HOT AMPS

Výrobce Pavel Horký

Kytarová komba, kytarové a baskytarové zesilovače, reproboxy, kytarové efekty, true-bypass lišty nebo třeba výkonové brzdy - toto vše vyrábí v Uherském Brodě Pavel Horký pod značkou HOT Amps. Původní povolání Pavla Horkého je opravář spotřební elektroniky, nicméně již několik let se intenzivně věnuje nejen opravám aparátů, ale i jejich ladění a „customizaci“, a především také vývoji vlastních modelů lampových zesilovačů. Pojďme se podívat, jak tedy aparáty HOT vlastně vznikají.

Málokterý kytarista tuší, že i když dnes existuje několik desítek výrobců kytarových aparátů, veskrze všechny aparáty jsou si v určitém ohledu podobné, respektive stejné. Řeč je o koncovém stupni těchto zesilovačů. Během několika posledních let se zapojení tohoto stupně ustálilo natolik, že firmy vpodstatě používají pouze jedno schéma, ve kterém vlastně jen mírně modifikují hodnoty některých součástek. Zdá se to být až neskutečné, ale v zásadě je tomu tak. I Pavel Horký používá stejné zapojení. Otázkou tedy je, proč hraje každý zesilovač trochu jinak. Pokud budeme hovořit o koncovém stupni, velký vliv na výsledný zvuk má výstupní transformátor. Způsob jeho navinutí, převodový poměr, počet závitů, materiál plechů - to vše dává osobitý charakter koncovému stupni. Více však než koncový stupeň ovlivňuje zvuk zesilovače předzesilovač. Ten ve velké míře určuje charakter zvuku daného zesilovače a tady mají firmy právě prostor na nekonečné laborování se zapojením, různými typy součástek a podobně. Stejně postupuje i Pavel.

Součástky

Výběr součástek je pro Pavla Horkého kritický. Pro své zesilovače požaduje top kvalitu, nicméně tyto součástky v České republice sehnat nejde, protože zdejší průmysl zřejmě takto kvalitní a zároveň drahé součástky nepotřebuje. Sousední Německo již ale potřebnou nabídkou komponent disponuje a právě odsud Pavel doplňuje své skladové zásoby. Detailní informace o použitých součástkách si samozřejmě chrání, ale minimálně z fotodokumentace lze vyčíst, že z kondenzátorů jsou využity například takzvané „orangedrops“, které používá například MESA/Boogie, nebo také kondenzátory Malory150M. Většina součástek je naddimenzovaných tak, aby měl aparát rezervy. Na rozdíl od některých podobných custom výrobců nenajdete v HOT aparátech staré součástky. Ve všech případech se jedná o aktuálně vyráběné kusy v kvalitě, kterou si tento typ výrobků žádá. Existují výrobci, kteří disponují zásobami starých součástek například z různých zrušených skladů, armádních zásob a podobně. Pavel se této variantě shánění součástek raději vyhýbá, neboť na některé součástky má čas negativní vliv (například elektrolytické kondenzátory postupně „vysychají“ apod.). Součástky jsou u zesilovačů Pavla Horkého pájeny do lišt s oky metodou point-to-point. Když jsem se Pavla ptal, zda kvalitní zesilovač může obsahovat tištěný spoj, předpokládal jsem, že odpověď bude negativní. Nicméně nebylo tomu tak. Dobrý aparát může podle jeho mínění obsahovat i tzv. „tišťák“, ale musí být splněno několik kritérií: Tištěný spoj by neměl být oboustranný. V takovém případě, kdy jsou vodiče (respektive vodivé cesty) blízko sebe nebo se kříží, vznikají parazitní kapacity, které negativně ovlivňují audio signál. Ani jednostranný tišťák není výhrou, pokud jsou součástky pájeny vlnou. V takovém případě vzniká nebezpečí vzniku studených spojů. U ručního pájení takové riziko nehrozí, protože stavitel zesilovače si dá pozor na to, aby byl spoj proveden poctivě. Navíc si také může ohlídat použití dostatečného množství pájky v kritických místech a tím zamezit i mechanickým poruchám (např. vyviklání potenciometru). Metoda point-to-point mnoho takových rizik sama o sobě vylučuje. Součástky jsou blízko sebe, spoje ručně pájené, ztráty minimální. Lišta s oky má ale pro custom výrobce ještě další velkou výhodu. Zatímco tištěný spoj jednou navrhnete a následně již musíte respektovat jeho provedení, u lišt s oky může výrobce provádět jakékoliv modifikace.

Polotovary

Pavel Horký má rád tvůrčí a efektivní práci, a proto v některých směrech spoléhá na externí dodavatele. Například kovové šasi mu podle jeho požadavků dodává zámečnická dílna, takže on sám již nemusí ztrácet čas stříháním a ohýbáním plechů. Nicméně vrtání otvorů pro „knoby“ a další ovládací prvky – to už je zase Pavlova starost. Mimochodem, co se týče šasi, používá Pavel netypický materiál: dural. Také transformátory jsou vyráběny jinou firmou. Návrhy transformátorů si provádí sám. Firma potom dovede zajistit plechy a navinutí přesně podle jeho požadavků. Pavel je s dodanými trafy maximálně spokojen po všech směrech a tím pádem může pro změnu vložit svou energii do samotného návrhu transformátorů a jejich testování. Ono totiž, jak Pavel říká, matematické výpočty jsou jedna věc, ale výsledný zvuk a pocit z něj je věc druhá. Takže i v případě transformátorů nestačí teoretické znalosti a výpočty, ale praxe a neustále laborování.

Koncepce

Zkusme se ještě podívat na filosofii aparátů HOT. Pavel rád používá slovní spojení „HOT – true tube amplifiers“ a věří, že elektronky jsou v audio technice, speciálně v oblasti kytarových a basových zesilovačů, nepřekonané. U spousty výrobců je předzesilovač a koncový stupeň lampový, ale třeba smyčka nebo reverb jsou řešeny integrovanými obvody. Toto ovšem neplatí pro zesilovače HOT. V jejich útrobách tedy nenajdeme žádné polovodiče, vše je řešeno právě pomocí elektronek (s výjimkou několika diod v usměrňovači). Ten je ovšem mimo signálovou cestu, takže na zvuk nemá vliv. I tak je většina jeho zesilovačů osazena lampovým usměrňovačem (rectifierem). Přepínání kanálů je realizováno pomocí relátek. Do zvuku se Pavel snaží dostat co nejvíce barev a mnoho jeho zesilovačů je proto oblíbeno mezi kytaristy hrající blues, rock´n´roll a podobně. V jeho portfoliu najdeme malá kombíčka s nízkým výkonem, nebo roztomilé „minihlavy“. Nicméně zesilovače HOT umí i pořádný HiGain, o čemž se můžete jednoduše přesvědčit vyzkoušením hlavy Soloist. Část své produkce věnuje také baskytaristům. Těm je věnována řada hlav Basstard s výkony až do 400 W.

Kompletace

Při závěrečné kompletaci hraje důležitou roli Pavlův společník, který sestavuje dřevěné šasi pro hlavy či komba, nebo vyrábí reproboxy. Při stavbě reproboxů se používají tři základní materiály: překližka z baltské břízy, MDF desky a dřevotříska. Dřevotříska má speciální využití – jsou z ní vyráběny zadní desky reproboxů, které slouží ke změkčení zvuku. Toto je příklad klasického řešení, které používá spousta firem. Hodně se spekuluje o MDF deskách. Podle některých lidí takové boxy nehrají, ale v oblasti basových reproboxů se MDF používá běžně. Podle Pavla jsou MDF desky zvukově neutrální, což může být pro určitý typ zvuku výhodou. Rozhodně nemusejí znít špatně a pokud se box dobře vyrobí, ani se pak nemusí poznat, že se hraje na box z MDF. Každopádně boxy 4x12“ a některé boxy 2x12“ se vyrábí z překližky. Pavel tvrdí, že větší vliv než samotný materiál má na zvuk konstrukce boxů - tedy například uchycení přední desky, objem a případně také tloušťka desek. Samozřejmostí jako u zesilovačů je také zakázková výroba boxů přesně podle požadavku zákazníka. Je tu také sekce reproboxů pro basové zesilovače. Finální vzhled produktů HOT se v mnoha případech nese v duchu vintage. Průzvučná tkanina i koženka propůjčují aparátům vzhled, kterým se pyšnily aparáty již o několik desetiletí dříve. Pavel používá různé koženky, takže u něj najdeme červené, zelené i oranžové zesilovače. Pokud bychom se ho zeptali na jeho osobní preference, rád „balí“ své produkty do koženek s tweedovým vzorem. Zvláštním poznávacím znamením aparátů HOT jsou ručně popsané ovladače a jméno modelu zesilovače. Ne, že by Pavel neuměl použít sítotisk nebo jiné metody, jak přenést na své výrobky písmo či grafiku, ale tenhle „ruční styl“ je prostě „jeho“. Když se ale podíváte třeba na hlavu Soloist, můžete zde najít krásně provedený grafický prvek - a sice - logo „HOT“ - laserem vypálené v kusu broušeného plechu.

Výkonová brzda

Jedním ze specifických produktů HOT je attenuátor, neboli výkonová brzda. Zvláště u elektronkových zesilovačů je totiž problém v tom, že ten správně nakřáplý (zkreslený) zvuk se dá ze zesilovače dostat pouze v případě opravdu vysoké hlasitosti, která nemusí vyhovovat nejen samotnému kytaristovi, ale hlavně všem sousedům. Proto mnoho firem přichází s řešením, jak vybudit zesilovač a dosáhnout toho správného zvuku, aby se vše zároveň odehrávalo za nízké hlasitosti. Pavel Horký v tomto ohledu vyšel vstříc svým známým a na rozdíl od firem jako Marshall, THD apod. vymyslel jednoduché a levné řešení. Jeho malá černá krabička s chladičem dokáže opravdu snížit výkon až o 91% tím, že se zapojí mezi zesilovač a reproduktor. Dalším připravovaným výrobkem v této oblasti je „Power load“. Jedná se o zátěž, která se připojí místo reproduktoru. Obsahuje výstup na sluchátka s nastavením úrovně a tónu a „slave“ výstup pro připojení do speaker simulátoru nebo třeba zvukové karty PC. Jedná se o zařízení, které umožní lampovému zesilovači hrát do sluchátek, tedy ideální na domácí cvičení a pro domácí studia… Na přání může být osazena odděleným DI výstupem.

Co nového... ?

V tuto chvíli má Pavel připraven nový model zesilovače se třemi kanály, z toho každý má dva charaktery zvuku. Jedná se tedy o šest zvuků v jednom zesilovači. K výrobě jej inspiroval jeho kolega, který kvůli častému hraní v několika kapelách prostě potřeboval několik zvuků v jednom zesilovači a tak vznikla tříkanálová hlava Bonanza s vlastními korekcemi na každém kanálu. Kromě toho Pavel stále opravuje aparáty a především je customizuje – provádí úpravy přesně podle požadavků svých zákazníků. Pro ty vyrábí rovněž i true-bypass lišty do jejich pedalboardů, zapojuje pedalboardy a rackové systémy a nezapomíná ani na výrobu a vývoj zkreslovacích krabiček. U toho všeho se soustředí jak na zvuk, tak na životnost svých aparátů. Za své hovoří i tříletá záruka na jeho zesilovače. Aktuálně se navíc připravuje na rozšíření svých služeb a přinesení ještě většího komfortu svým zákazníkům (ve své dílně už má nachystány například krásné oranžové obaly pro své aparáty).