AKG Perception 100/200

Kondenzátorové mikrofony AKG Perception 100/200
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Dnes už i malé dítě ví, že zvuk se zaznamenává pomocí mikrofonů. Čím kvalitnější bude prvotní vstup do záznamového media, tím více možností pak bude mít zvukový mistr s dalším zpracováním nahrávky, nebo tím lépe budete znít na pódiu. Vždyť v první řadě jde o to, dostat k posluchači co nejlepší a nejvěrnější zvuk.

Tedy, když vidím náctileté, jak si do palice ládujou mp3jky vykostěné až na hranici poslouchatelnosti a nebo hudbu vstřebávají ze svých chrčících mobilů, říkám si, pro koho vlastně ta hi-endová zvuková špičkovost je? Kdybychom se ale s nahrávkami tolik nepárali, tak by naše mládež neslyšela zřejmě vůbec nic. V dnešním testu budete svědky poodhalení fyzické i duševní krásy dvou kondenzátorových mikrofonů, které mají čínskou maminku a rakouského slavného tatínka - herr AKG. Tatínek je znám už léta v nejvyšších kruzích nejvybranější hudební společnosti a nesmí chybět na žádném významném večírku. Jeho vyšší věk mu jen přidává na důvěryhodnosti staršího, ctěného a po všech stránkách zkušeného muže. Tiskne si ruku i s takovými jako je pan Neumann. Jak pak by ne? Vždyť oba byli u toho když to všechno pořádně začalo…..

Vnimanije…

Perception - vnímání, postřeh. Tak rakouská firma AKG označila své dva nové jednopalcové kondenzátorové mikrofony. Tvarově jsou oba naprosto shodné. Ten s příslušenstvím - o něco dražší - nese číselné označení 200, model bez příslušenství, v papírové krabici - 100.

Perception 200: Mikrofon je dodáván v luxusním pevném vypolstrovaném kufříku. Uvnitř je místo jak na mikrofon, tak na odpružený držák-„pavouk". Kufřík již na první pohled působí naprosto profesionálně, a nikoho znalého nenechá na pochybách o své „náplni". Mikrofon hned na první dojem zaujme matně bleděmodrou nevtíravou barvou. Není to onen standardní černý mikrák tak, jak je obyčejně známe. Zde držíte krásnou, designérsky vkusně vytvořenou věc. Celý barevný dojem ještě umocňuje dvojitá stříbrozlatá ochranná mřížka podél mikrofonu a masivní celokovové provedení. Uprostřed těla pod mřížkou je černostříbrné charakteristické logo firmy AKG se třemi ledvinami a nad ním symetricky po obou stranách jsou dva mini přepínače. Levý funguje jako roll-off filter či bass cut filter - chcete-li. Řeže o 12 dB na oktávu zvuky pod 300 Hz. Zároveň jím také můžete zmenšit proximity efekt. Pravým můžete snížit vstupní citlivost o 10 dB. Toto přijde vhod při snímání hlučného zdroje zvuku.

Perception 100: je matně šedý. Materiál i povrchová úprava je stejná jako u „dvoustovky". Mřížka je taktéž dvojitá, ve shodném barevném provedení jako tělo mikrofonu. Logo opět stejné. Chybí zde pouze oba přepínače funkcí.

Jak jsem již básnicky popsal v úvodu, oba krasavci vznikli v Číně (natištěno na zadní části obou mikrofonů). K AKG 200 je přiložen parádní odpružený mikrofonní držák. Mikrofon do něho lehce zašroubujete. To se mně i kolegovi velmi líbilo. Např. u RODE musíte mikrofon zafixovat převlečnou maticí zespodu, což je méně pohodlné. Žebra pavouka jsou kovová, korunka umělohmotná pro obě velikosti závitu. K AKG 100 je dodáván pouze jednoduchý neodpružený držák. Je však celokovový (kromě kličky pro nastavení sklonu mikrofonu). Oba držáky naprosto stoprocentně splňují svou funkci a více jak půlkilový mikrofon udrží.

Pár čísel

Technická data uvedená v anglickém manuálu platí shodně pro oba modely. Tedy oba disponují jednopalcovou kapslí. Charakteristika snímání je kardioidní. Mikrofony musí být samozřejmě napájeny phantomem. Frekvenčně oba pracují v plném studiovém rozsahu - od 20 Hz do 20 kHz. Odstup užitečného signálu od šumu uvádí výrobce 78 dB a maximální SPL při 0.5% THD je 135/145 dB (0/-10 dB u Perception 200). Bass cut filter řeže 300 Hz při strmosti 12 dB/oktáva.

Útlum je 0/-10 dB. Oba modely váží 525 g. Žádné sušinky to nejsou. Při pohledu na frekvenční diagramy, se chovají oba modely velice vyrovnaně, řekl bych až referenčně. Drobný zdvih mají pouze na 10 kHz.

Chlapíci v terénu

Oba mikrofony jsem vyzvedl na poště dopoledne. Odpoledne jsem odjížděl do terénu nahrávat koncert komorní hudby. Po vybalení a zevrubné prohlídce mikrofonů i technických parametrů bylo nad slunce jasné, že nic nezkazím pokud vezmu jeden s sebou. Rozhodl jsem se pro Perception 200, kvůli basovému útlumu. Říkal jsem si, že by se tato funkce mohla hodit. Nahrávali jsme na čtyři mikrofony. Hlavní stereo pár byly dva RODE NT 1000, klavír jsme přizvučovali Audixem CX 111, a na violoncello jsme použili naší 200-ku. Vždy je trochu risk vyrazit do akce se zařízením, které nemáte zcela dokonale osahané, zde však kvalita byla nesporná. Violoncello bylo sejmuté s „tlustým" teplým zvukem. Nic zde ze spektra nepřečnívá a nic nechybí. Nahrávce samozřejmě pomohl i zvukově příznivý sál. Šum byl minimální, a to i přes použití lampových preampů. Pro tento typ hudby by byly lepší jiné, ale „kde nic není, ani smrt nebere".

Další testy jsme provedli na tom, co je pro každý studiový mikrofon nejošidnější - tj. na mluveném slově. Kolega - zvukař ukecal v divadle herečku, ze které si zcela bezostyšně udělal figurantku pro své nemravné zvukové kejkle. Aby bylo s čím porovnávat, použil náš starý RODE NT 1000, který je jen o maličko dražší než Perception 200. Mně pak tyto své pokoutné projekty předložil k posouzení. Jako preamp použil elektronkový TLA 5051 s naprosto rovnými korekcemi a nepatrnou kompresí. Po několikerém poslechu jsme se shodli, že Perception má o něco malinko průraznější zvuk vyšších partií s tendencí nepatrně zvýrazňovat sykavky. Ale nikoliv nepříjemně. Zvuk RODE je jakoby zastřenější, měkčí, či lampovější - chcete-li. V přiloženém manuálu ho výrobce doporučuje pro všemožné aplikace od broadcastingu, přes studio, až po pódiové zvučení. A vůbec nelže. Přidáváme několik ukázek v mp3 na posouzení.

Slovíčko na závěr

Už od prvního okamžiku jsem tušil, že se jedná o solidní výrobek prověřené a letité firmy s dlouhou tradicí a velkými zkušenostmi na poli studiového zvuku. Výrobek je masivní s krásným ušlechtilým vzhledem. Navíc příslušenství u verze 200 je víc než luxusní Tento model jsem se rozhodl zařadit do své sbírky. Pro maličká amatérská studia, která neaspirují na koupi U-87 se může stát tzv. „hlavním" mikrofonem určeným pro zpěv či akustické nástroje. Rovněž si myslím, že homecordéři by mohli nad poměrem cena/výkon zaplesat. Když pan AKG píše cosi o použití i pro live akce, asi na tom milí zvukaři něco bude. Svými olezlými a potlučenými dynamikami nám muzikantům radost neuděláte. I na malém městě chce slušná kapela svůj slušný zvuk, tak proč se bojíte (někteří z vás) nastřelit třeba akustickou kytaru jednopalcovým kondenzátorem. Co? Prosím? No jistě, je to práce, ale určitě přinese své plody. Na profi pódiích se to kondenzátory jen hemží, takže zde je za málo peněz hromada muziky…

(Sakra, chlapi, zase si to tak neberte, dyť já vím, že se snažíte.)