Gibson Robot Guitar - Roboti už tady jsou…

Výrobce: 
Distributor: 

Gibson vždy měnil svět elektrické kytary. A dělá tak opět. Jako první přichází na trh se sériově vyráběným modelem, doplněným o systém plně automatického ladění. Doposud se tyto systémy objevovaly na kytarách velmi sporadicky a výsledná cena, i díky nutnosti následných zásahů, byla vždy extrémně vysoká. Nyní je vše jinak. Gibson využívá na nástrojích Robot Guitar technologii Powertune německé firmy Tronical, kytaristy a konstruktéra Chrise Adamse, která při vývoji kladla důraz na dvě věci – aby systém naprosto neovlivňoval vlastní zvuk nástroje a přitom byl dostatečně silný, aby vydržel napětí strun a jeho změny při samotné hře, zahrnující kromě mnohdy rasantní hry pravou rukou i bendy zvyšující ladění strun i o několik půltónů. Klíčovým prvkem systému Powertune jsou separátní a dokonale izolované piezoelektrické snímače pod každou strunou, umístěné ve speciálně upravené kobylce Tune-o-matic – Tune Control Bridge, doplněné také o pohyblivé válečky nahrazující obligátní břity.

Obdobnou izolaci za pomoci keramických pouzder najdeme ve stop-bar struníku, což směřuje k jedinému cíli, tedy 100% přesnému vyhodnocení signálu jednotlivé požadované struny. K tomuto vyhodnocení a porovnání se standardními uloženými hodnotami dochází v DSP jednotce, umístěné v oblasti obvyklých ovladačů hlasitosti a tónové clony. Případné naměřené rozdíly jsou vedeny k pomocnému PC boardu na „temné straně hlavice", skterý rozděluje patřičné příkazy jednotlivým servomotorům. Je zajímavé, že přes škarohlídské námitky, že strojky zvýší hmotnost a kytara bude padat na hlavu, je díky použití moderních materiálů výsledek zcela opačný – každá z mechanik Powerhead Locking Tuners je proti standardnímu Gotohu o 2,5 g lehčí. Pokud jde o uložené hodnoty, vychází ladění 6 použitých variací z historických pramenů a aktuální oblíbenosti. A tak pouhým vytažením a pootočením jediného potenciometru, odborně nazývaného Master Control Knob (MCK), můžete svůj nástroj přeladit ze standardního E ladění do Open D, Open G, DADGAD, Drop D a Double Drop D.

Mnohé jistě také napadne, že taková elektronika a serva vyžadují řádné napájení. V prostoru potenciometrů je umístěn lithium-iontový akumulátor s dobou dobíjení 90 minut a provozní výdrží asi 200 ladících cyklů. Obnovu plného napětí zdroje má na starost externí adaptér, který se s kytarou propojuje běžným kytarovým kabelem. Kontrola stavu akumulátoru je opět možná pomocí MCK potenciometru, který zobrazuje stav nabití systému od 1 do 10.

Jak vyplývá z výše popsaného a obrazové dokumentace, v oblasti designu klasický Les Paul nijak neutrpěl, neboť celý systém je v podstatě ovládán pomocí push-pull potenciometru, pracujícímu v běžném režimu jako tónová clona. Také běžné konstrukční prvky jsou na špičkové úrovni. 22 medium-jumbo pražců je tvořeno slitinou niklu a stříbra v poměru 80:20 a jsou vsazeny do ebenového hmatníku, který je součástí krku s profilem vycházejícím z modelů LP Standard 1958 a 1959. Ke snímání zvuku jsou použity snímače Alnico II 490R u krku a říznější 498T u kobylky vybavený jádrem z Alnico V slitiny. Konstrukce vlastního těla nástroje používá již zcela klasické materiály, tedy mahagonový korpus, překrytý tlustou javorovou deskou. Pro rozšíření palety tónů je však mahagonový masiv doplněn vyfrézovanými rezonančními komorami, které též dělají kytaru lehčí, akusticky hlasitější a prodlužují její rezonanci a sustain.

První limitovaná „startovací" várka nástrojů Gibson Robot Guitar se dostává na trh v „prodyšném" nitrocelulózovém laku Blue Silverburst, který nebude dostupný u žádných jiných nástrojů.