktní, mobilní, solidně výkonné a dobře znějící ozvučení, přinesla tuto možnost firma Phonic. Zařízení se jmenuje Road Gear, ve své výkonnější verzi poskytuje 2 x 130 W reprodukovaných dvoupásmovým systémem 1" + 8", šestikanálový mixer se 4 XLR mikrofonními vstupy a dvoupásmovou ekvalizací, efektový procesor (16 presetů), dva dynamické mikrofony, propojovací kabely, systémový 3p. EQ, možnost integrace dvou bezdrátových modulů a příjemnou hmotnost celého kompletu 31 kg. Stejně jako wireless moduly lze dokoupit stojany, dvojité reproduktorové adaptéry, bateriový pack či přepravní obaly.

To co se zadařilo společnosti Powersoft, se zatím ještě příliš často nevidí. Ano miniaturizace, digitalizace - všude plují tato slova kolem nás. Když však spojením vznikne zesilovač o výšce toliko jednoho „účka" a nabídne výkon v můstkovém provozu 12 kW do 4 ohmů, je to důvod ke smeknutí klobouku.

Zesilovač K-10, příjemně futuristického designu, však nebyl jedinou novinkou této italské společnosti. Představeny byly také šestikanálové zesilovače série Digam S s univerzálními zdroji pracujícími po celém světě a zajímavou konfigurací výkonů modelu S 3400 - 2 x 850/4, plus 4 x 430/4.

V těsné návaznosti na zimní NAMM Show, které představilo Central Station, tedy „pure" pasivní ovládání poslechových cest ve studiích, pokračovala značka Presonus s přídělem inovací i produktových novinek ve Frankfurtu. Áčkovému preampu Eureka se tak dostalo digitálního AD převodníku se samplovací frekvencí 192 kHz a jako žhavé želízko působil FIREPOD, nová rekordingová stanice s osmi špičkovými mikrofonními předzesilovači, linkovými i vysokoimpedančními vstupy, rozlišením 24/96 a z názvu vyplývajícím rozhraním FireWire. Součástí dodávky je i SW Cubase LE s kapacitou 48 stop.

QSC Audio navázali bezprostředně na zimní anaheimskou výstavu, a představili evropskému publiku nový přírůstek v rodině boxů ISIS – model I82H. Jde o celopásmové boxy z vystřikovaného plastu, které jsou určeny pro široké pole použití. Počínaje pódiovým monitoringem, přes vykrývací určení až po koncový zvuk one-man kapel a různých bavičů. Osazení tvoří 8" vlhku odolný woofer a 1" kompresní driver spojený s firemním patentovaným zvukovodem. Advanced Directivity™ Rotatable Waveguide.

Roland vévodí jiným kategoriím hudebního průmyslu, přesto však dokáže výrazně promluvit i do této oblasti. Letošní výstava byla v tomto směru skromnější, a tak za zmínku stojí pouze trojice studiových monitorů DS-5, DS-7, DS-8. Ty jsou vybaveny podporou formátu 24 bitů/192 kHz na digitálních vstupech (kompatibilita coax, optika S/PDIF, AES/EBU), nechybí samozřejmě analogové připojení XLR a vylepšena byla i bi-ampingová architektura s důrazem na eliminaci fázový posuvů a maximální přesnost podaného zvukového obrazu.

Nepatrně mimo hlavní směr, ale stále v ranku živé produkce se představila novinka domácí firmy RME. Jde o interface určený k propojení MIDI keyboardu, dvou gramofonů, mikrofonu, mixu a sluchátek s PC a softwarovými aplikacemi. Nese označení RPM a nabízí poměrně velkou variabilitu konfigurací a použití. Po technické stránce jsou hlavními atributy nulová latence při spolupráci s PCI nebo CardBus kartou (tedy žádné USB), AD/DA převodníky 24/32-96 kHz s dynamickým rozsahem přes 100 dB, podpora ASIO 2.0, GSIF, MME a Core Audio. Zaměřeno na DJ, experimentátory a jejich profesionální SW jako BPMStudio nebo Traktor.

Stánek firmy Sennheiser se nesl jasně ve znamení další generace bezdrátových přenosových systémů G2. A změna není samozřejmě pouze na úrovni vylepšeného designu. Díky 36 MHz pásmům má ve výsledku uživatel k dispozici 1,440 pracovních kanálů – tedy dokonalou flexibilitu a přenosovou spolehlivost. Snížena byla hmotnost vysílačů a to o celých 30% - v této cenové kategorii nevídané. Přidáno bylo také skenování volných kanálů s nejkvalitnějším přenosem a podsvětlené displeje. Pro ozvučovací společnosti pak výhodnou funkcí bude možnost resetování do původního nastavení. Změnu zaznamenalo i napájení. Žádné "devítky" ale dvakrát tužkový článek AA, tedy vysoká kapacita, dlouhá provozní doba. Avšak i skalní zastánci "drátů" nepřišli zkrátka, čehož důkazem je nový sólový dynamický zpěvový evolution e840.

Než se vrhneme na samotné novinky, je třeba předeslat, že Shure si pro letošní rok připravil zcela novou koncepci svého veletržního stánku. Hlavním mottem bylo „Simply Communicate" – tedy jednoduše komunikovat, předat si informace. A tak stánek prezentoval integrovaná řešení pro hudebníky i komerční sféru. Z produktů pak jasně padl důraz na bezdrátové systémy SLX a konferenční One Discussion System. Zapomenout bychom ale neměli také na loni uvedený zpěvový kapacitní model SM 86, který se představil v roli nové „wireless" kapsle.

Surround je slovo dnes velmi často frekventované – máme ho spíše spojeno se zvukovými kartami, procesory, ozvučením a mixem. Ale jak jsme na tom na opačném konci řetězce? Stále jen klasické mikrofony v sadách a z toho vyplývající nedokonalosti v podání. Ale ne, i toto je minulostí. Je tu jeden jediný surround mikrofon Mark V, a k němu patřičný zvukový procesor. Postarala se o to britská firma Soundfield. Základem jsou čtyři snímací kapsle reprezentující 3 osy prostoru - tedy X, Y, a Z (osmičková směrová charakteristika), plus čtvrtá kapsle všesměrová, tvořící jakýsi referenční prostor. Výhodou tohoto řešení je téměř absolutní eliminace fázového poškození stereofonního i prostorového zvuku. Na mikrofon pak navazují dva procesory zpracovávající informace z těchto zdrojů a náležitě je separující do jednotlivých kanálů, od stereofonního do 7.1 formátu. Procesory nesou označení MkV a SP 451. Jistě není bez zajímavosti, že právě tato technologie byla zpracována do SW podoby, čímž vznikl zásuvný modul Surround Zone, určený pro platformu SADiE 5 a nejnověji přepracovaný pro Nuendo 2.

Pokud jsme se v úvodu zmínili o alternativní volbě studiových mikrofonů, nabízí americká provenience, ještě další značku. Tou je Soundelux, až nepokrytě připomínajícím legendární Neumann, přesněji některé vybrané modely. A to jak logem či značením, tak i designem. Majitelé, a designéři v jedné osobě, zaostření na vintage charakteristiky vzhledu a zvuku nepopírají, dokonce hovoří značném porozumění v širokém spektru zvukařské obce. O kvalitě kterou značka Soundelux nabízí asi není pochyb, o čemž svědčí i několik nominací na TEC Award a nadšené ohlasy redaktorů Mixu či EQ magazínu. V nabídce je pouze pět modelů velkomembránových mikrofonů, které však dokonale pokrývají území profesionální studiové práce, navíc s komfortní cenou.

Novinku představila po delší odmlce i společnost SPL. Nese název Gain Station, a jedná se o jednokanálový kompaktní a přenosný záznamový primární „Class A" stupeň, pyšnící se samostatným ovládáním polovodičového a lampového předzesilovače, vestavěným peak limiterem a volitelným AD převodníkem.

S Line-array systémy různých velikostí se v současnosti roztrhl pytel a jedna firma trumfuje druhou. Jednou z těch málo známých a přitom dle mého poměrně zajímavých je španělská Triple Onda. A podle dostupných materiálů má odjeto i nespočet akcí se zvučnými jmény. Aktivní i pasívní Triple Wave systém SLA, XLA použili na svých koncertech iberijského poloostrova např. Bruce Springsteen, Tina Turner, Scorpions, David Bowie, Paul McCartney, Pat Metheny, Joe Cocker, Iron Maiden či Suzan Vega. Zvuková kvalita tedy s největší pravděpodobností nekompromisní, jen navrtat nějakého toho distributora v našich luzích a hájích. Amplifikované systémy pak nezaostávají za konkurencí ani v nadstavbové části, a jsou vybaveny dálkovou správou svých digitálních zesilovačů a procesorů.

Na loňském veletrhu se značnému zájmu těšily vokální procesory a harmonizéry VoiceWorks a Quintet, společnosti TC-Helicon, divize TC-Electronic. Jenže pro živé vystupování jsou rackové mašinky a ovládací pedály přeci jen nepohodlné a tak na sebe nenechal dlouho čekat VoiceLive – harmonizér, intonační korektor a efektová jednotka studiové kvality v podlahové verzi. Jako správná Live jednotka má integrován VOS Limiter, pro zamezení signálovým clipům a tím zkreslení zvuku. Sóloví hudebníci mají také možnost mixu jejich vokálu se zvukem nástroje, který navíc díky samostatnému vstupu může využívat i efektovou jednotku procesoru. Nechybí logické fantomové napájení, ale jasně vévodí masivní, odolná a přehledná konstrukce.

V příspěvku minulého čísla, zabývajícím se novým E-MU interfacem bylo zmíněno jméno společnosti TFPro, která vybavila toto zařízení vynikajícími mikrofonními předzesilovači. Hnacím motorem společnosti není nikdo jiný než legendární a vynikající konstruktér a designér Ted Fletcher. Podíváte-li se na výrobky této společnosti, máte okamžitě pocit něčeho velmi známého. Jen ta sytě rudá barva plete. Dojem vás neklame, vizáž je velmi shodná s výrobky Joemeek, a důvod je na snadě. V roce 1993 tento muž navrhl Joemeek kompresor, včetně vzhledu čelního panelu a ovládacích prvků, kterého se firma i přes letošní "fresh" změnu drží stále. Základem všech výrobků TFPro jsou originální proudově závislé mikrofonní předzesilovače a na ně potažmo navazující optické kompresory. Na konci vývojového řetězce pak po letech práce stojí Edward the Compresor, stereofonní, plně analogový kompresor s novými optickými články a nadstavbovými funkcemi jako nastavení šíře sterea (např. vhodné u masteringu), či unikátní emulace vintage i tradičních kompresních módů. Ještě v prototypových plenkách pak můžeme zastihnout dvoukanálový záznamový předzesilovač P4.